خودروهای آلاینده سومین منبع تولیدکننده گازهای گلخانه ای هستند. از اجزای اصلی تشکیل دهنده گازهای گلخانه ای می توان به دی اکسید کربن (CO2)، متان (CH4)، و اکسید نیتروژن (N2O) اشاره کرد. طبق آخرین برآورد محققان بریتانیایی، بیش از 20% کل گازهای گلخانه ای از طریق خودروهای آلاینده تولید می شود. از این مقدار، بیش از 85% آن ناشی از انتشار گاز CO2 و از طریق خودروهای آلاینده است. وجود گازهای آلاینده به ویژه گاز CO2 سبب بروز بیماری های خطرناکی از جمله بیماری های تنفسی، قلبی، و ریوی شده است. ازاین رو، مسئولان اروپایی با جدیت تمام درصدد کاهش انتشار این آلاینده ها در سطح اروپا بر آمدند. بر این اساس، آن ها قوانینی را وضع کردند که شرکت های خودروسازی باید طبق این قوانین، نهایت دقت و تلاش خود را در تولید خودروهایی با آلایندگی بسیار پایین به کار ببرند. بدین منظور قوانین و استانداردهایی برای تعیین حداکثر میزان آلایندگی خودروها تعیین شد. این قوانین برای اولین بار در سال 1992 به طور رسمی با نام استاندارد آلایندگی یورو (Euro Emission Standard) معرفی و به شرکت های خودروسازی ابلاغ شد.
1carاستاندارد آلایندگی یورو در حقیقت حداکثر مقدار مجاز انتشار گازهای آلاینده را برای شرکت های خودروسازی تعیین کرده است. بدین صورت که در این استاندارد، حداکثر مقدار مجاز برای انتشار گازهای آلاینده اعم از اکسید نیتروژن، متان، مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، و هم چنین حداکثر مقدار ذرات معلق در هوا مشخص شده است. طبقه بندی های متعددی در استاندارد آلایندگی یورو وجود دارد که طبق قوانین مندرج در استاندارد یورو، هیچ الزامی وجود ندارد که شرکت های خودروسازی، استانداردهای جدید را روی خودروهایی که قبلاً طبق استاندارد قدیمی آلایندگی یورو تولید شده اند، اعمال کنند. به عبارتی، قوانین جدید همواره باید در تولیدهای جاری شرکت های خودروسازی اعمال شود. لازم به یادآوری است، در حال حاضر ضمانت اجرایی استاندارد آلایندگی یورو به قدری بالاست که شرکت های خودروسازی درصورت عدم پیروی از آن، هرگز نمی توانند خودروهای تولیدی خود را در بازارهای جهانی به ویژه بازار اروپا به فروش برسانند.
در مورد خودروهای سبک، به طورکلی 5 مرحله Euro 4، Euro 3، Euro 2، Euro 1، و Euro 5 برای استاندارد سوخت آن ها در نظر گرفته شده است. به طور مثال، خودرویی که از نظر آلایندگی، استاندارد Euro 5 دارد، نشان می دهد که کم ترین میزان آلایندگی هوا را دارد. در مورد خودروهای سنگین نیز دقیقاً از همین روال برای استانداردسازی آلایندگی هوا استفاده می شود، با این تفاوت که به جای اعداد صحیح، از اعداد رومی به صورت Euro IV، Euro III، Euro II، Euro I، و Euro V استفاده می شود. 1Car امیدوار است اهمیت به استانداردهای آلودگی در کشور ما نیز کاملا جدی گرفته شود.