خودروسازی سایپا در کانون مطالبه‌ جدید رئیس جمهور

خودروسازی سایپا در کانون مطالبه‌ جدید رئیس جمهور

 

پس از انتشار هشدار صریح رئیس‌جمهور درباره ضرورت اصلاح فوری موتور خودروها و کاهش مصرف سوخت، نگاه‌ها بار دیگر به سازندگان داخلی معطوف شد؛ اما آنچه این‌بار جریان صنعت خودرو را از گذشته متمایز می‌کند، قرار گرفتن سایپا در نقطه‌ای است که می‌تواند مسیر تازه‌ای در توسعه قوای محرکه کشور رقم بزند.

 

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که اگر خودروسازان در بازه‌ای معقول مصرف سوخت را به سطح قابل‌قبول نرسانند، دولت ناچار به بازنگری در سیاست‌های تخصیص ارز و صدور مجوز تولید خواهد شد. وی تأکید کرد که در صورت نیاز فناوری روز دنیا را خریداری کنید؛ دولت حمایت خواهد کرد.

این موضع‌گیری، بیش از همه صنعت خودرو را وارد دوره جدیدی کرد؛ دوره‌ای که در آن صرف تولید خودرو کافی نیست و محور اصلی، اصلاح ریشه‌ای قوای محرکه است. در چنین فضایی سایپا پیش از سایر خودروسازان با معرفی خانواده جدید موتورهای ملی و رونمایی از خودرو آریا پلاگین‌هیبرید، عملاً پیشتاز پاسخ به مطالبه دولت شده است.
در همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نمایشگاه موتور تهران که اخیرا برگزار شد،سایپا خانواده جدید موتورهای ملی خود را در کنار نمونه اولیه آریا پلاگین‌هیبرید با بُرد ۱۲۰۰ کیلومتر عرضه کرد؛ رخدادی که می‌توان آن را آغازی جدی بر احیای توان داخلی در توسعه قوای محرکه دانست.

این مجموعه موتورها حاصل همکاری مگاموتور و مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا است و قرار است نیاز صنایع خودرو کشور به نسل تازه پیشرانه‌ها را پاسخ دهد. تنوع این خانواده از موتورهای M15K و N20 تا نسخه‌های توربوشارژ و GDI امکان استفاده در خودروهای اقتصادی، میان‌رده و حتی هیبریدی را فراهم می‌کند؛ اتفاقی که طی سال‌های گذشته به دلیل وابستگی به پیشرانه‌های وارداتی امکان‌پذیر نبود.

پاسخ به یک خلأ تاریخی در صنعت خودرو

ضعف تاریخی صنعت خودرو ایران، نه در طراحی بدنه، بلکه در توسعه قوای محرکه بوده است؛ حوزه‌ای که همواره وابستگی خارجی، هزینه‌های ارزی و محدودیت‌های انتقال فناوری را به همراه داشته است.

بنابراین نارنجی پوشان جاده مخصوص با معرفی نسل جدید موتورهای خود، به‌نوعی در حال پر کردن همین خلأ هستند.حرکتی که سال‌ها در صنعت خودرو به تأخیر افتاده بود و اکنون به‌واسطه فشار مصرف سوخت، بحران آلودگی هوا و مطالبه دولت در حال احیا شدن است.

آریا پلاگین‌هیبرید، نخستین PHEV طراحی‌شده در کشور

 

نمونه اولیه آریا پلاگین‌هیبرید که در همایش یاد شده به نمایش درآمد، نخستین خودروی پلاگین‌هیبرید (PHEV) طراحی‌شده در کشور است. این محصول با مصرف سوخت کم و فناوری پاک، پاسخی کاملاً کاربردی به شرایط فعلی کشورمان محسوب می‌شود؛ کشوری که زیرساخت شارژ الکتریکی آن هنوز گسترده نیست، اما بحران بنزین و آلودگی هوا به سطح هشدار رسیده است.

آریا پلاگین‌هیبرید، خودرویی تمام‌برقی نیست که به زیرساخت نیاز داشته باشد و نه وابسته به موتورهای پرمصرف قدیمی. همین ویژگی، آن را می‌تواند در خط مقدم سیاست جدید کاهش مصرف سوخت قرار ‌دهد؛ به خصوص آنکه سایپایی‌ها پیشنهاد دادند این خودرو در زمره تاکسی ملی قرار گیرد.

هیبرید به‌جای شعار برقی‌سازی

چندی پیش مهدی رادمنش، قائم‌مدیرعامل سایپا، در پنل تخصصی همایش موتورهای درون‌سوز هم گفت: کشور با چالش‌های جدی در حوزه تأمین سوخت، آلودگی و فرسودگی ناوگان مواجه است.

وی یادآور شد: حدود هشت میلیون خودروی فرسوده در کشور در حال تردد هستند؛ خودروهایی که سهم عمده‌ای در مصرف بنزین و آلودگی هوا دارند و تغییر ساختار مصرف سوخت را ضروری کرده‌اند.

رادمنش تأکید کرد که راهبرد اصلی سایپا، توسعه پلتفرم‌ها و قوای محرکه بومی است؛ مسیری که بر اساس آن نسخه‌های تنفس طبیعی، توربوشارژ و GDI موتورهای جدید در دست توسعه قرار گرفته‌اند و همه این موتور‌ها قابلیت استفاده در خودروهای هیبریدی را نیز دارند.

وی همچنین به موضوع سوخت‌های جایگزین اشاره کرد و گفت موتورهای جدید با CNG سازگار خواهند بود؛ موضوعی که می‌تواند در بحران بنزین نقش کلیدی ایفا کند.

 آغاز فصلی تازه‌ در اصلاح موتور و کاهش مصرف سوخت

در مجموع باید گفت، در شرایطی که دولت صراحتاً اصلاح موتور و کاهش مصرف سوخت را شرط ادامه حمایت از خودروسازان اعلام کرده، سایپا با رونمایی هم‌زمان از خانواده موتورهای جدید و نخستین پلاگین‌هیبرید طراحی‌شده در کشور، نه‌تنها به این مطالبه پاسخ داده، بلکه جایگاه خود را در مسیر توسعه قوای محرکه تثبیت کرده است. مسیر کاهش مصرف سوخت و بهبود فناوری، از موتور آغاز می‌شود؛ و آنچه سایپا امروز ارائه کرده، آغاز فصل جدیدی است که می‌تواند آینده صنعت خودرو ایران را تحت تأثیر قرار دهد

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , خودروسازی سایپا , سایپا , کانون مطالبه , رئیس جمهور و سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اهورا : والا ما الان یک سال تمام هست که تکمیل وجه کردم. یعنی 17آذر میشه یک سال. به خدا کلا نا امید شدم فکر نکنم این ها ماشینی به من تحویل بدن دیگه سود تاخیر پیش کششون.
تارا دستی : سلام قراردادهای دی ماه کسی فاکتور شده؟ تارا دستی فروش فوق العاده
X5 سفید : سلام. بنده تحویل سیستمی شهریورم اما هنوز فاکتور هم نشده.
امیر : درود بر شرفتون خدا خیرتون بده اعتراض کنندگان عزیز خدا پشت پناهتون ماهم با شما هستیم خدا لعنت کنه سایپا عوامل سایپا یک ساله ماشین فاکتور نکردن گرفتار شدیم
محمد : من سه ماه تحویل گرفتم هنوز 20600پول خودم که اضافه ریختم به حساب سایپا بهم ندادن .وجریمه دیر کرد هم اصلا معلوم نیست کی بدن
اهورا : سلام دوست عزیز. به گفته کارشناس سایپا وقتی تبدیل میزی دوبار میری تو صف ماشینی که انتخاب کردی ولی من مطمعنم اشتباه گرفته به نظر من شرکت سایپا مثلا از اول تا دهم ماه فاکتور میکنه دوباره ده روز بعدی کلا پلاک میکنه و ده روز آخر هم تحویل میده. چون من که هشت روز پیش تبدیل زدم اینجا کسی نیومده بگه که فاکتور شده. حالا شاید نظر من هم اشتباه باشه ولی مجبوریم که صبر کنیم. منم دقیقا مثل شما بعد یک سال تبدیل زدم
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : بعد از 4 ماه جریمه تو میدن، زیاد اررزشی نداره ،30 روز میشه 30 میلیون تو این اوضاع احوال پولی نیست و به درد نمیخوره
منصور نیکویی : سلام آیا از نظر اخلاقی و خصوصا مدیربتی قابل قبول است که بعد از دوسال و نیم انتظار کشیدن اکنون زیر تعهد خود زده و شاهین بدون سانروف تحویل دهید کاش کمی مشتریان را درک می کردید که با پولی که به حسابتان ریختند چه کارهای اقتصادی در این مملکت بی صاحب می توانستند انجام بدهند لطفا به وجدان تان رجوع بفرمایید چرا شاهین پلاس سانروف دار و شاهین اتومات بدون سانروف سود مشارکت را هم نابود کردید وای بر کسانی که وجدان را بفروشند به چیز با ارزشی نخواهند رسید
j4 مرداد اقساطی 90 روزه : به سلامتی. بفرمایید تحویل 60 روزه یا 90 روزه بودین و شش رقم اول قرارداد هم بفرمایید ممنون میشم. دوستان دیگر هم اگر شرایط مشابه دارند اعلام کنند لطفا
منصور نیکویی : سلام آیا از نظر اخلاقی و خصوصا مدیربتی قابل قبول ایت که بعد از دوسال و نیم انتظار کشیدن اکنون زیر تعهد خود زده و شاهین بدون سانروع تحویل دهید کاش کمی مشتریان را درک می کردید که با پولی که به حسابتان ریختند چه کادهای اقتصادی در این مملکت بی صاحب می توانستند انجام بدهد لطفا به وجدان تان رجوع بفرمایید چرا شاهین پلتس سانروف دار و شاهین اتوات بدون سانروف
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجاد : ببخشید شما کدام شهر هستید منم 21 پلاک شدم چراغ تحویل هنوز روشن نشده برام
محمد : سلام من 21تیر واریز دومم هست اما فاکتور نشدم تحویل شهریور
محمد : سلام من 21تیر واریز دومم هست اما فاکتور نشدم
وانت 21مهری : ارتقا یافته شماره12378828 فاکتور شده.31 شهریوری12354126
اطلس تکمیل وجه خرداد موعد دی : خطاب به کاربر لیدر الکی چرا حرف میزنی 18 ابان تجمع کردیم می اومدی اتیش میزدی همش حرف بیخود فلان کنیم بهمان کنیم اطلس تولید شده ناقصه خود من اونجا بودم 18 ام کاربر اطلس و خبر موثق هم گفتن یه شخصی بود اونجا کلانتری نامی میگفت بین 35 تا 45 روز دیگه تکمیل وجه های اسفند واردیبهشت و خرداد همه شون تحویل میگیرن الکی جو نده لیدر تو خالی ندادند اونوقت برو اتیش بزن
Xu7pعلیرضا : سلام آیا کسی تحویل دیماه هست که فاکتور شده باشه فقط فوق العاده xu7p؟ اگر فاکتور شدید علامت + را بزنیدممنون
24بهمن پیش فروش : دوستان تحویلی مهر کسی فاکتور شده؟؟؟
محمد : سلام کسی در مورد مالیات عایدی سرمایه اطلاعاتی داره ؟ آیا اونهایی که کمتر از یک سال از تحویل خورو اون را بفروشن مشمول مالیات عایدی سرمایه میشن ؟ این مالیات با مالیات نقل و انتقال خودرو متفاوت هست
جواد : چرا شکایت نمی کنید
مجید : چه رنگی فاکتورشده