مسابقات استقامت (قسمت اول)

مسابقات استقامت (قسمت اول)

هیاهوی جمعیت، فریاد موتورها و صدای ناله خودورهایی که در تلاش برای سبقت از یکدیگر و رساندن خود به خط پایان هستند، به مسابقات موتوری استقامت خوش آمدید. مسابقات اتومبیلرانی استقامت، پیش از سایر مسابقات اتومبیلرانی برگزار می‌شده است و قدمتی طولانی دارد. در سال 1900، رانندگان خودروهای خود را در پیست استقامت ایتالیایی به نام Coppa Florio که مسافت رفت و برگشتی در حدود 185 کیلومتر از Brescia به Cremona و سپس Mantova بود، طی می‌کردند. مسابقه دهندگان باید چندین دور را در مسیر طی کنند و اگر بخواهیم مسیرهای این مسابقات را طبق استانداردهای جاده ای مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که جاده های کنونی چیزی بیش از جاده های درب و داغان نیست. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

در این مسابقات، استقامت خودرو و راننده آن و نیز، کیفیت محصول کارخانه تولید کننده در طی مسافت طولانی و ساعت ها مسابقه سنجیده می‌شود. در مسابقات Coppa Florio، راننده باید فاصله مشخصی را در سریعترین زمان ممکن طی کند. یکی دیگر از انواع این مسابقات یافتن راننده ای است که بتواند در زمان تعیین شده طولانی ترین مسافت را طی کند. همچنین این مسابقات زمانی ممکن است از چندین ساعت به نصف روز یا حتی به یک دوره کامل 24 ساعته برسد. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

اولین مسابقات 24 ساعته در سال 1907 در بروکلند و در پیست اتومبیلرانی 4.4 کیلومتری و در فرودگاه Surrey انگلستان برگزار شد. بروکلند اولین پیست اختصاصی بود که برای اجرای مسابقات سریع السیر ساخته شد. امروزه لمان یکی از مشهورترین مسابقات رانندگی است که 24 ساعت طول می‌کشد. این مسابقات در طول سال ها گسترش زیادی یافته اند که منظور از این گستردگی، پیچیده تر شدن و افزایش شاخه های آن است. یکی از نکات قابل توجه در این خصوص وجود تمام هیجانات مسابقات کوچکتر در این مسابقات است، اما مسایلی مانند مقاومت، مشکلات فنی و فرسودگی نیز، به آن اضافه شده است. همچنین این مسابقات براساس نوع خودرو، تولید کننده یا سازنده شخصی و تعداد رانندگان به دسته بندی های اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا شما را در جایگاه یکی از رانندگان این خودروها قرار دهیم تا هم هیجان را تجربه کنید و هم استقامتتان را در این مسابقات به بوته آزمایش بگذارید.

مسابقات استقامت (قسمت اول)

مسابقات استقامت نوعی از مسابقات اتومبیلرانی هستند که نه تنها مقاومت و مهارت راننده بلکه دوام و قابلیت خودرو را نیز، به بوته آزمایش می‌گذارند. چه در مسابقات 24 ساعته لمان، چه در Sebring به مدت 12 ساعت، چه در لمان Petit به مدت 10 ساعت یا 1,000 کیلومتری در مسابقات اروپایی، این رویدادها نه تنها برتری تیم رانندگی را اثبات می‌کنند بلکه نشان می‌دهند که کدام خودرو می‌تواند در این زمان ها بیشترین مسافت را طی کند. جای تعجب ندارد که برنده شدن یک کمپانی خودروساز به دفعات در این مسابقات می‌تواند افتخار بزرگی برای آن محسوب شود. گفتنی است که گروه های مستقلی نیز، در اینگونه مسابقات شرکت می‌کنند که privateers نامیده می‌شوند. گفتنی است که مسابقات استقامت معمولا در مسیرهای بسته و با خودروهای چرخ بسته انجام می‌شوند؛ تیم های شرکت کننده در این مسابقات دارای دو تا چهار راننده هستند که تلاش می‌کنند تا طولانی ترین و سریعترین فواصل را پوشش دهند. در طول جریان مسابقه، خودروها در درون Pit Stop برای سوخت گیری مجدد و بازدید فنی و نیز، عوض شدن راننده توقف می‌کنند؛ از نکات قابل توجه در این خصوص می‌توان به بازده زمانی این تعویض و مقاومت افراد که چیزی در حدود 1 تا 90 دقیقه است، اهمیت تاکتیکی این تعویض ها، متغیر بودن این بازده زمانی و همچنین محدود شدن این زمان در برخی مسابقات به دلایل امنیتی اشاره کرد.

مسابقات استقامت (قسمت اول)برخی نمونه های اولیه کلاس های خودرویی متفاوت در این مسابقات برای کسب جایزه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. برخی از این کلاس ها که دارای شهرت هستند، خصوصیاتشان به گونه ای است که فقط برای این مسابقات تنظیم شده است. مسابقات لمان (Series (LMS و (American Le Man Series (ALMS از دو کلاس خودرویی نمونه اولیه چرخ بسته استفاده می‌کنند. اولین کلاس که Le Mans Prototype 1 (LMP1) نامیده می‌شود توسط آئودی، پژو و آستون مارتین تولید می‌شوند. نمونه های اولیه برای LMP2 خودورهایی کوچکتر، سبک تر و با مصرف سوخت کمتر هستند، اما نسبت نیرو به وزن بهتری دارند. گفتنی است که پورشه، آکورا و مزدا نیز، برای تولید نمونه های اولیه LMP2 شهرت دارند. 

مسابقات استقامت (قسمت اول)

علاوه بر این، سه کلاس خودروهای اسپرت که شامل کوروت، وایپر، آستون مارتین، پورشه، فراری و بی ام و GTs هستند نیز، در مسابقات LMS و ALMS با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین این مسابقات می‌تواند با خودروهایی مشابه از نظر قدرت موتور و شاسی های یکسان یا خودروهای معمولی نیز، برگزار شود. حتی در مسابقاتی که در چنین فواصل دوری و در زمان زیادی برگزار می‌شوند، فاصله امتیازی بین برنده و سایر شرکت کنندگان بسیار ناچیز است. در برخی مسابقاتی که 24 به طول می‌انجامد، برنده تیمی است که کمترین اشتباه را مرتکب شده باشد. هفته آینده با قسمت دوم این مقاله ما را همراهی کنید تا نکات بیشتری در خصوص این مسابقات در اختیار شما قرار دهیم.


منبع

HowStuffWorks

            

برچسب : آئودی , آستون مارتین , پورشه , پژو , مزدا , آکورا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: IBO
0

خيلي خوب بود...ممنون
07:36  1393/04/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : من هم اولویت زمستان 403 شاهین ثبت نام کردم الان پیامک سهند واطلس اومده با پشتیبانی تماس گرفتم میگه ما هم نمیدونیم اجباری یا اختیاریه واقعا نمیدونیم باید چکار کنیم خدا رو خوش نمیاد مردم رو بین زمین واسمون نگه دارن لطفا پیگیری کنید
تارا پلاس ۳۱ اردیبهشت : سلام دوستان تحویلی های فروردین v1p آیا خودرو شما فاکتور شده ؟؟؟ پیش فروش. اگر کسی فاکتور شده اعلام کنه تا بدونیم در چه مرحله ای هستیم.
سعید : سلام. دوستان بالاخره بعد از ۴ ماه تاخیر خودرو من هم فاکتور شد الهی شکر‌. تارا دستی v1 نقره ای تیتانیوم تحویل ۲۴ دی
وحید : سلام خسته نباشید خدمت شما مهندسین عزیز آقا من یه چهار ماه پیش گیربکس باز کردم صفحه کلاچ و بلبرینگ کلاچ تعویض شد موقع تحویل دنده یک به سختی جا میرفت مکانیک می گفت یه چند وقتی کار کنه خوب میشه من راه افتادم البته فقط دنده یک باسختی جا میرفت بقیه مشکل نداشت تا روز بعد زدم یک راه افتادم کلاچ گرفتم بیام دو نیومد هر کار کردم نیومد گیر کرد بردم پیش استا دوباره باز کرد بست این بار دنده خوب جا میرفت سه چهار ماه بدون اذیت بود تا پانزده روز پیش باتری خوابید حلش دادم موقع روشن شدن دک بدی خورد به موتور روشن کردم بعد خواستم بزنم یک دیدم مثل سری قبل یک بد جامیره با سختی فقط یک دو روز بعد دوباره تو یک قفل کرد العان بردم جای دیگه چهار بار گیربکس آورده پایین بسته دوباره تو یک گیر کرده تمام قطعات تعویض کرده از کشویی میل ماهک موشکی ولی دوباره گیر کرده لور دنده هم مشکل نداره میشه راهنمایی کنید که مشکل از کجاست
رضا اس ۵ : سلام دوستان ما هفت ماه رو رد کردیم داریم میریم تو ۸ ماه دوستانی که دادگاه شکایت کردن راهنمایی کنند تا بقیه هم شکایت کنند باید وکیل گرفت حرومزادهها الکی الکی مارو گرفتار کردن خدا لعنتتون کنه
اس ۵ نیو : دوستان چرا ماشینه مارو نمیدن؟ ۲۰ روز دیگه چک دومه ماشینه انشالله تا ۱۵ روز آینده همه ماشینارو بدن انرژیشو بفرستیم🙏🏼 همون اس ۵ برسه بهمون
فونیکس Fx : سلام دوستان . اینجور که میبینم اوضاع کرمان موتور از مدیران خودرو بدتر هست . لا اقل مدیران ثبت نام نقدی و لیزینگی چنتا مدل مثل خانواده فونیکس و آریزو رو تا حدود نیمی از برج ۱۱ رو تحویل داده . من ثبت نامی دی ماه هستم و تاریخ تحویل ۹۰ روزه کاری بهم گفتن آخر خرداد گفتم کاش از کرمان موتور یا بهمن خرید کرده بودم حالا میبینم یک از یک بدتر هستن .
امیر : من میخواستم شنبه ماشین j7 بنویسم ولی با خوندن کامنتا برگام ریخت :|
S5 23 مهر : تحویل سیستمی ۴بهمن پارسال بوده چک دوم هم ۱۵خرداد هنوز حتی شاسی نشده حساب کردم تا الان حدود ۱۰۰ میلیون جریمه تاخیر خورده واقعا نمیدونم کرمان موتور چیکار میکنه
اطلس ۲۸ بهمن : سلام هنز کسی فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا جلیل : با سلام سورن پلاس دوگانه تحویل 30 دیماه تکمیل وجه 3 دیماه تبدیل به 207 الان فاکتور شد.
مهدی ن : سلام.دوستان بخشنامه 4713پارس ای ال ایکس کی قراره پیامک بفرستن .کسی اطلاع داره می پیام میفرستن.ممنون میشم کسی اطلاع دقیق بده چند روز دگه پیام میفرستن
سورن دوگانه : سلام کسی خبر نداره تا چندم فاکتور شده دوگانه
دنا پلاس : سلام دوست عزیز ممنون بابت اطلاع رسانی تون
احمد : آقایون ایران خودرو و همه کسانی که تو این کلاهبرداری 200 میلیونی باهاشون شریک هستید و سهم می برید : این پولهایی که به ناحق از مردم بیچاره دارید میگیرید پول حرومه و از خون سگ نجس تره.بعد اونوقت شما این پولای حروم و نجس را میبرید سر سفره تون و به خورد زن و بچتون هم میدید!خیال نکنید دارید سود میکنید!این پولهای حروم میشه آتیش و زندگی و آخرت خود و خونوادتون را نابود میکنه.ما که سرانجام به این پول اضافی که به ناحق از ما گرفته شده خواهیم رسید یه روزی اما شما هستید که در اون روز بدبخت و بیچاره خواهید شد . از خدا بترسید و این پولای حرام رو وارد زندگیتون نکنید .از ما گفتن بود.یا حق.
پارس سفارشی اولویت زمستان : اگه با تجمع و پیگیری انقلاب کنیم هر کی جای اینها بیاد اون موقع هست که به همه زمستانی ها با قیمت مصوب زمستان 1402 پارس را تحویل ما میدهند
Farshid fx : پاسخ به x22 pro mt اصفهان: اینکه من تاریخ حدودی گفتم به دوستان براساس صحبت های موثق جناب آقای الوند و تاریخچه پیام های دوستان هست و گفتم که استثنا هم داره . یعنی ممکنه زودتر و یا حتی دیرتر بشه. آخرین خبر آقای الوند این بود که پنجشنبه مثلا مجوز موردی صادر شده یعنی یه چندتا ماشینی که گیر مدارکی داشتن و طول کشیده رو مجوزشو گرفتن. انشالله هر چه زودتر ماشینتون رو تحویل بگیرید اونموقع هم اینقدر ازتون دلبری میکنه که نمیتونید بفروشین . یاد حرف یه دکتر زنان افتادم که میگفت وقتی میریم تو بخش زایمان صدای ناله و توبه بالاست همه میگن غلط بکنیم دیگه هوس بچه بکنیم یه چند وقت دیگه دوباره سرو کله اشون پیدا میشه و میگیم بهشون شما که توبه کرده بودین!!!!!!
بهنام : 17 تکمیل وجه کردم هنوز خبری از فاکتور نیست
پژو پارس : سلام بر علی چ ودوستان همفکرش . واقعا علی قبول داری چرت میگی خود پهلوی هم حرف تو راقبول ندارن .جوان های که موشک می سازن خودرو که انگشت کوچیکیش هم نیس.خود غرب ها میگن ایران 200سال پیشرفت کرده اونوقت تو .واقعاا که .برای به ماشین حاضری دین و مملکتت رابفروشی
محمدمهدی : پذیرش دعوت نامه فعال ندارید(1-) منظور از منفی 1 چیه؟ براشماهم اینجوریه؟