پس از این که کمپانی تویوتا مستقر در آمریکای شمالی، بازار را از دو مدل جدید لکسوس NX 200t و NX 300h اشباع کرد، تصور این که مدل های دیگری از لکسوس هم به بازار بیایند، زیاد دشوار نبود. نیروی پیشرانه لکسوس NX 200t را موتور جدید 2 لیتری مجهز به توربوشارژر AR تأمین خواهد کرد که تولید آن از سال 2014 شروع شده است. انتظار میرود NX 300h نیز، از همان موتور هیبریدی استفاده بکند که در لکسوس ES 300h استفاده شده بود، یعنی موتور چهار سیلندر هیبریدی 2.5 لیتری Atkinson. گفتنی است، لکسوس NX جدید در دسته RX قرار میگیرد و به احتمال زیاد در سال 2015 روانه بازار خواهد شد.
طراحی بدنه
وقتی این تصاویر را میبینیم، تنها چیزی که میتوانیم بگوییم این است: عجب...! همین که لکسوس وارد بخش شاسیبلندهای جمع و جور شده است، به خودی خود تعجببرانگیز است، چه رسد به این که این قدر هم خوب و شکیل ظاهر شده باشد. به نظر میرسد جلو پنجره بزرگ و قرقرهای شکل، درست روی دماغه NX نشسته است. ورودی های هوا که در طرفین جلو پنجره تعبیه شدهاند، زیبا و اسپرت و خطوط بدنه هم واقعاً باورنکردنی هستند. لازم به یادآوری نیست که چراغ های LED زیبا و خوش ترکیب هم، بالای ورودی های هوا قرار گرفتهاند.
جذابیت این خودرو از نیمرخ هم ستودنی است؛ سقف شیبدار است، نیمه پایینی بدنه حجاری شده به نظر میرسد و گلگیرهای پهن عقب هم، خارج از هنجارهای لکسوس هستند. چراغ ترمزها با اقتدار دور بدنه میپیچند و باعث میشوند این شاسیبلند در پارکینگ با ابهت به نظر برسد. همین امر نشانهای است از این که زیر مجموعه تویوتا از زخم زبان شنیدن به خاطر طرح های کسالتآورش خسته شده است. البته شاید طراحی عقب خودرو کمی کسالتآور باشد؛ با این که چراغ ترمزها از طراحی زیبایی برخوردار هستند، ولی نگاه خیره و مستقیمشان هیچ چیز خاصی ندارد.
طراحی سپر و سر اگزوزها هم، نامناسب به نظر میرسند. گذشته از همه این ها ، انگار یک نفر نیمه بالایی ماشین را با دست فشار داده است؛ چون سقف باریکتر از جاهای دیگر به نظر میرسد. بدین ترتیب، اگرچه فضای سر بیشتری در اختیار سرنشینان عقب قرار گرفته ولی این کار، خیلی ناشیانه انجام شده است.
طراحی داخلی
وقتی وارد کابین میشوید، باز هم تعریف و تمجید میکنید. لکسوس یک کابین مجلل خلق کرده است که مواد نرم را با فلزات سخت در هم میآمیزد و باعث میشود کابین، هم لوکس به نظر برسد و هم تهاجمی. کنسول وسط بزرگترین چیزی است که به چشم میآید و وقتی داشبورد را برانداز میکنید، رنگ نقرهای آن توجهتان را به خودش جلب میکند. هر وقت بتوانید از کنسول وسط چشم بردارید، نوارهای نقرهای رنگ دیگری بالای داشبورد و روی دربها میبینید؛ گویی اجزاء داشبورد F Sport در آن به کار رفته است. این داشبورد زیبا، دستگاهی گوش به فرمان است و یک نمایشگر لمسی هم در بالای آن قرار گرفته تا کنترل کامل این شاسی بلند را در اختیار راننده قرار بدهد.
کمپانی لکسوس، زیاد خودش را درگیر این موضوع نمیکند که چند نفر میتوانند سوار NX بشوند و چقدر بار میتواند حمل بکند؛ ولی تصور میشود توانایی حمل پنج سرنشین را دارد و حداکثر فضای بار آن، 2.7 متر مکعب است؛ تقریباً چیزی شبیه تویوتا RAV4 مدل 2014. با این حال، این خودروساز ادعا میکند به پیکربندی صندلی ها توجه زیادی داشته و ارتفاع صندلی را پایین آورده تا علاوه بر تعامل بیشتر راننده با خودرو، فضای سر بیشتری نیز در اختیار سرنشینان قرار بگیرد.
قدرت و عملکرد موتور
کمپانی لکسوس در مورد موتور این خودرو تقریباً سکوت اختیار کرده و فقط برخی اطلاعات پایه را منتشر ساخته است. بر اساس اطلاعات موجود، NX در سه مدل به بازار عرضه خواهد شد: NX 200، NX 200t و NX 300h. طبیعی است که NX 200 نیز، از همان موتور 2 لیتری استفاده کند. NX 200t هم، یک موتور کاملاً جدید 2 لیتری مجهز به توربوشارژر خواهد داشت که همانطور که انتظار میرود، حدود 225 اسببخار نیرو تولید خواهد کرد. در نهایت هم نوبت به NX 300h میرسد که یک مدل هیبریدی است و به احتمال زیاد، پیشرانه 2.5 لیتری آن، 180 اسببخار نیرو تولید خواهد کرد. خودروی لکسوس NX به صورت استاندارد، دو دیفرانسیل خواهد بود و مدل چهار چرخ محرک آن را هم، میتوان به صورت سفارشی خریداری کرد.
قیمت
قیمت ها به نسبت پایین هستند ولی لکسوس برای این که بتواند با رقبایی چون شاسیبلندهای بی ام و، آئودی، لندروور و مرسدس بنز رقابت بکند، باید قیمت ها را بشکند. شایان ذکر است، فقط دو خودروی لندروور Evoque و بی ام و X1 قیمت هایی نزدیک به لکسوس دارند؛ البته سیاست کمپانی آئودی همیشه این است که قیمت هایش پایینتر از بی ام و باشد، مرسدس بنز هم که معمولاً قیمت هایش را بالاتر از بیامو میزند.
رقبا
لندرور Evoque: کمپانی لندرور در نمایشگاه خودروی پاریس در سال 2010، خودروی Evoque را به نمایش گذاشت و در سال 2014 تغییراتی در آن ایجاد کرد. طراحی جذاب این شاسیبلند، موتور کوچک 2 لیتری، و قیمت مشتری پسندش، آن را به یکی از موفقترین مدل های لندروور تبدیل کرده است. شاسیبلند Evoque مجهز به یک موتور 2 لیتری است که 240 اسببخار نیرو تولید میکند و روی مدل 2014 آن هم، یک گیربکس نه سرعته کاملاً جدید نصب شده است. اگرچه آن طور که انتظار میرود، از لکسوس NX 200 قویتر نیست ولی قیمت پایینتر Evoque آن را در فهرست رقبای NX قرار میدهد.
آئودی Q3: آئودی Q3 واقعاً رقیبی جدی برای لکسوس NX به شمار میرود. این شاسیبلند جمع و جور و اسپرت، از بی ام و و مرسدس بنز ارزانتر است و از طراحی بسیار لوکسی برخوردار میباشد. کمپانی آئودی در نمایشگاه خودرو دیترویت در سال 2014 از Q3 رونمایی و تأیید کرد همه حدس و گمان ها مبنی بر این که این شاسیبلند جمع و جور جای خودش را در بازار آمریکا باز خواهد کرد، درست است. گفتنی است، این خودرو مجهز به یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری است که 200 اسببخار نیرو و به لطف استفاده از توربوشارژر، 208 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. همین امر باعث میشود آئودی Q3 کمی از NX 200 تیز و فرزتر باشد ولی نسبت به NX 200t سرعت کمتری دارد. اگرچه قیمت آن هنوز اعلام نشده است ولی کمپانی آئودی عاشق این است که قیمت های بی ام و را بشکند. پس بهتر است فرض را بر این بگذاریم که با قیمت پایینتری عرضه میشود و برای لکسوس NX کمی جای مانور باقی میگذارد.
مرسدس بنز GLA-Class: مرسدس بنز GLA-Class هم، یک تازه وارد دیگر در بازار ایالات متحده است و در خط تولید کمپانی مرسدس بنز، بعد از مدل GLK-Class قرار دارد. اگرچه مرسدس بنز GLA-Class زیباترین شاسیبلندی نیست که از کشور آلمان بیرون میآید، ولی به طور قطع هواخواهان زیادی پیدا خواهد کرد. مرسدس بنز GLA250 مجهز به یک موتور چهار سیلندر دو لیتری است که 208 اسببخار نیرو و 350 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو به دست یک گیربکس اتوماتیک هفت سرعته سپرده میشود که آن را به هر چهار چرخ منتقل میکند. آن طور که کمپانی مرسدس بنز ادعا میکند، سرعت این شاسیبلند، ظرف 6.4 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت میرسد و همین امر، آن را به یکی از سریعترین خودروهای این کلاس تبدیل میکند. تنها ایراد GLA250 این است که از نظر قیمتی احتمالاً بین بی ام و X1 و لندرور Evoque قرار میگیرد. البته غروری که راندن یک مرسدس بنز به آدم میدهد، بسیار قیمتی و با ارزش است.
نظر نهایی
بله، لکسوس آمده است تا خودی نشان بدهد و نام های بزرگ را کنار بزند. این کمپانی بالاخره یک شاسی بلند جمع و جور به بازار عرضه کرده است تا پا به دنیای تجمل بگذارد. این شاسیبلندها در سال 2015 در بازار ایالات متحده جولان خواهند داد. متأسفانه هنوز اطلاعات زیادی در مورد موتور و تجهیزات داخلی در دست نیست ولی دیدن این خودرو کافی است تا قلبمان به تپش بیفتد. واقعاً اثر زیبایی از کمپانی لکسوس است و فقط باید منتظر ماند و دید سال آینده چطور میخواهد با بزرگان دست و پنجه نرم کند.