ریزش یا واقعی شدن قیمت خودروها؟

ریزش یا واقعی شدن قیمت خودروها؟

 

در روزهای اخیر، بازار خودروهای وارداتی شاهد کاهش محسوس قیمت‌ بوده است، اما کارشناسان بر این باورند که این تغییرات به معنای ریزش قیمت‌ها نیست. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «ایران» تأکید می‌کند کاهش قیمت‌های اخیر به‌هیچ‌وجه به معنای ریزش قیمت‌ها نیست. در واقع، قیمت‌ها در حال نزدیک شدن به رقم واقعی خود هستند، اما هنوز فاصله زیادی با واقعی شدن قیمت‌ها وجود دارد. دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها این است که تقاضا برای خرید خودرو کاهش یافته و بسیاری از خودروها برای خریداران به‌صرفه نیستند. ضمن اینکه برخی از این خودروها کیفیت لازم را برای جذب مشتری ندارند.

 

تأخیر در عرضه خودروها به بازار

یکی از مشکلات اساسی بازار خودروهای وارداتی به‌ویژه در ماه‌های اخیر، تأخیر در عرضه خودروها به بازار است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به دپو شدن 20 هزار خودرو در گمرک و متوقف شدن عرضه آنها می‌گوید:« این وضعیت نه ‌تنها به ضرر مصرف‌کنندگان تمام می‌شود، بلکه خود شرکت‌های واردکننده هم با زیان‌های جدی روبه‌رو هستند. شرکت‌های واردکننده در شرایط سختی قرار دارند. این خودروها با دریافت وام وارد شده‌اند، اما شرکت‌ها نه قادر به توزیع به موقع آنها هستند و نه می‌توانند آنها را در بازار به فروش برسانند. دلیل اصلی این تأخیرها هنوز هم به عدم تعیین قیمت‌ها برمی‌گردد. از ابتدای سال، سامانه فروش خودروهای وارداتی فعال نشده و تعیین قیمت‌ها به کمیته خودرو واگذار شده، اما هنوز جلسه‌ای در این خصوص برگزار نشده است.»

بوروکراسی پیچیده واردات خودرو

از دیگر چالش‌هایی که بازار وارداتی‌ها با آن روبه‌رو است، بوروکراسی پیچیده واردات و دخیل بودن چندین سازمان در این باره است که باعث شده روند واردات کند و مختل شود. دبیرانجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به طولانی شدن فرآیند واردات و افزایش هزینه‌ها برای وارد کردن خودروها، می‌گوید: «در حالیکه در ابتدا شورای رقابت اعلام کرده بود خودروهای مانده در گمرک نیاز به قیمت‌گذاری ندارند، اما ستاد تنظیم بازار همچنان مانع از عرضه آنها می‌شود. ماندن این خودروها در گمرک هم به ضرر مصرف کنندگان است و هم باعث ورشکستگی شرکت‌های وارد کننده می‌شود.»

رکود تورمی حاکم بر بازار خودرو

بازار خودرو ایران تحت تأثیر رکود تورمی و کاهش قدرت خرید مردم قرار دارد. افزایش قیمت ارز، دستمزدها و هزینه‌های تولید، باعث شده تا قیمت خودروها به شکل چشمگیری افزایش یابد در حالی که توان مالی خریداران کاهش یافته است. علیرضا پورحسینی، کارشناس بازار خودرو، درباره شرایط کنونی می‌گوید: « متأسفانه بازار خودرو درحال حاضر تحت تأثیر رکود تورمی است که در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. این موضوع دلایل مختلفی دارد؛ از افزایش قیمت ارز گرفته تا افزایش دستمزدها و هزینه تولید که همه این‌ها تأثیرگذار بوده‌اند. مثلاً خودرویی مانند ال‌۹۰ که در گذشته حدود ۲۰ میلیون تومان بود، حالا قیمت کارکرده‌اش به ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است، در حالی که قدرت خرید مردم پایین آمده است.»

پورحسینی  وضعیت فعلی  و تأثیر آن بر بازار را هم مطرح می‌کند و می‌گوید: «از سوی دیگر، وضعیت اقتصادی و اجتماعی فعلی باعث شده مردم نگران آینده باشند و تمایل به خرید خودرو نداشته باشند. سرمایه‌ها به جای بازار خودرو، به سمت طلا و ارز می‌رود. این موضوع فقط مختص خودرو نیست و بازارهای دیگر را هم تحت تأثیر قرار داده است.»

کاهش قیمت خودروهای وارداتی و تأثیر بر بازار

 

او درباره کاهش قیمت خودروهای وارداتی و تأثیر آن بر بازار خودرو، می‌گوید: «ریزش قیمتی‌ که در حال حاضر در بازار خودروهای وارداتی دیده می‌شود، تأثیر چندانی روی خودروهای داخلی ندارد ولی بازار خودروهای چینی و مونتاژی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به طور مثال خودروهای تیگو ۷ و تیگو ۸ بیشتر در این شرایط از لحاظ قیمتی متأثر می‌شوند. اما خودروهای ارزان‌قیمت داخلی مثل کوییک، ۲۰۷ و دنا چون قیمت پایین‌تری دارند، کمتر تأثیر می‌پذیرند. خودروهای وارداتی معمولاً از حدود ۳ میلیارد تومان شروع می‌شوند و خریداران آنها با کسانی که خودروهای کوچک داخلی ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی را می‌خرند، متفاوت هستند. پس تأثیر واردات بیشتر روی خودروهای مونتاژی است که قیمت‌های نجومی ۲ تا ۴ میلیارد تومانی دارند.»

ریزش شدید در بازار خودروهای وارداتی

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به افزایش واردات خودرو می‌گوید: «افزایش واردات باعث ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو می‌شود. همچنین مشتریان گزینه‌های بیشتری دارند و محدود به چند مدل نیستند. این تنوع به مشتری کمک می‌کند راحت‌تر انتخاب کند. این اتفاق باعث شده تا حباب قیمت خودروهای وارداتی شکسته شود. خودروهایی مثل تویوتا کمری که قبلاً قیمت‌های نجومی داشتند الان ریزش شدید قیمت را تجربه می‌کنند. این اتفاق به خاطر نبود خودروهای خارجی، بسته بودن واردات خودرو و تشنه بودن بازار خودرو اتفاق افتاده بود اما با جریان یافتن دوباره واردات خودرو شاهد شکسته شدن قیمت‌ها هستیم.»

پورحسینی درباره کاهش نقش دلالان در بازار خودرو می‌گوید: «روز به روز قیمت خودرو به نرخ‌های واقعی نزدیک‌تر می‌شود. بعضی خودروها حتی ۴ تا ۵ درصد زیر قیمت عرضه، معامله می‌شوند. کاهش حباب قیمت‌ها و محدودیت‌های ثبت نام باعث شده دلالی در بازار خودرو کمتر شود. هنوز هم محدودیت‌هایی مثل خرید و فروش با کارت ملی و نداشتن پلاک فعال برای خودرو وجود دارد، اما واردات خودرو و شکسته شدن حباب قیمت خودرو باعث شده تا خودرو به مرور از کالای سرمایه‌ای شدن فاصله بگیرد.»

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , ریزش قیمت , قیمت خودرو , قیمت واقعی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش : شاهین پلاس تکمیل اسفند تا ۲۵ ام فاکتور شده لطفا الکی رو اعصاب ملت راه نرید شاید شاهین معمولی هستین
شهروز : سلام دوستان منم یه مالباخته هستم ساکن اسلامشهر تهران هستم حواله بنده هم برای شهریور ۱۴۰۴ هستش شاهین جی دیروز رفتم در نمایندگی سایپا تو جاده مخصوص با یکی از کارکنان اونجا صحبت کردم شرایط خودمو گفتم گفت پدر بیامرز طرف از برج ۹ پارسال پول کامل داده هنوزم هم ماشین نگرفته تا آخر سال هم شاید ندن بهشون شما که جای خود داری علتش رو پرسیدم شفاف گفت خط تولیدشون رو بردن رو شاهین پلاس که اونم دارن تو بازار آزاد عرضه میکنن تا بتونن از زیاد انباشته خارج بشن اینارو که شنیدم دیگه کاملا نا امید شدم اینا فقط مارو بازی دادن پولو گرفتن زدن به زخماشون ما فقط طعمه بودیم همین یا علی
Gl : من۱۷ اردیبهشت هنوز خبری نیست
TARA : تارا سفید دستی تکمیل وجه۵مرداد هنوز فاکتور نشدن
مریم : دوستان هم تجمع و هم شکایت پیش دادستان تهران
شاهین6 اردیبهشت : شماره درخواست هیچ ربطی نداره برادر من الکی خودتو مشغول نکن
X5 : سلام من ثبت نام ابان ماه ونقدی بودم تحویل سیستمی ۱۲/۴بود و۲ تیر ماشین تحویل دادن واز دیر کرد شکایت کردیم یکماه گذشته خبری نیست
محمد ایکس ۵ : دچستان این تاریخ تحویل سیستمی رو‌از کجا میبسنید؟ من ثبتنام دو مرحله ای بودم ثبتنام خورداد تحویل توی قرارداد زده اذر از کجا باید تاریخ دقیقشو ببینم؟
علی : باسلام دوست گرامی من تا حالا ماشینهای ایرانی از ۲۰۶ ۲۰۷ دنا دنا اتومات که د اشتم از هیچکدام به انداره تارا دستی که تو اسفند ماه تحویل گرفتم نیستم انصافا کلاس تارا از اونها بالاست.صدای موتورش اونقدر کمی که من بعضا اشتباه میکنم خاموشی یا روشن
کرمان موتور : با این وضعیت تحویل و تفاوت قیمت بازار و کارخانه انصراف بدی خیلی بهتره.البته هر جور صلاح بدونید.ما که پشیمونیم ثبت نام کردیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارش : من کرمانشاه م زدم تحویل حضوری شنبه برم بیارم
رستا دنا 6 دنده سفید 31 خرداد فولادی : تکمیل پرونده هم تاثیر داره مال من هفتم هست مال شما دریافت پرونده اتون کی هست؟ منم واریز دومم 31 فروردین هست ولی واریز وجه رو زده 1 اردیبهشت و دریافت پرونده هفتم هست
افزایش قیمت خودرو : یش بینی میشودقیمت خودروها در هفته های اتی افزایش خواهد داشت
پانا رینگ فولادی 31 خرداد : چرا ما که 31 خرداد هستیم فاکتور نمیکنن ما که نداریم پول زور بدیم باید چیکار کنیم اخه
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : برید سایت چک کنید شاید فاکتور شدید امروز اکثرا فروردینی ها فاکتور شدن رفته تو اردیبهشت دیگه
رانا طرح مادران : سلام ما تماس هم میگیریم کسی پاسخگو نیست اصلا چرا مسؤلی نمیاد بگه بابا دلیل تأخیر چیه ندارید چرا پول رو میگیرد. جالب هنوز تحویل ندادن دوباره ثبت نام جدیدش میاد . تحویل 7 تیر بودم گفتن تبدیل کن شرایط نداشتم. کسی میدونه دلیل تحویل ندادن رو
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : پس اگه اینجوریه احتمالا مال من تا شنبه فاکتور میشه خدا کنه بشه من هفتم هست تکمیل پرونده ام
حسن : تخفیف نه تخصیص خودرو
اپشنال شهریور : اینجا گفتن سودی برات نداره حتما مشکل داری برو پیگیر باش تکمیل 30 فروردین حتما فاکتور شده تا حالا
3 تیر فروش فوری مادران : بله من تحویل 3 تیر ماه هستم الان نگاه کردم نه پرونده به روز شده نه فاکتور شده هیچی کابوس تحویل خودرو