پنج نشانه تعویض تایرها

پنج نشانه تعویض تایرها

درست همانند زمانی که پس از پیاده روی طولانی پاهای شما عرق می کنند، با هربار رانندگی تایرهای خودروی شما نیز از دچار ساییدگی می شوند. اغلب این مسئله نشانه بد رانندگی کردن نیست، اما حقیقتی اجتناب ناپذیر است. تایرها کهنه و ساییده می شوند. اگر در هنگام رانندگی تایرهای شما دچار اشکال شوند می تواند فاجعه ای به بار آورد، شاید شما را از مسیر جاده خارج کند، شما را در بیابانی بگذارد که بازگشت به خانه کار آسانی نباشد. قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید، بهتر است از وضعیت تایرهای خود آگاه باشید تا در صورت نیاز آنها را تعویض کنید. البته اگر مکررا به تعمیرگاه مراجعه می کنید، مسلما مکانیک در صورت نیاز به شما خواهد گفت که تایرها را تعویض کنید. اما چند کار کوچک است که خود شما می توانید از پس آن بر بیایید و دیگر به تعمیرگاه مراجعه نکنید و از خوب بودن وضعیت تایرهای خود اطمینان حاصل کنید. در اینجا لیستی وجود دارد که زمان تعویض تایرها را به شما گوش زد می کند.

پنج نشانه تعویض تایرها

اولین نشانه عمق آج لاستیک ها است.قطر آج تایر خودروی شما هیچ گاه نباید به کمتر از 1.6 میلی متر برسد. اگر عمدتا در سطح صافی و خیس رانندگی می کنید، شاید با دو برابر حد معمول احساس امنیت بیشتری بکنید. شما می توانید ابزاری را خریداری کرده و همانند حرفه ای ها عمق آج را اندازه گیری کنید، اما حیله ای قدیمی وجود دارد که به شما نشان می دهد چقدر از آج تایر باقی مانده و خرج چندانی هم ندارد. در حقیقت شما نیاز به یک سکه دارید. یک سکه را برداشته و به اندازه 1.6 میلی متر با ماژیک بر روی آن علامت بزنید. حال ان را در میان آج لاستیک قرار داده، اگر سطح آج به این نرسید، زمان تعویض لاستیک های خودروی شما فرا رسیده است.

پنج نشانه تعویض تایرها

تایرهای جدید دارای سیستمی هستند که تایرهای قدیمی نداشتند. تایرهای جدید در درون خود نشانگرهایی برای سطح آج مورد نیاز دارند. زمانی که تایرها نو هستند این نشانه ها غیر قابل مشاهده می باشند و به ندرت در حالی که آج لاستیک دچار ساییدگی می شود پدیدار می شوند. ظاهر آنها به شکل میله های لاستیکی تخت می باشد که به صورت عمودی هم جهت با آج لاستیک می باشند. اگر یک و یا دو تا از این نشانگرها بر روی تایر نمایان شود، آج لاستیک کم شده است. این مسئله در زمانی که در جاده ای خیس از یک گودال آب خارج می شوید آشکار باشد. با استفاده از سکه ای که توضیح داده شد می توانید اطمینان حاصل کنید، اما زمانی که این میله ها در تمامی قسمت های تایر مشاهده شد، زمان آن فرا رسیده که یک دست تایر جدید خریداری کنید.

پنج نشانه تعویض تایرها

مورد بعدی وجود ترک ها بر روی کناره تایرها است. تمامی مشکلات در مورد تایرها تنها به آج ختم نمی شوند، بلکه در کناره ها نیز ظاهر می شوند. خوشبختانه بررسی بصری کناره های تایرها نیز کاری آسان است. بر روی کناره ها به دنبال ترک و یا بریدگی باشید (شیارهایی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند). این ترک ها نشانه ای از نشت باد و یا موردی بدتر، ترکیدن لاستیک است. مسلما می خواهید از این یکی اجتناب کنید. پس اگر ترک های روی دیواره جدی به نظر می رسند، به تعمیرگاه رفته و یک دست لاستیک نو خریداری کنید.

پنج نشانه تعویض تایرها

 نشانه چهارم ضعیف شدن سطح خارجی لاستیک است. نتیجه آن برامدگیی شبیه با تاول می باشد که در سطح خارجی ایجاد می شود. چنین فرایندی بسیار شبیه به انسداد یکی از عروق خونی شماست و این را هم خوب می دانید که اگر دکتر به شما بگوید دچار انسداد عروق شده اید بهتر است هرچه سریعتر، قبل از اینکه دچار پارگی سرخرگ شوید در بیمارستانی بستری شوید. این مسئله در مورد لاستیک خودروی شما نیز صدق می کند. این نقطعه ضعیف شده می تواند منجر به ترکیدگی ناگهانی شود و اگر قبل از این اتفاق خودروی خود را به بیمارستان (در این مورد خاص تعمیرگاه) نبرید، در هنگام سانحه ممکن است شما را به بیمارستان منتقل کنند. پس همیشه به برامدگی های روی تایر توجه کنید.

پنج نشانه تعویض تایرها

اخرین مورد قابل بررسی لرزش بیش از اندازه است. مخصوصا در رانندگی بر روی جاده های ناهموار میزان ثابتی لرزش مجاز است،. اگر به اندازه کافی رانندگی کرده باشید، به راحتی متوجه می شوید که چه میزان لرزش عادی و چه میزان غیر عادی است. دلایل بسیاری برای لرزش وجود دارد، شاید تایرهای شما متفاوت و یا نا متوازن باشند و یا اصلا قطعات ضربه گیر خوردو شما خراب شده باشند. این مشکل همچنین می تواند به دلیل مشکلی داخلی در تایرها باشد. حتی اگر لاستیک علت اصلی لرزش نباشد، لرزش های متداول می تواند به تایرها صدمه زده و شما را دچار مشکل کند. بنابراین اگر خودروی شما دچار تکان های شدید است، مخصوصا زمانی که بر روی جاده ای صاف رانندگی می کنید، برای بررسی مشکل مستقیما به سمت یک مکانیکی حرکت کنید. همیشه لرزش بیش از اندازه نشانه وجود مشکلی در خودرو است.

 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : تایر , نشانه , ساییدگی , تعویض , پنچری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

رضا
10

چرخ ماشین من خیلی صدا می داد .مثل مواقعی که تو جاده زبر رانندگی کنی،اول فکر کردم بلبرینگه ولی زیر و بند رو چک کردم مشکلی نداشت . الان موقع دور زدن صدای بد و خشکی میده و لرزش داره مثل اینکه تو چاله بیفته،بهم گفتند لاستیک از داخل خراب شده و ظاهرش نشون نمیده.به اصطلاح غر شده.به نظر شما عوض کنم یا با عقب عوض کنم؟
10:34  1397/10/19
پاسخ دادن
آرمان
2

مرسی
عالی بود
مستفیذ شدیم دادا
09:54  1393/07/11
پاسخ دادن
Shaikh masoud
6

اين كه چهار مورد بود
22:35  1393/01/02
پاسخ دادن
نعمت
1

اموزنده بود
14:51  1393/01/02
پاسخ دادن
حامد
11

اطلاعات خیلی خوب و کاملی بود... تشکر
13:23  1393/01/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 62 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام کسی هست تحویل 31اردیبهشت فاکتور شده باشه
داریوش : سلام متاسفانه منم ثبت نام دی هستم تحویل اردیبهشت برای منم همین مبلغ اومده
مهدی : دوست عزیز قیمت رو داخل باما ببین ماشین من گرونتره، چون خانواده هستیم قصد عوض کردن دارم، تارا یه مقدار بدفروش هم هست، البته هر ماشین ایرانی به نحوی ایرادی داره و ماشین شما هم به این زودی ها فاکتور نمیشه
علی : تا اوایل دی ماه 403 فاکتور شده، هنوز ثبت نام بهمن یک ماه دگ تازه شاسی بشه و بعد شاسی یک ماه بعدش تحویلت میدن ، مرداد ماه منتظر تحویل باش یا باتاخیر شهریور ، روال اینه متاسفانه
علی : قیمت قطعی وجود ندارد قیمت مصوب هست شما سال 403 ثبت نام کردی مدل 404 و باید مابه‌التفاوت رو بدید ، قانونه ، از جیب شرکت که نمی دن
شاهین زمستان 03 : منظور اینه که شما ممکنه آذر403 پیش پرداخت واریز کرده باشی و موعد تحویلت آذر 404 باشه و شماره پذیرشت جلوتر از کسی باشه که دی 403 واریز کرده و موعد تحویلش شده مرداد 404 :)
علیرضا : تارا دستی تیتانیوم طرح مادران واریزی اول ۱۵ مهر واریزی دوم ۵ اسفند فاکتور ۲۸ اردیبهشت
میثم یا علی از تو مدد : من شاهدم که پول داد به رفیقم و ما با هم حواله خریدیم و من سود کردم
تبدیل به j7 : از ما بیچاره تر کسی نیست بعد ۱۱ ماه الان ۱۲ روزه پلاک و شاسی شدم روزی ۱۰ بار گوسی چک میکنم ببینم کی زنگ میزنند واسه تحویل ولی هیچ هیچ
رامین : سلام جناب میرزاده مشفقی،مبارکتون باشه و چرخش همیشه به سلامت بچرخه،لطفا بگید وضعیت ماشین توی سربالایی چطوره، باتوجه به سنگین بودن وزن ماشين و اتوماتیک بودن جواب میده؟ممنون میشم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدمتین ساینادوگانه : سلام دوستان.من امشب خودم لیست افزایش قیمتهای گروه زامیاد رو دیدم هرماشینی نزدیک 80ملیون الی 100ملیون قیمتشون روافزایش دادن. خدا کنه قیمتهای شرکت سایپا رو افزایش ندن..انقدطمع زیادشدن که با ده ملیون بیست افزایش قیمت راضی نیستن.یهویی هرماشین رونزدیک صدملیون افزایش دادن..خدا ازشون نگذره انشااله
دنا آپشنال تحویل 18 خرداد : سلام دوستان فاکتور ها متوقف شده؟؟ چرا هیچ خبری نیست؟؟
اطلس 21مهر : مبارکه تکمیل وجه سخا چه تاریخی بود برا شما
اطلس 21 مهر : توروخدا درست بیایید بگید کیا فاکتور شدن ما دیگه دیوانه شدیم به خدا من 21مهر تکمیل وجه داشتم سخاهم همون روز تحویل دادم
امیر : سلام اقا مجتبی مطمئنید تا 31 خرداد فاکتور شده
علی 8241 : آقا توحید من 29 بهمن تکمیل وجه کردم بنظرت کی فاکتور میشم
دوگانه : من 22 اسفند تکمیل وجه کردم. اوایل فروردین تماس گرفتم، کارشناسان گفتن تا 12 اسفند که طرح مادرانی هست، فاکتور شده.در واقع امسال فاکتوری از دو کانه انجام نشده. صمنا تا الان 36 روز در تاخیر جهت فاکتور هستم
اطلس جی : دم ثبت نام کننده مادیران گررم امروزه گل کاشتند شرکت با خاک خون یکی کردن حالا نوبت ماست تاکی این همه حق خوری ظلم
مرتضی آریزو 6پرو : فقط بهترین کار فقط تجمع تجمع تجمع اگه بقیه هیچ فایده ای نداره
تخ : ملتو چی فرض کردی