کدام کشور بهشت واردات خودرو است؟

کدام کشور بهشت واردات خودرو است؟

 

در حالیکه ایران با اعمال تعرفه‌های چندلایه به دنبال حمایت از تولید داخل و مدیریت ارز است، ترکیه با تعرفه صفر برای اروپا و عربستان با پایین‌ترین موانع تعرفه‌ای در منطقه، رویکردهایی متضاد برگزیده‌اند؛ بررسی این سه الگو، رابطه میان تعرفه، رقابت‌پذیری و کیفیت خودرو را نمایان می‌سازد.

 

در آخرین نسخه آیین‌نامه واردات خودرو مصوب هیات وزیران که در آخرین روز از تیر ماه سال جاری به گمرکات کشور جهت اجرا ابلاغ شد، شاهد تغییراتی در ساختار تعرفه‌ها هستیم؛ تغییراتی که به عقیده کارشناسان بازار خودرو، با دو هدف اصلی دنبال می‌شود؛ نخست، جهت جبران کاهش درآمدهای دولت از محل واردات خودرو و دوم، جلوگیری از جهش قیمت خودروهای وارداتی زیر ۲۰۰۰ سی‌سی که به‌واسطه حذف نرخ ارز ترجیحی، در معرض افزایش شدید قیمت قرار گرفته‌اند.

ایسنا نوشت: با وجود این، سیاست‌گذاری جدید با واکنش منفی برخی از خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی همراه شده است؛ فعالانی که انتظار داشتند دولت در مسیر حمایت از تولید داخل، دست بالا را به صنعت ملی بدهد نه به واردات.

در این گزارش قصد داریم نگاهی مقایسه‌ای به ساختار تعرفه‌ای سه کشور ایران، ترکیه و عربستان سعودی در حوزه واردات خودرو داشته باشیم.

 

ایران؛ تعرفه‌های پلکانی در خدمت درآمدزایی و کنترل بازار

در ایران، واردات انواع خودروهای سواری مشمول پرداخت مجموعه‌ای از هزینه‌ها از جمله حقوق گمرکی، مالیات، عوارض شماره‌گذاری، عوارض شهرداری و… است. تعرفه‌های گمرکی  با دو تغییر بزرگ شامل تغییر نرخ ارز نیمایی به ارز مرکز مبادله در سال ۱۴۰۳ و اعمال تغییرات در تعرفه‌های گمرکی برای سال  ۱۴۰۴ مواجه بوده است.

در تعرفه‌های جدید، واردات خودروهای بنزینی با تعرفه‌ای بین ۲۰ تا ۱۹۰ درصد انجام می‌شود، در حالی که خودروهای هیبریدی و برقی مشمول تعرفه‌ای بین ۴ تا ۱۶ درصد هستند. به این نرخ‌ها باید مالیات ۹ درصدی بر ارزش افزوده را نیز افزود.

افزون بر این، هزینه‌های پس از ترخیص مانند عوارض شماره‌گذاری، هزینه اسقاط خودروی فرسوده و کرایه حمل نیز در زمان صدور فاکتور نهایی به قیمت تمام‌شده اضافه می‌شود.

 

 

ترکیه؛ تعرفه پایین برای اروپا، دیوار بلند برای دیگران

ترکیه نیز از سیاست‌های سخت‌گیرانه برای واردات خودرو پیروی می‌کند، اما با نگاهی متفاوت. این کشور در قالب توافقات تجاری با اتحادیه اروپا، تعرفه واردات خودرو از کشورهای عضو این اتحادیه را به صفر رسانده، اما برای سایر کشورها سیاست‌های محدودکننده‌ای در نظر گرفته است.

تعرفه واردات خودرو به ترکیه از کشورهای غیراروپایی ۱۰ درصد، و برای خودروهای چینی، به‌طور خاص، ۶۰ درصد تعیین شده است.

اما بار اصلی هزینه‌ها بر دوش مالیات‌هاست. مالیات بر ارزش افزوده (VAT) برای خودروها ۲۰ درصد است و مالیات ویژه مصرف (SCT) بسته به نوع موتور، حجم پیشرانه و قیمت خودرو از ۶۰ تا ۲۲۰ درصد متغیر است. در مجموع، قیمت نهایی خودرو در ترکیه به‌مراتب بالاتر از قیمت واردات اولیه تمام می‌شود.

 

عربستان؛ بهشت واردات و تنوع خودروها

در عربستان سعودی، شرایط واردات خودرو بسیار بازتر از دو کشور همسایه است. تعرفه گمرکی واردات انواع خودرو به این کشور تنها ۵ درصد است، بدون توجه به کشور مبدأ یا نوع پیشرانه (بنزینی، هیبریدی یا برقی). همین موضوع سبب شده که بازار عربستان یکی از متنوع‌ترین بازارهای خودرو در منطقه باشد.

مالیات بر ارزش افزوده برای خودروها ۱۵ درصد است و برخی عوارض محدود دیگر تنها برای خودروهای بسیار لوکس اعمال می‌شود. این ساختار تعرفه‌ای باز و رقابتی موجب شده تا طیف گسترده‌ای از برندها و مدل‌ها در بازار عربستان حضور فعال داشته باشند.

البته عربستان نیز به‌تازگی مسیر توسعه صنعت خودروی داخلی را در پیش گرفته است. این کشور برای احداث کارخانه‌های خودروسازی و تولید حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی کرده است. بنابراین، احتمال دارد با توسعه زیرساخت‌های صنعتی، سیاست‌های تعرفه‌ای فعلی در آینده مورد بازنگری قرار گیرد.

 

سه رویکرد، سه پیامد

 

بطور کلی می‌توان گفت که  ایران با رویکردی پلکانی و پیچیده، واردات را محدود کرده و سعی در حمایت نسبی از تولید داخلی دارد، اما در عین حال به دنبال تأمین درآمد دولتی و کنترل قیمت‌ها نیز هست. از سوی دیگر کشور همسایه آن، یعنی ترکیه با سیاست تعرفه صفر برای اروپا و مالیات‌های سنگین داخلی، به نوعی هم از تولید داخلی و هم از منابع مالیاتی خود محافظت می‌کند؛ اما عربستان با تعرفه‌های بسیار پایین، تنوع بازار خودرو را به حداکثر رسانده و به‌دنبال آن است تا زیرساخت تولید داخلی خود را در آینده تقویت کند.

در مجموع، انتخاب هرکدام از این سیاست‌ها بازتاب‌دهنده اولویت‌های اقتصادی و صنعتی هر کشور، از درآمدزایی و مهار تورم گرفته تا جذب سرمایه‌گذاری خارجی یا حمایت از تولید ملی است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , واردات خودرو , بهشت واردات , بهترین کشور , ترکیه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ستاره : سلام منم 11 آذر 403 تکمیل وجه کردم و 600 تومن به حساب سایپا ریختم، تبدیل هم نزدم و هیچ خیری هم نیست. نمایندگی هم هیچی نمیگه... موندم چی کار کنم... نمیدونم دوستان که به جی ال تبدیل ژدن گرفتن یا نه ولی مثل اینکه صف تبدیلی ها هم زیاد شده. فعلا چاره ای جز صبر نیست...
یاسین j4 : منم 8 مرداد شماره قرارداد 202801... هنوز خبری نشده
X5 03/03 . مشهد : شروع کن گلم . انشالله موفق باشید ...
مهدی : یه جور شده که آذر پارسالی ها با آذر امسال قاطی شده
وحید : سلام دوست عزیز خوشبینانه مرداد ماه بهت میدن
X5 : واقعا متاسفم، یعنی اینقدر بیکاری ؟؟؟!!!!
حمید : سلام حواله چانگان رو نمیفروشی؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : با سلام کوئیک اس تکمیل وجه 5 شهریور تحویل هفته اخر مهر پلاک شد
طهورا اطلس آذر : امان از کج فهمی شما ملت
ساینا اس تک : منم شکایت کردم اما هیچ فایده نداره. مجلس رفتم نامه زد سایپا بعد از سایپا با من تماس گرفتند گفتن از شما جلوتر خیلی هست باید صبر کنی
دنا اتومات : دوستان مثل اینکه سورن دوگانه در بازار بعدظهر شده یک میلیارد و ششصد میلیون ،دیگه چه خبره از دنا پلاس چند شده
اکبریان سعید : دوستان مثل اینکه سورن دوگانه در بازار بعدظهر شده یک میلیارد و ششصد میلیون ،دیگه چه خبره
محمد : سلام البته برای من هم همین اول ابان بعد از افزایش قیمت برام دعوتنامه اومد اما چون موعد تحویل خودرو هفته چهارم شهریور بود ، داخل دعوتنامه قید کرده بود که افزایش قیمت شامل شما نمیشه
دنا طرح مادران تحویل 30 آبان رنگ مشکی : بله تاریخ 19 آذر فاکتور شد. امروز هم پلاک شد و تیک حمل خودرو هم زده شده و الان رو تحویل به نمایندگی داره می چرخه دنا 6 دنده تحویل 30 آبان رنگ مشکی طرح مادران.پیش فروش.واریزی اول 17 اردیبهشت. واریزی دوم اول شهریور
Mao : دعوتنامه کوییکrsاکثری هفته اخر اذر هستن ،من زنگ زدم گفتن از شنبه تا پنجشنبه هفته اخر اذر هستش میاد تو این زمان حالا یه سریا میگن دعوتنامه یک ماه زودتر میاد فکر نکنم شاید یکی دو ماه رو اینطوری دادن اما همیشه اینطوری نیستا بازم نظر منه شاید تجربه خیلیا بیشتر باشه
پیش فروش برج 11 کازرون : سلام این شماره شاسی که گفتین داخل سایپا یدک کجاش باید بریم ممنون می شم راهنمایی کنید
سایپا دزد : من الان رفتم سازمان بازرسی شکایت ثبت کردم شما دوستان هم این کار و انجام بدید شاید فرجی بشه. ساینا دوگانه