واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام

واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام

 

9 ماه از سال گذشت و واردات خودرو هنوز معلق است؛ اختلاف وزارت صمت و بانک مرکزی مانع تخصیص ارز مصوب بودجه شده است.

 

با ورود به ماه دهم سال، وضعیت واردات خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ تعلیقی که نه به‌دلیل نبود قانون، نه فقدان آیین‌نامه اجرایی و نه کمبود متقاضی شکل گرفته، بلکه به‌علت یک فاصله جدی میان تصمیم‌گذاری کلان و اراده عملی دستگاه‌های اجرایی است.

قانون بودجه سال 1404 به‌صراحت تکلیف اختصاص 2 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو را مشخص کرده است و آیین‌نامه اجرایی آن نیز پس از کش‌وقوس‌های حقوقی، با اصلاحات موردنظر دیوان عدالت اداری و تأیید مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. بر اساس این قانون، منابع ارزی می‌بایست به‌صورت فصلی در اختیار واردکنندگان قرار گیرد تا ضمن تنظیم بازار، امکان رقابت و تنوع خودروها در کشور فراهم شود،

با این حال، واقعیت بازار نشان از توقف کامل واردات خودرو دارد. به‌گفته عاملی معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، علی‌رغم ثبت سفارش‌های انجام‌شده و آماده بودن زیرساخت‌های سامانه‌ای، بانک مرکزی تاکنون ارز موردنیاز واردات را تخصیص نداده است و بیش از 100 هزار ثبت سفارش بلاتکلیف باقی مانده‌اند، این موضوع، مسیر قانونی و مصوب واردات خودرو را به یک وضعیت بلاتکلیف و پرابهام تبدیل کرده است.

فارغ از اینکه مسئول مستقیم این توقف کدام نهاد است، مسئله اصلی به یک سیاست‌گذاری و اراده اجرایی بازمی‌گردد. وزارت صمت در این مسیر نقش خود را تدوین آیین‌نامه، ایجاد زیرساخت‌ها و پیگیری تخصیص ارز معرفی می‌کند و بانک مرکزی نیز با تأکید بر محدودیت‌های ارزی، بر اولویت‌بندی منابع تأکید دارد، نتیجه این برخورد، توقف فرآیند واردات و ایجاد یک فاصله بزرگ میان قانون، وعده و اجراست.

آنچه این وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند، نبود اراده جمعی برای عملیاتی کردن واردات خودرو است. هر روز یک دلیل تازه برای تأخیر مطرح می‌شود؛ مشکلات تعرفه‌ای، ابهامات آیین‌نامه‌ای، محدودیت منابع ارزی یا چالش‌های نظارتی. این پاس‌کاری و تغییر مداوم دلایل، به‌وضوح نشان می‌دهد که واردات خودرو بیش از آنکه یک ابزار واقعی تنظیم بازار باشد، به‌عنوان یک ابزار کنترلی یا نمایشی سیاست‌گذارانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته جالب توجه دیگر ادامه فروش خودروهای وارداتی توسط وزارت صمت در شرایطی است که ارز لازم برای واردات آن‌ها هنوز تأمین نشده است، این رویکرد نه‌تنها ریسک تعهدات معوق را افزایش می‌دهد، بلکه پیام متناقضی به بازار ارسال می‌کند؛ "بازاری که هنوز از تحقق واردات مطمئن نیست، اما با فروش مواجه است و به همین دلیل، قیمت‌ها و رفتار مصرف‌کنندگان تحت تأثیر این عدم شفافیت قرار می‌گیرد."

 

پیامد این وضعیت برای بازار خودرو آشکار است؛ ادامه بی‌اعتمادی، فشار قیمتی و کاهش کارایی بازار. واردات خودرو قرار بود با افزایش رقابت و کاهش انحصار، تعادل نسبی به بازار بیاورد، اما با توقف تخصیص ارز و سردرگمی نهادهای مسئول، نه‌تنها این هدف محقق نشده است بلکه هر روز بر ابهامات و نارضایتی مصرف‌کنندگان افزوده می‌شود.

با گذشت سه فصل از سال، واقعیت این است که واردات خودرو هنوز به یک چالش عمده سیاست‌گذاری تبدیل شده است؛ چالشی که بیشتر از هر چیزی ناشی از عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها، فقدان اراده عملی و تصمیم‌گیری منسجم است. تا زمانی که این هماهنگی و اراده اجرایی شکل نگیرد، هیچ وعده‌ای مبنی بر بهبود شرایط بازار و تأمین خودروهای وارداتی عملی نخواهد شد.

البته این تجربه همچنین درس مهمی برای سیاست‌گذاران دارد؛ هر قانون و آیین‌نامه بدون پیگیری عملی و تخصیص منابع، تنها یک متن روی کاغذ باقی می‌ماند. واردات خودرو، به‌ویژه در شرایط اقتصادی کنونی، نیازمند تصمیمات قاطع، هماهنگی بین نهادها و تخصیص منابع به‌موقع است تا وعده‌ها بتوانند به واقعیت تبدیل شوند و بازار خودرو از سردرگمی فعلی رهایی یابد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , واردات خودرو , خودرو وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی ال 27 خرداد : سلام شاهین جی ال 27خرداد 29اذر فاکتور 2دی پلاک شد ان شاء الله زودتر بدستمون برسه. ان شاء الله همه دوستان هم زودتر به ماشینشون برسن ❤️
ایگل ۹۰ روزه قسطی : مبارک قسطی بودین؟ تاریخ ثبت‌نام؟ رنگ خودرو؟ شماره قرارداد؟(دو رقم آخر حذف کنید) ممنون می‌شم پاسخ بدین
لعنت ب سایپا : ممنونم از شما ک بنده را راهنمایی کردین ب یاری خدا و به نیت حضرت ابوالفضل صبحی پولم دادم طلا آب شده من ک بیش از حد ضرر کردم انشالله دیه ضرر نشه ک واقعا دیه طاقت ضرر ندارم بازم ممنون گ اومدین و جواب منو دادین انشاالله هر چ خیره برا هممون رقم بخوره
شاهین 1402G : پول هاتون رو تویه حساب نگه ندارید برید بدید طلا حداقل ارزش پولتون حفظ بشه
T9تهران : دوستان اگر افزایش قیمت دادن سریع تکمیل وجه نکنید صبر کنید ثبت اعتراض کنید تو سامانه تعزیرات و شورای رقابت و حمایت مصرف کنندگان با وزارت صمت تماس بگیرین بگین اعتراض داریم به افزایش هر ماه مطمئن باشید جواب میده ماه های گذشته هم همین بوده ثبت شکایت کردن کاهش دادن
مهدی پلاس 15 اردیبهشت : هنوز نه
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : سلام دوستان 15 اردیبهشت کسی فاکتور شده؟
اردیبهشت ۲۱ : سلام شما دعوت‌نامه‌تون چه تاریخی اومد که شانزدهم واریز داشتین
ایگل تیر ۹۰ روزه : فردا تحویل میگیرم
اردیبهشت ۲۱ : سلام شما دعوت‌نامه‌تون از چه تاریخی اومد که ۲۱ به بعد واریز داشتین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام ساینا دوگانه تحویل شهریور دعوتنامه برای کسی امده یا نه
دوگانه 26 دی : کسی می دونه کدام شهرها سایت تولید. سورن دوگانه دارند؟
207 مهر منقضی : موعد تحویل مهر منقضی شده واریز اولیه بهمن 1403 واریز دوم 23 مهر تاریخ دریافت پرونده امروز 1404/10/02 به روز شد ولی نزده فاکتور شده طبق شواهد انگار فاکتوره پانا قالپاق سفید
حشمت : اگر میگفتی ( باد تایر هم به چین وابسته شد ) وزن شعرت بهتر میشد
دنا دستی الومینیو : تاریخ تحویل شما و واریز وجه دومتون کی بوده؟
اطلس : بخاطر اینکه همه بتونم برنامه ریزی کنن بهونه دیگه ی نباشه و بیشتر بشه تبلیغ کرد
مردادgxl : gxlواریزی دوم26مردادامروزفاکتورشدم.
سورن xu7p فرسوده : سلام تحویلی30دی هنوز کسی فاکتور نشده
مسعود : فروش قسطی وانت آبی دوگانه در شرکت بهمن با پیش پرداخت 500 و 750 میلیونی ،،، چهار ماهه حدود یکو صد باید پرداخت کنی 36 ماهه 1300 باید بازپرداخت کنید حالا بگید وانت اکستند گرونه
دنا پلاس 6دنده دستی : کجا تحویل گرفتی تسلیم شیراز ماشینتون مشکلی داشته