انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

1Car همواره سعی داشته تا با مقالات فنی و علمی نقشی در افزایش سطح اطلاعات خودرویی کاربران گرامی ایفا کند. در همین راستا با توجه به افزایش تولید روزافزون انواع خودرو و تنوع بالای محصولات کمپانی های اتومبیل سازی، در طی دو بخش به توضیح درباره انواع کلاس خودروها خواهیم پرداخت. نظر شما را به قسمت اول این مقاله جلب می کنیم.

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

شاخصه های فراوانی نظیر حجم موتور، اندازه بدنه، وزن و نوع کاربری، در امر طبقه بندی خودرو ها به کلاس های مختلف تاثیرگذار می باشند. جالب است بدانید که در سراسر دنیا، کلاس خودرو تعیین کننده میزان مالیاتی است که مالک باید برای اتومبیل خود پرداخت کند. مثلا در سال 1920، مالکین اتومبیل های الکتریکی شهری در اروپا از پرداخت مالیات معاف گردیدند چون مقامات بر این عقیده بودند که این کلاس از خودروها هیچ گونه هزینه ای بر دوش شهرداری نمی گذارند. حال به بررسی انواع مختلف این کلاس ها می پردازیم:

 

میکرو خودرو (Microcar)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

در حقیقت این خودروها مابین موتورسیکلت و اتومبیل می باشند که حجم موتورشان کمتر از یک لیتر یا همان 1000 سی سی است و اغلب دارای دو صندلی هستند. ظاهر میکرو خودرو ها معمولاً عجیب و غیر معمول است و برخی از آن ها تنها دارای سه چرخ می باشند! ناگفته نماند که اکثر میکرو خودرو های امروزی الکتریکی هستند. از میان این دسته از اتومبیل ها می توان به Smart Fortwo اشاره کرد.

 

هاچ بک (Hatchback)

شاید برای شما جالب باشد که بدانید این گروه از خودروها خود به 5 دسته مختلف تقسیم می شوند:

1) هاچ بک فوق جمع و جور (Ultracompact car)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

در سال 2012 وزیر گردش گری کشور ژاپن دستور داد تا برای مسافت های کوتاه، از اتومبیل های فوق جمع و جور برای جابه جایی مسافران و توریست ها استفاده گردد. این دسته اتومبیل ها، از مینی خودروها کوچک ترهستند و حجم موتورشان نیز بیش تر از 50 سی سی است و توانایی حمل یک یا دو نفر را دارند. البته چون این یک کلاس جدید در میان رده بندی خودروها است، هنوز استاندارد ایمنی برای آن تعریف نشده و قرار است تا پاییز امسال اعلام گردد. نیسان توئیزی نیز یک هاچ بک فوق جمع و جور است.

2) هاچ بک شهری (City car)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

این خودرو برای استفاده داخل شهر طراحی شده و برخلاف میکروخودروها قوی تر و دارای ظرفیت حمل مسافر بیشتری است. همچنین از آن ها قابل مطمئن تر و دارای تجهیزات بیشتری هستند. گرچه این کلاس از اتومبیل ها می توانند به سرعت های بالا در بزرگراه ها دست پیدا کنند، ولی بدین منظور طراحی نشده اند. البته در کشور ژاپن قانون حکم می کند که حجم موتور این گروه بیش تر از 660 سی سی نباشد و طول خودرو نیز نباید از 3400 میلی متر تجاوز کند. برای این دسته از اتومبیل ها نیز می توان فیات پاندا را مثال زد.

3) سوپرمینی (Supermini)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

سوپرمینی ها می توانند دارای 3 یا 5 درب باشند. و برای حمل چهار سرنشین، به طوری که راحت باشند، طراحی گردیده اند. طول این دسته از هاچ بک ها  در حدود 3900 میلی متر می باشد. در حالی که این رقم در اتومبیل های سدان حدود 4200 میلی متر است. قابل توجه است که اولین سوپرمینی،فیات 500 بود که در سال 1957 تولید شد. امروزه این کلاس خودروها، از فروش بالایی  در کشورهای اروپایی برخوردارند. فولکس واگن پولو بارزترین نمونه در این گروه است.

4) هاچ بک جمع و جور یا خودرو کوچک خانوادگی (Compact car or Small family car)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

طول اتومبیل های این گروه تقریباً اندازه سدان ها (سالون ها)، یعنی در حدود 4250 میلی متر می باشد. این خودروها فضای کافی برای حمل پنج مسافر بزرگسال را دارد و اغلب مجهز به موتورهای 1.4 لیتری الی 2.2 لیتری هستند. این کلاس در کشورهای توسعه یافته بیشترین محبوبیت را دارند. مثال مناسب برای این دسته نیز فورد فوکوس است.

5) سوپرهاچ بک (Hot hatch)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

به هاچ بک هایی که قابلیت  بالا و موتور نیرومند دارند،  Hot hatch گفته می شود. این خودروها بر اساس همان هاچ بک جمع و جور خانوادگی ساخته شده اند ولی از کارایی بالاتر و هندلینگ بهتر برخوردارند. این گروه نیز در اروپا از محبوبیت بالایی برخوردارند . گل سرسبد این گروه نیز فولکس واگن گلف GTI است.

 

سدان (Sedan)

به این دسته از خودروها سالن (Saloon) نیز گفته می شود وخود به 6 دسته تقسیم می شوند.

1) سدان متوسط (mid-size)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

به این گروه در اروپا Large Family و در آمریکا mid-size گفته می شود. این خودروها دارای صندوق عقب بزرگ و جادار بوده و توانایی حمل پنج سرنشین بزرگسال را دارند. اکثراً دارای موتورهای شش سیلندر و قوی هستند. ابعاد این گروه از خودروها در کشورهای مختلف متفاوت می باشد. در اروپا طول سدان های متوسط در حدود 4700 میلی متر ولی در استرالیا و آمریکای شمالی بیش تر از 4800 میلی متر است. شورولت مالیبو در این گروه جای می گیرد.

2) سدان جمع و جور (Compact executive)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

سدان های جمع و جور نظر تجهیزات در سطح سدان های متوسط هستند ولی از نظر فضای سرنشینان عقب و صندوق عقب از آن ها کوچک تر می باشند. مثل بی ام و سری 3.

3) سدان بزرگ (full-size)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

بیش ترین آمار فروش این گروه مربوط به آمریکای شمالی و استرالیا می باشد. طول بدنه این خودروها بالای 4900 میلی متر است. شورولت ایمپالا نیز در این گروه جای می گیرد.

4) نیمه لوکس (mid-luxury)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

این دسته نیز از نظر ابعاد با سدان های بزرگ یکسان بوده و از تجهیزات کامل تر و کیفیت بالاتری سود می برند. مرسدس بنز کلاس E نیز از اعضای این گروه است.

5) تمام لوکس یا گرند سالن (Full-size luxury or Grand saloon)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

گرند سالن ها که در آلمان به آن ها Oberklasse گفته می شود، به طور معمول دارای 4 درب بوده و از نظر تجهیزات در بالاترین سطح قرار دارند و مجهز به موتور های شش، هشت و حتی دوازده سیلندر هستند. نمونه قابل ذکر برای این گروه مرسدس بنز کلاس  S است.

6) سدان اسپرت (Sports sedan)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

به سدان هایی که قابلیت های بالا و موتور نیرومند دارند سدان اسپرت می گویند که می توانند 4 یا پنج نفر را حمل کنند. برای مثال می توان از بی ام و M5 نام برد.

 

استیشن (Station wagon)

انواع کلاس خودروها (قسمت 1)

به خودروهایی استیشن می گویند که سقفش تا انتهای قسمت بار ادامه پیدا می کند و می تواند سه یا پنج درب باشد. در حقیقت این خودروها به جای 3 ستون در هر سمت، 4 ستون دارند. تقریباً در تمام اتومبیل هایی که در این گروه قرار می گیرند، می توان با خواباندن صندلی سرنشینان، فضای حمل بار را افزایش داد. برای مثال می توان از مرسدس بنز CLS Shooting Brake نام برد.

متولدین دهه 50 و 60 شمسی و قبل از آن احتمالاً باید موتورسیکلت های سه چرخه ای که دارای اتاقک دست ساز بودند را به خوبی به یاد آورند، که اکثراً کار حمل و پخش نفت را در سطح تهران انجام می دادند. به نظر شما آن ها در کدام کلاس قرار می گرفتند؟!  منتظر قسمت دوم این مقاله در هفته آینده باشید.


منبع

Wikipedia

برچسب : کلاس خودرو , هاچ‎بک , سدان , suv






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

16 نظر

kamyar
0

سلام ماشین های کلاس رودستر لیفت بک شاسی بلند کوچک، متوسط و بزرگ کوپه کروک گرند تورر اسپرت ، فست بک چی؟ لطفاً این ماشین ها را هم بیاورین تو لیست خیلی ممنون
03:37  1395/04/29
پاسخ دادن
مرتضی
0

پس شاسی بلندها چی شدند
22:29  1394/08/02
پاسخ دادن
بدبخت
0

فولکس قورباغه در کدوم کلاس قرار میگیره
20:08  1394/08/02
پاسخ دادن
سگدست
2

باید این سایت بیشت حمایت بشه
00:16  1392/08/23
پاسخ دادن
مجید
3

جالب بود ممنون
12:03  1392/06/03
پاسخ دادن
کاربر: anzo
3

یکی از بهترینو هوشمند ترین سایت های خودرو که هرکس به راحتی ازش اطلاعات خودرو ای میگیره سایت شماست
موفق باشید و پیروز
15:42  1392/06/02
پاسخ دادن
کاربر: رامین علیپور
3

مرسی از زحمات بی دریغتون تو زمینه ارتقاء سطح دانش خودرو برای عموم
13:48  1392/06/02
پاسخ دادن
کاربر: سینا غفارزاده
3

از دادن این مطلب خوب ممنونم خیلی مفید بود
23:41  1392/01/25
پاسخ دادن
امیرعلی
1

کاربردی بود.
22:36  1392/01/24
پاسخ دادن
مهرداد
3

1Car team,bravo,well done...so useful
22:13  1392/01/24
پاسخ دادن
کاربر: مسعود ابراهیمی پور
18

ببخشید آیا پراید و فرقون توی یه دسته قرار می گیرند؟
19:04  1392/01/24
پاسخ دادن
اکبری
4

مطلب بسیار قشنگ وخوبی بود مرسی اطلاعات تان عالی مرسی
18:51  1392/01/24
پاسخ دادن
کاربر: آرش
3

مطلب بسیار خوبی بود. عالیییییییییی
16:30  1392/01/24
پاسخ دادن
کاربر: محمد کشاورز
2

مطلب بسیار مفید و خوبی بود
ممنون
15:16  1392/01/24
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
2

چند روز نبودم کارتون عالی بوده
ادامه بدید
ممنون
14:50  1392/01/24
پاسخ دادن
کاربر: حبیب هاشمی
10

مرسی وان کار مرسی اطلاعات خوبی بود
14:30  1392/01/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟