انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

1Car همواره سعی داشته تا با مقالات فنی و علمی نقشی در افزایش سطح اطلاعات خودرویی کاربران گرامی ایفا کند. در همین راستا با توجه به افزایش تولید روزافزون انواع خودرو و تنوع بالای محصولات کمپانی های اتومبیل سازی، در طی دو بخش به توضیح درباره انواع کلاس خودروها خواهیم پرداخت. نظر شما را به قسمت اول این مقاله جلب می کنیم.

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

شاخصه های فراوانی نظیر حجم موتور، اندازه بدنه، وزن و نوع کاربری، در امر طبقه بندی خودرو ها به کلاس های مختلف تاثیرگذار می باشند. جالب است بدانید که در سراسر دنیا، کلاس خودرو تعیین کننده میزان مالیاتی است که مالک باید برای اتومبیل خود پرداخت کند. مثلا در سال 1920، مالکین اتومبیل های الکتریکی شهری در اروپا از پرداخت مالیات معاف گردیدند چون مقامات بر این عقیده بودند که این کلاس از خودروها هیچ گونه هزینه ای بر دوش شهرداری نمی گذارند. حال به بررسی انواع مختلف این کلاس ها می پردازیم:

 

میکرو خودرو (Microcar)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

در حقیقت این خودروها مابین موتورسیکلت و اتومبیل می باشند که حجم موتورشان کمتر از یک لیتر یا همان 1000 سی سی است و اغلب دارای دو صندلی هستند. ظاهر میکرو خودرو ها معمولاً عجیب و غیر معمول است و برخی از آن ها تنها دارای سه چرخ می باشند! ناگفته نماند که اکثر میکرو خودرو های امروزی الکتریکی هستند. از میان این دسته از اتومبیل ها می توان به Smart Fortwo اشاره کرد.

 

هاچ بک (Hatchback)

شاید برای شما جالب باشد که بدانید این گروه از خودروها خود به 5 دسته مختلف تقسیم می شوند:

1) هاچ بک فوق جمع و جور (Ultracompact car)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

در سال 2012 وزیر گردش گری کشور ژاپن دستور داد تا برای مسافت های کوتاه، از اتومبیل های فوق جمع و جور برای جابه جایی مسافران و توریست ها استفاده گردد. این دسته اتومبیل ها، از مینی خودروها کوچک ترهستند و حجم موتورشان نیز بیش تر از 50 سی سی است و توانایی حمل یک یا دو نفر را دارند. البته چون این یک کلاس جدید در میان رده بندی خودروها است، هنوز استاندارد ایمنی برای آن تعریف نشده و قرار است تا پاییز امسال اعلام گردد. نیسان توئیزی نیز یک هاچ بک فوق جمع و جور است.

2) هاچ بک شهری (City car)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

این خودرو برای استفاده داخل شهر طراحی شده و برخلاف میکروخودروها قوی تر و دارای ظرفیت حمل مسافر بیشتری است. همچنین از آن ها قابل مطمئن تر و دارای تجهیزات بیشتری هستند. گرچه این کلاس از اتومبیل ها می توانند به سرعت های بالا در بزرگراه ها دست پیدا کنند، ولی بدین منظور طراحی نشده اند. البته در کشور ژاپن قانون حکم می کند که حجم موتور این گروه بیش تر از 660 سی سی نباشد و طول خودرو نیز نباید از 3400 میلی متر تجاوز کند. برای این دسته از اتومبیل ها نیز می توان فیات پاندا را مثال زد.

3) سوپرمینی (Supermini)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

سوپرمینی ها می توانند دارای 3 یا 5 درب باشند. و برای حمل چهار سرنشین، به طوری که راحت باشند، طراحی گردیده اند. طول این دسته از هاچ بک ها  در حدود 3900 میلی متر می باشد. در حالی که این رقم در اتومبیل های سدان حدود 4200 میلی متر است. قابل توجه است که اولین سوپرمینی،فیات 500 بود که در سال 1957 تولید شد. امروزه این کلاس خودروها، از فروش بالایی  در کشورهای اروپایی برخوردارند. فولکس واگن پولو بارزترین نمونه در این گروه است.

4) هاچ بک جمع و جور یا خودرو کوچک خانوادگی (Compact car or Small family car)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

طول اتومبیل های این گروه تقریباً اندازه سدان ها (سالون ها)، یعنی در حدود 4250 میلی متر می باشد. این خودروها فضای کافی برای حمل پنج مسافر بزرگسال را دارد و اغلب مجهز به موتورهای 1.4 لیتری الی 2.2 لیتری هستند. این کلاس در کشورهای توسعه یافته بیشترین محبوبیت را دارند. مثال مناسب برای این دسته نیز فورد فوکوس است.

5) سوپرهاچ بک (Hot hatch)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

به هاچ بک هایی که قابلیت  بالا و موتور نیرومند دارند،  Hot hatch گفته می شود. این خودروها بر اساس همان هاچ بک جمع و جور خانوادگی ساخته شده اند ولی از کارایی بالاتر و هندلینگ بهتر برخوردارند. این گروه نیز در اروپا از محبوبیت بالایی برخوردارند . گل سرسبد این گروه نیز فولکس واگن گلف GTI است.

 

سدان (Sedan)

به این دسته از خودروها سالن (Saloon) نیز گفته می شود وخود به 6 دسته تقسیم می شوند.

1) سدان متوسط (mid-size)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

به این گروه در اروپا Large Family و در آمریکا mid-size گفته می شود. این خودروها دارای صندوق عقب بزرگ و جادار بوده و توانایی حمل پنج سرنشین بزرگسال را دارند. اکثراً دارای موتورهای شش سیلندر و قوی هستند. ابعاد این گروه از خودروها در کشورهای مختلف متفاوت می باشد. در اروپا طول سدان های متوسط در حدود 4700 میلی متر ولی در استرالیا و آمریکای شمالی بیش تر از 4800 میلی متر است. شورولت مالیبو در این گروه جای می گیرد.

2) سدان جمع و جور (Compact executive)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

سدان های جمع و جور نظر تجهیزات در سطح سدان های متوسط هستند ولی از نظر فضای سرنشینان عقب و صندوق عقب از آن ها کوچک تر می باشند. مثل بی ام و سری 3.

3) سدان بزرگ (full-size)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

بیش ترین آمار فروش این گروه مربوط به آمریکای شمالی و استرالیا می باشد. طول بدنه این خودروها بالای 4900 میلی متر است. شورولت ایمپالا نیز در این گروه جای می گیرد.

4) نیمه لوکس (mid-luxury)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

این دسته نیز از نظر ابعاد با سدان های بزرگ یکسان بوده و از تجهیزات کامل تر و کیفیت بالاتری سود می برند. مرسدس بنز کلاس E نیز از اعضای این گروه است.

5) تمام لوکس یا گرند سالن (Full-size luxury or Grand saloon)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

گرند سالن ها که در آلمان به آن ها Oberklasse گفته می شود، به طور معمول دارای 4 درب بوده و از نظر تجهیزات در بالاترین سطح قرار دارند و مجهز به موتور های شش، هشت و حتی دوازده سیلندر هستند. نمونه قابل ذکر برای این گروه مرسدس بنز کلاس  S است.

6) سدان اسپرت (Sports sedan)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

به سدان هایی که قابلیت های بالا و موتور نیرومند دارند سدان اسپرت می گویند که می توانند 4 یا پنج نفر را حمل کنند. برای مثال می توان از بی ام و M5 نام برد.

 

استیشن (Station wagon)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

به خودروهایی استیشن می گویند که سقفش تا انتهای قسمت بار ادامه پیدا می کند و می تواند سه یا پنج درب باشد. در حقیقت این خودروها به جای 3 ستون در هر سمت، 4 ستون دارند. تقریباً در تمام اتومبیل هایی که در این گروه قرار می گیرند، می توان با خواباندن صندلی سرنشینان، فضای حمل بار را افزایش داد. برای مثال می توان از مرسدس بنز CLS Shooting Brake نام برد.

متولدین دهه 50 و 60 شمسی و قبل از آن احتمالاً باید موتورسیکلت های سه چرخه ای که دارای اتاقک دست ساز بودند را به خوبی به یاد آورند، که اکثراً کار حمل و پخش نفت را در سطح تهران انجام می دادند. به نظر شما آن ها در کدام کلاس قرار می گرفتند؟!  منتظر قسمت دوم این مقاله در هفته آینده باشید.


منبع

Wikipedia

برچسب : کلاس خودرو , هاچ‎بک , سدان , suv






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

16 نظر

kamyar
0

سلام ماشین های کلاس رودستر لیفت بک شاسی بلند کوچک، متوسط و بزرگ کوپه کروک گرند تورر اسپرت ، فست بک چی؟ لطفاً این ماشین ها را هم بیاورین تو لیست خیلی ممنون
03:37  1395/04/29
گزارش
پاسخ دادن
مرتضی
0

پس شاسی بلندها چی شدند
22:29  1394/08/02
گزارش
پاسخ دادن
بدبخت
0

فولکس قورباغه در کدوم کلاس قرار میگیره
20:08  1394/08/02
گزارش
پاسخ دادن
سگدست
2

باید این سایت بیشت حمایت بشه
00:16  1392/08/23
گزارش
پاسخ دادن
مجید
3

جالب بود ممنون
12:03  1392/06/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: anzo
3

یکی از بهترینو هوشمند ترین سایت های خودرو که هرکس به راحتی ازش اطلاعات خودرو ای میگیره سایت شماست
موفق باشید و پیروز
15:42  1392/06/02
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: رامین علیپور
3

مرسی از زحمات بی دریغتون تو زمینه ارتقاء سطح دانش خودرو برای عموم
13:48  1392/06/02
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: سینا غفارزاده
3

از دادن این مطلب خوب ممنونم خیلی مفید بود
23:41  1392/01/25
گزارش
پاسخ دادن
امیرعلی
1

کاربردی بود.
22:36  1392/01/24
گزارش
پاسخ دادن
مهرداد
3

1Car team,bravo,well done...so useful
22:13  1392/01/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مسعود ابراهیمی پور
18

ببخشید آیا پراید و فرقون توی یه دسته قرار می گیرند؟
19:04  1392/01/24
گزارش
پاسخ دادن
اکبری
4

مطلب بسیار قشنگ وخوبی بود مرسی اطلاعات تان عالی مرسی
18:51  1392/01/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: آرش
3

مطلب بسیار خوبی بود. عالیییییییییی
16:30  1392/01/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: محمد کشاورز
2

مطلب بسیار مفید و خوبی بود
ممنون
15:16  1392/01/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
2

چند روز نبودم کارتون عالی بوده
ادامه بدید
ممنون
14:50  1392/01/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: حبیب هاشمی
10

مرسی وان کار مرسی اطلاعات خوبی بود
14:30  1392/01/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
هادی : تولید خرداد هم تو کدال نوشتن. جمع شاهین های تولید شده خرداد ۲۵۰۰ تا شد. هر ماه تولید کمتر ، نرخ فروش بیشتر. تو ۳ ماه امسال ۸۰۰۰ تا تولید شد. با این روند فکر کنم اونایی که نیمه دوم ۴۰۲ پیش پرداخت دادن . دعوتنامشون پاییز بیاد تحویل واقعی بیفته سال بعد. چون هنوز پیش پرداخت های نیمه اول مهر ۴۰۲ کامل نیومده.
علی : اینا رو از کجات در آوردی
هلیا : سبحان جان،خیلی ممنون،بسه.دیگه راهنمایی نکن،حوصله نداریم،تو هم تازه گرم شدی! ول کن نیستی.
مانی : این استدلال ها و محاسبات را از کجا درآوردی!؟ همش اشتباه یا بدون سند و مدرک بود.اینها را هم داداش همکارت گفته !؟
سروش : از کجا به این عدد رسیدی. اولا توی قرارداد ننوشته 30 روز کاری و فقط گفته 30 روز و در خصوص جریمه دیرکرد حدود درصد 28% میشه که عددش تقریبا دو برابر این عددی هستش که شما کفتی حدود 650 هزار میشه برای هر روز . فقط احتمالا هزینه های سال 1404 که نسبت به پارسال افزایش داشته ازش کم می کنن که حدود کمتر از 10 میلیون باید باشه
شاهین اردیبهشت : همه جا همینطوره ،داداش رفیق منهم در شرکت BMW آلمان شاغله،اونجا هم بخاطر تحریم از طرف دولت ایران ،تولیدشون پایین اومده،همه بیکارند.....اصلن یه وضعی ها...
شاهین پلاس : به داداش رفیقت سلام برسون،بگو :داداش رفیق.... با مرام ،،آخه شاهین Gو cvt رو هم نمیدید.کامنت های اونها رو هم در گروهشون ببین.اونها هم ذله شدن و هر هفته جلوی سایپا معترض هستند....داداش رفیق شیطون بلا،بد بد....دیگه دوستت ندارم.
وحید : ایرانخودرو و سایپا( بخصوص سایپا) دو شرکت کاملا ورشکسته هستند،دولت هم به همین دلیل با گران کردن متوالی قیمت این دو کارخانه کنار میآید،حتی اگر بجای 15 درصد فعلی، پنجاه درصد هم گران بکنند،چاله چوله ها و بدهی های سنگین آنها پر نمیشود،هر روز فعالیت آنها میلیاردها تومان ضرر است.کرمان خودرو و بهمن خودرو ،راهش را پیدا کردند،بجای تولید ،قطعاتCKDمیآورند و اینجا فقط مونتاژ میکنند( انصافا بعضی خودروهایشان هم باکیفیت است)،سود معقولی هم میبرند.ایرانخودرو و سایپا هم بجای تولید خودروهای بی کیفیت و گران،باید( در صورت امکان) فقط لیسانس خودروهای ارزان کره و مالزی و ترکیه، را بگیرند و فقط مونتاژ کنند،شاید نجات پیدا کنند.
سبحان : لازم به ذکر هستن اینم بگم از روز تکمیل وجه سی روز کاری حساب کنین از اون ببعدش هرروز کاری 384 هزار تومن سود تاخیر میدن شانسمونم همه این ماها یا پنج شنبه جمعس یا تعطیل رسمی یعنی سود تاخیر خیلی زیادیم بهمون تعطلق نمیگیره یک هفتم ک بخاطر جنگ تعطیل بودن به اونم سود تاخیر تعلق نمیگیره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دی : خواهشمند یکی جواب من و بده بعد از تکمیل وجه مهر نوبت کدوم ماه ها میشه برای تحویل ماشین مثلامن تکمیل وجه دی ماه بودم اما پیامک تکمیل وجه برج 3 اومده میخواستم ببینم بعداز مهر نوبت ما میشه ؟
تیگو 8 پرومکس ie : سلام....تاریخ تحویل سیستمی شما کی بوده؟؟ مبارکت باشه داداش
واریزی 9 فروردین1404 : احتمالا سوالی بوده، چون هنوز خبری از فاکتور نیست ، شنبه یک شنبه هم تعطیله، فعلا باید منتظر باشیم
کوییک rs هفته آخر اردیبهشت : سلام ثبت نام 10 دی و تکمیل 8 اردیبهشت، هنوز فاکتور نشدم، نمی‌فهمم چطور تحویل بقیه ماه ها فاکتور شده ولی ما هنوز نشدیم!
شایان 7 اسفند : شما سها رو چندم تحویل دادین؟
7 تیر فروش فوق العاده : سوالی بود یا خبری؟
آذربایحان : سلام عزیزان ..پانا رینگ تحویلی 31 خرداد هستم ..رنگ سفید تازه صدور فاکتور بروز شده تاریخش کی فاکتور میشه
سعید : یا دوشنبه یا سه شنبه بعده عاشورا بیاید بریم دره شرکت. بخدا سری قبلی که تجمع شد 7 8 روزو فاکتور کردن. کار ما فقط با تجمع راه میافته. من 2 سری رفتم ولی تنها کسی جوابگو نیست . باید تعدادمون زیاد بشه تا دیده بشیم. به قول یکی از دوستان اینا ماشین دارن و تو بازار ازاد هرچندتا بخوای هست فقط میخوان پول به جیب بزنن و ماهم برلشون اصلا ذره ای ارزش نداریم. خواهش میکنم تاریخ مشخص کنید یا 2 شنبه یا 3شنبه
واریزی 9 فروردین1404 : منظورتون چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Gxl : دوستان عزیز. کوییک جی اکس ال کسی فاکتور شده طرح عادی.تحویل خرداد ماه