مسابقات استقامت (قسمت اول)

مسابقات استقامت (قسمت اول)

هیاهوی جمعیت، فریاد موتورها و صدای ناله خودورهایی که در تلاش برای سبقت از یکدیگر و رساندن خود به خط پایان هستند، به مسابقات موتوری استقامت خوش آمدید. مسابقات اتومبیلرانی استقامت، پیش از سایر مسابقات اتومبیلرانی برگزار می‌شده است و قدمتی طولانی دارد. در سال 1900، رانندگان خودروهای خود را در پیست استقامت ایتالیایی به نام Coppa Florio که مسافت رفت و برگشتی در حدود 185 کیلومتر از Brescia به Cremona و سپس Mantova بود، طی می‌کردند. مسابقه دهندگان باید چندین دور را در مسیر طی کنند و اگر بخواهیم مسیرهای این مسابقات را طبق استانداردهای جاده ای مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که جاده های کنونی چیزی بیش از جاده های درب و داغان نیست. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

در این مسابقات، استقامت خودرو و راننده آن و نیز، کیفیت محصول کارخانه تولید کننده در طی مسافت طولانی و ساعت ها مسابقه سنجیده می‌شود. در مسابقات Coppa Florio، راننده باید فاصله مشخصی را در سریعترین زمان ممکن طی کند. یکی دیگر از انواع این مسابقات یافتن راننده ای است که بتواند در زمان تعیین شده طولانی ترین مسافت را طی کند. همچنین این مسابقات زمانی ممکن است از چندین ساعت به نصف روز یا حتی به یک دوره کامل 24 ساعته برسد. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

اولین مسابقات 24 ساعته در سال 1907 در بروکلند و در پیست اتومبیلرانی 4.4 کیلومتری و در فرودگاه Surrey انگلستان برگزار شد. بروکلند اولین پیست اختصاصی بود که برای اجرای مسابقات سریع السیر ساخته شد. امروزه لمان یکی از مشهورترین مسابقات رانندگی است که 24 ساعت طول می‌کشد. این مسابقات در طول سال ها گسترش زیادی یافته اند که منظور از این گستردگی، پیچیده تر شدن و افزایش شاخه های آن است. یکی از نکات قابل توجه در این خصوص وجود تمام هیجانات مسابقات کوچکتر در این مسابقات است، اما مسایلی مانند مقاومت، مشکلات فنی و فرسودگی نیز، به آن اضافه شده است. همچنین این مسابقات براساس نوع خودرو، تولید کننده یا سازنده شخصی و تعداد رانندگان به دسته بندی های اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا شما را در جایگاه یکی از رانندگان این خودروها قرار دهیم تا هم هیجان را تجربه کنید و هم استقامتتان را در این مسابقات به بوته آزمایش بگذارید.

مسابقات استقامت (قسمت اول)

مسابقات استقامت نوعی از مسابقات اتومبیلرانی هستند که نه تنها مقاومت و مهارت راننده بلکه دوام و قابلیت خودرو را نیز، به بوته آزمایش می‌گذارند. چه در مسابقات 24 ساعته لمان، چه در Sebring به مدت 12 ساعت، چه در لمان Petit به مدت 10 ساعت یا 1,000 کیلومتری در مسابقات اروپایی، این رویدادها نه تنها برتری تیم رانندگی را اثبات می‌کنند بلکه نشان می‌دهند که کدام خودرو می‌تواند در این زمان ها بیشترین مسافت را طی کند. جای تعجب ندارد که برنده شدن یک کمپانی خودروساز به دفعات در این مسابقات می‌تواند افتخار بزرگی برای آن محسوب شود. گفتنی است که گروه های مستقلی نیز، در اینگونه مسابقات شرکت می‌کنند که privateers نامیده می‌شوند. گفتنی است که مسابقات استقامت معمولا در مسیرهای بسته و با خودروهای چرخ بسته انجام می‌شوند؛ تیم های شرکت کننده در این مسابقات دارای دو تا چهار راننده هستند که تلاش می‌کنند تا طولانی ترین و سریعترین فواصل را پوشش دهند. در طول جریان مسابقه، خودروها در درون Pit Stop برای سوخت گیری مجدد و بازدید فنی و نیز، عوض شدن راننده توقف می‌کنند؛ از نکات قابل توجه در این خصوص می‌توان به بازده زمانی این تعویض و مقاومت افراد که چیزی در حدود 1 تا 90 دقیقه است، اهمیت تاکتیکی این تعویض ها، متغیر بودن این بازده زمانی و همچنین محدود شدن این زمان در برخی مسابقات به دلایل امنیتی اشاره کرد.

مسابقات استقامت (قسمت اول)برخی نمونه های اولیه کلاس های خودرویی متفاوت در این مسابقات برای کسب جایزه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. برخی از این کلاس ها که دارای شهرت هستند، خصوصیاتشان به گونه ای است که فقط برای این مسابقات تنظیم شده است. مسابقات لمان (Series (LMS و (American Le Man Series (ALMS از دو کلاس خودرویی نمونه اولیه چرخ بسته استفاده می‌کنند. اولین کلاس که Le Mans Prototype 1 (LMP1) نامیده می‌شود توسط آئودی، پژو و آستون مارتین تولید می‌شوند. نمونه های اولیه برای LMP2 خودورهایی کوچکتر، سبک تر و با مصرف سوخت کمتر هستند، اما نسبت نیرو به وزن بهتری دارند. گفتنی است که پورشه، آکورا و مزدا نیز، برای تولید نمونه های اولیه LMP2 شهرت دارند. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

علاوه بر این، سه کلاس خودروهای اسپرت که شامل کوروت، وایپر، آستون مارتین، پورشه، فراری و بی ام و GTs هستند نیز، در مسابقات LMS و ALMS با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین این مسابقات می‌تواند با خودروهایی مشابه از نظر قدرت موتور و شاسی های یکسان یا خودروهای معمولی نیز، برگزار شود. حتی در مسابقاتی که در چنین فواصل دوری و در زمان زیادی برگزار می‌شوند، فاصله امتیازی بین برنده و سایر شرکت کنندگان بسیار ناچیز است. در برخی مسابقاتی که 24 به طول می‌انجامد، برنده تیمی است که کمترین اشتباه را مرتکب شده باشد. هفته آینده با قسمت دوم این مقاله ما را همراهی کنید تا نکات بیشتری در خصوص این مسابقات در اختیار شما قرار دهیم.


منبع

HowStuffWorks

            

برچسب : آئودی , آستون مارتین , پورشه , پژو , مزدا , آکورا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: IBO
0

خيلي خوب بود...ممنون
07:36  1393/04/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسام : اقا هادی برا شما اینجوری جواب دادن من زنگ زدم امروز گفتن ماشین هست بهتون میدیم فقط باید منتظر باشین لطفا انرژی منفی به دوستان ندین
امیر : داداش خبری شد همینجا یه اطلاع بده،خیلی ممنون
م.م.م.م : در ضمن اینم بگم اون اقای رجایی که امروز شما دیدید و کد ملی بهشون دادید هیچ سمتی نداره و هیچ اطلاعاتی نداره شما باید میرفتی پیش اقای موسوی که انگار امروز سرشون شلوغ بوده و دسترس نبوده . اگه بهتون گفتن شما لیست انتظاری صحیح نیست و اقای رجایی اطلاعات درست ندارن شما باید بری پیش ضیغمی یا موسوی .
آریسان : کسی اینجا نیست بگه مثلا مال ما ۱۹ فروردین بوده فاکتور شده یا ۱۸ اسفند ی؟
محمد : دوست عزیز شما که تهرانی ما حاضریه کرایه زبانتون هم بدیم. این که نمیگیم به نظرم کم لطفی هست. شما اول بروید بعد ما را چند شبانه روز توی راه بکشید تهران. ک
Iman : سلام .من موعد تحویلم اسفند بود ۸ بهمن هم تکمیل وجه کردم ولی هنوز تو مرحله آماده صدور فاکتور هست که تاریخش هرچند وقت یه بار تغییر می‌کنه کلا میدونم فعلا ها تحویل نمیشه خیلی زود بخوان بدن تا تیر ماه میدن که بازم بعید می‌دونم
محمد : خدا رو شکر مشکل شما حل شد!!!!!
j4 مشکی : چون مدلش 1402 هست یعنی آماده هست دیگه باید دید کی بارگیری میشه
مسلم S3 : حداکثر همون ۶۰ روز کاری، جی۴ تأخیری نداره مگر استثناء پیش بیاد یک هفته ده روز
حسام : چرت و پرت خودت میگی هر کی نیومده خوب کرده مشکل داشته نیومده تو چرا جوش میکنی رفتی برا کار خودت رفتی چرا اینجا توهین میکنی شخصیتتو نشون نده جواب هم هر چی بوده بیخود میکنی اگه اعلام کنی ب بقیه عجب
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : 29 فروردین
هایما اس7 : سلام جریان 50750000تومتم چیه چکار کنیم
تحویل 29فروردین : موعد تحویلتون کی بوده؟
207 اتو پانا ارتقا : سلام یه 207 اتو پانا ارتقا دارم 10 روزه تو تاخیره کسی نمیدونه اخرین تاریخ فاکتوری کی بوده؟
رانا : فاکتور شدن به تاریخ تحویل؟؟ یا به تاریخ تکمیل وجه . ممنون میشم جواب بدین
حسین موتورجدیدتحویل20خرداد : امروز همینجوری الکی تاریخ آماده سازی برا فاکتور بروز شد. عجیب بود
ایکس 33 اتومات : سلام ببخشید تخصیص تا فاکتور چقدر چقدر زمان میبره لطفا جواب دهید
منطق : اگه ی کاری نکردید تولید پژو پارس متوقف بشه بجاش تبدیل اجباری بذارند،حالا ببینید کی گفتم،هی بگید قیمت قیمت
توجه توجه توجه توجه : امروز خانم‌پریسا پویایی یکی از سهامداران خدا نشناس ایران خودروطی نامه ای که به شورای رقابت مینویسه همه ما ینی خریداران پارس را دلال خطاب کردند و خودشان را خیر خواه رهبری دانسته اند وما را کسانی که میخواهیم به اقتصاد مملکت ضربه بزنیم خطاب کردند وجالب این که در اخر نامه نوشته که ما باگران کردن خودرو میخواهیم پول حرامی که بواسطه دلالی برسر سفره مردم میرود جلوگیری کنیم‌واقعا که نظر شما چیه؟
آریزو5 : سلام بله من 90روزکاری ردشده ‌کسی جوابگونیست شرکت تلفناش نمیگیره نمایندگی میگه 10روزبه 10روزصبرکن