يك معذرت‌خواهی برای تمام كاستی‎های صنعت خودرو

يك معذرت‌خواهی برای تمام كاستی‎های صنعت خودرو

«حقوق مصرف‌کنندگان» موضوعی است كه این روزها با برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مختلف اظهارات زیادی پیرامون آن مطرح می‌شود. 
با وجود برگزاری هرساله همایش‌هایی از این دست، به‌خصوص در اسفندماه، چیزی كه در واقعیت وجود دارد حلقه‌های مفقوده فراوانی است كه دست‌كم مشتریان بازار بزرگی مانند خودرو را از حقوق طبیعی خود دور می‌كند. 
هرچند سازمان‌های دولتی و مردم‌نهادی در كشور وجود دارند كه داعیه حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو را دارند، اما اتفاقاتی كه طی دو سال گذشته رخ داد تاثیرگذاری این سازمان‌ها در شرایط مشتریان خودرو را زیر سوال برد. 
كیفیت متناسب با قیمت خودرو، نحوه عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار، و همچنین تحویل به موقع خودرو و تامین قطعات از جمله حقوق‌ اولیه‌ای است كه مشتریان خودرو در دوره‌های مختلف از آنها محروم بوده‌اند. 
اما می‌توان گفت سخت‌ترین دوره برای مشتریان خودرو از دو سال گذشته آغاز شد. 
با افزایش قیمت خودرو و افت شدید تولیدات خودروسازان، بسیاری از مشتریان نه تنها خودروی خود را در موعد مقرر دریافت نكردند بلكه مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت‌های چشمگیر برای دریافت خودرویی شدند كه مدت‌ها قبل آن را پیش‌خرید كرده بودند. اما در نهایت این مشتریان بودند كه اواخر سال گذشته برای احقاق حقوق خود دست به تحریم بازار خودرو زدند و از این طریق توجه مسوولان را به خود جلب كردند. 
می‌توان گفت مشتریان این بازار برای نخستین بار نسبت به تصمیماتی كه برای آنها گرفته می‌شد، عكس‌العمل نشان دادند و در اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت خودرو دست از خرید كشیدند. در پی این موضوع رئیس دولت دهم طی برنامه‌ای تلویزیونی دستور كاهش قیمت را برای خودروسازان صادر كرد و كمی بعد هم شورای رقابت برای رسیدگی بیشتر به خواسته‌ مشتریان وارد بحث قیمت‌گذاری شد. 
هرچند حالا خودروسازان تحریم بازار خودرو توسط مشتریان را رد می‌كنند و می‌گویند در آن زمان به دلیل نبود خودرو مشتریان نمی‌توانستند به خودروی مورد نظر خود برسند؛ اما واقعیت چیز دیگری است و می‌توان گفت اعتراض مشتری‌ها برای احقاق حقوق خود در آخرین روزهای سال گذشته نمایشی بود برای نشان دادن توان مشتری. 
اما با وجود چنین قدرتی در میان مشتریان چرا آنها هیچ‌گاه نتوانسته‌اند از این قدرت برای رسیدن به حقوق خود استفاده كنند؟ 
وجود انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد و فعالیت آنها برای پیگیری حقوق مشتریان خودرو موضوعی است كه كارشناسان آن را به عنوان راهكاری برای تاثیرگذاری مشتریان مطرح می‌كنند. 
 انجمن‌های مردم‌نهاد موضوعی است كه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در همایش حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان بر آن تاکید كرد. محمدرضا نعمت‌زاده در حالی بر فعالیت چنین انجمن هایی مانند سایر كشورهای دنیا تاكید می‌كند كه تنها تشكل‌مردم نهاد برای حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو، جایگاهی در جلسات مربوط به قیمت‌گذاری خودرو یا اظهارنظر در مورد كیفیت ندارد. 
این انجمن حتی در میان مشتریان خودرو نیز چندان شناخته شده نیست و در حال حاضر با وجود داغ بودن بحث قیمت‌گذاری خودرو، این انجمن مردم‌نهاد به عنوان تنها نماینده مشتریان خودرو در جلسات قیمت‌گذاری شركت ندارد. به این ترتیب می‌توان گفت مطالبات مشتریان در بحث قیمت‌گذاری خودرو در چنین جلساتی ناگفته باقی می‌ماند، این در حالی است كه بسیاری از مشتریان به قیمت خورو و بلاتکیفی آن همواره معترضد. 
مشتریان ولی نعمت خودروسازان هستند؟ 
بسیاری از كارشناسان عقیده دارند شنیده نشدن صدای مشتریان به دلیل انحصاری است كه در صنعت خودرو وجود دارد. هرچند خودروسازان ادعاهای فراونی برای حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان دارند و آنها را ولی نعمت خود می‌دانند، اما تمام این صحبت‌ها در عمل تاثیری بر بهبود شرایط مشتریان نداشته است. 
هنوز كاستی‌های فراوانی در بخش‌های پیش از خرید، خرید یا خدمات پس از فروش خودروسازان وجود دارد. حتی با وجود نامشخص بودن بحث مهمی مانند قیمت‌گذاری، مشتریان مدت‌ها است از این حق اولیه خود؛ یعنی آگاهی از قیمت خودروی موردنظرشان محرومند. 
اما نكته‌ای كه در این میان وجود دارد این است كه حقوق مشتریان خودرو حتی با وجود قوانینی که مجلس شورای اسلامی مصوب کرده و حتی مقررات و آیین‌نامه‌های وزارت صنعت و معدن هنوز به‌طور کامل محقق نشده است. در همین حال سهم مشتریان از صنعت خودرو در حالی خودروهای معیوب، تحویل با تاخیرهای فراوان، نامشخص بودن قیمت محصولات و... است كه داعیه‌های فراوانی برای حمایت از حقوق مشتریان خودرو در میان مسوولان و خودروسازان وجود دارد. 
خودروسازان با وجود آگاهی از حقوق طبیعی مشتریان، هنوز بسیاری از این حقوق را رعایت نمی‌كنند و مشتریان نیز در شرایط انحصاری بازار توان گرفتن حق خود را ندارند. اما در این بین برخی از خودروسازان نیز تنها به گفتن یک عذرخواهی اکتفا می‌کنند و تمام کاستی‌ها در این عذرخواهی پوشش داده می‌شود. مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو در مورد برنامه‌های سال آینده این شرکت برای جبران اتفاقاتی كه طی دو سال گذشته رخ داد، عنوان می‌کند که برنامه‌های ما برای سال آینده به گونه‌ای است كه مشتریان برای تحویل خوروی خود بیش از زمان تعیین شده منتظر نمانند. او در ادامه می‌گوید: از دیگر برنامه‌های ما این است كه هیچ خودرویی با عیب از كارخانه خارج نشود؛ زیرا این موضوع اصلا هیچ توجیهی ندارد، در كنار این اتفاق برای انتخاب خودرو، آپشن‌ها و رنگ‌های جدید نیز برنامه‌هایی داریم. 
بابایی با اشاره به كاستی‌های فراوانی كه مشتریان خودرو با آنها مواجه هستند، به مشتریان توصیه می‌كند هرگونه مشكلی را به گوش مسوولان و مدیران خودروساز برسانند. 
 صحبت‌های بابایی نشان‌دهنده این موضوع است كه خودروسازان نیز به خوبی از كاستی‌های خود در برابر مشتریان آگاهی دارند حال آنکه به اعتقاد برخی از کارشناسان یکی از خصوصیات بازار انحصاری، کمبودها در احقاق حقوق مشتریان است.بر این اساس حتی وزیر صنعت به عنوان كسی كه در ابتدای ورود به این وزارتخانه با غیرانحصاری بودن صنعت خودرو صحبت از آزادسازی قیمت‌ها می‌كرد، این روزها موضع خود را تغییر داده است. او در حاشیه همایش حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو را كالایی «انحصاری» خوانده و تاكید كرده است تا زمانی كه چنین حالتی بر صنعت خودرو حاكم باشد خبری از سپردن قیمت‌گذاری به دست خودروسازان نیست. 
اما با توجه به تغییر موضع وزیر در رابطه با انحصاری بودن خودرو، تاكید او بر فعالیت انجمن‌های مردم نهاد برای احقاق حقوق مشتریان مختلف از جمله مشتریان خودرو، معذرت‌خواهی خودروسازان از مشتری‌ها بابت كاستی‌ها و برنامه‌های آنها برای سال آینده؛ آیا اتفاقات جدیدی برای توجه به حقوق مشتریان بازار خودرو در راه است یا اینكه تمام این صحبت‌ها تبی است كه بعد از اتمام همایش حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان فروكش خواهد كرد؟

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , معذرت خواهی , کاستی , صنعت خودرو , عذرخواهی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

رضا
1

معذرت خواهی لزومی ندارد!!!مثلا 405 مدل 92 در پارکینگ اتش گرفت مقصر
صاحب ان است نه خودرو ساز یا ایربگ پراید عمل نمیکند و حکم دکوری را دارد
انهم مردم مقصرند!!در علم اقتصاد اصلی است به نام اقتصاد ازاد که ما نداریم
در این کشور و بر اساس ان هر عملی در اقتصاد باید بدون رانت و احترام به
مردم برای فعالیت سالم اقتصادی باید شکل گیرد مانند مالزی یا ترکیه و امارات
و ....
13:39  1392/12/22
گزارش
پاسخ دادن
محمد
6

دقت کردین هرکسی تا وارد این مجموعه نشده حرفهای قلمبه زیاد میزنه اما به محض ورود نمک گیر میشه
حالا دو چیز به فکر ادم خطور میکنه یا سیستم از بیخ مریضه یا نمکش خیلی زیاده من فکر میکنم اولی درسته و دومی هم چاشنیش میشه
خاک بر سر ما که هر چی تو این مملکت گرون شد فورا شیرجه زدیم طرفش
17:58  1392/12/21
گزارش
پاسخ دادن
علی
2

استدلال کاملا درستی بود ، یا واقعا این سیستم از بیخ مشکل داره یا نمکش زیاده، که من فکر می کنم نمکش این قد زیاده که هر کی رو بخوان می تونند نمک گیر کنند و متاسفم برای این مردم که خودشون می رند تابوت مرگ خودشون رو اونم با قیمت نجومی و سر سام اور و با کلی بی احترامی از طرف این حلبی ساز ها می خرند
10:25  1392/12/22

گزارش
علی
2

راست میگی مشکل مردم ما همینه مسئولان هم از این فرصت نهایت سوء استفاده رو میکنن
10:42  1392/12/22

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : من آذرماه ثبت نام کرده بودم تحویل فروردین ماه بود که الان فاکتور شده و پلاک م شده
اردی پلاس : وای دلم آب شد.مبارکت باشه. انقدر ذوق داری ،که ساعت ۲ نیمه شب هم بیداری! درکت میکنم.
محسن : با سلام خدمت دوستان عزیز و بالاخص شاهین سواران محترم لطفا تجربه رانندگی با خودروی مذکور ومعایب و مزایا ونقاط ضعف ماشین رو بفرمایید و اگر برای حل مشکل پیش آمده راه حل دارید عنوان نمایید .دوم اینکه آیا آمپر آب ماشین بالا میاد توضیح مختصر و راه حل باچگونگی رفع مشکل با تشکر
میرزاده مشفقی : دوستان جان سلامی دیگر تجربه رانندگی شاهین پلاس بعد از ده هزار کیلومتر... چندروز پیش بردم سرویس دوم بعد از 9000 کیلومتر رانندگی روغن هیوندای 5 دابلیو 30 میریزن و روغن خوبیه کیفیتش قبل تعویض خوب بود خود شرکت برای پلاس میگه هر ده هزار کیلومتر بیار عوض کن ولی توصیه میکنم هر پنج هزار کیلومتر خودتون بیرون یا اگه وقت اضافه دارید داخل نمایندگی عوض کنید ، ماشین تا الان خداراشکر ایرادی نداشته و سواری و کیفیت رانندگی خوبی داره ، اگر لاستیک پهن بندازید یکم نرمی خودرو کم میشه من کمهو 205 انداختم نسبت به 185 بارز کوبش بیشتر شده ولی کنترل و فرمان پذیری و طبیعتا ریسک سرعت و مخاطرات جاده پایین میاد ... امیدوارم همه چشم انتظاران بزودی خودروشون رو تحویل بگیرن و لذت ببرن موید باشید
ali s3 : سلام انصراف بهترین گزینه هست، پارسال تیر s3 نوشتیم که تحویل ابان بود، دی ماه بهمون گفتن توقف تولید شده، طرح جایگزین بردارید یا sr3 تبدیل کنید تمامی طرح های جایگزین باید پول بیشتری میدادیم و تحویل تا همین اردیبهشت طول میکشید تبدیل به sr3 کردیم. تازه توی این یک هفته پلاک و بیمه شده هنوز بعد از یکسال دستمون نرسیده ماشین یادمه با خبر توقف تولید s3 میگفتن یک قطعه از x5 هم نیست و اونم چندین ماه عقب افتاد اگه میتونید از بازار بخرید، ثبت نام توی این وضعیت لشتباهه
Shahin G : کلا اونایی ک نزدیکندهمراه خودتون چنتا دیگم بیارید کی میدونه اونا حواله دارن یا نه والابلا اینا اگ نریم تجمع ماشین نمیدن البته تجمع درست حسابی ن مثل قبلی
علی : معراج عزیز ببخشید A5 شما چه رنگی و ثبت نام کی هستید؟
تارا دستی سفید فروش فوری : رنگ سفید تحویل ۶ تیر نهم فاکتور ۱۲ ام تخصیص پلاک انشاله هرچه زودتر فاکتور باشین واقعا بی ماشینی سخته
میرزاده مشفقی : دوستان جان سلامی دیگر تجربه رانندگی شاهین پلاس بعد از ده هزار کیلومتر... چندروز پیش بردم سرویس دوم بعد از 9000 کیلومتر رانندگی روغن هیوندای 5 دابلیو 30 میریزن و روغن خوبیه کیفیتش قبل تعویض خوب بود خود شرکت برای پلاس میگه هر ده هزار کیلومتر بیار عوض کن ولی توصیه میکنم هر پنج هزار کیلومتر خودتون بیرون یا اگه وقت اضافه دارید داخل نمایندگی عوض کنید ، ماشین تا الان خداراشکر ایرادی نداشته و سواری و کیفیت رانندگی خوبی داره ، اگر لاستیک پهن بندازید یکم نرمی خودرو کم میشه من کمهو 205 انداختم نسبت به 185 بارز کوبش بیشتر شده ولی کنترل و فرمان پذیری و طبیعتا ریسک سرعت و مخاطرات جاده پایین میاد ... امیدوارم همه چشم انتظاران بزودی خودروشون رو تحویل بگیرن و لذت ببرن موید باشید
تجمع تجمع تجمع : تاریخ تجمع سه شنبه 17 تیر ماه صبح ساعت 9 صبح جلو شرکت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین : درود دوستان برا دنا 5 دنده سود تاخیر روزانه چقد میدن؟
مصطفی اسفند402 مهر403 : ممنونم .باشیم و باشید برای روزهایی با آرامش، برای شادی های بیشتر ،دلخوشی هایی فراتر از داشتن یک خودرو
دوگانه تیر تبدیل تک گانه : منم 19 تکمیل وجه کردم فاکتور شده پلاک آنلاینم نوشته دیروز چراغ تحویلم روشن شده کسی خبر داره کی میاد حدودا؟
فوق العاده : هیچ کی اطلاع نداره...بستگی به حال سایپا داره....هر وقت عشق کنه بهت میدن
اهواز تحویل 6 تیر فوری : دوستان سلام. سوال داشتم : مگه جریمه تاخیر با جریمه تحویل با هم فرق دارند؟ فروش فوری روزی 600 تومن جریمه تاخیر داره، اگر فاکتور بشه تا زمان تحویل میگن جریمه تحویل داره، راسته این قضیه؟ جریمه تحویل روزی چند تومنه؟ کسی اطلاع داره؟
5دنده فوری تحویل مرداد : سلام آقای اکبری.شما ماشینتون 6دنده هست احتمالا.چقد پرداختی داشتین؟چون من دنا 5دنده هست تحویل 14مرداد نوشته فاقد صف فاکتور.یه بررسی بکن واطلاع بده
آنا : سلام دوست عزیز ... برای منم 31 خرداد قرار بود تحویل بدن هنوز خبری نیست ،پانا رینگ فولادی طرح مادران بی زحمت هر وقت خبری شد تاریخ دقیق منم در جریان بذار ارادتمندم
مجید : منکه تحویل مرداد 1404 دعوتنامه دیروز آمد و تا 25 تیر مهلت پرداخت دادن 207 پانا قالپاق طرح فرسوده . . .
مجید : دعوتنامه تکمیل وجه واسم امده 207 پانا قالپاق طرح خوردو فرسوده تحویل مرداد 1404 و تا 25 تیر مهلت پرداخت داده بهم . . .
خطاب به کوییک اس تحویل تیر : دروغ نمیگم برادر من چه دلیلی داره دروغ بگم تو این ماه عزیز من تبدیلی از اطلس به کوییک اس هستم و تاریخی که گفتم یعنی 24 ام مبلغ رو تکمیل کردم و دیشب دیدم فاکتور شدم