واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام

واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام

 

9 ماه از سال گذشت و واردات خودرو هنوز معلق است؛ اختلاف وزارت صمت و بانک مرکزی مانع تخصیص ارز مصوب بودجه شده است.

 

با ورود به ماه دهم سال، وضعیت واردات خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ تعلیقی که نه به‌دلیل نبود قانون، نه فقدان آیین‌نامه اجرایی و نه کمبود متقاضی شکل گرفته، بلکه به‌علت یک فاصله جدی میان تصمیم‌گذاری کلان و اراده عملی دستگاه‌های اجرایی است.

قانون بودجه سال 1404 به‌صراحت تکلیف اختصاص 2 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو را مشخص کرده است و آیین‌نامه اجرایی آن نیز پس از کش‌وقوس‌های حقوقی، با اصلاحات موردنظر دیوان عدالت اداری و تأیید مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. بر اساس این قانون، منابع ارزی می‌بایست به‌صورت فصلی در اختیار واردکنندگان قرار گیرد تا ضمن تنظیم بازار، امکان رقابت و تنوع خودروها در کشور فراهم شود،

با این حال، واقعیت بازار نشان از توقف کامل واردات خودرو دارد. به‌گفته عاملی معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، علی‌رغم ثبت سفارش‌های انجام‌شده و آماده بودن زیرساخت‌های سامانه‌ای، بانک مرکزی تاکنون ارز موردنیاز واردات را تخصیص نداده است و بیش از 100 هزار ثبت سفارش بلاتکلیف باقی مانده‌اند، این موضوع، مسیر قانونی و مصوب واردات خودرو را به یک وضعیت بلاتکلیف و پرابهام تبدیل کرده است.

فارغ از اینکه مسئول مستقیم این توقف کدام نهاد است، مسئله اصلی به یک سیاست‌گذاری و اراده اجرایی بازمی‌گردد. وزارت صمت در این مسیر نقش خود را تدوین آیین‌نامه، ایجاد زیرساخت‌ها و پیگیری تخصیص ارز معرفی می‌کند و بانک مرکزی نیز با تأکید بر محدودیت‌های ارزی، بر اولویت‌بندی منابع تأکید دارد، نتیجه این برخورد، توقف فرآیند واردات و ایجاد یک فاصله بزرگ میان قانون، وعده و اجراست.

آنچه این وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند، نبود اراده جمعی برای عملیاتی کردن واردات خودرو است. هر روز یک دلیل تازه برای تأخیر مطرح می‌شود؛ مشکلات تعرفه‌ای، ابهامات آیین‌نامه‌ای، محدودیت منابع ارزی یا چالش‌های نظارتی. این پاس‌کاری و تغییر مداوم دلایل، به‌وضوح نشان می‌دهد که واردات خودرو بیش از آنکه یک ابزار واقعی تنظیم بازار باشد، به‌عنوان یک ابزار کنترلی یا نمایشی سیاست‌گذارانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته جالب توجه دیگر ادامه فروش خودروهای وارداتی توسط وزارت صمت در شرایطی است که ارز لازم برای واردات آن‌ها هنوز تأمین نشده است، این رویکرد نه‌تنها ریسک تعهدات معوق را افزایش می‌دهد، بلکه پیام متناقضی به بازار ارسال می‌کند؛ "بازاری که هنوز از تحقق واردات مطمئن نیست، اما با فروش مواجه است و به همین دلیل، قیمت‌ها و رفتار مصرف‌کنندگان تحت تأثیر این عدم شفافیت قرار می‌گیرد."

 

پیامد این وضعیت برای بازار خودرو آشکار است؛ ادامه بی‌اعتمادی، فشار قیمتی و کاهش کارایی بازار. واردات خودرو قرار بود با افزایش رقابت و کاهش انحصار، تعادل نسبی به بازار بیاورد، اما با توقف تخصیص ارز و سردرگمی نهادهای مسئول، نه‌تنها این هدف محقق نشده است بلکه هر روز بر ابهامات و نارضایتی مصرف‌کنندگان افزوده می‌شود.

با گذشت سه فصل از سال، واقعیت این است که واردات خودرو هنوز به یک چالش عمده سیاست‌گذاری تبدیل شده است؛ چالشی که بیشتر از هر چیزی ناشی از عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها، فقدان اراده عملی و تصمیم‌گیری منسجم است. تا زمانی که این هماهنگی و اراده اجرایی شکل نگیرد، هیچ وعده‌ای مبنی بر بهبود شرایط بازار و تأمین خودروهای وارداتی عملی نخواهد شد.

البته این تجربه همچنین درس مهمی برای سیاست‌گذاران دارد؛ هر قانون و آیین‌نامه بدون پیگیری عملی و تخصیص منابع، تنها یک متن روی کاغذ باقی می‌ماند. واردات خودرو، به‌ویژه در شرایط اقتصادی کنونی، نیازمند تصمیمات قاطع، هماهنگی بین نهادها و تخصیص منابع به‌موقع است تا وعده‌ها بتوانند به واقعیت تبدیل شوند و بازار خودرو از سردرگمی فعلی رهایی یابد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , واردات خودرو , خودرو وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل تیر 90 روزه مشکی : کدوم شهری؟
نیما جی۴ : شاسی ۲۲ اذر خورده
27خرداد جی ال : 26خرداد تبدیل زدم 27خرداد ثبت شده پیامک مشکی هم اومد قبول نکردم بعد دوسه روز سفید فاکتور شد
رها j4 : سلام به همگی امروز ماشین پلاک شد. اقساطی مرداد ۹۰ روزه بودیم.
علیرضا : سلام شما کی تبدیل زدین به جی ال؟ پیامک تغییر رنگ به مشکی براتون اومد
طاها : سلام 14 اردیبهشت ...فاکتور شد..پلاک و بیمه هم صادر شده ..انشالله برای همه خیلی زود اتفاق بیفته
ترانه : منم شهریورم اینقدر منتظر موندم خسته شدم پولمونم که خاک شد تو حساب خواستم پولما در بیارم طلا دیجیتال یا سکه یا طلا اب شده بخرم با هوش مصنوعی مشورت کردم میگه الان قیمت طلا هیجانی هست برای کوتاه مدت ممکنه ضرر کنی در نهایت تصمیم گرفتم منتظز بمونم
جی ۷ دی مشهد : دقیقا ، اگه افزایش دادن که افزایش نداریم تکمیل لاقل زود تکمیل نکنید یه اعتراض میکنیم شاید تخفیفی لاقل گرفتیم مثه x5 که کم کردن یا خردادی ها که ۸۰ میلیون تخفیف داشتن
سروش ۱۴ اردیبهشت : ما هم تغییر رنگ به مشکی زدیم ثبت هم شد اما فرداش استعلام کردیم تغییر نکرده بود و سفید برامون زدن
شاهین جیم : صدای آلارم پیامک سایپا رو عوض کنید که با همه پیامک ها دچار استرس نشید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زهرا : منم تحویل هفته چهارم دی ماه بودم هفته آخر آبان دعوتنامه اومد برام.البته پذیرش اسفند سال گذشتم
حسن : من تحویل 30 بهمن بودم 29 اذر فاکتور شد 30 تخصیص پلاک امروز هم زده درحال حمل شنا هم همین ماه فاکتور و تحویل میگیری
ساینا پیش فروش : بالاخره یه مرحله رفتی جلو انشاالله ماشینتو تحویل یدن اونوقت ما فاکتور میشیم
حسین : تا فردا سبز میشه نگران نباش
اطلس : منم سفید مشکی هستم از اول بودم خبری نی
امید : چندم هستی؟
ساینا تبدیلی دوگانه : سلام واریز اولیه 17 دی تکمیل وجه و تبدیل به تک 24 شهریور 4 آذر sbr فعال کردم امروز 2 دی فاکتور شدم انشالله فاکتور شدن همه .
لطفا امروزی ها : کسی امروز فاکتور شده تگ کنه شماره درخواست رو
مهدی : سلام من امروز یه چند نفر که ساینا تحویل گرفته بودن پرسیدم برای تکمیل وجه گفتن 30 شهریور تکمیل وجه کردن و امروز هم ماشین تحویل گرفته بودن.به بنده خدا گفتم میشه وضعیت رو نشون بدی برام اورد و حرفش راست بود از خجالت اب شدم گفت یه چیزی پرسیدی من هم جواب دادم چه دلیلی داره دروغ بهت بگم.
دنا اتوماتیک مشکی : سلام من تحویل 30دی ماه طرح مادران دنا اتوماتیک مشکی فاکتور شده در 28اذر ماه واریز دوم 14ابان , ولی فقط فاکتور شده حتی گزینه فاکتور شده هم هنوز نارنجیه کسی میدونه چرا؟