تاپایان سال چه تعداد خودرو وارد می شود؟

تاپایان سال چه تعداد خودرو وارد می شود؟

 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به تداوم ابهام در تخصیص ارز و محدودیت‌های اجرایی وزارت صمت گفت: با وجود قوانین شفاف و الزام دولت به آزادسازی واردات، روند فعلی به‌گونه‌ای است که تا پایان سال واردات خودرو به ۵۰ هزار دستگاه هم نخواهد رسید؛ در حالی که قرار بود بازار رقابتی و شفاف به نفع مصرف‌کننده شکل گیرد.

 

به گزارش ایسنا، بیش از سه سال از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو می‌گذرد و با وجود تاکید بر آزادسازی واردات خودرو برای عموم مردم، فرآیند واردات به کشور همچنان با برخی چالش‌ها به ویژه در حوزه اجرای قوانین روبه‌رو است و این در حالی است که در این قانون، محدودیتی برای واردات خودروهای نو و کارکرده با استفاده از ارز شخصی وجود ندارد.

از سوی دیگر با وجود اینکه شورای رقابت نیز بازار واردات خودرو را رقابتی می‌داند؛ اما از سوی دیگر پیچیدگی‌های بروکراتیک، ابهام در تخصیص ارز، بی توجهی برخی دستگاه‌های اجرایی به مصوبات قانونی یا بهتر است بگویم اختیارت موازی نهادهای ذیربط، سازوکارهای محدودکننده سامانه فروش و در کنار آن تداوم تصدی‌گری دولت به جای نظارت، عملا مسیر واردات خودرو را برای بخش خصوصی دشوار و غیرشفاف کرده است و همین ابهامات میان مصوبات قانونی و اجرا باعث شده بازار خودروهای وارداتی نه به سمت رقابت سالم حرکت کند و نه بستری برای دسترسی عموم جامعه فراهم شود.

در این رابطه مهدی دادفر – دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به الزامات صریح قانونی در صنعت خودرو و قوانین مربوط به بخش واردات معتقد است: امروز در صنعت خودرو قانون شفاف وجود دارد و مجلس در قانون ساماندهی صنعت خودرو دولت را موظف کرده تا بدون اینکه محدودیت خاصی تعیین شده باشد، امکان واردات خودروهای نو و کارکرده را برای همه مردم فراهم کند.

وی ادامه داد: شورای رقابت در اسفندماه سال گذشته (۱۴۰۳) واردات خودرو را از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج و بازار آن را رقابتی اعلام کرد. بنابراین دولت مکلف بود فضایی رقابتی و شفاف ایجاد کند تا مردم منتفع شوند.

 

قوانین تخصیص ارز سختگیرانه است

 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از عملکرد نهادهای ذیربط طی دو سال اخیر در بخش واردات خودرو گفت:  با وجود قوانین روشن، تخصیص ارز برای واردات همچنان در ابهام است. تا امروز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده و به همین دلیل به نظر می‌رسد که تا پایان امسال واردات خودرو به ۵۰ هزار دستگاه هم نرسد. این در حالی است که تا دو-سه ماه گذشته حتی امکان ثبت سفارش وجود نداشت و با وجود انتقال ارز وارداتی به تالار دوم مرکز مبادله، باز هم وزارت صمت باید مجوز تخصیص ارز بدهد و با وجود تعداد بالای شرکت‌های ثبت‌شده در این حوزه، همچنان آمار واردات یا اعلام نمی‌شود یا بسیار پایین است به طوریکه در نیمه نخست امسال کمتر از ۲۰ هزار دستگاه خودرو به کشور، وارد شده است.

دادفر در توضیح عملکرد سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی گفت: سامانه‌ عرضه خودروهای که قرار بود با سازوکار کم‌ترین تقلب و بیش‌ترین نظارت عمل کند، به ابزاری برای دخالت حداکثری تبدیل شده است و امروز سامانه جامع فروش برخلاف مصوبات شورای رقابت است؛ چراکه در این ساختار، دولت هم تخصیص‌دهنده ارز است و هم فروشنده خودرو و بخش خصوصی عملا حذف شده و واردکنندگان نیز به کارگزار دولت تبدیل شده‌اند.

 

واردات با ارز شخصی هنوز اجرایی نشده!

وی اظهار کرد: در قانون بودجه و قانون ساماندهی صنعت خودرو هیچ محدودیتی برای واردات با ارز شخصی وجود ندارد، اما تا امروز حتی یک نفر نتوانسته از این مسیر خودرویی وارد کند و سامانه ماه‌ها بسته بوده و دستگاه‌های اجرایی عملا قانون را دور زده‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: استمرار واردات یعنی تنظیم تدریجی بازار، اما از آنجایی که این اتفاق رخ نداده، بازار به رکود کامل رسیده است به طوری که حتی در بخش تولید صنایع خودرو در داخل کشور نیز، تولید ادامه دارد ولی خریداری وجود ندارد؛ چون سیاست‌ها مبتنی بر واقعیت بازار نیست.

دادفر ادامه داد: قیمت‌گذاری دولتی در واردات نیز همان نتایج اشتباه گذشته را تکرار کرده است. فاصله قیمت میان سامانه عرضه خودرو وارداتی و بازار آزاد زمینه‌ساز دلالی شده و مصرف‌کننده نهایی هیچ نفعی نبرده و عملا حضور در سامانه به یک شانس با هدف سودآوری برای برخی افراد، تبدیل شده است.

 

 

تداوم این روند، بحران در خدمات پس از فروش را به همراه دارد

وی گفت: بارها هشدار داده‌ایم که تخصیص ارز برای واردات قطعات انجام نمی‌شود و موجودی انبارها کمتر از نیاز است و این یعنی خدمات پس از فروش در آینده نزدیک با بحران روبه‌رو خواهد شد. همانند اوایل دهه ۹۰ واردات باید آزاد شود؛ در آن زمان، شرکت‌ها می‌توانستند، طرح‌های اقساطی و فروش مستقیم ارائه دهند و مردم دسترسی واقعی داشتند. در دنیا هم واردات خودرو سازوکار مشخص دارد در حالی که در کشور ما نهادهای موازی و قوانین مبهم شرایط را روز به روز سخت تر کرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از عملکرد وزارت صمت گفت: بارها درخواست داده‌ایم که قیمت‌ها را به صورت رسمی و کتبی اعلام کنند، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. شورای رقابت نهاد فراقوه‌ای است و مصوبات آن لازم‌الاجراست، اما متاسفانه وزارت صمت به بهانه تنظیم بازار، تمکین نمی‌کند.

 

عرضه خودروهای برقی در بورس کالا، شبیه به مزایده است!

دادفر در پایان، درباره مکانیزم عرضه خودروهای برقی وارداتی در بورس کالا گفت: بورس زمانی معنا دارد که عرضه کافی و مستمر وجود داشته باشد تا کشف قیمت واقعی رخ دهد، اما زمانیکه تعداد خودرو موجود و عرضه محدود باشد، این سیستم بیشتر شبیه مزایده می‌ماند و نتیجه آن افزایش قیمت خودروهای برقی است؛ در حالی که سایر کشورهای دنیا برای ترویج استفاده از خودروهای برقی یارانه می‌دهند، ما هنوز درباره محل عرضه آن در مرحله آزمون و خطا قرار داریم.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , واردات خودرو , خودرو وارداتی , تعداد واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بک 3 : x5 سفید: بک نه ایکس 5
راننده ولوو : سلام امروز بارگیری کردم چندتا x5 و j7 سر راهی میخوام یر سرم برم خونه یکی دو هفته چندتاشونو بدم دست عیال و بچه هام یه دوری بزنن باز دوباره بارگیری کنم بیارم برا همین طول میکشه دیگه به بزرگی خودتون ببخشید
saeidj7 : اگر براتون اهمیت نداره که پس نباید بیای اطلاع بدی. نمایندگی ها هیچ اطلاعاتی ندارن. حتی تاریخ صدور دعوتنامه ها یا طرح های فروش رو هم ندارن چه برسه به قیمت. پس یا نمایندگی چرت بهتون گفته یا شما داری چرت میگی.
بانو : من برای محکم کاری کپی دعوتنامه شرکت سایپا که 9 مهر 404 شاهین جی سی وتی تبدیل به خودروقابل تحویل به شاهین جی ال باترمز SBR , ESC نگه داشتم که 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم که لااقل مدرک چیزی داشته باشم براثبات حرفام
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام من پلاک شدم
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : سلام منم 15 اردیبهشت هستم هنوز منتظر فاکتور شدنم
J7سفید : دوست عزیزم چ اهمیتی برام داره ک شما قراره خوشحال شی یا ناراحت امروز صبح رفتم نمایندگی برای پیگیری ماشینم ک متصدی این حرفو زد بهم شوخی میکردم ک ارزون نشده پول برگشت بدن ایشون گفت قیمت جدید کارخونه شده2500 همین
ناشناس : فردا جنگ شد شرکت سایپا پاسخگو هست که سرمایه پولمون توی حسابش هست پس هرچه سریعتر بیاد چه اونایکه تکمیل وجه کردن مثل من که در انتظار فاکتور تحویل هستند چه اونایکه هنوز منتظر تکمیل خرید هستند تکلیفشونو روشن کنند
رهاj4 : ۶ مرداد اقساطی ۹۰روزه بودیم ۱۹ آذر شاسی ۱۹ بیمه پلاک ۲دی
جی ۷ : به شعرای این گوش ندید این همونه که ده روز پیس گفت دعوتنامه ۳۰ اذر میاد j7 بده درصد افزایش شده ۲/۴۰۰ الان باز میگه ۲/۵۰۰ احتمالا شنبه بیاد بگه افزایش به ۲/۶۰۰ رسیده 😂
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : دنا پلاس 6 دنده رینگ فولادی الان دنا با قالپاق حساب میشه یا با رینگ ؟ یکی می گفت با قالپاق حساب میشه و رینگ آلومینیومی با رینگ حساب میشه
مهدی اراک : سلام دوستان یه خبر ببد ایران خودرو درخواست افزیش قیمت داده وسازمان حمایت هم میگه منطقی هست خدا به داد برسه حتما بعد نوبت سایپا هست ای خدای بزرگ چه اشتباهی کردیم ماشین پیش خرید کردیم اگه طلا خریده بودیم العان شده بود سه تا ساینا صفر
30دی : بلاخره تحویل 30 دی کی فاکتور میشه
دنا 6دنده دیماه طرح مادران : سلام. پیش فروش 30دیماه بودم 27 آذر فاکتور 29 آذر نصب پلاک رو ی خودرو دیروز بارگیری شد امروزرسید نمایندگی.... خوزستان... خدایا شکر از اسارت ایران خودرو دراومدیم...قسمت شما هم بشه.. خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی ما رستگار
ساندرو : کسی اطلاع داره خودروهای تبدیلی رو به موقع تحویل میدن یا خیر ؟ من که پرسیدم از شرکت گفتن هشتاد تا نود روزه ، فکر میکنید اعتمادی به حرفشون هست ؟ یعنی چه تضمینی داره بعد از سه ماه و پرداخت حدودا یک میلیارد و هفتصد میلیون نقد در این شرایط اقتصادی روز از نو ، روزی از نو نشه و با بهانه های الکی خودرو تحویل ندن یا با تاخیر چند ساله بدن ، کسی تو این گروه هست که به پارس خودرو اعتماد داشته باشه ؟!!
نازخاتون : 207دنده ای میره بطرف 1میلیارد و 500الی 600میلیونی
ساینا اس1404 : سکه 153میلیونی ودلار 136هزاری الان یاید ساینا بیش از 1میلیارد تومان قیمت بخوره دیرو زود داره سوخت و سوز نداره
ابوالفضل : منم پذیرش 10 خردادماه تحویل آخر دی، جی ایکس ار ....ولی دعوت نامه نیومد برام زنگ زدم نمایندگی گفت همیشه هفته آخر ماه دعوتنامه میاد.پس خبری نیست تا آخر ماه
اطلس : فاکتور شدن مجدد متوقف شده دیگه برو تا دوماه دیگه
رضایی : آپشن های :سینی زیر موتور .جک کاپوت.مونیتور.کنسول