استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard)

استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard)

خودروهای آلاینده سومین منبع تولیدکننده گازهای گلخانه ای هستند. از اجزای اصلی تشکیل دهنده گازهای گلخانه ای می توان به دی اکسید کربن (CO2)، متان (CH4)، و اکسید نیتروژن (N2O) اشاره کرد. طبق آخرین برآورد محققان بریتانیایی، بیش از 20% کل گازهای گلخانه ای از طریق خودروهای آلاینده تولید می شود. از این مقدار، بیش از 85% آن ناشی از انتشار گاز CO2 و از طریق خودروهای آلاینده است. وجود گازهای آلاینده به ویژه گاز CO2 سبب بروز بیماری های خطرناکی از جمله بیماری های تنفسی، قلبی، و ریوی شده است. ازاین رو، مسئولان اروپایی با جدیت تمام درصدد کاهش انتشار این آلاینده ها در سطح اروپا بر آمدند. بر این اساس، آن ها قوانینی را وضع کردند که شرکت های خودروسازی باید طبق این قوانین، نهایت دقت و تلاش خود را در تولید خودروهایی با آلایندگی بسیار پایین به کار ببرند. بدین منظور قوانین و استانداردهایی برای تعیین حداکثر میزان آلایندگی خودروها تعیین شد. این قوانین برای اولین  بار در سال 1992 به طور رسمی با نام استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard) معرفی و به شرکت های خودروسازی ابلاغ شد.

استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard) استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard)
استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard)

1carاستاندارد آلایندگی یورو در حقیقت حداکثر مقدار مجاز انتشار گازهای آلاینده  را برای شرکت های خودروسازی تعیین کرده است. بدین صورت که در این استاندارد، حداکثر مقدار مجاز برای انتشار گازهای آلاینده اعم از  اکسید نیتروژن، متان، مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، و هم چنین حداکثر مقدار ذرات معلق در هوا مشخص شده است. طبقه بندی های متعددی در استاندارد آلایندگی یورو  وجود دارد که طبق قوانین مندرج در استاندارد یورو، هیچ الزامی وجود ندارد که شرکت های خودروسازی، استانداردهای جدید را روی خودروهایی که قبلاً طبق استاندارد قدیمی آلایندگی یورو تولید شده اند، اعمال کنند. به عبارتی، قوانین جدید همواره باید در تولیدهای جاری شرکت های خودروسازی اعمال شود. لازم به یادآوری است، در حال حاضر ضمانت اجرایی استاندارد آلایندگی یورو به قدری بالاست که شرکت های خودروسازی درصورت عدم پیروی از آن، هرگز نمی توانند خودروهای تولیدی خود را در بازارهای جهانی به ویژه بازار اروپا به فروش برسانند.

استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard)

در مورد خودروهای سبک، به طورکلی 5 مرحله Euro 4، Euro 3، Euro 2، Euro 1، و Euro 5 برای استاندارد سوخت آن ها در نظر گرفته شده است. به طور مثال، خودرویی که از نظر آلایندگی، استاندارد Euro 5 دارد، نشان می دهد که کم ترین میزان آلایندگی هوا را دارد. در مورد خودروهای سنگین نیز دقیقاً از همین روال برای استانداردسازی آلایندگی هوا استفاده می شود، با این تفاوت که به جای اعداد صحیح، از اعداد رومی به صورت Euro IV، Euro III، Euro II، Euro I، و Euro V استفاده می شود. 1Car امیدوار است اهمیت به استانداردهای آلودگی در کشور ما نیز کاملا جدی گرفته شود.


منابع

nextgreencar       wikipedia

برچسب : استاندارد , ایمنی , EURO NCAP , آلایندگی , آلودگی هوا , مبدل , کاتالیستی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

میلاد
1

امیدورام که در مرحله اول سوخت چه گازوئیل چه بنزین با کیفیت روز اروپا تولید بشه و فرهنگ تنظیم موتور در کشور ما خوب گسترش پیدا کنه و در نهایت تولید خودروها با آلایندگی پایین هم گسترش پیدا کنه صرفا بالا بردن استاندارد خودروها ملاک نیست اول باید سوخت با کیفیت باشه و بعد خودرو
11:15  1393/11/19
پاسخ دادن
سالار
1

سلام، خیلی عالی بود امیدوارم هرچه زودتر ما تغیرات کامل را در رعایت کردن این استانداردها، در عالم واقیت ایران ببینیم، در ضمن من سایت را در مورد کد استاندارد های الایندگی می خواستم، اگه لطف کنید ممنون میشوم.
با تشکر
19:18  1393/01/28
پاسخ دادن
رضا
3

به نظر من اول باید بنزین خوب و بدون سرب در ایران تولید بشه, بعد اتومبیل هایی مثل پیکان و خانواده پیکان از روی زمین محو بشن. بعد تازه می شه در مورد استاندارد یورو فکر کرد. تا وقتی ایران خودرو و سایپا زیر تشت حموم چهارتا چرخ می بندن و به عنوان ماشین با قیمت های 20 میلیون به بالا به مردم میندازن فکر استاندارد آلایندگی رو باید از سر که چه عرض کنم از خیلی جاهای دیگه بیرون انداخت
13:40  1392/08/18
پاسخ دادن
محسن
10

آقا کجایید!!!!!؟
من واشر خروجی اگزوز ماشینم سوخت رفتم درستش کنم گفت واشر اگزوز سوخته ولی به علت اینکه کاتالیزور ماشینت پر شده یا باید برداری یا اینکه عوضش کنی ، نویش گیر نمیاد دست دوم سه هزار کارکرد دارم دویست هزار تومن.
من هم که خشکم زده بود گفتم اگه بردارم معاینه فنی گیر نمیده ؟ . گفت : تا حالا این همه ماشینو من کاتالیزورشونو برداشتم هیچکدوم چیزی به من نگفتن و گفت اگه برداری ماشینت نفس پیدا میکنه .
من هم که دیدم هزینه بالایی هستش کاتالیزورو برداشتم.
یعنی ببینید به خاطر هزینه خیلی زیاد مجبور شدم این کار غیر وجدانی رو انجام بدم
جالبه ، اون تعمیرکاره گفت خیلی از افراد ماشینشون که نو هست میان این کار رو میکنن که ماشینشون نفس پیدا کنه
من فکر کنم گرونی این قطعه به خاطر کم بودنشه که قاعدتاً سازمان محیط زیست باید پا پیش بذاره و مشکلو حل کنه.
17:13  1392/05/24
پاسخ دادن
مهدی
7

نگاه جالبی داشتید به ماجرا ، دمتون گرم.
17:21  1392/05/24

میلاد
3

اگه واقعا دلشون به حال آلودگی هوا سوخته باید نمایندگی های خودروساز ها این قطعه رو فراوان عرض کنند و همچنین دولت باید حداقل60 درصد قیمت یک کاتالیست رو بده و فقط40 درصد رو مشتری بپردازه البته اگر واقعا دلشون سوخته باشه برای آلودگی هوا چرا با جیب مردم هوا باید پاک بشه
11:22  1393/11/19

کاربر: حیدر
2

ای آقا یارو میخواد یه کیسه هوا رو خودرو نصب کنه هزار تا بهانه میاره حالا اینا بیان به فکر آلایندگی باشن از اون گذشته با این کیفیت بنزین خودرویی که تو اروپا استاندارد یورو5 رو گرفته بیاد تو ایران تست کنی میبینی شده در حد یورو 3
17:04  1392/02/29
پاسخ دادن
آدریان
3

1Car امیدوار است اهمیت به استانداردهای آلودگی در کشور ما نیز کاملا جدی گرفته شود. ما هم امیدواریم 1car عزیز ممنون از مقالتون و زحماتتون هر رور منتظر مقاله جدید شما هستیم موفق باشید
05:27  1391/11/28
پاسخ دادن
هادی
3

انشاالله که تو ایران هم این استاندارد ها رعایت بشه
01:14  1391/11/28
پاسخ دادن
آرام
2

ممنون از مقاله جالبتان
19:31  1391/11/27
پاسخ دادن
هومن
5

عالییییییییییییی بود
06:20  1391/11/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مسلم S3 : تا وقتی بهت شاسی اختصاص بگیره, یرای جی۴ زود انجام میشه
s5 shahrivar : یعنی بلای کرمان موتور کم بود سیل هم بکمکشون امده الان رفتم نمایندگی میگم ماشین ما چی شد؟ میگه فعلا زمین باتلاقی هست اصلا نمیشه خودرو حمل کرد این هفته هم کنسل شد رفت
امیر : سلام دوستانی که رفتن برای اعتراض ممنون میشم اگه جوابی گرفتین اینجا به اشتراک بزارین
T8 غلام : سلام برا تحویل تماس گرفتن؟
مجید : سلام. احتمالا تا 10روز آینده براتون دعوتنامه صادر بشه. من هفته چهارم بهمن بودم.هفته قبل اومد. برا داداشم هفته آخر دی بود ی هفته قبل از من.
Sia : فقط میدانم خدا نخواد برگ از درخت نمیفته پارسال تو همین اتوبان لندکروز جلوی من لاستیک ترکید باور کنین دهتا کله خورد حالا کاری ندارم خون از دماغ کسی نیومد حرفم اینه من با رانا اولش اصلا نفهمیدم لاستیک ترکیده 😂
Sia : دیروز تو اتوبان زنجان قزوین رانا پلاس لاستیک جلو سمت شاگرد تو سبقت از تریلی با سرعت 130ترکید به لطف آسفالت چاله چوله اتوبان ولی دوستان نه کنترل ماشین از دستم درآمد نه احساس خطر کردم راننده حرفه ای نیستم خدا نگه داشت
چانگان cs55🤠 : پلاک چیزی نیست که بتونه بهانه در بیاره که خودتون بررسی کنین ببینید داشتین پلاک فعال یا خیر حرف عجیب میزنیدا من خودم پلاک فعال اصلا تاحالا نداشتم و تو لیست سایپا هم هستم.
S3 بجنورد 13 آبان : دوستان سایت واسه شما بالا میاد؟ چند روزه که نمیتونم وضعیت خودرو مشتری رو چک کنم.
اس ۵ نیو : دوستان کسی هستش رفته باشه دفتر مرکزی؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خلیل سورن پلاس بنزینی ef7تحویل30 بهمن ماه : سلام ب همه دوستان..من الان زنگ زدم ب کارشناسای ایران خودرو.طرف گفت برا شما خرداد فاکتور میشه ...بخدا قسم نمی‌دونم اینا مارو ب مسخره گرفتن یا چرت وپرت میگن یا واقعا حقیقت داره ک خرداد فاکتور میشم...تکمیل وجه 15دی تروخدا اگ کسی می‌دونه کی فاکتور میشم مارو از بلاتکلیفی در بیاره ممنوون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دیماه تکمیل وجه 20 اذر : سلام رفتم نمایندگی سر افراز کرج گفت اخری های اذر دارن فاکتور میشن از هفته بعد دیماهی ها هستن
رانا : روحش شاد ...خدا نگذره از مسئولان ایرانخدرو که اینجوری باعث میشن مردم توی حسرت بمونن
بهارپارس : بله همینطوره منم بهار فک میکنم دیگه ماهابایدبیخیال بشیم بوی گندش داره میاد
M.M دوگانه تحویلی 30 دی : واریزی 20 آذرم ، خبری نیست
پارس سفارشی زمستان : این پولی که از ما زیادی میگیرن میشه لقمه سرطان تو گلوی زن بچه مدیر ایران خودرو
فوری اردیبهشت : بعد برای سخا و پلاک به مشکل میخورن اینجوری نمیشه
علی S7+ : هر موقع که یک یا چند مرحله به عقب بر می گردد حتما مبلغی به عنوان بدهی ثبت شده و باید پرداخت کنید - برای من در یک ماه گذشته 3 بار مبلغ فعال شده و واریز کردم هر چند مبلغ دوم و سوم در حدود 100 هزار تومان بوده - الان هم در مرحله "آماده برای صدور فاکتور" هست. تاریخ تحویل هم 14 اردیبهشت هست
سید : فرستادن‌تکمیل‌وجه‌شده
M.M دوگانه تحویلی 30 دی : سلام ، از دوستان واریزی 20 آذر ، دوگانه تحویل 30 دی کسی فاکتور شده ؟