تبعات پرداخت کارمزد بنزین توسط مردم

تبعات پرداخت کارمزد بنزین توسط مردم

یک کارشناس مسائل انرژی با اشاره به پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر انتقال هزینه کارمزد بنزین از دولت به مردم گفت: «وزارت نفت قصد دارد با انتقال هزینه کارمزد به مردم، منابعی که صرف پرداخت به جایگاه داران سوخت به عنوان کارمزد می کرد را در میدان های نفت و گاز سرمایه گذاری کند.» وزارت نفت به شورای اقتصاد پیشنهاد کرده که کارمزد فروش بنزین حذف شود و هزینه کارمزد توسط مردم و در قالب حق العمل خرید سوخت پرداخت شود. در صورت موافقت شورای اقتصاد با این پیشنهاد مصرف کنندگان یک تا دو درصد قیمت فرآورده نفتی همچون بنزین را به عنوان حق العمل به جایگاهداران سوخت همزمان با پرداخت هزینه خرید بنزین و گازوئیل پرداخت می‌کنند. از این رو در صورتی‌ که یک خودرو 30 لیتر بنزین 400 تومانی در جایگاهی خریداری کند باید معادل 120 تومان به عنوان حق العمل به جایگاه دار پرداخت کند که بالتبع با افزایش حجم باک و یا خرید بنزین آزاد این نرخ تا سقف 500 تومان هم قابل افزایش است. این در حالی است که سناریوهای مختلفی درباره افزایش قیمت بنزین نیز به گوش می رسد. در این رابطه معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه این معاونت سناریوهای افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به طیب نیا ارائه داده است،‌ گفت: در صورت توافق دولت و مجلس امکان اجرای این سناریوها در لایحه بودجه ۹۳ هم وجود دارد. دکتر حسن مرادی کارشناس اقتصاد انرژی در گفتگو با فرارو گفت: «با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قرار بود قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین به تدریج و در یک روند 5 ساله معادل قیمت فوب خلیج فارس شود.» وی ادامه داد: «متاسفانه با افزایش قیمت حامل های انرژی شاهد افزایش قیمت دیگر کالاها بودیم که این افزایش قیمت به صورت تصنعی صورت گرفت.» وی افزود: «در حال حاضر یارانه بنزین بیشتر در جیب افراد ثروتمند می رود. یعنی کسی که دارای خودروی گران قیمتی است که مصرف سوخت بیشتری دارد به همان اندازه که بنزین بیشتر مصرف می کند یارانه بیشتر نیز دریافت می کند. در حالی که افراد فقیر اصلا خوردو ندارند که از یارانه بنزین استفاده کنند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.» این کارشناس مسائل انرژی تصریح کرد: «لذا با انتقال کارمزد فروش بنزین از دولت به مصرف کننده حداقل این بخش از یارانه دولت به مصرف کنندگان بنزین حذف می شود.» وی ادامه داد: «به عبارت دیگر اکنون وزارت نفت قصد دارد با انتقال هزینه کارمزد به مردم، منابعی که صرف پرداخت به جایگاه داران سوخت به عنوان کارمزد می کرد را در میدان های نفت و گاز سرمایه گذاری کند.»

وی افزود: «لذا بنده با این پیشنهاد وزارت نفت موافقم و معتقدم این اقدام می تواند به نفع مردم کمتر برخوردار باشد.» مرادی درباره سناریوهای مختلف افزایش قیمت بنزین گفت: «به هر حال اکنون قیمت بنزین بسیار کمتر از ارزش واقعی آن است و در حالی که در ابتدای طرح هدفمندی با افزایش قیمت حامل های انرژی قاچاق سوخت کاهش پیدا کرد، اما اکنون با توجه به قیمت پایین بنزین قاچاق آن افزایش یافته است.» وی ادامه داد: «لذا دولت باید با افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین ضمن جلوگیری از قاچاق آن عدالت را تا حدودی میان افراد ثروتمند و فقیر ایجاد کند.» وی افزود: «از سوی دیگر دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ناگزیر از افزایش قیمت حامل های انرژی است و این اقدام باید با محاسبات دقیقی که صورت می گیرد انجام شود.» مرادی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت بنزین موجب افزایش قیمت سایر کالاها نخواهد شد؟، گفت: «خیر؛ افزایش قیمت بنزین تغییر آنچنانی در قیمت سایر کالاها نخواهد داشت. همانطور که عرض شد اتفاقی که در گذشته روی داد تصنعی بوده و به لحاظ علمی و واقعی افزایش قیمت بنزین نباید تاثیری بر قیمت سایر کالاها بگذارد.» وی ادامه داد: «به طور مثال اکنون هنوز قیمت بنزین تغییری نکرده آژانس ها قیمت خدمات خود را افزایش داده اند که این موضوع ناشی از سیاست های اتحادیه تاکسی رانی و نه قیمت بنزین است. لذا دولت باید مانع اینگونه افزایش قیمت های سرخود و بدون دلیل شود.» مرادی در پاسخ به این سوال که قیمت بنزین چقدر باید افزایش یابد؟، گفت: «میزان افزایش قیمت بنزین باید نسبت به قیمت فوب خلیج فارس محاسبه شود به صورتی که دیگر قاچاق آن به صرفه نباشد. من نمی توانم قیمت دهم اما معتقدم قیمت کنونی حتما باید افزایش پیدا کند.»


منبع

Fararu

برچسب : سوخت , بنزین , سهمیه بندی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : تولید خرداد هم تو کدال نوشتن. جمع شاهین های تولید شده خرداد ۲۵۰۰ تا شد. هر ماه تولید کمتر ، نرخ فروش بیشتر. تو ۳ ماه امسال ۸۰۰۰ تا تولید شد. با این روند فکر کنم اونایی که نیمه دوم ۴۰۲ پیش پرداخت دادن . دعوتنامشون پاییز بیاد تحویل واقعی بیفته سال بعد. چون هنوز پیش پرداخت های نیمه اول مهر ۴۰۲ کامل نیومده.
علی : اینا رو از کجات در آوردی
هلیا : سبحان جان،خیلی ممنون،بسه.دیگه راهنمایی نکن،حوصله نداریم،تو هم تازه گرم شدی! ول کن نیستی.
مانی : این استدلال ها و محاسبات را از کجا درآوردی!؟ همش اشتباه یا بدون سند و مدرک بود.اینها را هم داداش همکارت گفته !؟
سروش : از کجا به این عدد رسیدی. اولا توی قرارداد ننوشته 30 روز کاری و فقط گفته 30 روز و در خصوص جریمه دیرکرد حدود درصد 28% میشه که عددش تقریبا دو برابر این عددی هستش که شما کفتی حدود 650 هزار میشه برای هر روز . فقط احتمالا هزینه های سال 1404 که نسبت به پارسال افزایش داشته ازش کم می کنن که حدود کمتر از 10 میلیون باید باشه
شاهین اردیبهشت : همه جا همینطوره ،داداش رفیق منهم در شرکت BMW آلمان شاغله،اونجا هم بخاطر تحریم از طرف دولت ایران ،تولیدشون پایین اومده،همه بیکارند.....اصلن یه وضعی ها...
شاهین پلاس : به داداش رفیقت سلام برسون،بگو :داداش رفیق.... با مرام ،،آخه شاهین Gو cvt رو هم نمیدید.کامنت های اونها رو هم در گروهشون ببین.اونها هم ذله شدن و هر هفته جلوی سایپا معترض هستند....داداش رفیق شیطون بلا،بد بد....دیگه دوستت ندارم.
وحید : ایرانخودرو و سایپا( بخصوص سایپا) دو شرکت کاملا ورشکسته هستند،دولت هم به همین دلیل با گران کردن متوالی قیمت این دو کارخانه کنار میآید،حتی اگر بجای 15 درصد فعلی، پنجاه درصد هم گران بکنند،چاله چوله ها و بدهی های سنگین آنها پر نمیشود،هر روز فعالیت آنها میلیاردها تومان ضرر است.کرمان خودرو و بهمن خودرو ،راهش را پیدا کردند،بجای تولید ،قطعاتCKDمیآورند و اینجا فقط مونتاژ میکنند( انصافا بعضی خودروهایشان هم باکیفیت است)،سود معقولی هم میبرند.ایرانخودرو و سایپا هم بجای تولید خودروهای بی کیفیت و گران،باید( در صورت امکان) فقط لیسانس خودروهای ارزان کره و مالزی و ترکیه، را بگیرند و فقط مونتاژ کنند،شاید نجات پیدا کنند.
سبحان : لازم به ذکر هستن اینم بگم از روز تکمیل وجه سی روز کاری حساب کنین از اون ببعدش هرروز کاری 384 هزار تومن سود تاخیر میدن شانسمونم همه این ماها یا پنج شنبه جمعس یا تعطیل رسمی یعنی سود تاخیر خیلی زیادیم بهمون تعطلق نمیگیره یک هفتم ک بخاطر جنگ تعطیل بودن به اونم سود تاخیر تعلق نمیگیره
سبحان : دیروز به چند نفرشون زنگ زدم تو دیوار همشون تکمیل وجه ۲۰ تا ۲۲ اسفد بودن ک تحویل گرفتن از ۲۲ تا ۲۶ اشفند فعلا خبری نیست داداش همکارمم تو سایپا خط شاهین کار میکنه میگه داریم تولید میکنیم ولی فعلا موتور تیوفایو زیاد نصب نمیکنن دارن cvvt نصب میکنن احتمالا میخوان اول قراردادی قدیمیو بدن بعد برسن به ما ک تیوفایو هستیم وقراردادمون جدیدتره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا 18 : پانا مشکی 14 خرداد فاکتور شد
فوق العاده بهمن 6بهمن : اطلاع رسانی کنید خواهشا دوشنبه 16تیر ساعت 10 ...کیلومتر 11 جاده مخصوص دفتر بازار یابی سایپا
تیگو8 : سلام دوست عزیز تاریخ سیستم شما کی بوده
واریزی 9 فروردین1404 : همش الکیه .این بی شرف ها دارن با اعصاب مردم بازی میکنن ، این ها همون خائن ها وطن هستند باید بگیرنشون اعدامشان کنند
خسارت دیده از سایپا : دوشنبه کیامیان بریم دم در اون خراب شده؟ اعلام کنید جمع شیم
اطلس آذر : مثل این که هنوزآذر 3ماه دیگ مشخص نیست من بعدتعطیلات میرم ک پولموبگیرم ازاین دزدا چادرم میبرم همونجامیزنم هرکی آمد خوش آمدمن تاپولمونگیرم هم چادرجمع نمیکنم دیگ 17ساعت هم فاصله دارم ولی دیگ چاره ای نیست بایدبرم شماهم خواهش میکنم بیاین
ساینا اس بهمن : امید خدا یک دست باشیم حق مونو میگیریم
مهندس : یک نکته دیگه بگم که از تاریخ تحویل روی کاغذ تا تحویل واقعی نمایندگی دقیقا یکماه شد، یعنی یکماه تاخیر اما اینا دو هفته بعدش فاکتور میکنن که سود ندهند دیگه. دو هفته هم بعدش طول میکشه تحویل بدهند. میشه یکماه. اینو در جریان باشید خلاصه
ساینا فوری : آفرین لطفا همگی همکاری و شرکت کنید تا نتیجه عالی بگیرید چون هر چه دست رو دست گذاشته بشه از فاکتور خبری نیست.
مهرداد کرج. فوق العاده : وعده دیدار ما دوشنبه کیلومتر 11، من تو بورس کل زندگی مو باختم بخدا به ت خط رسیدم