ماشین بازها خیلی خوب میدانند که ماشین داریم تا ماشین. ماشین هایی هستند که هر روز با آن ها سر کار میرویم، بچه هایمان را به مدرسه میبریم و با آن ها خرید میکنیم . این ها خودروهایی مفید، قابل اعتماد و کاربردی هستند ولی از یک طرف، کسالتآور هم هستند. از طرفی، ماشین هایی هم هستند که کاری به جز حمل و نقل و جا به جا کردن افراد انجام میدهند. منظورمان ماشین هایی است که یک اثر هنری متحرک محسوب میشوند و شاهکار مهندسی به شمار میروند. این خودروها آمیزهای از سرعت و تجملند. شاید در وصف آن ها بتوان گفت که جنون روی چهار چرخ لاستیکی نشسته است. از زمانی که انسان ها ماشین سواری را شروع کردند، این گونه خودروها هیجان آور بودهاند. خودروسازان همیشه به این فکر بودهاند که چطور میتوان آن ها را سریع تر کرد؟ چطور میتوان آن ها را بهتر کرد؟ هر دورهای از تاریخ اتوموبیل سازی اسطوره های خاص خودش را دارد و این اسطوره ها نام هایی نظیر بنتلی، بوگاتی و فراری دارند. بسیاری از آن ها به تعداد خیلی محدود تولید شده اند، خیلی از آن ها هم به تاریخ پیوستهاند. تعداد انگشت شماری از آن ها هنوز در خیابان ها حضور دارند و افتخار رکوردشکنی سرعت و هندلینگ عالی مربوط به دوران خودشان را به دوش میکشند. خب، اگر به اندازه کافی پول داشته باشید، میتوانید یکی از آن ها بخرید. البته افراد عادی هیچ وقت برای خرید ماشین 100,000 دلار پول خرج نمیکند، ولی چه چیزی باعث میشود یک فرد خاص، میلیون ها دلار برای خرید یک ماشین بپردازد؟ اگر ادامه مطلب را بخوانید نگاهی به 10 خودرو کلاسیک و گران قیمت و تاریخچه پشت آن ها خواهیم انداخت و خواهیم دید مالکان جدید آن ها چقدر دست به جیب شده اند تا آن ها را در پارکینگ خانهشان پارک کنند.
1. فراری 250 LM مدل 1962
تا قبل از دهه 60 میلادی، ماشین های مسابقهای فراری به جای این که موتور جلو باشند، دارای موتور میانی بودند. این کمپانی سعی کرد موتور میانی را با خودرو 250 LM جا بیندازد. موتور 250 که توسط کمپانی Testa Rossa ساخته شده بود در وسط خودرو تعبیه شده بود تا ماشین مسابقهای جدیدی خلق کند. این محصول به نسخه اولیه فراری 250 P تبدیل شد. این خودرو که توسط شرکت Pininfarina طراحی شده بود، به منظور این ساخته شد که یک ماشین مسابقهای GT باشد، ولی کمپانی فراری نقشه های دیگری در سر داشت. کمپانی فراری اصرار داشت بیش از 100 دستگاه از این خودرو تولید نکند و آن را در حوزه خودروهای GT محک بزند، حق هم داشت و فقط 32 دستگاه از آن ساخته شد. این تعداد محدود باعث شد فراری 250 LM در کلاس خودروهای مسابقهای باقی بماند و به یک GT تمام عیار تبدیل نشود. این موضوع به شلبی ساخت آمریکا اجازه داد همچنان بر این حوزه حکمرانی کند. این خودرو همچنان در میدان مسابقه پیروز بود و آخرین پیروزی را در مسابقات Le Mans نصیب کمپانی فراری کرد. از آن جایی که تعداد بسیار کمی از آن تولید شده است، کلکسیونرها آن را بسیار با ارزش میدانند. در یک حراجی که در سال 2008 برگزار شد، برچسب قیمتی روی آن خورد که عدد 9.6 میلیون دلار را نشان میداد.
2. شلبی Daytona Cobra کوپه مدل 1965
شلبی Cobra، این دو کلمه نیازی به معرفی ندارند با این حال، شلبی Daytona Cobra کوپه، تاریخچه جالبی دارد. این خودرو به این دلیل متولد شد که آمریکا میخواست انحصار و تسلط اروپایی ها بر حوزه خودروهای GT را بشکند. کمپانی های شلبی و فراری در دهه 60 میلادی رقابت تنگاتنگی با هم داشتند و نظرات داغ و جدید شلبی رو در روی سلطه کمپانی ایتالیایی فراری قرار گرفت. فراری بر حوزه خودروهای GT حکمرانی میکرد و شلبی میخواست بنیان آن را بر اندازد. کمپانی شلبی اقدام به تولید نسخه کوپه Cobra به رنگ سفید و آبی کرد که موتور هشت سیلندر Ford 289 روی آن نصب شده بود و البته بازی را هم برد، چون شلبی Daytona Cobra به تنها خودرو آمریکایی تبدیل شد که توانست در مسابقات قهرمانی جهان که در اروپا برگزار شد، فراری را پشت سر بگذارد. یک دستگاه از شش دستگاه این خودرو در سال 2009 به قیمت 7.25 میلیون دلار به فروش گذاشته شد و هنوز هم که هنوز است رکورد گران قیمت ترین خودرو آمریکایی که در یک حراجی عمومی معامله شده است را در دست دارد.
3. رولزرویس 10 HP مدل 1904
شاید تصورش سخت باشد ولی دورانی در تاریخ صنعت خودروسازی وجود داشت که موتورها فقط 10 اسب بخار نیرو تولید میکردند ولی اوایل قرن بیستم این دوران به سر رسید. دو کمپانی خودروسازی یعنی کمپانی های (رولز) و (رویس) تصمیم گرفتند 17 دستگاه از این خودروهای 10 اسب بخاری بسازند. یک موتور دو سیلندر و 1.8 لیتری نیروی پیشران این خودروها را تأمین میکرد. رولزرویس 10 HP از همان سنت اولیه پیروی میکرد که میگفت خودرو باید شبیه یک کالسکه بدون اسب باشد. این خودرو دارای چراغ هایی بزرگ از جنس برنج، پره های چرخ چوبی و بوقی بود که شبیه یک شیپور به نظر میرسید. یک دستگاه از این خودرو در یک حراجی که در سال 2004 برگزار شد به قیمت 7.3 میلیون دلار به فروش رسید. گفتنی است کمپانی رولزرویس با تولید این مدل متولد شد. شاسی این خودرو در دهه 30 میلادی مورد بازنگری قرار گرفت ولی بعدها در دهه 50 دوباره ویژگی های اولیهاش را به دست آورد. از این خودرو بیشتر در مزارع استفاده میشد، شاید برای این که از چشم دشمنان خارجی دور نگه داشته شود، و پیش از جنگ جهانی دوم، بسیاری از خودروها بر اساس آن ساخته شدند. با این که 10 اسب بخار، نیروی زیادی نیست ولی باعث نمیشود جایگاه این مدل از رولزرویس در تاریخ تنزل پیدا کند.
4. مرسدس بنز 38/250 SSK مدل 1929
این مرسدس بنز خاص، که بین 30 تا 35 دستگاه از آن تولید شده است، تاریخچه جالبی دارد. این خودرو از بسیاری خودروهای بزرگ دوران خودش کوچکتر است. اسم کامل آن در زبان آلمانی Super Sport Kurs است که کوتاه و به SSK تبدیل شده است. این خودرو آخرین خودرویی است که فردیناند پورشه (Ferdinand Porsche) قبل از این که از کمپانی مرسدس بنز جدا بشود و ماشین های خودش را بسازد، برای مرسدس بنز طراحی کرده است. این خودرو از یک موتور 7.1 لیتری مجهز به توربوشارژر بهره میبرد. در سال 1941، یک نجیب زاده و کلکسیونر انگلیسی به نام جرج میلیگن (George Milligen) به یازدهمین مالک یک دستگاه از این خودروها تبدیل شد و آن را تا زمان مرگش در 94 سالگی نگه داشت. جالب است بدانید، ماشین آقای میلیگن هیچ وقت تعمیر نشده است و هیچ کدام از قطعات اصلی آن هم تعویض نشدهاند و آقای جرج میلیگن پس از 75 سال مالکیت، فقط پیچ کارتل آن را عوض کرد. پس بهتر از بیشتر از ماشینتان مراقبت کنید! در یک حراجی که در سال 2004 برگزار شد، این مرسدس بنز متعلق به آقای میگلین به قیمت 7.4 میلیون دلار فروخته شد. بیایید امیدوار باشیم صاحب جدیدش هم خوب از آن مراقبت کند.
5. بوگاتی Type 57SC Atalante مدل 1937
خودروهای بوگاتی در میادین مسابقه موفقیت های زیادی به دست آوردهاند ولی روی جاده هم بسیار خوب ظاهر شدهاند. یکی از نمونه های بسیار بارز این ماجرا، بوگاتی Type 57SC Atalante که واقعاً خودرو عجیب و غریبی است و سقف، گلگیر و بدنهای بسیار شیب دار و منحنی دارد. کمتر از دوازده دستگاه از این خودرو ساخته شده است و هیچ کدام از آن ها به هم شباهت ندارند. مدل 57SC پیشرفته ترین مدلی بود که از خط تولید بیرون آمد. این خودرو دارای یک موتور هشت سیلندر 3.3 لیتری و مجهز به توربوشارژر بود که 170 اسب بخار نیرو تولید میکرد. این مدل برای این که نسبت به سایر مدل ها از هندلینگ و تعادل بهتری برخوردار باشد، دارای یک سیستم تعلیق بازنگری شده بود. برخی افراد آن را نخستین سوپرخودرو دنیا میدانند. در سال 2008، یک دستگاه از این خودرو در حراجی Pebble Beach Concours d’Elegance به قیمت 8 میلیون دلار فروخته شد.
6. مرسدس بنز 540K Special Roadster مدل 1937
موتور دیزل را کارل بنز اختراع کرد و از آن زمان به بعد کمپانی بنز همیشه یک شرکت پیشتاز در مهندسی شناخته شده است. در تاریخ طولانی کمپانی مرسدس بنز، این امر واقعیت داشته است و باعث شده این کمپانی همیشه بتواند محصولات واقعاً حیرتآوری تولید کند. خودرو 540K Special Roadster هم از این قائده مستثنی نبود. این کروک دو نفره که 5.2 متر طول داشت، از رنگ و بویی کلاسیک و مربوط به قبل از جنگ جهانی دوم برخوردار بود. گلگیرهای شیب دار، چراغ های بزرگ و تایر زاپاس روی درب صندوق عقب از جمله موارد مشخصه این مدل به شمار میروند. این ماشین بسیار حجیم و خاص است و فقط 26 دستگاه از آن تولید شده و نخبگان سیاسی و اقتصادی اروپا را مورد هدف قرار داده است. مرسدس بنز 540K مجهز به یک موتور هشت سیلندر 5.4 لیتری بود که به لطف برخورداری از سوپرشارژر، 180 اسب بخار نیرو تولید میکرد، بهتر است بدانید حرف K نشان دهنده "کمپرسور" است. یک دستگاه از این خودرو متعلق به یک آقای انگلیسی بود که در سال 1937 آن را خریداری و در خلال جنگ پنهانش کرد. شاید راندن چنین ماشین بزرگ آلمانی پیش چشم همسایه ها ، آن هم در خلال جنگ کار عاقلانهای نبوده است. این خودرو چندین دست گشت و آخرین مالک آن ، برنی اکلستون(Bernie Ecclestone)، راننده فرمول یک بود، تا این که در یک حراجی به قیمت 8.2 میلیون دلار به فروش رسید.
7. فراری 330 TRI/LM مدل 1962
دو حرف آخر اسم این خودرو L و M هستند که به معنای مسابقات Le Mans است. این مسابقه یک روزه، قدیمیترین مسابقه اتومبیل رانی استقامت در دنیا و دشوارترین مسابقه اتومبیل رانی است. خودرو فراری هم در این مسابقات غریبه نیست. آخرین خودرویی که از خط تولید Tesata Rossa بیرون آمد و فقط یک دستگاه از آن تولید شد، 330 TRI/LM بود که در سال 1962 با رانندگی فیل هیل (Phill Hill) و الیور جندبین (Oliver Gendebien) برنده مسابقات Le Mans گردید. این خودرو از یک موتور 4 لیتری و 12 سیلندر بهره میبرد که نزدیک به 400 اسب بخار نیرو تولید میکرد. این خودرو آخرین ماشین مسابقهای با موتور جلو بود که توسط کمپانی فراری ساخته شد و همچنین آخرین ماشین موتور جلویی بود که برنده مسابقات Le Mans گردید. بسیاری افراد معتقدند فراری 330 TRI/LM بهترین نمونه از عصر طلایی ماشین های مسابقهای موتور جلو است. این خودرو با شماره 0808 در حراجی Sotheby به قیمت 9.3 دلار به فروش رسید.
8. بوگاتی Type 41 Royale Kellner مدل 1931
در نیمه اول قرن بیستم، یک کمپانی فرانسوی به نام بوگاتی خاصترین، گرانترین، تجملیترین و سریعترین خودروهای دنیا را تولید کرد. خودروهای این کمپانی را یک مهندس ایتالیایی به نام اتور بوگاتی (Ettore Bugatti) طراحی میکرد. این خودروها دارای بدنه هایی سبک، موتورهایی حجیم و طرحی هیجان آور بودند. البته کمپانی بوگاتی هم مثل بسیاری از خودورسازان اروپایی نتوانست بعد از جنگ جهانی دوم دوام بیاورد. خودروهای بوگاتی معمولاً دیوانه های دنیای خودرو به شمار میروند و بوگاتی Type 41 Royale Kellner مدل سال 1931 نیز از این قاعده مستثنی نبود. این مدل مجهز به یک موتور حجیم هشت سیلندر و 12.7 لیتری بود که هنوز هم که هنوز است بزرگترین موتوری است که روی یک خودرو نصب شده است. بقیه قسمت های آن هم به سهم خودشان بزرگ بودند. فاصله محورها از یکدیگر بیش از 4.6 متر و برچسب قیمت آن هم بسیار بالاتر از آن بود که مشتریان در آن رکود اقتصادی، توانایی خریدنش را داشته باشند. فقط شش دستگاه از این خودرو ساخته شد و یکی از آن ها پشت یک دیوار مخفی شد تا در خلال جنگ گسترده در اروپا آسیب نبیند. این خودرو در سال 1087 در یک حراجی به قیمت 10 میلیون دلار به فروش رسید. امروزه، کمپانی فولکس واگن، برند بوگاتی را احیا و بوگاتی ویرون رکوردشکن را تولید کرده است. سرعت این خودرو میتواند به بیش از 402.3 کیلومتر بر ساعت برسد؛ پس جنون هنوز زنده است.
9. فراری 250 GT SWB California Spyder مدل 1961
این هم یک فراری دیگر که میتوان آن را در این فهرست گنجاند (ایتالیایی ها همیشه کارشان را خوب انجام میدهند). از این خودرو در فیلم سینمایی Ferrise Bueller’s Day Off استفاده شد. در این فیلم، فری و دوستش کامرون پس از این که حسابی در مرکز شیکاگو میچرخند، آن را کاملاً خراب و داغان میکنند. اگر Spyder را با شکوه بخوانیم در حق آن بی انصافی کردهایم. این خودرو یک روح اسپرت است در کالبدی کلاسیک که کاپوتی دراز و سقفی تاشو دارد، دو نفره هم است. خودرو SWB California Spyder نسخه دیگری است از فراری 250 محبوب که برای بازار آمریکا طراحی شده است. تأمین نیروی پیشران این خودرو بر عهده یک موتور 3 لیتری و 12 سیلندر SOHC است که 280 اسب بخار نیرو تولید میکند. گیربکس نیز از نوع چهار سرعته دستی است. حدود 50 دستگاه از این خودرو تولید شده است و جیمز کوبرن (James Coburn)، بازیگر معروف، بیش از 20 سال مالک یکی از آن ها بود. در یک حراجی که در سال 2008 برگزار شد، کریس اوانز (Chris Evans) مجری محبوب رادیو و تلویزیون انگلیس، آن را به قیمت 10.9 میلیون دلار خریداری کرد. این قیمت یک رکورد بود ولی فقط یک سال دوام آورد و سال بعد این رکورد شکسته شد.
10.فراری 250 Testa Rossa مدل 1957
شاید خودرو فراری Testa Rossa متعلق به دهه 80 میلادی را بیشتر بشناسید چون در همه قسمت های مجموعه تلویزیونی Miami Vice ایفای نقش میکرد، ولی یک کلاه قرمزی دیگر هم وجود دارد (این نامگذاری به این دلیل است که سرپوش هایی قرمز رنگ، موتور را میپوشاند) که قبل از آن تولید شده است و از آن هم خاصتر و هیجانآورتر است. فراری 250 Testa Rossa مدل سال 1957 یک ماشین مسابقهای از نوع GT بود که در بسیاری از مسابقات سرعت، از جمله مسابقات یک روزه Le Mans شرکت کرد. این مدل از فراری مجهز به یک موتور 3 لیتری 12 سیلندر بود که با دور موتور 8,000 حدود 300 اسب بخار نیرو تولید میکرد که برای یک خودرو دهه پنجاهی واقعاً فوقالعاده است. در سال 1958، فراری Testa Rossa، از شش مسابقهای که برگزار شد، در چهار مسابقه برنده شد و کمپانی فراری را در مقام سوم جام جهانی قرار داد. در آن سال، فیل هیل، راننده افسانهای هم پشت یک فراری Testa Rossa مینشست. تنها 22 دستگاه از این خودرو ساخته شد به همین دلیل پیدا کردن یکی از آن ها کار دشواری است. کمپانی فراری میگوید: "این خودرو نه تنها عملکردی عالی داشت، بلکه دیدن موتور هنگام رانندگی هم یکی از بهترین ایده ها بود." این خودرو خاص بارها مورد بازنگری قرار گرفت تا بدنه با موتور هماهنگی بیشتری داشته باشد. وقتی در سال 2009 در یک حراجی به معرض فروش گذاشته شد، رکوردها را شکست و به قیمت 12.1 میلیون دلار معامله شد. چه کسی میگوید ما در بحران اقتصادی به سر میبریم؟