مشخص کردن دقیق خودروهای شاسی بلند (SUV) با مصرف سوخت مناسب کار مشکلی است؛ نه به این دلیل که در شاسی بلندها چنین خودرویی وجود ندارد، بلکه مشکل در تعیین کلاس دقیق این نوع خودروها است؛ خودروی شاسی بلند (Crossover) فردی ممکن است استیشن یا شاسی بلند کوچک فرد دیگری باشد؛ برخی تولید کنندگان با گذاشتن پسوند X روی اسم یک مدل قصد دارند تا به مشتریان خود القا کنند که این یک خودروی شاسی بلند (Crossover) است، در حالی که اینگونه نیست. حتی رهنمون های سازمان حفاظت از محیط زیست نیز، کمک چندانی در این زمینه نکرده است؛ در لیست سازمان جهانی مصرف سوخت (EPA) خودروهای شاسی بلند (Crossover) نیز، قرار گرفتهاند.
وبسایت fueleconomy.gov نیز، نام خودروهایی را که دسته بندی آنها به مشتریان خودروهایی همانند هاچ بک ها و شاسی بلندهای SUV نزدیکتر است، در لیست خود جای داده است. اما همچنان دسته بندی از شاسی بلندهای کراس اوور یافت نشده است. با وجود کاهش محبوبیت حقیقی SUV و افزایش قیمت سوخت، خودروهای شاسی بلند پلی میان کامیون های آف رود و خودروهای درون شهری هستند. اکثر کراس اوورها روی پلت فرم سواری ها ساخته شدهاند، که نسبت به چارچوب کامیون های آف رود SUV قدیمی روی پلت فرم آنها ساخته شده است، دارای رانندگی آسان تر و سبک تری هستند.در زیر به معرفی کراس اوور مصرف سوخت بهینه که شامل خودروهای کوچک هیبریدی نیز، هستند، میپردازیم.
هوندا CR-V بازیگر عرصه جدید کراس اوورها نیست و به عنوان کوچکترین SUV از دهه 1990 وارد بازار خودرو شد؛ کوچک بودن آن به معنای کاربرد آن در جاده های آف رود نیست و به نظر میرسد که با کلاس کراس اوورها به خوبی تناسب دارد. میزان مصرف سوخت تیپ تک دیفرانسیل این خودرو در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب عبارت است از 11، 13 و 10 لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی که نسبت به تیپ چهار چرخ محرک آن بهتر است؛ این خودرو با موتور چهار سیلندر و قدرت 180 اسب بخار، کابین مناسبی برای 4 بزرگسال و فضای بار کافی در پشت صندلی ها در اختیار خریداران قرار میدهد. اندازه کوچک، طراحی زیبا و مصرف سوخت عالی از جمله دلایل فروش بالای این خودرو به مدت چهار سال است. قیمت تیپ پایه این ژاپنی با کمترین مصرف سوخت، از 21,500 دلار آغاز میشود.
تولید خودرویی با این ابعاد توسط کمپانی مینی و قرار دادن آن در کلاس کراس اوورها کمی متناقض به نظر میرسد؛ مینی کوپر Countryman، نخستین بار در سال 2011 با بدنه ای کشیده تر و بلندتر نسبت به مدل های قبلی مینی کوپر وارد بازار شد؛ گفتنی است، سیستم چهار چرخ محرک نیز، برای اولین بار به صورت سفارشی برای این خودرو عرضه شد. طبق ارزیابی های EPA، تیپ تک دیفرانسیل Countryman با گیربکس دستی توانست با مصرف سوخت 10 لیتر در شهر، 8 لیتر در بزرگراه و 9 لیتر در سیکل ترکیبی، عنوان کم مصرف ترین کراس اوور را از آن خود کند. گفتنی است، Countryman با تجهیزاتی چون صندلی عقب مناسب برای نشستن سه سرنشین و همچنین کسب عنوان ایمن ترین خودروی شاسی بلند از موسسه ایمنی بزرگراه ها در سال 2011 نظر خریداران بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. قیمت پایه این مینی کوپر از 22,000 دلار شروع و سفارش تجهیزات دیگر، بر قیمت آن میافزاید.
اگرچه لغت Rogue به معنی انسان بد ذات و شرور، ممکن است یادآور دزدان و انسان های بد باشد، اما نیسان Rogue خودروی سر به راهی بوده و با مصرف سوخت مناسب، در چارچوب قوانین حرکت میکند. مصرف سوخت تیپ تک دیفرانسیل این کراس اوور زیبا در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 11، 12 و 10 لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی است. یکی از خصوصیات این ژاپنی زیبا که به مصرف سوخت کم آن کمک میکند، وجود گیربکس متغیر پیوسته (CVT) است. به جای تعویض دنده، نیسان از سیستم تسمه و پولی برای انتقال قدرت به چرخ ها استفاده میکند. شایان ذکر است، کمپانی نیسان اولین خودروسازی بود که از CVT در ماشین های سواری خود استفاده کرد و پس از آن، به دلیل عملکرد مناسب این سیستم، چند محصول دیگر خود را نیز، به آن مجهز کرد. گیربکس CVT برای عبور از تخته سنگ ها یا کشیدن تریلر در گل مناسب نیست، ولی در کلاس کراس اوورها خودرویی کاملا عالی است. همانند سایر کراس اوورها، قیمت پایه نیسان Rogue نیز، از 21,000 دلار شروع میشود.
تویوتا هایلندر هیبریدی تنها خودروی هیبریدی در دسته کراس اوورها است که از هر نظر بهترین مصرف سوخت را دارد. همانند هوندا CR-V، هایلندر به عنوان خودرویی شاسی بلند برای انجام کارهای سبک به بازار عرضه شد؛ مصرف سوخت این ژاپنی هیبریدی، در هر سه حالت سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه برابر 9 لیتر در هر صد کیلومتر است که اگرچه آن را در صدر جدول قرار نمیدهد، اما باز هم قابل قبول است. همانند دیگر خودروهای هیبریدی، تویوتا هایلندر نیز، از یک موتور 6 سیلندر خورجینی با قدرت 231 اسب بخار در کنار یک موتور الکتریکی که با باتری کار میکند، بهره میبرد. زمانی که این دو موتور همزمان کار میکنند، در مجموع نیرویی معادل 280 اسب بخار در اختیار راننده قرار میدهند که در مقایسه با دیگر کراس اوورها بسیار بیشتر است. رانندگی با این کراس اوور هیبریدی 37,490 دلار برای شما تمام میشود.
کمپانی تویوتا با کسب دو جایگاه در این لیست توانست خود را به عنوان یکی از موفق ترین خودروسازان مطرح کند. طبق ارزیابی های انجام شده، مصرف سوخت تویوتا RAV-4 تک دیفرانسیل مجهز به پیشرانه چهار سیلندر در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 11، 12 و 10 لیتر به ازای صد کیلومتر مسافت طی شده میباشد. با گذشت 15 سال از تولید RAV-4، این ژاپنی زیبا که در ابتدا به عنوان یک SUV کوچک و سبک به بازار معرفی شده بود، کم کم به روزهای پایانی خود نزدیک میشود. با استفاده از سیستم چهار چرخ محرک که به صورت سفارشی برای این خودرو عرضه میشود، مصرف سوخت آن کمی کاهش مییابد و همین امر RAV4 را به یکی از کم مصرف ترین کراس اوورهای موجود در بازار تبدیل میکند. قیمت این زیبای ژاپنی همانند بسیاری از رقبایش از 22,000 دلار آغاز میشود.