در طی ساعت های پر رفت و آمد و عبور مکرر خودروهای سنگین 18 چرخ، جاده ها به سرعت رو به تخریب گام بر میدارند؛ در حالی که با قرار دادن سنسورهای کوچک در داخل آسفالت، رویه تخریب جاده ها به راحتی قابل مشاهده و بررسی میباشد. این موضوع ایده هوشمندانه سازمان فدرال بزرگراه ها است که اکنون دوران تست خود را پشت سر میگذارد. از این رو پروفسور نیزا لجنو (Nizar Lajnef)، یکی از اساتید دانشگاه میشیگان در رشته مهندسی، در رابطه با آزمایش سنسورهای فیزیوالکتریکی با ابعاد 1 میلی متر مربع، موفق به کسب چندین جایزه از سازمان مذکور شده است. شایان ذکر است، سنسورهای موجود توانایی تشخیص فشارها و آسیب های متعدد در آسفالت، قبل از پدیدار شدن ترک در سطح آن را دارند.
جالب است بدانید که برای جلوگیری از اتلاف انرژی، تمامی سنسورها خاموش بوده و تنها با عبور خودرو و لرزش آسفالت، شروع به فعالیت میکنند و برای چندین ساعت متداول، به ذخیره داده ها و ارسال آن از طریق امواج رادیویی میپردازند. ناگفته نماند، یک از نقاط ضعف سنسورهایی که انرژی خود را از طریق باطری تامین میکنند، عمر 2 تا 3 ساله آنها است، چرا که تخریب آسفالت جاده و تعویض سنسورها، عملی غیر قابل انجام میباشد.