ریزش یا واقعی شدن قیمت خودروها؟

ریزش یا واقعی شدن قیمت خودروها؟

 

در روزهای اخیر، بازار خودروهای وارداتی شاهد کاهش محسوس قیمت‌ بوده است، اما کارشناسان بر این باورند که این تغییرات به معنای ریزش قیمت‌ها نیست. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «ایران» تأکید می‌کند کاهش قیمت‌های اخیر به‌هیچ‌وجه به معنای ریزش قیمت‌ها نیست. در واقع، قیمت‌ها در حال نزدیک شدن به رقم واقعی خود هستند، اما هنوز فاصله زیادی با واقعی شدن قیمت‌ها وجود دارد. دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها این است که تقاضا برای خرید خودرو کاهش یافته و بسیاری از خودروها برای خریداران به‌صرفه نیستند. ضمن اینکه برخی از این خودروها کیفیت لازم را برای جذب مشتری ندارند.

 

تأخیر در عرضه خودروها به بازار

یکی از مشکلات اساسی بازار خودروهای وارداتی به‌ویژه در ماه‌های اخیر، تأخیر در عرضه خودروها به بازار است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به دپو شدن 20 هزار خودرو در گمرک و متوقف شدن عرضه آنها می‌گوید:« این وضعیت نه ‌تنها به ضرر مصرف‌کنندگان تمام می‌شود، بلکه خود شرکت‌های واردکننده هم با زیان‌های جدی روبه‌رو هستند. شرکت‌های واردکننده در شرایط سختی قرار دارند. این خودروها با دریافت وام وارد شده‌اند، اما شرکت‌ها نه قادر به توزیع به موقع آنها هستند و نه می‌توانند آنها را در بازار به فروش برسانند. دلیل اصلی این تأخیرها هنوز هم به عدم تعیین قیمت‌ها برمی‌گردد. از ابتدای سال، سامانه فروش خودروهای وارداتی فعال نشده و تعیین قیمت‌ها به کمیته خودرو واگذار شده، اما هنوز جلسه‌ای در این خصوص برگزار نشده است.»

بوروکراسی پیچیده واردات خودرو

از دیگر چالش‌هایی که بازار وارداتی‌ها با آن روبه‌رو است، بوروکراسی پیچیده واردات و دخیل بودن چندین سازمان در این باره است که باعث شده روند واردات کند و مختل شود. دبیرانجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به طولانی شدن فرآیند واردات و افزایش هزینه‌ها برای وارد کردن خودروها، می‌گوید: «در حالیکه در ابتدا شورای رقابت اعلام کرده بود خودروهای مانده در گمرک نیاز به قیمت‌گذاری ندارند، اما ستاد تنظیم بازار همچنان مانع از عرضه آنها می‌شود. ماندن این خودروها در گمرک هم به ضرر مصرف کنندگان است و هم باعث ورشکستگی شرکت‌های وارد کننده می‌شود.»

رکود تورمی حاکم بر بازار خودرو

بازار خودرو ایران تحت تأثیر رکود تورمی و کاهش قدرت خرید مردم قرار دارد. افزایش قیمت ارز، دستمزدها و هزینه‌های تولید، باعث شده تا قیمت خودروها به شکل چشمگیری افزایش یابد در حالی که توان مالی خریداران کاهش یافته است. علیرضا پورحسینی، کارشناس بازار خودرو، درباره شرایط کنونی می‌گوید: « متأسفانه بازار خودرو درحال حاضر تحت تأثیر رکود تورمی است که در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. این موضوع دلایل مختلفی دارد؛ از افزایش قیمت ارز گرفته تا افزایش دستمزدها و هزینه تولید که همه این‌ها تأثیرگذار بوده‌اند. مثلاً خودرویی مانند ال‌۹۰ که در گذشته حدود ۲۰ میلیون تومان بود، حالا قیمت کارکرده‌اش به ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است، در حالی که قدرت خرید مردم پایین آمده است.»

پورحسینی  وضعیت فعلی  و تأثیر آن بر بازار را هم مطرح می‌کند و می‌گوید: «از سوی دیگر، وضعیت اقتصادی و اجتماعی فعلی باعث شده مردم نگران آینده باشند و تمایل به خرید خودرو نداشته باشند. سرمایه‌ها به جای بازار خودرو، به سمت طلا و ارز می‌رود. این موضوع فقط مختص خودرو نیست و بازارهای دیگر را هم تحت تأثیر قرار داده است.»

کاهش قیمت خودروهای وارداتی و تأثیر بر بازار

 

او درباره کاهش قیمت خودروهای وارداتی و تأثیر آن بر بازار خودرو، می‌گوید: «ریزش قیمتی‌ که در حال حاضر در بازار خودروهای وارداتی دیده می‌شود، تأثیر چندانی روی خودروهای داخلی ندارد ولی بازار خودروهای چینی و مونتاژی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به طور مثال خودروهای تیگو ۷ و تیگو ۸ بیشتر در این شرایط از لحاظ قیمتی متأثر می‌شوند. اما خودروهای ارزان‌قیمت داخلی مثل کوییک، ۲۰۷ و دنا چون قیمت پایین‌تری دارند، کمتر تأثیر می‌پذیرند. خودروهای وارداتی معمولاً از حدود ۳ میلیارد تومان شروع می‌شوند و خریداران آنها با کسانی که خودروهای کوچک داخلی ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی را می‌خرند، متفاوت هستند. پس تأثیر واردات بیشتر روی خودروهای مونتاژی است که قیمت‌های نجومی ۲ تا ۴ میلیارد تومانی دارند.»

ریزش شدید در بازار خودروهای وارداتی

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به افزایش واردات خودرو می‌گوید: «افزایش واردات باعث ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو می‌شود. همچنین مشتریان گزینه‌های بیشتری دارند و محدود به چند مدل نیستند. این تنوع به مشتری کمک می‌کند راحت‌تر انتخاب کند. این اتفاق باعث شده تا حباب قیمت خودروهای وارداتی شکسته شود. خودروهایی مثل تویوتا کمری که قبلاً قیمت‌های نجومی داشتند الان ریزش شدید قیمت را تجربه می‌کنند. این اتفاق به خاطر نبود خودروهای خارجی، بسته بودن واردات خودرو و تشنه بودن بازار خودرو اتفاق افتاده بود اما با جریان یافتن دوباره واردات خودرو شاهد شکسته شدن قیمت‌ها هستیم.»

پورحسینی درباره کاهش نقش دلالان در بازار خودرو می‌گوید: «روز به روز قیمت خودرو به نرخ‌های واقعی نزدیک‌تر می‌شود. بعضی خودروها حتی ۴ تا ۵ درصد زیر قیمت عرضه، معامله می‌شوند. کاهش حباب قیمت‌ها و محدودیت‌های ثبت نام باعث شده دلالی در بازار خودرو کمتر شود. هنوز هم محدودیت‌هایی مثل خرید و فروش با کارت ملی و نداشتن پلاک فعال برای خودرو وجود دارد، اما واردات خودرو و شکسته شدن حباب قیمت خودرو باعث شده تا خودرو به مرور از کالای سرمایه‌ای شدن فاصله بگیرد.»

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , ریزش قیمت , قیمت خودرو , قیمت واقعی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : ممنونم از راهنمایی عاقلانه ی شمادوست عزیز
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
cvt 19اسفند : چرا شاهین پلاس فاکتور میشه cvtنمیشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ستاره : کدوم طرح ثبت نام کردین چه قدر خوش شانسین یه ماهه اسمتون درومده
حامد : اره داداش به محض اینکه پول کاملو واریز کنی فاکتور میشی یه نگاه به کاستومرت بنداز احتمالا فاکتورت کردن
علی سورن : ممنون از جواب شما،من سورن دوگانه طرح فرسوده فروش فوق العاده تحویل 24 آذرم هنوز فاکتور نشدم شما چه طرحی بودید ؟
بی نیسان : علیک سلام آقای اسدالهی من اهل گنبد کاووس هستم میدونید بعد روشن شدن اون چراغ تحویل کی ماشین دستم میرسه شنبه هفته قبل پلاک شدم دیروز روشن شد چراغ تحویل. شما تحویل گرفتین؟
کوییک اس30 تیر : من از چند تا نمایندگی استعلام گرفتم همشون گفتن 29 تیر آخرین فاکتور کوئیک اس هست، منم 30 تیر هستم فاکتور نشدم هنوز.کسی هست 30 تیر فاکتور شده باشه؟؟؟؟
پانا 30 مهر : سلام دوستان کسی تحویلی 30 مهر فاکتور شده؟من 20مهر پلاس زدم 29 مهر هم رینگ زدم دست رسی به کاستومر ندارم نمیدونم فاکتور شده یا نه کسی اگه هست تحویلی 30 مهر فاکتور نشده باشه تیک سبز بزنه ببینم چقدر نشدن.تشکر همگی
شیده : اینطور که نیست اونایی که الان شهریور دارن میگیرن یه جای کارشون میلنگیده ضدم خوبه سال تولیدش میخوره 1405 نه 1404
سیامک : نه فعلا نمیدن هنوز کسایی که پارسال ماشین تحویل گرفتن دیر کرد نگرفتن چه برسه به ماها که هنوز ماشینم نگرفتیم
دنا 6 دنده : سلام ابان واذر نداشته پیش فروش از قبل،فقط همین فوری قبل فوق العاده که تومهر گذاشتن
افشین پیش فروش دوگانه ،شهریور : بله متاسفانه منم شرایط شما رو دارم ، ،این بی شرف ها انگار مارو از یاد بردن ، دو ماه تاخیر در دعوتنامه داشتن خدا میدونه میخان چکار کنن ،حالا ببین تو تحویل ماشین میخان چن ماه تاخیر کنن ،الان نزدیک یک ساله پول دادیم ،اینطور که شنیدم سود مشارکت هم نمیدن