چرا خودروسازان آسیایی از فولاد دل نمی‌کنند؟

چرا خودروسازان آسیایی از فولاد دل نمی‌کنند؟

در حالیکه خودروسازان غربی با هدف بهینه کردن مصرف سوخت، به سبک‌تر کردن محصولاتشان و استفاده از آلومینیوم روی آورده‌اند، شرکت‌های آسیایی همچنان به فولاد چسبیده‌اند.
به گفته منابع آگاه، هیوندای موتور حدود چهار سال قبل درصدد استفاده از قطعات بدنه آلومینیومی به جای فولادی برای خودروی جنسیس خود بود تا آن را در برابر برندهای لوکس آلمانی‌ سبک‌تر و دارای مصرف سوخت بهینه‌تر و رقابتی‌تر سازد.
کیا موتورز زیر مجموعه این شرکت نیز به اقدام مشابهی دست زد و در آمریکا مدل‌های آزمایشی خودروی گران قیمت کی 9 به نام کی 900 را با استفاده از آلومینیوم در پنل‌های بدنه از جمله در، سپر و صندوق عقب ساخت.
اما این دو شرکت کره‌ای که به اتفاق رتبه پنجم را در فروش جهانی خودرو در اختیار دارند، به دلیل موانعی از جمله هزینه بالا و همچنین ارتباط نزدیک با شرکت فولادسازی هیوندای استیل ترجیح دادند از فولاد استفاده کنند.
در حالیکه خودروسازان غربی مانند آئودی و فورد موتور در استفاده از آلومینیوم که سبک‌تر اما در عوض گران‌تر از فولاد است، پیشتاز بوده‌اند رقیبان آسیایی آن‌ها به دلیل لزوم اعمال تغییرات پرهزینه در خط تولیدشان که روند تولید فعلی را مختل خواهد کرد و همچنین روابط نزدیک با تامین کنندگان فولاد، تمایلی به سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارند.
خودروسازان در آسیا اغلب ارتقاهای انقلابی را ترجیح می‌دهند که به آنها امکان می‌دهد از کارخانه‌های فعلی استفاده کنند و مدل‌های متعدد را در خطوط مونتاژ مشابه تولید کنند. در مقابل رقیبان غربی از انجام تغییرات در تولید عمده که مستلزم مهندسی مجدد کارخانه‌هاست، استقبال می‌کنند.
این امر شرکت‌های خودروی آسیایی را مجبور می‌کند در مقابل اقتصاد سوخت سخت‌گیرانه اروپایی و آمریکایی و مقررات آلایندگی که موج حرکت به سمت ساخت خودروهای سبک‌تر را به وجود آورده، راه‌های دیگری را برای کاهش وزن و آلایندگی خودروها پیدا کنند.
هیوندای حاضر به اظهار نظر درمورد موادی که در نظر دارد در ساخت محصولاتش استفاده کند، نشد. یک سخنگوی کیا نیز به رویترز اظهار کرد: ‌این شرکت از قطعات بدنه آلومینیومی در مدل‌های آزمایشی کی 9 استفاده نکرده و حاضر به اظهارنظر در مورد این‌که آیا قصد دارد از این مواد در ساخت خودرو استفاده کند نشد.

تقاضای رو به رشد

طبق پیش بینی نوولیس که بزرگ ترین سازنده محصولات نورد شده آلومینیوم است، انتظار می‌رود تقاضا برای‌ آلومینیوم از سوی صنعت خودروی آسیا تا سال 2016 به میزان 71 درصد رشد کند که بسیار پایین‌تر از جهش 5 برابری پیش بینی شده در آمریکای شمالی است.
آسیا در سال 2016 کمتر از یک دهم کل مصرف آلومینیوم صنعت خودرو را تشکیل خواهد داد درحالیکه آمریکای شمالی و اروپا هر یک حدود 45 درصد سهم در مصرف آلومینیوم خواهند داشت. این با وجود انتظارات مبنی بر این است که آسیا بیش از نیمی از تولید جهانی خودرو را تشکیل خواهد داد.
برندهای لوکس اروپایی مانند آئودی فولکس واگن و بی ام و در حال توسعه استفاده از آلومینیوم در خودروهای پیشرفته و گران قیمت خود هستند. فورد ساخت مدل پیکاپ اف 150 دارای بدنه آلومینیومی را اواخر امسال آغاز خواهد کرد که آن را نخستین خودروی بازار انبوه می‌سازد.
با اینهمه هیوندای، تویوتا موتور و سایر خودروسازان‌ آسیایی عمدتا خودروهای بازار انبوه را در خطوط مونتاژ بسیار کارآمدی تولید می‌کنند که چند دهه قدمت دارند. این شرکت‌ها خودروهای لوکس در حجم بالا نمی‌فروشند و قیمت مشابه محصولات آئودی و بی ام و را نمی‌تواند طلب ‌کنند.
به گفته شرکت مشاوره وود مک کنزی، آلومینیوم می‌تواند چهار برابر بیشتر از فولاد هزینه داشته باشد اما آلومینیوم حداکثر 30 درصد سبک‌تر از فولاد معمولی بوده و در مقایسه با فولاد محکم و پیشرفته 15 درصد سبک‌تر است. روی آوردن به استفاده از آلومینیوم نه تنها هزینه‌های مواد را افزایش می‌دهد بلکه مستلزم سرمایه‌گذاری سنگین برای تغییر خطوط تولید است.

هیوندای سنگین

مدل قبلی جنسیس هیوندای یک سپر آلومینیومی داشت اما این شرکت در مدل فعلی که اواخر سال 2013 عرضه کرد، از فولاد استفاده کرد و در نتیجه این خودرو را سنگین‌تر و دارای مصرف سوخت بیشتری نسبت به مدل قبلی‌اش شد.
به گفته نوولیس، یک سپر خودروی آلومینیومی حدود نصف سپر ساخته شده از فولاد وزن دارد. از سوی دیگر وزارت نیروی آمریکا برآورد کرده است که هر 10 درصد کاهش در وزن خودرو، اقتصاد سوخت را به میزان شش تا هشت درصد بهبود می‌بخشد.
به گفته یک منبع آگاه، در سال 2010 زمانی که هیوندای طراحی نسل فعلی جنسیس را آغاز کرد کاهش وزن و افزایش اقتصاد سوخت اهمیت قابل توجهی برای این شرکت داشت اما در نشست مرکز تحقیقات این خودروساز زمانی که مهندسان گسترش استفاده از آلومینیوم سبک وزن از سپر به قطعات بیرونی دیگر خودرو را پیشنهاد کردند، هیوندای با توجه به روابط نزدیک با هیوندای استیل و همچنین هزینه‌های بالاتر مربوط به استفاده از آلومینیوم، خلاف این پیشنهاد عمل کرد و به جای آلومینیوم از فولاد در سپر استفاده کرد.
جدیدترین مدل جنسیس حداکثر 177 کیلوگرم نسبت به مدل قبلی‌اش سنگین‌تر شده و 181 پوند سنگین‌تر از مدل 535 آی بی ام و است.

فولاد محکم‌تر

خودروسازان آسیایی به جای استفاده از آلومینیوم با فولادسازان برای طراحی فولاد سبک‌تر و محکم‌تر همکاری می‌کنند و همزمان اقدامات دیگری را برای بهبود بهینگی مصرف سوخت در پیش گرفته‌اند که شامل ارتقای موتورها و قطعات معمولی بدون اعمال تغییرات سنگین در تسهیلات تولید خودرو است.
وو یوو چئول، رییس و مدیر عامل هیوندای استیل، در این خصوص به رویترز اظهار کرد: هیوندای موتور برای کاهش هزینه‌ها تحت فشار سنگینی قرار دارد زیرا یک خودروساز بازار انبوه به شمار می‌رود و مهم‌ترین مساله در این بازار رقابتی ماندن است و این شرکت معتقد است استفاده از فولاد در محصولاتش بسیار اقدام رقابتی‌تری است.
در حال حاضر خودروسازان ژاپنی استفاده از آلومینیوم را عمدتا به قطعات خودروهای هیبریدی و خودروهای گران قیمتی مانند لکسوس تویوتا محدود کرده‌اند. هوندا موتور فناوری را برای ترکیب آلومینیوم و فولاد برای قطعات خودروی مدل‌های آمریکایی خودروهای آکورا آر ال ایکس و آکورد طراحی کرده است.
نیسان موتور سال گذشته طرحی را برای گسترش استفاده از فولاد مقاوم در 20 درصد از قطعات نصب شده در مدل‌های تولید جدیدش از ابتدای سال 2017 اعلام کرد که محکم‌تر و سبک‌تر از فولاد معمولی است.

مازاد فولاد

خودروسازان آسیایی تا اندازه‌ای به دلیل فراوانی فولاد به آن چسبیده‌اند بویژه که دو سوم از فولاد جهان از سوی این منطقه تامین می‌شود.
نوولیس ساخت یک کارخانه ورق خودرو را تا اواخر امسال در چین تکمیل خواهد کرد و با پرس و جوهای زیادی از سوی خودروسازان آسیایی در مورد استفاده از آلومینیوم روبروست با اینهمه چهار تا پنج سال برای خودروسازان چینی و دو تا سه سال برای شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی طول خواهد کشید تا به میزان قابل توجه در محصولاتشان از آلومینیوم استفاده کنند.
یک مدیر فروش خودروی آسیایی پیش‌بینی می‌کند استفاده خودروسازان غربی از آلومینیوم در خودروهای ساخت چین موجب خواهد شد رقیبان آسیایی این اقدام را دنبال کنند. اما شرکت وود مکنزی مطمئن نیست که ورق بدنه آلومینیومی می‌تواند به خودروهای بازار انبوه آسیایی راه پیدا کند یا نه.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , خودورساز , آسیا , فولاد , جنسیس , ژاپن , هیوندای , کیا موتورز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

محمد رضا
7

جیلی قضیه اش با بقیه چینی ها فرق داره نمونش اینکه تنها برند چینی که اجازه تردد توی اروپا رو داره
12:12  1393/04/02
پاسخ دادن
مجید
1

سخت میشه از یه حرکتی که رو به پیشرفت هست انتقاد کرد کره ای هت شتاب بالایی دارن تو پیشرفت صنعت خودروشون و همین پیشرفت نشون دهنده اینه که تو مسیر درست قرار گرفتن.
12:23  1393/04/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 : مبارک باشه...تو سامانه مرحله تحویل خودرو سبز شد یا نه خودشون تماس گرفتن
محسن : . ..........مبارک باشه . ........ ما که تکمیل وجه ۹ بهمن هستیم . ........ هنوز خیلی مونده تا تحویل بگیریم . ........ دوگانه ما احتمالاً میره برای مرداد ماه
منصف : داداش گاز و گذاشتن که بدی باز تارا خوبه ماشینای دیگه اگه گاز ندی زیر صد هم نمی رسن 🛀
نقض تعهد شرکت سایپا در تحویل فروش فوری دیماه : اوفو بالعقود به پاسخگویی 096550 نمیشه اعتماد کرد چند ده بار مواعد ضد و نقیض اعلام کردند نزدیک دو ماه در تاخیر فروش فوری خیلی زیاده برخورد بسیار زننده و غیر شفاف شرکت اهانت به مشتری می باشد اگر توان تولید وجود نداشت چرا برنامه فروشی فوری اعلان گردید . در زمان ثبت نام نقل قول های رسمی از طریق پاسخگویی شرکت حاکی از تحویل حتمی حتی زود تر از موعد 90 روزه بود خیلی از مشتریان به امید تحول فوری ماشین زیر پای خود را فروخته اند ، وام گرفته اند ، طلا و سرمایه خود را بکار گرفته اند و الان مشکل جدی دارند یک خبر مطمئن از طریق مدیر عامل یا حتی دیگر مدیران شرکت می تواند آسایش روانی برای مشتریان ایجاد کند هر چند که تاخیر فروش فوری به این اندازه نمی‌تواند هیچ توجیهی داشته باشد با این وضعیت موضوع نیازمند پیگیری های جدی تر از مراجع نظارتی و قضایی می باشد وعده وعید های مع الواسطه از شرکتی که فعالیتش به سبب استفاده از یارانه دولتی و سرمایه ملی بوده قابل پذیرش نیست و خصوصاً می بایست روند ثبت نام تا تحویل خودرو نسبت به هر شرکت دیگری شفاف تر و دقیق تر باشد و خیال مشتری را صد درصد راحت نماید.
xu7p سورن پلاس : سلام برای من دوگانه بود تبدیل زدم به سورن پلاس با موتور جدید XU7P و 17 اسفند 402 تکمیل وجه کردم و تحویل رو 17 خرداد 1403 زده- الان تا چه تاریخی فاکتور شده؟ چه مقدار تحویل تاخیر داره؟ به نظرتون کی فاکتور میشه؟
تارا v4lx : سلام شما فاکتور شدین؟
محمد مهدی : سلام. دوستان از من تحویل بهمن ۴۰۲ بوده و اولین واریزی تیر ۴۰۱ بوده. فاکتور شده. واقعا خیلی خوشحالم. خدایا شکرت. باورم نمیشه. بعد از دو سال پولم دست ایران خوردو بالاخره فاکتور شد. دستشون درد نکنه. نمیدونم‌چجوری ازشون تشکر کنم. 😅😅😅
آریسان سفید تبریز : خطاب به آریسان دو که نوشتی قرارداد رو نخوندی ، اون نوشته ها چرت و پرتی بیش نیستن . بری نمایندگی کنسل هم میزنن
محمد : عرض ادب و احترام عزیزان زمان اطلاع رسانی فاکتور شدن ، ممنون میشیم اطلاعات دقیق شامل نوع کلاس تارا و تاریخ تحویل را ذکر کنن با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
151 تحویل تیرماه : دعوتنامه تیر ماه کی میاد خسته شدیم بخدا از انتظار دی ماه تاالان منتظریم
شیرین : ساینا با دنده عقب 6 تا
سورن پلاس 100 لیتری : چرا بعضیا زنگ میزنن تبریز میگن تولید داریم بعضیام میگن زنگ زدیم تولید ندارن مگه تبریز شما با اینا فرق داره ؟
امیر : سلام لیدا جان دی ماهی که تحویل گرفتن
پارس بهار : زنگ زدم ایرانخودرو امروز الویت بهار هستم میگه ماشین پارس دیگه نیست باید تبدیل بزنیم پارس فقط میگه تا الویت زمستان بیشتر نیست گفت الویت بهار از تیرماه فراخوان میاد ولی تبدیل باید بزنیم چیکار کنیم دوستان به نظر شما سورن خوبه
پارس بهار : زنگ زدم ایرانخودرو امروز الویت بهار هستم میگه ماشین پارس دیگه نیست باید تبدیل بزنیم پارس فقط میگه تا الویت زمستان بیشتر نیست گفت الویت بهار از تیرماه فراخوان میاد ولی تبدیل باید بزنیم
شیرن : پس دیماهی سر 30و35 روز تحویل گرفتن
سام : 190هزار تومان میخرندولی نفروش ماشین را تحویل بگیر دوماه دیگه بفروش خوب بازاری پیدا می کنه اول مرداد ماه بفروش
سورن پلاس 100 لیتری : آقا سلام تکمیل وجه 28 آذر…چرا با قطره چکون ماشین میدن ایشالا همه هرچی زودتر فاکتور بشیم
پاسخ به امیر : اره پریا جان بنزینی هست