هاچبک پنج درب و کوچک ژاپنی، واقعاً به یک طراحی جدید نیاز دارد؛ چرا که از زمان معرفیاش در سال 2011 تا به حال، هیچ تغییر عمدهای نکرده است. این در حالی است که بیشتر رقبای این خودرو با اندکی تغییرات، بزرگتر و متنوعتر شدهاند. مصرف سوخت مزدا 2 پایین نیست. تقریباً همه خودروهای رقیب آن کمتر شما را به پمپ بنزین خواهند کشاند. این مزدای کوچک تجهیزات خاصی هم ندارد تا شما را به تعجب بیندازد. خوشبختانه، خودروهای کوچک به طور سنتی بدون تجملات هستند ولی واقعیت این است که این روزها با پولتان میتوانید ماشین های بهتری هم بخرید. در آخر هم باید بگوییم مزدا 2 ابداً جادار نیست، جای صندلی های عقب برای سرنشینان تنگ است و فضای بار هم متوسط است.
یکی از مزایای مزدا 2 اندازه آن است که پارک کردنش را آسان میکند. رانندگی با مزدا 2 در مسیرهای هموار، به لطف سیستم تعلیق و فرمان کارآمدش لذت بخش است، ولی برای خریدارانی که میخواهند نهایت استفاده را از پولشان بکنند، گزینه های بهتری هم وجود دارد. فورد فیستا 2014 رقیب سرسخت مزدا 2 است و دو ترکیب بدنه متفاوت و چندین موتور متنوع (از جمله موتور چالاک توربوشارژری در نسخه ST) به مشتریان ارائه میکند. رانندگی با فورد فیستا 2014 هم لذتبخش است، طراحی داخلی زیباتر و امکانات بیشتری هم دارد. شورولت سونیک 2014 هم جادارتر است و موتور توربو و شخصیت جذاب خاص خودش را دارد. با این حال، با خرید هیوندای اکسنت و کیا ریو هم پولتان هدر نمیرود.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
مزدا 2 مدل 2014 در دو تیپ اسپرت و تورینگ به بازار عرضه میشود. تیپ اسپرت به صورت استاندارد با رینگ های استیل 15 اینچی، تهویه مطبوع، تجهیزات تمام برقی، دسترسی بدون کلید، فرمان قابل حرکت به چپ و راست، صندلی های تاشو عقب با نسبت 40/60، سیستم صوتی مجهز به پخش کننده سی دی به همراه چهار بلندگو و پورت ورودی USB به مشتریان عرضه میشود.
در تیپ تورینگ هم این موارد ارائه میشوند: رینگ های 15 اینچی آلومینیومی، چراغ مه شکن، بادشکن سقف، سر اگزوز کرومی، روکش چرمی فرمان، دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، روکش صندلی جدید با نوارهای قرمز رنگ و شش بلندگوی سیستم صوتی.
شایان ذکر است، اتصال بلوتوث، سیستم مسیریاب، و آیینه الکتروکرومیک نیز، به صورت استاندارد بر روی هر دو تیپ وجود دارد.
قدرت و عملکرد موتور
مزدا 2 مدل 2014 از یک موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری بهره میبرد که 100 اسببخار نیرو و حدود 132 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یک گیربکس پنج سرعته استاندارد یا یک گیربکس پنج سرعته که به صورت سفارشی قابل خریداری است، نیروی موتور را به چرخ های جلو منتقل میکند. در تست عملکرد، سرعت این خودرو ظرف 9.9 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت رسید، که از شتاب سایر خودروهای این کلاس کمی بیشتر است. گیربکس اتوماتیک هم سرعت را کاهش میدهد و صفر تا صد را به 10.7 ثانیه میرساند. مصرف سوخت مزدا 2، هم با گیربکس دستی هم گیربکس اتوماتیک، در سیکل ترکیبی برابر با 9 لیتر (10 لیتر در شهر و 8 لیتر در بزرگراه) ثبت شده است. هر دو این اعداد برای این کلاس خودرو، زیر میانگین قرار دارند.
ایمنی
تجهیزات استاندارد ایمنی برای مزدا 2 عبارتند از: ترمز ضد قفل (ترمز دیسکی در جلو و ترمز کاسهای در عقب)، کیسه هوای جانبی برای صندلی های جلو، کیسه هوای پردهای و کنترل کشش و پایداری. در تست تصادف، خودرو مزدا 2 برای استحکام سقف و جمع شدگی شدید جلو، بالاترین رتبه ممکن یعنی رتبه "خوب" را کسب کرد. در تست ضربه داخلی، این خودور رتبه "قابل قبول" را به دست آورد. در تست جمع شدگی خفیف جلو نیز رتبه "ضعیف" نصیبش شد. طراحی محافظ گردن هم در صورتی که ضربه از جلو وارد شود، رتبه "قابل قبول" را به دست آورد. در تست ترمز، مزدا 2 با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، پس از پیمودن 39 متر متوقف شد که برای خودرویی در این کلاس مسافت بسیار زیادی است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
در طراحی داخلی مزدا 2 هزینه ها به حداقل رسیده است. با این که طراحی داخلی، نما و جلوه کمی دارد ولی بسیار کاربردی است. آمپرها و نمایشگرها به رنگ نارنجی هستند و کنترل سیستم آب و هوا و سیستم صوتی به راحتی انجام میگیرد.
صندلی های جلو راحت هستند و برای بزرگسالان قد بلند به اندازه کافی جا دارند. مزدا 2 فرمان تلسکوپی ندارد و تیکهگاه دست در وسط کنسول هم به صورت سفارشی قابل خریداری است. صندلی های عقب تخت و کم جا هستند و در وسط دارای تکیهگاه سر نیستند.
اگر صندلی های عقب تا نشده باشند، ظرفیت فضای بار برابر با 0.38 متر مکعب است که برای یک هاچبک، فضای کمی محسوب میشود. اگر صندلی های عقب به نسبت 40/60 تا بشوند (این صندلی ها به طور کامل تخت نمیشوند)، ظرفیت بار تا 0.79 متر مکعب افزایش پیدا میکند که در مقایسه با رقبا، باز هم کمتر است؛برای مثال، هیوندای اکسنت 1.35 متر مکعب فضای بار در اختیار خریدارانش قرار میدهد.
تجربه رانندگی
یک موتور چهار سیلندر 100 اسب بخاری، حتی برای یک خودرو اقتصادی هم ضعیف است. با این حال این خودرو هاچبک، دستکم با گیربکس دستی از حداکثر توان موتور استفاده میکند. گیربکس اتوماتیک هنگام شتابگیری خشک به نظر میرسد، تعویض دنده آن هم به نوعی گیج است و مصرف سوخت هم، بیشتر از گیربکس دستی است. به گیربکس دستی هم باید عادت کنید چون کلاچ آن خیلی حساس است و اولین بار که با آن کار میکنید کمی غیر معمول به نظر میرسد. از سوی دیگر، وزن کم مزدا 2 (فقط 1043 کیلوگرم) کار موتور را آسان میکند. این موضوع در کنار فرمان دقیق و حساس و هندلینگ خوب باعث میشود مزدا 2 فرز و چالاک ظاهر بشود. اگر شما هم تجربه رانندگی با این خودرو را دارید، اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید.