سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

در بیشتر خودروهای مدرن و امروزی، سیستم ترمز به منظور ارتقاء ایمنی به دو بخش تقسیم شده است. هر بخش یک جفت چرخ را تحت پوشش قرار می‌دهد. اگر روغن ترمز در یک بخش نشت کند، فقط دو تا از چرخ‌ها ترمزهایشان را از دست می‌دهند و وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، باز هم می‌توانید خودرو را متوقف کنید. سیلندر اصلی ترمز، فشار کافی را در اختیار هر دو بخش قرار می‌دهد. سیلندر اصلی، ابزار فوق‌العاده‌ای است که در یک سیلندر از دو پیستون استفاده می‌کند، آن هم به روشی که باعث می‌شود اگر یکی از قطعات درست کار نکند، کل سیلندر از کار بیفتد. در صورتی که مشکلی در سیستم ترمز وجود داشته باشد، سوپاپ ترکیب به راننده اخطار می‌دهد. البته چندین و چند کار دیگر هم انجام می‌دهد تا شما رانندگی ایمنی داشته باشید. در این مقاله، یاد خواهیم گرفت که سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب چگونه کار می‌کنند. 

 

سیلندر اصلی

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

تصویر بالا نشان می‌دهد سیلندر اصلی ترمز را کجا می‌توانید پیدا کنید. در این تصویر مخزن پلاستیکی روغن ترمز را می‌بینید که روغن مورد نیاز سیلندر اصلی را تأمین می‌کند.

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

یک حسگر الکتریکی هم به آن متصل است که وقتی سطح روغن پایین می‌آید، باعث روشن شدن یک چراغ اخطار دهنده روی صفحه کیلومترشمار می‌شود.

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

همانطور که در تصویر می‌بینید، داخل سیلندر اصلی دو پیستون و دو فنر وجود دارد.

 

سیلندر اصلی در عمل

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

 

وقتی پدال ترمز را می‌فشارید، از طریق یک اتصال مکانیکی به پیستون اول فشار وارد می‌شود. داخل سیلندر فشار ایجاد می‌شود و هرچه پدال بیشتر فشرده شود، فشار افزایش پیدا می‌کند. فشار بین پیستون اول و پیستون دوم باعث می‌شود پیستون دوم روغن ترمز را در بخش مربوط به خودش فشرده کند. اگر ترمزها به درستی کار کنند، فشار در هر دو بخش یکسان خواهد بود. اگر در یک بخش نشتی به وجود بیاید، آن بخش نمی‌تواند از فشار تولید شده استفاده کند. در این تصویر می‌بینید که اگر در یکی از بخش ها نشتی به وجود بیاید چه اتفاقی می‌افتد.

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

 

اگر بخش اول نشتی داشته باشد، فشار بین سیلندر اول و دوم از بین می‌رود. این امر باعث می‌شود پیستون اول به پیستون دوم بچسبد. در این صورت، انگار فقط یک پیستون وجود دارد. بخش دوم به شکل عادی به کارش ادامه خواهد داد، ولی راننده مجبور است برای فعال کردن آن، بیشتر به پدال فشار بیاورد. در صورت بروز نشتی فقط دو تا از چرخ ها از فشار تولید شده در سیلندر استفاده خواهند کرد و این امر نیروی متوقف کننده را شدیداً کاهش می‌دهد. 

 

سوپاپ ترکیب

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

در بیشتر خودروهایی که در چرخ های جلو از ترمز دیسکی و در چرخ های عقب از ترمز کاسه‌ای استفاده می‌کنند، سوپاپ ترکیب را پیدا خواهید کرد. این سوپاپ از سه ابزار مجزا تشکیل شده است که عبارتند از:

- سوپاپ مقسم

- سوییچ تشخیص فشار

- سوپاپ توازن

سیلندر اصلی ترمز و سوپاپ ترکیب

در خودروهایی که در چرخ های جلو از ترمز دیسکی و در چرخ های عقب از ترمز کاسه‌ای استفاده می‌کنند، سوپاپ ترکیب باید مجهز به سوپاپ مقسم هم باشد. همانطور که می‌دانید، لنت ترمزهای دیسکی با دیسک، و لنت ترمزهای کاسه‌ای با کاسه ترمز تماس پیدا می‌کند. به همین خاطر، لنت ترمزهای دیسکی در وضعیتی قرار دارند که وقتی پدال ترمز را می‌فشارید، بعد از لنت های ترمز کاسه‌ای درگیر بشوند. سوپاپ مقسم مسوول این کار است و باعث می‌شود ترمز دیسکی بعد از ترمز کاسه‌ای عمل بکند. سوپاپ مقسم اجازه نمی‌دهد هیچ فشاری به لنت های ترمز دیسکی وارد بشود تا زمانی که فشار به یک آستانه مشخص برسد. این آستانه فشار در مقایسه با فشار موجود در سیستم ترمز ناچیز است، به همین خاطر ترمزهای کاسه‌ای عقب پیش از این که ترمزهای دیسکی وارد عمل بشوند، درگیر می‌شوند. درگیر شدن ترمزهای عقب پیش از ترمزهای جلو باعث می‌شود خودرو هنگام ترمزگیری ثبات بیشتری داشته باشد. زودتر درگیر شدن ترمزهای عقب به خودرو کمک می‌کند در یک مسیر مستقیم باقی بماند، درست مثل دم هواپیما که به آن کمک می‌کند در خط مستقیم حرکت کند.

 

سوییچ تشخیص فشار

سوییچ تشخیص فشار ابزاری است که اگر در یکی از بخش های سیستم ترمز نشتی وجود داشته باشد به راننده اخطار می‌دهد. هر طرف از پیستون در معرض فشار یکی از بخش های سیستم ترمز قرار دارد. از آن جایی که فشار در هر دو بخش یکسان و برابر است، پیستون در وسط سیلندر خودش باقی خواهد ماند. ولی در صورتی که در یکی از بخش ها نشتی به وجود بیاید، فشار آن بخش افت پیدا کرده و پیستون را با فشار از وسط سیلندر دور خواهد کرد. این کار سوییچ تشخیص فشار را فعال می‌کند؛ سوییچ هم باعث روشن شدن یک چراغ هشدار دهنده روی صفحه کیلومترشمار می‌شود. در تصویر بالا می‌توانید سیم های مربوط به این سوییچ را ببینید. 

 

سوپاپ توازن

سوپاپ توازن فشار ترمزهای عقب را کاهش می‌دهد. صرف نظر از این که خودرو دارای چه نوع سیستم ترمزی است، ترمزهای عقب نسبت به ترمزهای جلو به فشار کمتری احتیاج دارند. میزان فشار ترمزی که می‌تواند بدون قفل کردن هر چرخ به آن وارد شود، بستگی به مقدار وزنی دارد که روی هر چرخ قرار می‌گیرد. هرچه وزن خودرو بیشتر باشد، فشار ترمز بیشتری هم مورد نیاز است. اگر تا به حال پایتان را روی پدال ترمز کوبیده باشید، می‌دانید که ایست ناگهانی باعث می‌شود سر ماشین‌تان پایین بیاید. جلو خودرو در پایین و عقب آن در بالا قرار می‌گیرد. این امر ناشی از آن است که هنگام توقف، وزن خودرو بیشتر روی قسمت جلوی آن می‌افتد. به طور طبیعی، وزن روی چرخ های جلو بیشتر است چون موتور هم در جلو قرار گرفته است. اگر هنگام توقف، فشار یکسانی به هر چهار چرخ وارد بشود، چرخ های عقب قبل از چرخ های جلو قفل خواهند شد. سوپاپ توازن فقط به مقدار معینی از فشار اجازه می‌دهد به چرخ های عقب برسد، بنابراین چرخ های جلو از نیروی متوقف کننده بیشتری بهره خواهند برد. اگر سوپاپ توازن روی درجه 70 درصد تنظیم بشود، و فشار ترمز برای ترمزهای جلو هم برابر با 1000 پوند بر اینچ مربع (psi) باشد، آنگاه ترمزهای عقب psi700 فشار دریافت خواهند کرد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : ترمز , کاسه ای , دیسکی , کالیپر , پیستون






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

حبیب
0

عالی بود
22:12  1394/07/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا : سلام من 13واریز کردم فاکتور شده و پلاک هم شده تقریبا 10روزی میشه اما پلاک نصب نشده که ارسال کنن
Jj4 : بیمه بدنه پیامک اومد بیمه ثالث رو تو سامانه بیمه مرکزی دیدم
رسول : بی شرفا چرا فاکتور نمیکنن. قیمتم افزایش دادن بازم فاکتور نمیکنن
Sh : سلام آقا هادی تقدیم شماhttps://www.saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus
هادی : خیلی ممنون پیداش کردم و نقص نداشت
شاهین : خب اگر مشکلتون پیاده بودنه چرا یه پراید نمی خرید؟ حتما باید شاهین صفر سوار بشید تا پیاده نباشید.
محسن : من اومدم الان دادسرا کسی می دونه کجا برم برای سایپا حکم احضار بگیرم؟ می خوام سایپا رو به زیر بکشونم. انقدر بره دادگاه بیاد که جونش در بیاد
ناشناس : فکر کنم یک لیتر اضاف بیاری
ایرانی : خب سایپا گفته هفته دوم آذر ماه دوباره فروش ماشین داره که قطعا کوییک و ساینا و ... هست نگفته که دعوت نامه می فرستم پس فعلا دلخوش نباشین واقعا شرکت سایپا رو باید جمع کنن
خدایا برس به دادمون : البته انصاف اینه که قیمتهای جدید از فروردین سال بعد اعمال بشه ولی با این شرایطی که پیش اومده محاسبه شما درسته براساس قانون هم همینجوری باید محاسبه کنن ولی خب از این سایپا هرچی بگی برمیاد من که چشمم آب نمیخوره. هیچکس هم نیست بهشون بگه بالا چشمتون آبرو. ی حرف مسخره‌ای هم که خودم تو شبکه خبر دیدم این بود که معاون فروش سایپا میگفت ما میخوایم مبلغ افزایش یافته رو با ی چک سه ماهه بدون سود از مشتری دریافت کنیم یعنی تخفیف و سود مشارکت در کار نیست... خدا ازشون نگذره... اینم از پزشکیان حالا اگه جلیلی بود الان آبروشون برده بودن‌.. الان همه لالمونی گرفتن... برق ردزی ۲ ساعت قطع ۳۸ درصد گرونش کردن گاز هم که گرون شد بنزین هم که سال آینده یعنی ۴ ماه دیگه ۴۰ درصد گرون میشه. فیلترینگ که همچنان هست. ماشین هم که ی شبه ۱۰۰ میلیون گرون کردن منظورم فقط اطلس البته. اونم تحویل نمیدن. به نظرتون الان نباید پزشکیان رو دار بزنیم... تازه وزیر صنعت انداخته گردن رئیسی بدبخت میگه ماشین اون گرون کرده واقعا بی شرف این جماعت اصلاح طلب بی خاصیت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : دی ماهی ها اگه دعوت نامه براتون اومد خواهشا بگید چقدر باید واریز کنید ماهم بدونیم چند چندیم
30مهر پیش فروش : ممنونم. منم 7شهریور تکمیل وجه کردم ولی خبری از فاکتور نیست
30مهر پیش فروش : ممنونم. منم 7شهریور تکمیل وجه کردم ولی خبری از فاکتور نیست
M : اونایی ک فاکتور نشدین اصلا فکرش نگنید چون مایی ک فاکتور شدیم و پلاک شدیم توی صدور اسناد موندیم و حالا حالاها هم باید منتظر باشیم
علیرضا : سللم من ثبت نام تیر و تحویل 4 اذر بودم زنگ زدم مرکز مشتریان گفت حمل شده تحویل اداره تحویل دادیم توی تهران یعنی بدون تاخیر کپ کردم
پارسا : سلام دوستان دوگانه 75 لیتری فروش فوق العاده تحویل 14 آبان هنوز فاکتور نشدم ، کسی خبری داره ؟
30مهر پیش فروش : مبارکه. آقا کسری جریمه تاخیر چقدر شد ممنون میشم پاسخ بدید.
اتو تیر : آقا مجتبی چند فروختی برادر؟
محمد رصاناصرزاده : میگن مقصر عوض شدن ریس گمرک میباشد خاک بر سر مدیرانخودرو و قوانین مسخره گمرکی که نغییر ریس گمرک موجب اینهمه گرفتاری بشه مگر این نامسئول حوزه احتیاراتش مگرچقدره که اینهمه خسارات مادی ومعنوی برای ملت بوجود اورده ؟ وکسی هم جلودارش نیست
سعید آپشنال تحویل 4 آذر : سلام آقای وحید منم تحویل 4 آذر هستم دنا اتومات آپشنال 5 شهریور هم واریز کردم فروش فوری امروز صبح تماس گرفتم ایرانخودرو گفتن تا هفته اول مهر رو فاکتور کردن و حدود یک ماه دیگه زمان احتمالی فاکتور شدن ما رو اعلام کرد خواستم بپرسم دوستان اطلاعات بروز تری دارن چون به حرف پاسخگوهای ایرانخودرو اعتمادی نیز ممنون