تاکسی های هوایی

تاکسی های هوایی

در دنیای تجارت، زمان از ارزش بسیاری برخوردار است. گاهی اوقات حتی یک صدم ثانیه نیز، نقش مهمی در انجام بهتر یک کار ایفا می‌کند؛ حتی توریست ها هم دوست دارند که هرچه سریعتر به مقصدشان برسند، سریعتر از همیشه. شاید بتوان گفت در صنعت حمل و نقل این فشار بیشتر احساس می شود. از آنجایی که در دنیای امروزی، هوانوردی نقش مهمی در صنعت حمل و نقل ایفا می‌کند، افراد بسیاری به دنبال یافتن راه هایی برای بهبود کارکرد هواپیماها و تاکسی ها هستند. ایده‌ی تاکسی های هوایی نیز، از همین جا نشات گرفته است؛ هواپیماهای کوچکی که به درخواست مشتری با گذشتن از ترافیک و تاخیرهای معمول در فرودگاه های بزرگ، مسافران را بین فرودگاه های محلی جابجا می‌کنند. تاکسی هوایی یا به طور رسمی تر سیستم حمل و نقل هواپیمای کوچک (SATS)، می‌تواند سفری را که از طریق بزرگراه 6 ساعت طول می‌کشد، تبدیل به مسافرتی سریع و راحت بنماید.

 

اصول ابتدایی

تاکسی های هوایی

در حال حاضر فقط 40 فرودگاه اصلی در آمریکا فعال هستند که با توجه به تعداد زیاد مسافران، بسیاری از فرودگاه ها مجبور هستند بیش از ظرفیت خود کار کنند که همین امر، سبب بروز تاخیرهای متعدد و حتی لغو شدن برخی پروازها می‌شود. همچنین اداره کردن فرودگاه های بزرگ و شرکت های هواپیمایی، هزینه بسیاری در بر دارد؛ به همین دلیل شرکت های هواپیمایی برای حصول اطمینان از کسب سود، طوری برنامه ریزی می‌کنند که با حداکثر صندلی پر شده پرواز کنند. این مسئله محدودیت های بسیاری برای مسافران ایجاد می‌کند؛ چرا که مجبور می‌شوند طبق برنامه شرکت های هواپیمایی پرواز کنند. همین محدودیت ها افراد بسیاری را به مسافرت با خودرو تشویق می‌کند، که همین امر نیز، سبب شلوغ شدن و ایجاد ترافیک در بزرگراه‌ها و جاده ها می‌شود.

تاکسی های هوایی

ایده اولیه سیستم حمل و نقل هوایی با استفاده از هواپیماهای کوچک بسیار ساده است؛ به جای وابسته بودن به چند فرودگاه بزرگ، این هواپیماهای کوچک می‌توانند از بیش از 5000 فرودگاه کوچک محلی که در سراسر آمریکا پخش هستند، استفاده کنند. همچنین، این سیستم اقدام به توسعه هواپیماهای ایمن تر و ارزان تر، و در عین حال پیشرفته خواهد نمود. این فرودگاه ها و هواپیماهای کوچک از نظر هزینه های کاربری، بسیار ارزان تر از همنوعان بزرگتر خود هستند و همین نکته باعث می‌شود که خطوط هوایی SATS از نظر مالی، آزادی بیشتری داشته باشند و بتوانند مسیرها و برنامه های پروازی بسیار متنوع تری در اختیار مشتریانشان قرار بدهند. به دلیل وجود فرودگاه های محلی در سراسر کشور، مسافران می‌توانند به نزدیکترین فرودگاه در محل سکونت یا کارشان بروند؛ در نتیجه، زمان و هزینه سفر به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

 

پیشرفت های تکنولوژیکی

تاکسی های هوایی

پیشرفت های متعدد در تکنولوژی در سال های اخیر منجر به امکان پذیر شدن پروژه SATS شده است. در سال 1996، ناسا برنامه پیشرانه عمومی هوانوردی (GAP) را آغاز کرد، که باعث حمایت و پیشرفت صنعت هواپیماهای سبک در آمریکا شد. هدف اصلی از اجرای این برنامه، طراحی و ساخت موتورهای ارزان تر برای صنعت هواپیماهای سبک بود. شرکت Williams International با همکاری ناسا، موتور توربو فن FJX-2 را طراحی کرد، که در زمان خود کوچکترین موتور توربو فن برای هواپیماهای تجاری بود. این موتور فقط 45.5 کیلوگرم  وزن داشت و به دلیل تناسب کشش با وزن، امکان توسعه نسل جدیدی از هواپیماهای سبک وزن را فراهم آورد. این پیشرفت در تکنولوژی موتور هواپیما، موفقیت بزرگی در ساخت هواپیماهای کوچک با قابلیت های هواپیماهای تجاری به شمار می‌رفت.

تاکسی های هوایی

در سال 1998، در حین توسعه موتور FJX-2، سام ویلیامز (Sam Williams)، رئیس و بنیانگذار شرکت Williams International، به یک سرمایه گذار به نام Vern Raburn برای تاسیس شرکت هوانوردی Eclipse پیوست. در ابتدا با استفاده از نسخه تجاری شده موتور  FJX-2 و سپس انتخاب موتور توربو فن PW610F ساخت شرکت Pratt & Whitney، شرکت اکلیپس هواپیمای جت Eclipse 500 را تولید کرد. این هواپیمای جت در سال 2005، برای اولین بار در اختیار عموم قرار گرفت و خانواده جدیدی از هواپیماها یعنی جت های بسیار سبک (VLJ) را بنا نهاد که یک مهره اصلی در مسیر توسعه SATS به حساب می‌آید.

 

مزایای SATS 

تاکسی های هوایی

تعدادی از مزیت های بسیار واضح این سیستم عبارتند از:

. تراکم کمتر در فرودگاه های اصلی

. تراکم کمتر در بزرگراه ها

. انعطاف پذیری بالا در برنامه ریزی برای مسافرت

. تعداد مقاصد و مبدا های بیشتر

. هزینه های عملیاتی پایین تر

تاکسی های هوایی

به جز موارد فوق، SATS مزایای دیگری نیز به همراه دارد؛ این سیستم می‌تواند با افزایش تعداد توریست ها در مراکز تفریحی که دور از فرودگاه های اصلی هستند، باعث رونق اقتصادی این مناطق شود. به علاوه مناطقی که در حال حاضر برای سرمایه گذاری اقتصادی مناسب به نظر نمی‌رسند، به دلیل نزدیکی به یک فرودگاه کوچک محلی دچار تحول شده و توسعه پیدا می‌کنند. سیستم SATS همچنین می‌تواند به حل مسئله تراکم جمعیت و کمبود مسکن در شهرهای بزرگ کمک کند. کارمندان قادر خواهند بود که در محیطی گسترده تر و دورتر از محل کارشان زندگی کنند و با هواپیماهای سبک رفت و آمد کنند. به همین منوال شرکت ها هم می‌توانند شعبات خود را در مناطق گسترده تری ایجاد کنند. تمام این موارد، در نهایت منجر به کاهش تراکم و بار ترافیکی در شهرهای بزرگ خواهد شد.

 

مشکلات پیش روی SATS 

تاکسی های هوایی

با اینکه پیشرفت های بسیاری رخ داده است، اما همچنان مشکلات زیادی در پروژه SATS وجود دارند. اگرچه با گسترش و رشد سیستم، هزینه استفاده از تاکسی هوایی کاهش خواهد یافت، اما در ابتدای کار، هزینه استفاده از آن بالاتر از هزینه پرواز با خطوط هوایی عادی خواهد بود. در ابتدا، تاکسی هوایی بیشتر برای مسافرت های کاری، که صرفه جویی در وقت در آنها مهم است، کاربرد بیشتری خواهد داشت. مسئله بعدی ایمنی است. آیا هواپیماهای جدید ایمن خواهند بود؟ آیا فرودگاه های جدید قادر به انجام عملیات به صورت ایمن در صورت افزایش ترافیک خواهند بود؟ شرکت های سازنده هواپیما، با استفاده از آخرین فناوری های موجود در کامپیوتر و الکترونیک به دنبال افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان هواپیماهای خود هستند. نیاز به پیشرفت هایی در زمینه ناوبری هوایی و کنترل ترافیک هوایی نیز، احساس می‌شود. چندی پیش ناسا در یک نمایشگاه، اقدام به معرفی یک روبات کنترل ترافیک هوایی کرد که قادر به دریافت درخواست فرود هواپیماها و اختصاص نوبت فرود به آنها می‌باشد. سیستم دیگری نیز وجود دارد که با تشخیص ارتفاع و موقعیت هر هواپیما و تعیین هواپیماهای نزدیک به فرودگاه، اطلاعات کسب شده را با هواپیماهای دیگر به اشتراک می‌گذارد.در شرایط آب و هوایی نامناسب، این امر به فرود ایمن هواپیماها کمک شایانی خواهد کرد.

 

آینده SATS 

تاکسی های هوایی

شرکت هوانوردی اکلیپس در سال 2005 اعلام کرد شرکت DayJet، با هدف ارائه سرویس های هواپیمای جت، اقدام به سفارش 239 فروند Eclipse 500، با حق انتخاب 70 فروند دیگر، نموده است. هواپیمای Eclipse 500 گواهینامه خود را از آژانس هوانوردی فدرال (FAA) در سال 2006 دریافت نمود. در مراحل اولیه توسعه SATS، ناسا اعلام کرد که ابن پروژه حداقل تا سال 2015 قابل اجرا نخواهد بود. این تخمین درست به نظر می‌رسد و فعالیت این سیستم در ابتدا در مقیاس کوچک خواهد بود و سال ها باید فعالیت کند تا تبدیل به پدیده‌ای معمول در زندگی روزمره گردد. عقب ماندن زیر ساخت های هوانوردی، از دیگر مشکلات موجود در مسیر توسعه این صنعت به شمار می‌رود.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : هواپیما , جت , تاکسی هوایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Sh : سلام آقای هادی اون لینک فکر کن مشکل داره مجددأ خدمتتون فرستادم https://www.saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus
حسین... : در اینکه بعضی از افراد این صفحه منسوبین به سایپا هستند هیچ شکی نیست.بالاخره این شرکت‌ها هزینه های خاصی رو برای فضای مجازی منظور میکنن وهدفشون اینه که اقدامات شرکتشون رو توجیه کنن ولی اگه منظورتون از جیره خور من بودم بدونین که سخت در اشتباهید اگه وقت داشتی کامنتای قبلیمو بخون ولی خوب یکسری چیزا واقعیت هستن منجمله اینکه ما تا پایان زمستون هیچ حقی برا شکایت از سایپا نداریم . حالا اگه میگین میشه ازش شکایت کرد راهشو به منم نشون بدین(البته مستدل وحقوقی)منم پابه پاتون میام
یاری : اطلاعیه اصلاح اطلاعات برگشتی خودرو ساز 21 / 04 / 1403 به اطلاع کلیه متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودرو داخلی که سفارش ایشان بر اساس اطلاعات ارسالی خودروساز لغو شده است می رساند، اطلاعات ارسالی توسط شرکت خودروساز در حال اصلاح می باشد . لازم به ذکر است پس از اصلاح و ارسال مجدد اطلاعات توسط شرکت خودروساز در اسرع وقت پروفایل متقاضیان در سامانه بروز رسانی خواهد شد. بستن
وحید : به محمد داداش، من فقط پیش فروش خودرو فرسوده برنده ریرا شدم برای فروش فوری ها پیامک رفت، هم تحویل مرکز اسقاط دادن، هم برای واریز پول براشون پیامک رفته که ریختن الان برای ما که پیش فروشیم تا این لحظه هیچی نیومده، حداقل ی پیامک نزدن که بگن یک ماه دیگه براتون میاد یا چی، هیچی برام نیومده
حسین : سلام امروز رفتم امور مشتریان سایپا گفت اگه تا فردا ظهر تو سیستم نقص پرونده درست نشد باید برید نمایندگی و کپی سخا رو بهشون بدید کسایی که تحویل حضوری زدن باید برن امور مشتریان سایپا پرسیدم کی تحویل هست: گفت یه ماهه دیگه، گفتم آخه چرا؟ گفت پول نیست و الان ۲ماهه ماشین‌ها رسیده، پول بیاد میدیم گمرگ و بارگیری میکنیم سازمان بازرسی کجاست؟؟ پول ما رو یه جا دیگه هزینه کردن و الان میگن پول نیست عجب صبری خدا دارد، اگر من جای او بودم، کی سازشی با سایپا و ایران‌خودرو میکردم؟ توی مملکتی که مدعی عدالت علی هست این رفتارها .... اگه میخواهید آرامش خاطر داشته باشید بهترین راه مهاجرت هست، اینها اعتقادات خیلی ها رو با رفتارهاشون از بین بردن اینجا قیمت بازار این ماشین ۱۰۲ برابر حقوق یه استاد دانشگاه هست تو هر جای دنیا حدود ۳تا۴ برابر حقوق یه استاد دانشگاه هست البته به این اختلاف ۶ ماه انتظار و استرس و بی ماشینی و ... اضافه کنید
تارا v4 پیش فروش : سلام تحویل 30 آبان بنظرتون کی فاکتور میشه الان چه تاریخی فاکتور شده
علی : کسی شاهین اتومات cvt به مرحله فاکتور نرسیده ببینم کی تقریبی تحویل میدن من تحویل آخر اذرم آخر آبان بخش دوم را پر کردم الان تخصیص هست
بهروز x5 : سلام بالاخره تحویل گرفتم ثبت نام ۲۴ اردیبهشت موعد تحویل ۹۰ روز کاری بعنی ۱۵ شهریور فاکتور ۹ مهر پلاک ۲۰ ابان مدارک کارت اومده سند هنوز نه تحویل ۴ آذر تجربه : حرص نزنید میاد . تازه شروع کردن تا آخر آذر همه ثبت نامی های قبل پائیز رو می دن نکته : تاخیر واقعی حدود ۷۰ روزه اما داخل قرارداد نوشته خسارت تاخیر بعد فاکتور پرداخت نمی شه. یعنی برای من میشه ۲۰ روز. ۵۰ روزش پر سوال ملت از مدیران شرکت و مسولین : چرا ماشینی که شماره شاسی داشته رو برای پلاک به فراجا نفرستاده اند؟ چون تجربه سایر شرکت ها میگه از روز ارسال خودروساز نهایتا ظرف یک هفته پلاک میشه پس مشکل از فراجا نیست ! میگن مجوز شماره گذاری نداشته ؟ اگر نداشته چرا ثبت نام کرده ؟ چرا باید خودرو ساز انقدر قدرت داشته باشه که در متن قرارداد همه چیز رو به نفع خودش بنویسه .
j7 : سلام سایت بیمه مرکزی استعلام بگیرید به جای vin شماره شاسی را وارد کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا اتوماتیک آپشنال : از ما قرار بود 8 مهر تحویل بدن 28 آذر فاکتور شده
آریزو5 : من هم تحویل 18 شهریور بودم فردا تحویل میگیرم.. جهت اطلاع دوستان
عباس : باید ببینی نامتو کی زدن برای بانک برای منو 20 شهریور نامشو‌زدن 23آبان واریز شد ربطی به تاریخ تحویلت نداره هروقت مدیران بزنه به بانک از اون زمان میری تو نوبت واریز برو شعبه سرو شرفی طبقه بالا نوبتتو بپرس تلفنی هم جواب نمیدن حضوری برو
طرح مادران دی ماه : بعید می‌دونم حالا حالا ها فاکتور بشه . تحویلیهای آبان ماه هنوز فاکتور نشده . احتمالا اوایل بهمن ماه فاکتوربشه
X55 pro : سلام تاریخ تحویل سیستمی 25 شهریور 1 آذر ماشین را تحویل گرفتم لیزینگ بانک صادرات بودم
عباس : سرکار گزاشتن این آقا مجیدو برای منم تحویل 17 شهریورم اومده تهران انباره تهرانه منتظرم بفرستن نمایندگی اریزو 5
محمدرضا : دوستان ی راهنمایی میکند تحویل 30 آبان تکمیل وجه 4 آذر انجام دادم به نظرتون کی تحویل میدن خودرو
مهدی دنا پنج دنده : من هفدهم پول را واریز کردم و از همون روز نوشته فاکتور شدن در حال چرخشه کی فاکتور میشه مال
محسن : اردیبهشت 1404
علی : سلام اردیبهشت 1404 تحویل میدن ایشالا