تاکسی های هوایی

تاکسی های هوایی

در دنیای تجارت، زمان از ارزش بسیاری برخوردار است. گاهی اوقات حتی یک صدم ثانیه نیز، نقش مهمی در انجام بهتر یک کار ایفا می‌کند؛ حتی توریست ها هم دوست دارند که هرچه سریعتر به مقصدشان برسند، سریعتر از همیشه. شاید بتوان گفت در صنعت حمل و نقل این فشار بیشتر احساس می شود. از آنجایی که در دنیای امروزی، هوانوردی نقش مهمی در صنعت حمل و نقل ایفا می‌کند، افراد بسیاری به دنبال یافتن راه هایی برای بهبود کارکرد هواپیماها و تاکسی ها هستند. ایده‌ی تاکسی های هوایی نیز، از همین جا نشات گرفته است؛ هواپیماهای کوچکی که به درخواست مشتری با گذشتن از ترافیک و تاخیرهای معمول در فرودگاه های بزرگ، مسافران را بین فرودگاه های محلی جابجا می‌کنند. تاکسی هوایی یا به طور رسمی تر سیستم حمل و نقل هواپیمای کوچک (SATS)، می‌تواند سفری را که از طریق بزرگراه 6 ساعت طول می‌کشد، تبدیل به مسافرتی سریع و راحت بنماید.

 

اصول ابتدایی

تاکسی های هوایی

در حال حاضر فقط 40 فرودگاه اصلی در آمریکا فعال هستند که با توجه به تعداد زیاد مسافران، بسیاری از فرودگاه ها مجبور هستند بیش از ظرفیت خود کار کنند که همین امر، سبب بروز تاخیرهای متعدد و حتی لغو شدن برخی پروازها می‌شود. همچنین اداره کردن فرودگاه های بزرگ و شرکت های هواپیمایی، هزینه بسیاری در بر دارد؛ به همین دلیل شرکت های هواپیمایی برای حصول اطمینان از کسب سود، طوری برنامه ریزی می‌کنند که با حداکثر صندلی پر شده پرواز کنند. این مسئله محدودیت های بسیاری برای مسافران ایجاد می‌کند؛ چرا که مجبور می‌شوند طبق برنامه شرکت های هواپیمایی پرواز کنند. همین محدودیت ها افراد بسیاری را به مسافرت با خودرو تشویق می‌کند، که همین امر نیز، سبب شلوغ شدن و ایجاد ترافیک در بزرگراه‌ها و جاده ها می‌شود.

تاکسی های هوایی

ایده اولیه سیستم حمل و نقل هوایی با استفاده از هواپیماهای کوچک بسیار ساده است؛ به جای وابسته بودن به چند فرودگاه بزرگ، این هواپیماهای کوچک می‌توانند از بیش از 5000 فرودگاه کوچک محلی که در سراسر آمریکا پخش هستند، استفاده کنند. همچنین، این سیستم اقدام به توسعه هواپیماهای ایمن تر و ارزان تر، و در عین حال پیشرفته خواهد نمود. این فرودگاه ها و هواپیماهای کوچک از نظر هزینه های کاربری، بسیار ارزان تر از همنوعان بزرگتر خود هستند و همین نکته باعث می‌شود که خطوط هوایی SATS از نظر مالی، آزادی بیشتری داشته باشند و بتوانند مسیرها و برنامه های پروازی بسیار متنوع تری در اختیار مشتریانشان قرار بدهند. به دلیل وجود فرودگاه های محلی در سراسر کشور، مسافران می‌توانند به نزدیکترین فرودگاه در محل سکونت یا کارشان بروند؛ در نتیجه، زمان و هزینه سفر به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

 

پیشرفت های تکنولوژیکی

تاکسی های هوایی

پیشرفت های متعدد در تکنولوژی در سال های اخیر منجر به امکان پذیر شدن پروژه SATS شده است. در سال 1996، ناسا برنامه پیشرانه عمومی هوانوردی (GAP) را آغاز کرد، که باعث حمایت و پیشرفت صنعت هواپیماهای سبک در آمریکا شد. هدف اصلی از اجرای این برنامه، طراحی و ساخت موتورهای ارزان تر برای صنعت هواپیماهای سبک بود. شرکت Williams International با همکاری ناسا، موتور توربو فن FJX-2 را طراحی کرد، که در زمان خود کوچکترین موتور توربو فن برای هواپیماهای تجاری بود. این موتور فقط 45.5 کیلوگرم  وزن داشت و به دلیل تناسب کشش با وزن، امکان توسعه نسل جدیدی از هواپیماهای سبک وزن را فراهم آورد. این پیشرفت در تکنولوژی موتور هواپیما، موفقیت بزرگی در ساخت هواپیماهای کوچک با قابلیت های هواپیماهای تجاری به شمار می‌رفت.

تاکسی های هوایی

در سال 1998، در حین توسعه موتور FJX-2، سام ویلیامز (Sam Williams)، رئیس و بنیانگذار شرکت Williams International، به یک سرمایه گذار به نام Vern Raburn برای تاسیس شرکت هوانوردی Eclipse پیوست. در ابتدا با استفاده از نسخه تجاری شده موتور  FJX-2 و سپس انتخاب موتور توربو فن PW610F ساخت شرکت Pratt & Whitney، شرکت اکلیپس هواپیمای جت Eclipse 500 را تولید کرد. این هواپیمای جت در سال 2005، برای اولین بار در اختیار عموم قرار گرفت و خانواده جدیدی از هواپیماها یعنی جت های بسیار سبک (VLJ) را بنا نهاد که یک مهره اصلی در مسیر توسعه SATS به حساب می‌آید.

 

مزایای SATS 

تاکسی های هوایی

تعدادی از مزیت های بسیار واضح این سیستم عبارتند از:

. تراکم کمتر در فرودگاه های اصلی

. تراکم کمتر در بزرگراه ها

. انعطاف پذیری بالا در برنامه ریزی برای مسافرت

. تعداد مقاصد و مبدا های بیشتر

. هزینه های عملیاتی پایین تر

تاکسی های هوایی

به جز موارد فوق، SATS مزایای دیگری نیز به همراه دارد؛ این سیستم می‌تواند با افزایش تعداد توریست ها در مراکز تفریحی که دور از فرودگاه های اصلی هستند، باعث رونق اقتصادی این مناطق شود. به علاوه مناطقی که در حال حاضر برای سرمایه گذاری اقتصادی مناسب به نظر نمی‌رسند، به دلیل نزدیکی به یک فرودگاه کوچک محلی دچار تحول شده و توسعه پیدا می‌کنند. سیستم SATS همچنین می‌تواند به حل مسئله تراکم جمعیت و کمبود مسکن در شهرهای بزرگ کمک کند. کارمندان قادر خواهند بود که در محیطی گسترده تر و دورتر از محل کارشان زندگی کنند و با هواپیماهای سبک رفت و آمد کنند. به همین منوال شرکت ها هم می‌توانند شعبات خود را در مناطق گسترده تری ایجاد کنند. تمام این موارد، در نهایت منجر به کاهش تراکم و بار ترافیکی در شهرهای بزرگ خواهد شد.

 

مشکلات پیش روی SATS 

تاکسی های هوایی

با اینکه پیشرفت های بسیاری رخ داده است، اما همچنان مشکلات زیادی در پروژه SATS وجود دارند. اگرچه با گسترش و رشد سیستم، هزینه استفاده از تاکسی هوایی کاهش خواهد یافت، اما در ابتدای کار، هزینه استفاده از آن بالاتر از هزینه پرواز با خطوط هوایی عادی خواهد بود. در ابتدا، تاکسی هوایی بیشتر برای مسافرت های کاری، که صرفه جویی در وقت در آنها مهم است، کاربرد بیشتری خواهد داشت. مسئله بعدی ایمنی است. آیا هواپیماهای جدید ایمن خواهند بود؟ آیا فرودگاه های جدید قادر به انجام عملیات به صورت ایمن در صورت افزایش ترافیک خواهند بود؟ شرکت های سازنده هواپیما، با استفاده از آخرین فناوری های موجود در کامپیوتر و الکترونیک به دنبال افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان هواپیماهای خود هستند. نیاز به پیشرفت هایی در زمینه ناوبری هوایی و کنترل ترافیک هوایی نیز، احساس می‌شود. چندی پیش ناسا در یک نمایشگاه، اقدام به معرفی یک روبات کنترل ترافیک هوایی کرد که قادر به دریافت درخواست فرود هواپیماها و اختصاص نوبت فرود به آنها می‌باشد. سیستم دیگری نیز وجود دارد که با تشخیص ارتفاع و موقعیت هر هواپیما و تعیین هواپیماهای نزدیک به فرودگاه، اطلاعات کسب شده را با هواپیماهای دیگر به اشتراک می‌گذارد.در شرایط آب و هوایی نامناسب، این امر به فرود ایمن هواپیماها کمک شایانی خواهد کرد.

 

آینده SATS 

تاکسی های هوایی

شرکت هوانوردی اکلیپس در سال 2005 اعلام کرد شرکت DayJet، با هدف ارائه سرویس های هواپیمای جت، اقدام به سفارش 239 فروند Eclipse 500، با حق انتخاب 70 فروند دیگر، نموده است. هواپیمای Eclipse 500 گواهینامه خود را از آژانس هوانوردی فدرال (FAA) در سال 2006 دریافت نمود. در مراحل اولیه توسعه SATS، ناسا اعلام کرد که ابن پروژه حداقل تا سال 2015 قابل اجرا نخواهد بود. این تخمین درست به نظر می‌رسد و فعالیت این سیستم در ابتدا در مقیاس کوچک خواهد بود و سال ها باید فعالیت کند تا تبدیل به پدیده‌ای معمول در زندگی روزمره گردد. عقب ماندن زیر ساخت های هوانوردی، از دیگر مشکلات موجود در مسیر توسعه این صنعت به شمار می‌رود.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : هواپیما , جت , تاکسی هوایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اذر : مثل نقی معمولی گفتی ، کتکش بزنم آروم شم
J4 : ما همچنان منتظریم ۱۴ آبان شاسی شده الان نزدیکه ده روزه رو صدور پلاک مونده و زرده امروز زنگ زدم نمایندگی میگه صدور پلاک شاید سه هفتم طول بکشه دیگه واقعا کلافم
J4مشکی گیلان : اقا اینایی ک میگن شاسی شده من فک کنم تعدادی نیروهای خودشونن ک امید بدن مردم اسم بنویسن چون کرمان موتور داره افزایش قیمت میزنه مردم دوبباره بیان اسم بنویسن و یسال بعد تحویل بدن. والی من ۳۱ خرداد j4 مشکی اسم نوشتم تو مرحله تکمیل وجه مونده. مردم گول نخورین. خیلیا اینجا حتی شاسی نشدن و در مرحله تکمیل وجه با اینکه خرید نقدی هست موندن. و بلاتکلیفن ک حتی ماشین بهشون بدن. گول نخورید مردم اسم ننویسین. ما شکار شدیم شما حواستون باشه.
علی : عزیزان اینجا کسی نیست که طرح پیش فروش جایگزینی ایران خودرو برنده شده باشه؟ اگه هست و پیگیری کرده که قراره کی پیامک تحویل ماشین بیاد ی خبری خیر امواتش به ما هم بده
علی : سلام دوستان من شاهین دستی ثبت نام کردم ولی چندروز پیش اطلاعات برگشتی خودرو ساز زده شاهین اتومات الان تکلیفم چیه کجا باید اعتراض کنم لطفا راهنمایی کنید
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : وضعیت خودروی مشتری سایپا را تو اینترنت جستجو کتید بعدش (شماره پذیرش، شماره درخواست و کدملی و شماره شناسنامه را بزنید تو اون صفحه وضعیت مشتری هست
علیرضا : سلام جناب شما شاهین دستی ثبت نام کردید که اطلاعت برگشتی خودرو ساز زده شاهین اتومات یا از اول اتومات بودید من دستی زده بودم الان اطلاعات برگشتی خودرو ساز اتومات زده چه جوریه؟
امیر کرمی : سلام من ۹ ساله دارم با۳۳۰کار میکنم با گیریبکس تند رو خدا بر کتش بده هرچی میخوای بار بزن اویکو فقط راننده خودش و میخواد کسی که با اسکانیا کار کرده ماشین اویکو بهش نون نمیده چون اویکو سوار میخواد جون میده برا سرما و بخوای یه جا رو کم کنی بخوای قدرت نمایی کنی
X5 : سلام لطف میکنید بگید از کدوم شهر هستید؟؟
X5 : سلام برادر شما از کدوم شهر هستید؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
X22 تحویل اذر : کسایی که تاریخ تحویلشون تا اذر ماه هست اعلام حضور کنن و بگن تو چه مرحله ای هستن
وحید : از روزهای آخر آذر تا روزهای اول بهمن، هر روزی ممکنه بیاد، هیچ حساب کتابی نداره، حتی ممکنه همین چند روزه هم بیاد، ولی احتمالش کمه
X22 تحویل اذر : از زمان صدور بیمه 5 روز
سلمان : پانزدهم واریز، امروز فاکتور شد
الهام x22 : با سلام. من امروز X22 نقدی با 143 میلیون پول زور اضافه تاریح تحویل 11 مهر از نمایندگی حیدری تهران تحویل گرفتم. و قرار شد ده روز دیگه یازده میلیون سود تاخیر بهم بدند
علی : باسلام دوستان ماشین من تحویل بهمن ماه است بنظرتون کی پیامک تکمیل وجه میاد ممنون
رانا : فکر خیلی خوبیه همیشه رسانه جواب میده
کیوان : درود خدا میدونه با چه سختی این پول رو تهیه کردم ماشین زیر پام رو فروختم تا جور شد پولش الان دوماه از موعد تحویل میگدره به ما قول 90 روزه داده بودن خدا رو خوش نمیاد 5 ماهه تو سرما و گرما کنار خیابون وایستیم و شرکت خودرو ساز ککش هم نگزه خدا لعنت کنه همه شون رو
ساینا28شهریور : سلام اولا ک جدیدا دیگه به جز رنگ سفید رنگ دیگه ای نمیزنن اگه هم بزنن بازم منطقی نیست ساینا رنگ مشکی بگیرید چون بعدا برا فروشش خیلی به مشکل میخورید و حتی بعد از ی مدت خودتون هم از رنگ مشکی خسته میشید
تحویل30آبان : من پیش فروش هستم باتوجه به اطلاعات صفحه من گفت نهایت هفته دیگه همه فاکتورمیشن پس فکرمیکنم منظورش پیش فروش 30آبان رنگ مشکی منظورشون باشه از بقیه اطلاعی ندارم