نکاتی جالب درباره واردات خودروهای گذرموقت

نکاتی جالب درباره واردات خودروهای گذرموقت

به گفته یک کارشناس خودرو: اوج رونق ورود این خودروها به ایران از سال 88 به بعد است که تا قبل از این زمان به عنوان ماشین‌‌های کاری محسوب می‌شدند. خرید مدل صفر این نوع خودروها اصلا مقرون به صرفه نیست و بیشتر خودروهایی از این نوع که در سطح کشور می‌بینیم، کارکرده‌های در حد نو هستند.وی در خصوص شماره‌گذاری این نوع از خودروها افزود: خودروهای متعارف وارداتی به راحتی پلاک می‌شوند و نگرانی جدی در این  مورد وجود ندارد. اما شرکت‌ها و واردکننده‌ها روی ماشین‌‌های خاص به خاطر هزینه‌های گزاف واردات و هم‌چنین  نگهداری‌اشان، سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.
تکلیف این نوع از خودروها معلوم است؛ مالک نباید انتظار تعمیر خودروی خود را در داخل  داشته باشند. چراکه امکان تعمیر برند‌های خاص در داخل کشور نیست. اما اگر کسی کانال آشنایی با سرمایه‌ای مناسب داشته باشد، می‌تواند با سفارش قطعه خود از خارج، آن را در داخل تعمیر کند. اغلب خودروها‌ی گذرموقت در داخل کشور با روش‌های سنتی تعمیر می‌شوند. در حقیقت تعداد خودروهایی که برای تعمیر به خارج فرستاده می‌شوند، فوق‌العاده معدود است. مگر اینکه میزان خسارت وارده زیاد باشد.
این کارشناس در خصوص حق فروش و سندگذاری افزود: نقل و انتقال این نوع خودروها غیرقانونی و وکالتی است. افراد آشنا معمولا بین خودشان این خودروها را رد و بدل می‌کنند. چراکه در صورت بروز هر سانحه‌ای، عواقب آن متوجه فروشنده است.
آنچه که می‌توان به عنوان سند این نوع خودروها نامید تا نشان‌دهنده مالکیت خریدار باشد، برگه‌ی زردرنگی به اسم «کارنه دوپاساژ» است که به افراد مقیم آن کشور تعلق می‌گیرد.
کارنه دوپاساژ شامل مشخصات فنی و ظاهری خودرو به دو زبان انگلیسی و فرانسوی است. این روش برای کشورهایی که عضو کنوانسیون بین‌المللی کارنه دوپاساژ (تنها مربوط به مسافران) هستند، اعتبار داشته و قابل اجراست.
 
نکاتی جالب درباره واردات خودروهای گذرموقت
 
کارنه دوپاساژ برای هر فرد ایرانی که حداقل یک سال در خارج از کشور با ویزای معتبر و یا اقامت ساکن بوده و هم‌چنین حداقل شش‌ ماه به صورت متوالی بدون خروج از آن کشور حضور داشته، قابل اجراست.
به این ترتیب که شخص می‌تواند ابتدا با تهیه دفترچه کارنه خودرو، به ایران وارد شود و در گمرکات مرزی کشور با تایید اعتبار دفترچه از یک تا نهایتا سه ‌ماه مهلت تردد دریافت کند. در صورتی‌که مالک خودرو، مهلت اقامت و یا اعتبار ویزایش به اتمام رسیده باشد، نمی‌تواند از شرایط کارنه استفاده کند. تنها شخصی که نام وی در دفترچه کارنه خودرو یا در برگه ورود موقت آن ذکر شده، اجازه رانندگی با خودرو را دارد؛ در غیر اینصورت مرتکب جرم شده و خودرو توقیف خواهد شد.
این کارشناس با اشاره به روش مرسوم واردات گذر موقت‌ها تشریح کرد: در این روش شخص مقیم یا ساکن در کشورهای دیگر، ابتدا با گرفتن دستور از گمرک ایران و اخذ ضمانت‌نامه معتبر بانکی و یا نقدی، به اندازه ارزش اصلی خودرو به علاوه حقوق و سود احتمالی ورود خودرو به ایران، اقدام به واردکردن خودرو می‌کند.
باید در نظر داشت که خرید و فروش هر نوع خودروی گذرموقت در داخل کشور چه در زمان داشتن اعتبار و چه پس از آن، ممنوع بوده و قاچاق محسوب می‌شود و با فرد خاطی، برخوردی جدی صورت می‌گیرد و خودرواش نیز توقیف می‌شود. اجاره دادن خودروی گذرموقت نیز شامل این قانون است. در صورت قاچاق‌شدن خودروی گذرموقت، دولت سه برابر ارزش گمرکی خودرو و همچنین حقوق و سود آن‌را مطالبه می‌کند.

منبع

جام اقتصادی

برچسب : خودرو , واردات , گذر موقت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

فریذ
3

واقعا ولستر 65میلیون 206 ایرانی - چینی 40 میلیون!!!!!!!!!!!!!!!!1
واقعا کهههههههههههههههههههه
18:06  1392/12/25
گزارش
پاسخ دادن
حامد
7

تشکر... اطلاعات خوبی دادین
13:42  1392/12/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رامین : سلام دعوتنامه های بهمن ماه کی صادر میشه مبلغ واریز 850تاریخ 11/28
X5 : عزیزان این اشتباهی که ما انجام دادیم شما انجام ندین پول نقد تحویل شرکت دادیم سه ماه تحویل بدن الان هفت ماه شده تحویل ندادن یک ماه شاسی شده پلاک شده بیمه شده خبری از ماشین نیست .منx5ثبت نام کرده بودند
شاهین gl : سلام واقعا اگه برا اونا فاکتور کرده باشن بی انصافی کردن ما دوریم من ارومیه هستم چجور بیام
طایفی : کارت و سند سه ماه قبل صادر شده ولی ماشین تحویل نمیشه، دوستان من موافقم بریم شهرک آزمایش و بر علیه راهنمایی رانندگی تجمع کنیم که چرا برای ماشینی که تولید نشده سند صادر کرده.
شاهینg : سلام من امروز بایکی از کارکنان سایپا صحبت کردم گفت توی جنگ یکی از پارکینگهای سایپا رو زدن وسه هزار ماشین از بین رفته واحتمالا ماشینهای شما هم جز اینا بوده که فاکتور نمیشه یعنی باور کنم؟
ترکزاده : واریزی اولم دی ماه بوده کسی میدونه واریزی دومم کی هست؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده31تیر : من رینگ آلومینیومی هستم خبری نیست
اینفو : دوستانی که در مورد کلاس 22 سوال کردن سقف فلزی ترمز عقب کاسه ای رینگ فوالادی آینه ی الکتروکرویت ندارد سنسور کمربند سرنشین ندارد اینا تفاوت های کلاس 22 با مدل ارتقا یافته هست
عسگر : برو تو واریز وجوه پرداخت کن وگرنه فاکتور نمیشی
اینفو : آیا شما همونی که دیروز هم گفتی فاکتور شدی ؟ چون ظاهرا فقط شمایی هر با هم اسمت تغییر می کنه..انگار از تبدیلی ها بیش از یکی دو نفر فاکتور نشده
عسل : بازم تاخیر داشته باشه ارزش داره اینقد شرکت کردیم 207 برنده نشدیم حالا اینجا خدا 207 رسونده تازه تا زمانی که 207 فاکتور نخوره بعد تبدیل بازم سود تاخیری واریز میشه اکثرا اونایی که دو روز پیش به 207 تبدیل زدن فاکتور شدن
شیوا : 207 پانا تاخیر خورده اکثریت کسایی که سقف فلزی بودن فاکتور شدن
رضا رانا 8 مهر : سلام دوستان کسی اطلاعی نداره دعوتنامه مهر ماه کی صادر میشه که حداقل بدونیم پول جور کنیم
شهرام : مابع التفاوت رو باید بری واریز وجوه اونجا مشخص میشه تا تکمیل وجه نکنی فاکتور نمیشه
ا : من امروز انجام دادم نوشتعملیات با موفقیت انجام شد زیرش نوشت جهت پرداخت مابع التفاوت به ادرس زیر مراجعه نمایید شما تحویل کی هستین فوقالعاده یا پیش فروش؟
اینفو : باید از نمایندگی پیگیری کنی که برات تامین اعتبار بزنه درسته میشه...