کدام کشور بهشت واردات خودرو است؟

کدام کشور بهشت واردات خودرو است؟

 

در حالیکه ایران با اعمال تعرفه‌های چندلایه به دنبال حمایت از تولید داخل و مدیریت ارز است، ترکیه با تعرفه صفر برای اروپا و عربستان با پایین‌ترین موانع تعرفه‌ای در منطقه، رویکردهایی متضاد برگزیده‌اند؛ بررسی این سه الگو، رابطه میان تعرفه، رقابت‌پذیری و کیفیت خودرو را نمایان می‌سازد.

 

در آخرین نسخه آیین‌نامه واردات خودرو مصوب هیات وزیران که در آخرین روز از تیر ماه سال جاری به گمرکات کشور جهت اجرا ابلاغ شد، شاهد تغییراتی در ساختار تعرفه‌ها هستیم؛ تغییراتی که به عقیده کارشناسان بازار خودرو، با دو هدف اصلی دنبال می‌شود؛ نخست، جهت جبران کاهش درآمدهای دولت از محل واردات خودرو و دوم، جلوگیری از جهش قیمت خودروهای وارداتی زیر ۲۰۰۰ سی‌سی که به‌واسطه حذف نرخ ارز ترجیحی، در معرض افزایش شدید قیمت قرار گرفته‌اند.

ایسنا نوشت: با وجود این، سیاست‌گذاری جدید با واکنش منفی برخی از خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی همراه شده است؛ فعالانی که انتظار داشتند دولت در مسیر حمایت از تولید داخل، دست بالا را به صنعت ملی بدهد نه به واردات.

در این گزارش قصد داریم نگاهی مقایسه‌ای به ساختار تعرفه‌ای سه کشور ایران، ترکیه و عربستان سعودی در حوزه واردات خودرو داشته باشیم.

 

ایران؛ تعرفه‌های پلکانی در خدمت درآمدزایی و کنترل بازار

در ایران، واردات انواع خودروهای سواری مشمول پرداخت مجموعه‌ای از هزینه‌ها از جمله حقوق گمرکی، مالیات، عوارض شماره‌گذاری، عوارض شهرداری و… است. تعرفه‌های گمرکی  با دو تغییر بزرگ شامل تغییر نرخ ارز نیمایی به ارز مرکز مبادله در سال ۱۴۰۳ و اعمال تغییرات در تعرفه‌های گمرکی برای سال  ۱۴۰۴ مواجه بوده است.

در تعرفه‌های جدید، واردات خودروهای بنزینی با تعرفه‌ای بین ۲۰ تا ۱۹۰ درصد انجام می‌شود، در حالی که خودروهای هیبریدی و برقی مشمول تعرفه‌ای بین ۴ تا ۱۶ درصد هستند. به این نرخ‌ها باید مالیات ۹ درصدی بر ارزش افزوده را نیز افزود.

افزون بر این، هزینه‌های پس از ترخیص مانند عوارض شماره‌گذاری، هزینه اسقاط خودروی فرسوده و کرایه حمل نیز در زمان صدور فاکتور نهایی به قیمت تمام‌شده اضافه می‌شود.

 

 

ترکیه؛ تعرفه پایین برای اروپا، دیوار بلند برای دیگران

ترکیه نیز از سیاست‌های سخت‌گیرانه برای واردات خودرو پیروی می‌کند، اما با نگاهی متفاوت. این کشور در قالب توافقات تجاری با اتحادیه اروپا، تعرفه واردات خودرو از کشورهای عضو این اتحادیه را به صفر رسانده، اما برای سایر کشورها سیاست‌های محدودکننده‌ای در نظر گرفته است.

تعرفه واردات خودرو به ترکیه از کشورهای غیراروپایی ۱۰ درصد، و برای خودروهای چینی، به‌طور خاص، ۶۰ درصد تعیین شده است.

اما بار اصلی هزینه‌ها بر دوش مالیات‌هاست. مالیات بر ارزش افزوده (VAT) برای خودروها ۲۰ درصد است و مالیات ویژه مصرف (SCT) بسته به نوع موتور، حجم پیشرانه و قیمت خودرو از ۶۰ تا ۲۲۰ درصد متغیر است. در مجموع، قیمت نهایی خودرو در ترکیه به‌مراتب بالاتر از قیمت واردات اولیه تمام می‌شود.

 

عربستان؛ بهشت واردات و تنوع خودروها

در عربستان سعودی، شرایط واردات خودرو بسیار بازتر از دو کشور همسایه است. تعرفه گمرکی واردات انواع خودرو به این کشور تنها ۵ درصد است، بدون توجه به کشور مبدأ یا نوع پیشرانه (بنزینی، هیبریدی یا برقی). همین موضوع سبب شده که بازار عربستان یکی از متنوع‌ترین بازارهای خودرو در منطقه باشد.

مالیات بر ارزش افزوده برای خودروها ۱۵ درصد است و برخی عوارض محدود دیگر تنها برای خودروهای بسیار لوکس اعمال می‌شود. این ساختار تعرفه‌ای باز و رقابتی موجب شده تا طیف گسترده‌ای از برندها و مدل‌ها در بازار عربستان حضور فعال داشته باشند.

البته عربستان نیز به‌تازگی مسیر توسعه صنعت خودروی داخلی را در پیش گرفته است. این کشور برای احداث کارخانه‌های خودروسازی و تولید حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی کرده است. بنابراین، احتمال دارد با توسعه زیرساخت‌های صنعتی، سیاست‌های تعرفه‌ای فعلی در آینده مورد بازنگری قرار گیرد.

 

سه رویکرد، سه پیامد

 

بطور کلی می‌توان گفت که  ایران با رویکردی پلکانی و پیچیده، واردات را محدود کرده و سعی در حمایت نسبی از تولید داخلی دارد، اما در عین حال به دنبال تأمین درآمد دولتی و کنترل قیمت‌ها نیز هست. از سوی دیگر کشور همسایه آن، یعنی ترکیه با سیاست تعرفه صفر برای اروپا و مالیات‌های سنگین داخلی، به نوعی هم از تولید داخلی و هم از منابع مالیاتی خود محافظت می‌کند؛ اما عربستان با تعرفه‌های بسیار پایین، تنوع بازار خودرو را به حداکثر رسانده و به‌دنبال آن است تا زیرساخت تولید داخلی خود را در آینده تقویت کند.

در مجموع، انتخاب هرکدام از این سیاست‌ها بازتاب‌دهنده اولویت‌های اقتصادی و صنعتی هر کشور، از درآمدزایی و مهار تورم گرفته تا جذب سرمایه‌گذاری خارجی یا حمایت از تولید ملی است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , واردات خودرو , بهشت واردات , بهترین کشور , ترکیه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 6 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهرام cvt : تاریخ سخا ۲۲ اسفند بوده. حتما اطلاع میدم
j7تیر۴۰۴ : دوستان برید کارزارامضا کنید خواهشا ،باید اعتراض کرد تا بفهمن برای مشتری ارزش قائل باشن نه اینکه ها ماه با کمال پررویی افزایش قیمت بدن
سالار : خب مریم جی ال بگیر بی خیال سانروف بشو
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : بله تیتانیوم موجود نیست، نه اینکه نباشه به سختی تحویل میدن، اگه منتظر بمونی حدود 30تا 50 روز تاخیر حساب کن
تیتانیوم دستی آذر : سلام .دوستان جدی میگن رنگ تیتانیوم ناموجوده یا شوخی میکنن؟.آخه توی قرعه کشی جدید هم من دیدم که رنگ تیتانیوم برای انتخاب نیست .شتنس ما را ببین
cvt : تاریخ سخاتون کی بود؟؟ امروز زنگ زدم امور مشتریان گفت تا 20 اسفند فاکتور شده. هر وقت فاکتور شدی اطلاع بده.
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : پاسخ رضا دعوت نامه شما 30 آبانماه صادر و 15 روز فرصت واریز میده چونکه دعوت نامه تحویلی های دیماه، 29 مهر صادر شد و تا 14 ابان مهلت واریز داده
محمد جواد : مبارک باشه کی پول رو واریز کردید؟ تکمیل پرونده کی بود؟ نقدی یا اقساطی؟ رنگ هم بگید دیگه سوال ندارم :)))
شاهین cvt زمستان۱۴۰۳ : سلام امروز موفق شدین اضافه واریزی رو دریافت کنید .
رها : سلام مریم جان درد وبلاهات و بقیه دوستان ک اینجا ثبت نام کردن بخوره تو سر باعث و بانی عوامل سایپا ک باعث شدن این همه انرژی منفی بگیریم . عزیز دلم درسته. همه ما هر کدوم به نحوی با سختی و کارگری و..... این سرمایه ها مون رو اعتماد کردیم دادیم دست این مسعولین بی لیاقت.قطعا هم این دنیا هم اون دنیا باز خواست میشن. اما من به شخصه بهم ثابت شده هیچ برگی بدون خواست خدا از درخت نمی افته الان هم ک از شانس ما این طوری شده حتما حتما حکمتی در کار هست ک خیلی چیزها رو بفهمیم بعدا واسه همگی مون ی طوری همین عقب افتادن تحویل ماشینامون عامل خیر میشه 😊 بعد ها خدا رو شکر میکنیم ک چطور همه چی به صلاح ما درست شد 😊😊 انشاءالله ک برای شما و همه دوستان بهترین صلاح و مصلحت رقم بخوره🤲🤲 . خدا فقط سلامتی و تندرستی به همه .بازم باید شکر گزار باشیم و همه چی بسپریم به خدا .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینادوگانه پارسال : پوریا جان شما شماره هم نمیخاد بدی آدرس جدید معاونت را بده ببینیم اصلا میدونی کجاست زنگزدن و خبر موثق پیشکش
عیسی : 😳😳
تحویل 31 شهریور، پانا بدون رینگ : سلام منم 5 فاکتور شدم امروز پلاک و حمل سند و بیمه همه باهم سبز شد و قابل مشاهده، تبدیل به رینگ زدم 1 آبان
محمدی : سلام دوستان امروز کسی از تبدیلی ها فاکتور شده اگه شده اطلاع بدهید ممنون
زهرا : من تکمیل وجه 3خرداد فاکتور 3آبان پلاک آنلاین 5آبان
امید داوالا : یا حق
امید داوالا : بب
امید داوالا : مم
امید داوالا : با سلام مسعود دادا تبریک میگم بهت ماشین رو پلاس کردی تو که گفتی پول ندارم کسیم ندارم ازش قرض بگیرم چطور جورش کردی پس خوش بحالت به نظرم تا اخر این برج تحویل میگیریش نگران نباش دیدم زیاد حرص جوش میخوری اگر گرفتی ما رو فراموش نکن تا من نگرفتم نکنه دیگه اینجا نیایی بیا سر بزن من تو رو میبینم روحیه میگیرم جنگی پیگیر امورات هستید جریمه بهت میدن هر چند نصف چیزی که بانک میده بهت میدهن اما بازم خوبه پوله اون رو شاید در اوردی یا مقداری ازش رو دوست دارم همش رو در بیاری بیشترین کسی که خوشحال میشم بگیره تا بقیه تویی فدایی دارید گل من
یاسر : پیامک بیمه به معنی بارگیری خودرو روی کامیون خودروبر هست.