مسابقات استقامت (قسمت اول)

مسابقات استقامت (قسمت اول)

هیاهوی جمعیت، فریاد موتورها و صدای ناله خودورهایی که در تلاش برای سبقت از یکدیگر و رساندن خود به خط پایان هستند، به مسابقات موتوری استقامت خوش آمدید. مسابقات اتومبیلرانی استقامت، پیش از سایر مسابقات اتومبیلرانی برگزار می‌شده است و قدمتی طولانی دارد. در سال 1900، رانندگان خودروهای خود را در پیست استقامت ایتالیایی به نام Coppa Florio که مسافت رفت و برگشتی در حدود 185 کیلومتر از Brescia به Cremona و سپس Mantova بود، طی می‌کردند. مسابقه دهندگان باید چندین دور را در مسیر طی کنند و اگر بخواهیم مسیرهای این مسابقات را طبق استانداردهای جاده ای مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که جاده های کنونی چیزی بیش از جاده های درب و داغان نیست. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

در این مسابقات، استقامت خودرو و راننده آن و نیز، کیفیت محصول کارخانه تولید کننده در طی مسافت طولانی و ساعت ها مسابقه سنجیده می‌شود. در مسابقات Coppa Florio، راننده باید فاصله مشخصی را در سریعترین زمان ممکن طی کند. یکی دیگر از انواع این مسابقات یافتن راننده ای است که بتواند در زمان تعیین شده طولانی ترین مسافت را طی کند. همچنین این مسابقات زمانی ممکن است از چندین ساعت به نصف روز یا حتی به یک دوره کامل 24 ساعته برسد. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

اولین مسابقات 24 ساعته در سال 1907 در بروکلند و در پیست اتومبیلرانی 4.4 کیلومتری و در فرودگاه Surrey انگلستان برگزار شد. بروکلند اولین پیست اختصاصی بود که برای اجرای مسابقات سریع السیر ساخته شد. امروزه لمان یکی از مشهورترین مسابقات رانندگی است که 24 ساعت طول می‌کشد. این مسابقات در طول سال ها گسترش زیادی یافته اند که منظور از این گستردگی، پیچیده تر شدن و افزایش شاخه های آن است. یکی از نکات قابل توجه در این خصوص وجود تمام هیجانات مسابقات کوچکتر در این مسابقات است، اما مسایلی مانند مقاومت، مشکلات فنی و فرسودگی نیز، به آن اضافه شده است. همچنین این مسابقات براساس نوع خودرو، تولید کننده یا سازنده شخصی و تعداد رانندگان به دسته بندی های اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا شما را در جایگاه یکی از رانندگان این خودروها قرار دهیم تا هم هیجان را تجربه کنید و هم استقامتتان را در این مسابقات به بوته آزمایش بگذارید.

مسابقات استقامت (قسمت اول)

مسابقات استقامت نوعی از مسابقات اتومبیلرانی هستند که نه تنها مقاومت و مهارت راننده بلکه دوام و قابلیت خودرو را نیز، به بوته آزمایش می‌گذارند. چه در مسابقات 24 ساعته لمان، چه در Sebring به مدت 12 ساعت، چه در لمان Petit به مدت 10 ساعت یا 1,000 کیلومتری در مسابقات اروپایی، این رویدادها نه تنها برتری تیم رانندگی را اثبات می‌کنند بلکه نشان می‌دهند که کدام خودرو می‌تواند در این زمان ها بیشترین مسافت را طی کند. جای تعجب ندارد که برنده شدن یک کمپانی خودروساز به دفعات در این مسابقات می‌تواند افتخار بزرگی برای آن محسوب شود. گفتنی است که گروه های مستقلی نیز، در اینگونه مسابقات شرکت می‌کنند که privateers نامیده می‌شوند. گفتنی است که مسابقات استقامت معمولا در مسیرهای بسته و با خودروهای چرخ بسته انجام می‌شوند؛ تیم های شرکت کننده در این مسابقات دارای دو تا چهار راننده هستند که تلاش می‌کنند تا طولانی ترین و سریعترین فواصل را پوشش دهند. در طول جریان مسابقه، خودروها در درون Pit Stop برای سوخت گیری مجدد و بازدید فنی و نیز، عوض شدن راننده توقف می‌کنند؛ از نکات قابل توجه در این خصوص می‌توان به بازده زمانی این تعویض و مقاومت افراد که چیزی در حدود 1 تا 90 دقیقه است، اهمیت تاکتیکی این تعویض ها، متغیر بودن این بازده زمانی و همچنین محدود شدن این زمان در برخی مسابقات به دلایل امنیتی اشاره کرد.

مسابقات استقامت (قسمت اول)برخی نمونه های اولیه کلاس های خودرویی متفاوت در این مسابقات برای کسب جایزه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. برخی از این کلاس ها که دارای شهرت هستند، خصوصیاتشان به گونه ای است که فقط برای این مسابقات تنظیم شده است. مسابقات لمان (Series (LMS و (American Le Man Series (ALMS از دو کلاس خودرویی نمونه اولیه چرخ بسته استفاده می‌کنند. اولین کلاس که Le Mans Prototype 1 (LMP1) نامیده می‌شود توسط آئودی، پژو و آستون مارتین تولید می‌شوند. نمونه های اولیه برای LMP2 خودورهایی کوچکتر، سبک تر و با مصرف سوخت کمتر هستند، اما نسبت نیرو به وزن بهتری دارند. گفتنی است که پورشه، آکورا و مزدا نیز، برای تولید نمونه های اولیه LMP2 شهرت دارند. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

علاوه بر این، سه کلاس خودروهای اسپرت که شامل کوروت، وایپر، آستون مارتین، پورشه، فراری و بی ام و GTs هستند نیز، در مسابقات LMS و ALMS با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین این مسابقات می‌تواند با خودروهایی مشابه از نظر قدرت موتور و شاسی های یکسان یا خودروهای معمولی نیز، برگزار شود. حتی در مسابقاتی که در چنین فواصل دوری و در زمان زیادی برگزار می‌شوند، فاصله امتیازی بین برنده و سایر شرکت کنندگان بسیار ناچیز است. در برخی مسابقاتی که 24 به طول می‌انجامد، برنده تیمی است که کمترین اشتباه را مرتکب شده باشد. هفته آینده با قسمت دوم این مقاله ما را همراهی کنید تا نکات بیشتری در خصوص این مسابقات در اختیار شما قرار دهیم.


منبع

HowStuffWorks

            

برچسب : آئودی , آستون مارتین , پورشه , پژو , مزدا , آکورا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: IBO
0

خيلي خوب بود...ممنون
07:36  1393/04/31
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شیرازی : سلام دوستان کسی امار از اخرین تحویل داره؟ شاهین جی یا جی ال
جمال : سلام بعد اردیبهشت .خرداد هم تکمیل وجه بوده یانه لطفا من. مرداد ش پ ۱۲۱۴۲۰۱۱
رضا : سلام دوستان من شاهین پلاس ثبت نام کردم بهمن ۴۰۳ حدود ۴۲۳ تومن پول واریز کردم قرار بوده مهر پیامکش بیاد ولی هنوز خبری نشده و پیامک تکمیل وجه نیومده ،کسی هست این شرایط و داشته باشه
میثم : خب مریم خانم شما قبلا چقدر پرداخت کرده بودی؟ جی ال تیر ۶۵۱ بوده اگه ۴۱۳ باز پرداخت کردی که شامل افزایش آبان هم شدی می‌بایست ۳۲۰ پرداخت میکردی و سود هم ازت کسر میشد بی زحمت پرداخت اولیه و سود مشارکت هم توضیح بدی ببخشید
پاسخ به مریم خانم : ببخشید خواهرم شما چند بار براتون پیامک اومد آخر بار چه تاریخی بود؟ حواله من خرداد بوده یه بار تو اردیبهشت یه بار خرداد آخر بار هم 20مرداد تبدیل اومد الان کارشناس میگه مال مرداد اجبار بوده من افزایش تیر هم شاملم نشد و به قیمت خرداد حساب کردن الان بخدا گرفتار شدم به حرف زنم گوش دادم پرداخت نکردم اون موقع با قیمت 573 برام حساب کردن و سود مشارکت هم کم کردن ولی الان میگن سود هم حذف میشه و قیمت جدید آبان ببخشید برای شما پیام اومد اواخر مهر افزایش شاملتون نمیشه آخه واسه من همچین پیامی نیومد ممنون میشم جواب بدی بخدا زندگیم بهم ریخته
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
میثم : سلام برادر منم شرایط شمارو دارم در جواب به منم گفتن فعلا باید صبر کنی و پیام جی ال بیاد افزایش میخوره ولی جی نه دیگه خودشون و خدای خودشون غیب که نداشتیم اجبار بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابوالفضل آر اس : سلام آر اس تکمیل وجه دی ماهش به نظرتون کی میاد با چه مبلغی؟؟
متین : ثبت نام چه ماهی بودید؟ من اردیبهشت ثبت نام کردم هنوز نیومده
علیرضا 207اتومات پانا تحویل دی : برای من سوال بود چرا رنگ مشکی رو مشکلی به اشتباه تایپ کردی تا الان تصحیحش نکردی داداش 🤔😂😂
علی اهواز : با شماره 02182272727 داخلی صفر رو بگیر بهت میگه که مشکل از کجاست
دنا 6 دنده دیماه : سلام اره 25 وفیزیک پلاک 28 منتظرم بیاد نوشته حمل خودرو به نمایندگی
افسوس : من الان خودرو نیاز دارم، شمایی که نمیتونی جوابگو باشی چرا نمیزاری واردات آزاد باشه، هر چند وقت یه با یه دو تا ماشین میزارن برا فروش کسی صداش در نیاد
رادوین : دوستان ما دوگانه آذر ماه مرحله اول رو ریختیم دعوتنامه هفته چهارم آذر قرار بود بیاد برای کسی تبدیلی اومد؟
سیاوش : مرسی ممنونم دمت گرم
a : منظورتون ابانه؟ذ
مبینا : فوق العاده یا پیش فروش ، مادران یا عادی ؟