در حالیکه خودروسازان غربی با هدف بهینه کردن مصرف سوخت، به سبکتر کردن محصولاتشان و استفاده از آلومینیوم روی آوردهاند، شرکتهای آسیایی همچنان به فولاد چسبیدهاند.
به گفته منابع آگاه، هیوندای موتور حدود چهار سال قبل درصدد استفاده از قطعات بدنه آلومینیومی به جای فولادی برای خودروی جنسیس خود بود تا آن را در برابر برندهای لوکس آلمانی سبکتر و دارای مصرف سوخت بهینهتر و رقابتیتر سازد.
کیا موتورز زیر مجموعه این شرکت نیز به اقدام مشابهی دست زد و در آمریکا مدلهای آزمایشی خودروی گران قیمت کی 9 به نام کی 900 را با استفاده از آلومینیوم در پنلهای بدنه از جمله در، سپر و صندوق عقب ساخت.
اما این دو شرکت کرهای که به اتفاق رتبه پنجم را در فروش جهانی خودرو در اختیار دارند، به دلیل موانعی از جمله هزینه بالا و همچنین ارتباط نزدیک با شرکت فولادسازی هیوندای استیل ترجیح دادند از فولاد استفاده کنند.
در حالیکه خودروسازان غربی مانند آئودی و فورد موتور در استفاده از آلومینیوم که سبکتر اما در عوض گرانتر از فولاد است، پیشتاز بودهاند رقیبان آسیایی آنها به دلیل لزوم اعمال تغییرات پرهزینه در خط تولیدشان که روند تولید فعلی را مختل خواهد کرد و همچنین روابط نزدیک با تامین کنندگان فولاد، تمایلی به سرمایهگذاری در این زمینه ندارند.
خودروسازان در آسیا اغلب ارتقاهای انقلابی را ترجیح میدهند که به آنها امکان میدهد از کارخانههای فعلی استفاده کنند و مدلهای متعدد را در خطوط مونتاژ مشابه تولید کنند. در مقابل رقیبان غربی از انجام تغییرات در تولید عمده که مستلزم مهندسی مجدد کارخانههاست، استقبال میکنند.
این امر شرکتهای خودروی آسیایی را مجبور میکند در مقابل اقتصاد سوخت سختگیرانه اروپایی و آمریکایی و مقررات آلایندگی که موج حرکت به سمت ساخت خودروهای سبکتر را به وجود آورده، راههای دیگری را برای کاهش وزن و آلایندگی خودروها پیدا کنند.
هیوندای حاضر به اظهار نظر درمورد موادی که در نظر دارد در ساخت محصولاتش استفاده کند، نشد. یک سخنگوی کیا نیز به رویترز اظهار کرد: این شرکت از قطعات بدنه آلومینیومی در مدلهای آزمایشی کی 9 استفاده نکرده و حاضر به اظهارنظر در مورد اینکه آیا قصد دارد از این مواد در ساخت خودرو استفاده کند نشد.
تقاضای رو به رشد
طبق پیش بینی نوولیس که بزرگ ترین سازنده محصولات نورد شده آلومینیوم است، انتظار میرود تقاضا برای آلومینیوم از سوی صنعت خودروی آسیا تا سال 2016 به میزان 71 درصد رشد کند که بسیار پایینتر از جهش 5 برابری پیش بینی شده در آمریکای شمالی است.
آسیا در سال 2016 کمتر از یک دهم کل مصرف آلومینیوم صنعت خودرو را تشکیل خواهد داد درحالیکه آمریکای شمالی و اروپا هر یک حدود 45 درصد سهم در مصرف آلومینیوم خواهند داشت. این با وجود انتظارات مبنی بر این است که آسیا بیش از نیمی از تولید جهانی خودرو را تشکیل خواهد داد.
برندهای لوکس اروپایی مانند آئودی فولکس واگن و بی ام و در حال توسعه استفاده از آلومینیوم در خودروهای پیشرفته و گران قیمت خود هستند. فورد ساخت مدل پیکاپ اف 150 دارای بدنه آلومینیومی را اواخر امسال آغاز خواهد کرد که آن را نخستین خودروی بازار انبوه میسازد.
با اینهمه هیوندای، تویوتا موتور و سایر خودروسازان آسیایی عمدتا خودروهای بازار انبوه را در خطوط مونتاژ بسیار کارآمدی تولید میکنند که چند دهه قدمت دارند. این شرکتها خودروهای لوکس در حجم بالا نمیفروشند و قیمت مشابه محصولات آئودی و بی ام و را نمیتواند طلب کنند.
به گفته شرکت مشاوره وود مک کنزی، آلومینیوم میتواند چهار برابر بیشتر از فولاد هزینه داشته باشد اما آلومینیوم حداکثر 30 درصد سبکتر از فولاد معمولی بوده و در مقایسه با فولاد محکم و پیشرفته 15 درصد سبکتر است. روی آوردن به استفاده از آلومینیوم نه تنها هزینههای مواد را افزایش میدهد بلکه مستلزم سرمایهگذاری سنگین برای تغییر خطوط تولید است.
هیوندای سنگین
مدل قبلی جنسیس هیوندای یک سپر آلومینیومی داشت اما این شرکت در مدل فعلی که اواخر سال 2013 عرضه کرد، از فولاد استفاده کرد و در نتیجه این خودرو را سنگینتر و دارای مصرف سوخت بیشتری نسبت به مدل قبلیاش شد.
به گفته نوولیس، یک سپر خودروی آلومینیومی حدود نصف سپر ساخته شده از فولاد وزن دارد. از سوی دیگر وزارت نیروی آمریکا برآورد کرده است که هر 10 درصد کاهش در وزن خودرو، اقتصاد سوخت را به میزان شش تا هشت درصد بهبود میبخشد.
به گفته یک منبع آگاه، در سال 2010 زمانی که هیوندای طراحی نسل فعلی جنسیس را آغاز کرد کاهش وزن و افزایش اقتصاد سوخت اهمیت قابل توجهی برای این شرکت داشت اما در نشست مرکز تحقیقات این خودروساز زمانی که مهندسان گسترش استفاده از آلومینیوم سبک وزن از سپر به قطعات بیرونی دیگر خودرو را پیشنهاد کردند، هیوندای با توجه به روابط نزدیک با هیوندای استیل و همچنین هزینههای بالاتر مربوط به استفاده از آلومینیوم، خلاف این پیشنهاد عمل کرد و به جای آلومینیوم از فولاد در سپر استفاده کرد.
جدیدترین مدل جنسیس حداکثر 177 کیلوگرم نسبت به مدل قبلیاش سنگینتر شده و 181 پوند سنگینتر از مدل 535 آی بی ام و است.
فولاد محکمتر
خودروسازان آسیایی به جای استفاده از آلومینیوم با فولادسازان برای طراحی فولاد سبکتر و محکمتر همکاری میکنند و همزمان اقدامات دیگری را برای بهبود بهینگی مصرف سوخت در پیش گرفتهاند که شامل ارتقای موتورها و قطعات معمولی بدون اعمال تغییرات سنگین در تسهیلات تولید خودرو است.
وو یوو چئول، رییس و مدیر عامل هیوندای استیل، در این خصوص به رویترز اظهار کرد: هیوندای موتور برای کاهش هزینهها تحت فشار سنگینی قرار دارد زیرا یک خودروساز بازار انبوه به شمار میرود و مهمترین مساله در این بازار رقابتی ماندن است و این شرکت معتقد است استفاده از فولاد در محصولاتش بسیار اقدام رقابتیتری است.
در حال حاضر خودروسازان ژاپنی استفاده از آلومینیوم را عمدتا به قطعات خودروهای هیبریدی و خودروهای گران قیمتی مانند لکسوس تویوتا محدود کردهاند. هوندا موتور فناوری را برای ترکیب آلومینیوم و فولاد برای قطعات خودروی مدلهای آمریکایی خودروهای آکورا آر ال ایکس و آکورد طراحی کرده است.
نیسان موتور سال گذشته طرحی را برای گسترش استفاده از فولاد مقاوم در 20 درصد از قطعات نصب شده در مدلهای تولید جدیدش از ابتدای سال 2017 اعلام کرد که محکمتر و سبکتر از فولاد معمولی است.
مازاد فولاد
خودروسازان آسیایی تا اندازهای به دلیل فراوانی فولاد به آن چسبیدهاند بویژه که دو سوم از فولاد جهان از سوی این منطقه تامین میشود.
نوولیس ساخت یک کارخانه ورق خودرو را تا اواخر امسال در چین تکمیل خواهد کرد و با پرس و جوهای زیادی از سوی خودروسازان آسیایی در مورد استفاده از آلومینیوم روبروست با اینهمه چهار تا پنج سال برای خودروسازان چینی و دو تا سه سال برای شرکتهای کرهای و ژاپنی طول خواهد کشید تا به میزان قابل توجه در محصولاتشان از آلومینیوم استفاده کنند.
یک مدیر فروش خودروی آسیایی پیشبینی میکند استفاده خودروسازان غربی از آلومینیوم در خودروهای ساخت چین موجب خواهد شد رقیبان آسیایی این اقدام را دنبال کنند. اما شرکت وود مکنزی مطمئن نیست که ورق بدنه آلومینیومی میتواند به خودروهای بازار انبوه آسیایی راه پیدا کند یا نه.