گیربکس متغیر پیوسته (CVT)

گیربکس متغیر پیوسته (CVT) (ویدئو)

همان طورکه پیش تر نیز گفته شد، گیربکس (Transmission) یکی از اجزای اصلی خودرو می باشد و اهمیت آن کم تر از موتور نیست. امروزه با پیشرفت فناوری در صنعت خودروسازی، گام های ارزشمندی در جهت طراحی و ساخت نوع پیشرفته ای از گیربکس ها تحت عنوان گیربکس متغیر پیوسته (Continuously Variable Transmission) برداشته شده است. تعویض دنده ها در این نوع گیربکس ها به طور نامحسوسی انجام می شود و در مقایسه با گیربکس های معمولی، مصرف سوخت آن ها نیز بهینه تر است؛ زیرا سرعت موتور هر چقدر باشد، گیربکس در بهینه ترین حالت ممکن تنظیم می شود تا سوخت کم تری مصرف شود. در این نوع گیربکس ها نیازی به کلاچ نیست و در آن ها از چرخ دنده استفاده نمی شود. سیستم این نوع گیربکس ها در واقع بر پایه دو فولی است که توسط یک تسمه به هم متصل شده اند. به همین دلیل است که تغییر در نسبت دنده ها، به طور نامحسوس و غیرمرحله ای از حداقل تا حداکثر انجام می شود.

گیربکس متغیر پیوسته (CVT) (ویدئو)

1Carگیربکس متغیر پیوسته از اجزای گوناگونی تشکیل شده است که از مهم ترین آن ها می توان به فولی ورودی، فولی خروجی، و یک تسمه فلزی یا لاستیکی اشاره کرد. در صورتی که تسمه مورد استفاده از نوع لاستیکی باشد، باید انواع V-شکل آن ها را انتخاب نمود؛ زیرا سطح تماس تسمه های لاستیکی V-شکل با فولی ها بیش تر است. در شکل های بالا نحوه قرارگیری هر دونوع تسمه فلزی و لاستیکی نشان داده شده است. قطعه اصلی سیستم گیربکس متغیر پیوسته، فولی است. هر فولی، از دو مخروط تشکیل شده است که با شیب °20 روبروی هم قرار گرفته اند. زمانی که دو مخروط از هم فاصله می گیرند، ضخامت فولی بیش تر می شود و تسمه در قسمت پایین تری در شکاف فولی قرار می گیرد. بدین طریق، شعاع تسمه دور فولی  کاهش می یابد. به طور عکس، وقتی دو مخروط به هم نزدیک می شوند، ضخامت فولی کم تر می شود و تسمه در قسمت بالاتری در شکاف فولی قرار می گیرد. ازاین رو، شعاع تسمه دور فولی افزایش می یابد. گفتنی است، گیربکس متغیر پیوسته می تواند با استفاده از فشار هیدرولیکی، نیروی گریز از مرکز، یا کشش فنر، نیروی مورد نیاز جهت تنظیم فاصله بین مخروط ها در هر فولی را فراهم کند.

گیربکس متغیر پیوسته (CVT) (ویدئو)

فولی ها با هم کار می کنند و قطر آن ها همواره در حال تغییر است. یکی از فولی ها که فولی محرک یا فولی ورودی نام دارد، به میل لنگ موتور متصل است و انرژی موتور از این قسمت وارد سیستم انتقال قدرت می شود. دومی که فولی چرخنده نامیده می شود، توسط فولی اول می چرخد و با دریافت انرژی از موتور، آن را به محور چرخ ها منتقل می کند. وقتی که ضخامت فولی اول افزایش می یابد، از ضخامت فولی دوم کاسته می شود و تسمه همواره به صورت کشیده شده باقی می ماند. هنگامی که ضخامت فولی ها نسبت به یکدیگر تغییر می کند، بی نهایت نسبت دنده مختلف، از کم به زیاد، به وجود می آید. به طور مثال، وقتی شعاع تسمه در فولی محرک، کم و در فولی خروجی، زیاد باشد، سرعت دوران فولی خروجی کاهش می یابد و باعث ایجاد دنده پایین تری در خودرو می شود. به طور عکس، وقتی شعاع تسمه در فولی محرک، زیاد و در فولی خروجی، کم باشد، سرعت دوران فولی خروجی افزایش می یابد و باعث ایجاد دنده بالاتری در خودرو می شود. بنابراین، گیربکس متغیر پیوسته بی نهایت دنده دارد و می تواند در هر زمانی با هر دور موتوری کار کند. در فیلم زیر (دانلود) که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، چگونگی عملکرد چنین گیربکس هایی به تصویر کشیده شده است.

/uploads/Nissan CVT (Continuously Variable Transmission) F.flv

در خاتمه امیدواریم 1Car توانسته باشد تا حد امکان اصول و مفاهیم مرتبط با گیربکس های متغیر پیوسته را شرح دهد. طبق روال همیشه، این نظرات و پیشنهادات شماست که به بهبود هرچه بیش تر محتوای سایت کمک می کند.


منابع

Wikipedia    Howstuffwork

برچسب : CVT , گیربکس , کلاچ , موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

58 نظر

محمد بدرلو
0

یه سوال
میشه روی موتور برقی انجین و گیربکس اوتومات بنزینی سوار کرد؟
22:44  1402/11/29
پاسخ دادن
سالار
0

باسلام دوستام من یه موتور گازی براوو دارم مودل 78 اونم از این گیر بکس ها داره واقعا عالیه خیلی صدای انتقال قدرتش کمه
01:32  1397/05/06
پاسخ دادن
عباس
0

سلام من یک موتور براوو داشتم بیست سال پیش گیربکس متغیر پیوسته داشت
فولی خروجی سه تا ساچمه درشتت داشت که در اثر گریر از مرکز باز میشد و قطر فولی کم میشد و فولی ورودی یک فنر داشت که با فشار تسمه جمع میشد و قطر فولی زیاد میشد یا برعکس اما یادمه رو جک گاز میدادم کاملا مشخص بود قطر فولی ها کم و زیاد میشد.
11:01  1396/08/20
پاسخ دادن
آرش
0

واقعا مطالبتون بررسی شدس و با کیفیت بالا و نقص خیلی کم رو سایتون قرار میگیره. با تشکر
12:34  1395/11/07
پاسخ دادن
کورش موسوی
0

درودبرشما متشکرم
08:07  1395/07/30
پاسخ دادن
مهرداد
4

سلام من مورانو 2008 دارم تازگی ماشینم موقع گاز دادن میلرزید بعد مدتی لرزشش بیشتر شد تا اینکه الان گاز میخوره ولی حرکت نمیکنه ! این حالت یعنی صفحه کلاچ تموم شده یا کلن گیربکس خرابه!؟!
09:36  1394/08/26
پاسخ دادن
حمید
3

سلام من در مورد گیربگس های cvt تحقیقاتی کردم به احتمال زیاد به جای کلاج دمپر داره که یه نوع توربین هیدرولیکیست و گیربگس های مورانو همگی تسمه ای هستش که امکان داره این تسمه از بین رفته و فولی های گیربگس نمیتونند انتقال قدرت نمایند.
10:44  1394/09/05

امیر مسعود
0

خیلی ازتون ممنونم خواهش میکنم در مورد پولی و گیربکس هایی که در ان به حای پولی و تسمه ها دیسک و غلطک استفاده میشود نیز توضیح دهید
18:12  1394/07/27
پاسخ دادن
حميد
1

سلام خسته نباشيد من به تازگي خودرويي خريدم كه گيربكس cvt داره وقتي يدفعه گاز ميدم كه ماشين شتاب بگيره مثل ماشينهاي ديگه دنده كم ميكنه و معكوس ميكشه ولي تا گاز كامل رها نشه ودوباره پدال گاز فشار داده نشه رو همون دنده ميمونه و دنده عوض نميشه ميخواستم بدونم كه اين خاصيت cvt هست يا ماشين من ايراد داره. با تشكر
22:21  1394/07/14
پاسخ دادن
مهمان
4

اکثر گیربکسهای اتوماتیک بدین شکل عمل میکنند ،بله زمانی که پدال را تا انتها فشار میدهید ،معکوس میشه و با سبک کردن پدال گاز دنده سبک میشود ، البته در بعضی شان در سرعت بالای 140 ،با فشردن گاز تا انتها سیستم اوردرایو وارد عمل میگردد و به التبع در سرعت زیر 100 تمایل به معکوس دارد . کلا رانندگی با اتوماتیک قلق خاص خودش را دارد که در طول زمان استفاده از آن با تجربه تر میشوید
01:25  1394/07/15

سعيد
1

سلام ماشين شما ايراده گيربكسي دارد
07:11  1395/02/08

حميد
0

سلام خسته نباشيد من به تازگي خودرويي خريدم كه گيربكس cvt داره وقتي يدفعه گاز ميدم كه ماشين شتاب بگيره مثل ماشينهاي ديگه دنده كم ميكنه و معكوس ميكشه ولي تا گاز كامل رها نشه ودوباره پدال گاز فشار داده نشه رو همون دنده ميمونه و دنده عوض نميشه ميخواستم بدونم كه اين خاصيت cvt هست يا ماشين من ايراد داره. با تشكر
22:19  1394/07/14
پاسخ دادن
حميد
0

سلام خسته نباشيد من به تازگي خودرويي خريدم كه گيربكس cvt داره وقتي يدفعه گاز ميدم كه ماشين شتاب بگيره مثل ماشينهاي ديگه دنده كم ميكنه و معكوس ميكشه ولي تا گاز كامل رها نشه ودوباره پدال گاز فشار داده نشه رو همون دنده ميمونه و دنده عوض نميشه ميخواستم بدونم كه اين خاصيت cvt هست يا ماشين من ايراد داره. با تشكر
22:17  1394/07/14
پاسخ دادن
مکانیک
0

این نوع گیربکسها فقط روی خودروهایی باحجم زیادوبالای 170اسب بخارجواب میدهد ولی روی خودروهایی باحجم کم مثلا2000اصلا خوب نیست وقدرت وشتاب. لازم رانخواهد داشت
10:33  1394/06/26
پاسخ دادن
محسن
0

عالی

09:08  1394/06/26
پاسخ دادن
فرهاد
1

سلام ممکنه یک بررسی و تحلیلی هم بر روی گیربکسهای AMT قرارگرفته روی وولکس اتومات جدید داشته باشید ؟ کمی ناشناخته است در انتخاب برای خرید این خودرو کمک خواهد کرد .
10:30  1394/05/24
پاسخ دادن
ronaldo
4

سایت 1کار واقعا سایت زحمت کشی است
09:55  1394/05/24
پاسخ دادن
یاسین
2

سلام.این نوع گیربکس بسیار گیربکس فوق العاده ای هست به طوری که سرعت رو بدون گسستگی زیاد میکنه و شتاب ثانویه بسیار عالی داره ومعمولا 6 یا هفت حالته ودارای حالت L(حرکت بادور بالا برای شیب ها یا سر بالایی های تند)هستند و کار با اونها بسیار ساده تر ار از گیربکس های دیگه هست و بر روی ماشینهای شرکت نیسان وNEW MVM X33 Cvt با تکنولوژی خارق العاده نصب می باشد .از معایب این گیربکس میتونم به شتاب اولیه نه چندان مطلوب اشاره کنم
09:04  1394/05/24
پاسخ دادن
سورنا
3

معکوس کشیدن با این نوع گیربکس خیلی راحت است چون چرخ دنده ای نیست که صدمه ببیند و بدون تکان و یا بوی صفحه کلاچ میتوان معکوس کشید ،،، در تهران و شهرستانها ، اعمیرگاه های زیادی برای این نوع گیربکس ها هست ،، با یک سرچ در اینترنت میتوان آنها را پیدا کرد ،،،، با مراجعه به نمایندگی ها هم میتوان مشکل را حل کرد مثلا در ایکس ۳۳ های جدید با مراجعه به نمایندگی میتوان مشکل را حل کرد.
16:29  1394/02/25
پاسخ دادن
سورنا
4

تو ایکس ۳۳ های جدید هم از اینا استفاده میشه ،،، فوق العادست ،،،،، گیربکسش ژاپنیه.
16:23  1394/02/25
پاسخ دادن
رحمان
0

چوخ ممنون
09:50  1394/02/25
پاسخ دادن
@
0

من جايي مي خوندم که اين گيربکس خوب نيست و و قابليت معکوس کشيدن رو نداره ود واقع پيرمردي است.مانند نيسان تينا.قابل تعمير تو ايران هم نيستندو اجبارا فقط در محصولات نيسان و برخي فرانسوي ها استفاده مي شوند چون کارخانه سازنده گيربکس مزبور مال همين شرکت است.
11:40  1393/12/23
پاسخ دادن
سجاد
1

در ميتسوبيشي هاي جديد لنسر و اوتلندر با شيفترهاي پشت فرمون مي شه اين كار رو كرد
اتفاقا" براي ترافيك هاي سنگين تهران بهترين گيربكس همين سي وي تيه
09:45  1395/02/08

علی
1

خیلی عالی .سپاس ازشما
10:00  1393/12/23
پاسخ دادن
حامد
4

با تشکر از مطالب مفیدتون ، خواستم اضافه کنم این تکنولزی خیلی هم جدید نیست . بطور مثال این سیستم در موتور گازی براوو دقیقا بکار رفته که مربوط به چند دهه قبل میباشد .
18:05  1393/09/23
پاسخ دادن
سینا
3

نه جانم موتور سیکلت براوو و اصولا موتورگازیها از گیربکس که نه کلاچ گریز از مرکز استفاده می کنند. اصلا موتور گازی اتقال قدرت چنین پچییده ای رو نمیتونه حمل کنه. این نوع انتقال قدرت نیازمند کنترلر های پیچیده ای که از قیمت موتور گازی بیشتره :-)
21:55  1394/05/23

مجتبی
1

سلام .با تشکراز توضیحات شما.لطفا مطالب را با دقت بیشتری بیان کنید. در یک جا از توضیحات به جای شعاع پولی از ضخامت استفاده نموده اید.بی زحمت در موردگریبکس ccvt را هم توضیح دهید
23:47  1393/09/11
پاسخ دادن
رضا
0

واقعا عالی بود دست شما درد نکنه .مررررررررررررررسی
10:15  1393/07/28
پاسخ دادن
سعید
2

این نوع گیربکس روی یک سری از موتورسیکلت های گازی هم هست
12:39  1393/06/28
پاسخ دادن
مسعود
6

لطفا در مورد معايب گيربكس cvt توضيح دهيد با تشكر فراوان
13:44  1393/05/14
پاسخ دادن
زنگنه اينالو - شهر قره بلاغ
5

با سلام . از پولي متغير وگيربكس سي وي تي در كمباين جاندير وساير ماشين هاي كشاورزي از چهل سال قبل استفاده شده است و چيز جديدي نيست اما استفاده از اين سيستم در خودروها جديد مي باشد .
09:28  1393/04/24
پاسخ دادن
ariya
0

خیلی عالی بود استاد جندقی
متشکرم
11:31  1393/04/14
پاسخ دادن
عرفان
0

سلام. واقعا عالی بود خیلی مختصرو مفید.
18:28  1393/04/03
پاسخ دادن
کاربر: azad mobile
6

از زحمات شما سپاسگذارم
09:54  1393/03/04
پاسخ دادن
جهانبخش
3

بسيار مفيد اميدوارم بهتر شود تابه نوعي بنده هم فعال شوم
20:04  1393/02/20
پاسخ دادن
sahar
4

واقعا عالی بود.تو هیچ سایتی انقدر خوب راجع به cvt توضیح ندادن.خسته نباشید.
سپاس
15:47  1393/02/05
پاسخ دادن
حمزه
1

مطلب جالبی بود .
تشکر .. .
16:47  1392/12/27
پاسخ دادن
امین
1

اول سلام ؛
واقعا متشکرم...
مثل همیشه فوق العاده بود...
مطالبتون در این سایت بی نظیره
08:14  1392/11/28
پاسخ دادن
صمد
7

سلام . موتور براوو ( گازی های قدیمی ) از این سیستم استفاده میکردن .
20:59  1392/10/11
پاسخ دادن
پایدار
2

این کلیپ گیربکس cvt بر روی ماکسیما هست اما این که دور موتورش بالاست تو سرعت 120 و وقتی دور موتور رو روی 4.5 ثابت نگه میداره سرعت میاد روی 110 و دوباره گاز میده
17:52  1392/09/24
پاسخ دادن
محمدرضا
0

این نوع گیربکس ها چند میلیون تومن هست؟
آیا نصب این ها بر روی ماشین های ایرانی وجود دارد؟
17:17  1392/09/24
پاسخ دادن
بهنام
0

مرسي گلم. واقعا عالي بود.
16:35  1392/07/26
پاسخ دادن
نیما
2

اصلا نمیدونستم CVT یعنی چی! ممنون از زحمتاتون
16:01  1392/06/11
پاسخ دادن
حامد
0

عالی بود
01:32  1392/05/14
پاسخ دادن
مرتضی
0

سلام واقعا خسته نباشید مطالبتون جالب و مفید بود ممنونم
15:36  1392/05/13
پاسخ دادن
سینا
1

عالی بود.
12:16  1392/04/23
پاسخ دادن
علیرضا
1

یاشا
22:22  1392/02/19
پاسخ دادن
فرهاد
2

این ویدیو از سایت خود نیسان هست من چند روز پیش دیدم
05:02  1392/02/12
پاسخ دادن
حسن
3

با تشکر از مطالب مفید سایتتون،مخصوصا این مطلب که چند وقتی بود دنبالش بودم و همچنین از کلیپ زیبا با ترجمه بسیار خوب،تشکر میکنم،خسته نباشید،به امید پیشرفت سایت
02:29  1392/02/12
پاسخ دادن
علی آقا
4

خودروهای سوبارو ژاپن هم معمولا از این گیربکس استفاده می کنن.
16:16  1392/02/11
پاسخ دادن
amir
2

tanks admin
14:04  1392/01/30
پاسخ دادن
amir
1

azizam khili khili mamnon zahmat keshidin
14:03  1392/01/30
پاسخ دادن
علی
2

ممنون از زحمات شما. عالی بود
22:56  1392/01/10
پاسخ دادن
رضا
7

سلام . اگه می شه از CVT بازم مطلب بزارید مخصوصا از طراحیش می خواستم بیشتر بدونم ولی نتونستم جایی مطلب گیر بیارم .
01:28  1392/01/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی ۴ خاکستری مشهد : سلام دوستان جی ۴ خاکستری مشهد ۲۹ خرداد ثبت نام کردم ۲۳ آبان شاسی شد و امروز تحویل گرفتم به سایت توجه نکنید دقیق نشون نمیده
شاهین زمستان403 : سلام منم دقیقامثل شمابودم ماشین زیرپاموبا۳۰میلیون زیرقیمت فروختم تاپولموبرافروش فوق العاده جمع کنم ولی همش خیال باطل بودپیامک پیش فروش برام اومداونم معلوم نیست براسال دیگه بازم افزایش بهش بخوره یانه.
تارا دستی تیتانیوم : ن اینجوری نیست نهایتا نمایندگی ۳الی۴ روز بعدش پرونده رو میفرسته این روند تاخیر مربوط ب نداشتن قطعه گیربکس تارا هست نداشتن ارز برای واردات یه سری قطعات
منتظران ریرا : امروز با سلام و صلوات و تشریفات چند نفری تو تهران تحویل گرفتند تو دیوار هم آگهی‌ها با قیمت ۲ میلیارد تقریباً شروع شده
شاهین G : آقا من همین چند روزه که پیام فوری برای بعضی زمستونیا اومد رفتم طلا فروختم. الان هم دارم نابود شدن پولمو میبینم. همین چند روزه طلا و دلار خیلی رفته بالا. خدایا ما که قانونی نداریم تو این مملکت خودت اینا رو نیستو نابودشون کن. من همچنان منتظر پیامک فروش فوری هستمـ🥺🥺
مریم : سلام برای منم هنوز پیامک نیومده اگر هم بیاد اصلا نمیدونم می ارزه که ۳۰۰ بریزم و دوباره یک سال منتظر باشم تازه معلوم نیست شاید تا اون موقع دوباره افزایش قیمت بخوره. از کجا بیارم آخه اگه سال بعد اختلاف قیمتش با بازار ۵۰ تومن باشه سود بانکی ۳۰۰ تومن بیشتر میشه که
حمیدرضا : ۳مرداد هستم ۱۱۹۱۶۹۵۲ و هنوز هیچ اتفاقی نیوفتاده و هفته ای ظاهرا ۵۰۰ تا فاکتور میکنن
شاهین جی : دوستان کسی اطلاع دارد که برای آنهایی که پیام پیش فروش رفته اختیاری بوده یانه تو متن پیام ارسالی براشون چیزی ننوشته?
عزیز : شاهین gl 12009638پذیرش فاکتورشدم ۷آبان پذیرش
اطلس سفید آبان : خداخیرت بده.که این اطلاعات رو میزاری باز ما یه کم امیدوارر میشیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عاطفه جی تی : باریکلا حسین جی تی که خبر خوب دادی
آریزو6جی تی علیرضا : بله مال منم شاسی نخورده.تایید لیزین 27 مهر
محمد : سلام تحویل 17مهر امروز تحویل گرفتم استان بوشهر
207تیر ماه : 23خرداد
شهرام : سلام کسی میدونه دنا بورسی تکمیل وجه شده 21 آبان کی فاکتور میشه؟
رانا : سلام من هم امروز پلاک شدم خدا رو شکر
رضا ساینا : ساینا دی منم با شما موافق هستم مصوبه بهتره
علی : سلام الان برای‌ من زده حمل خودرو برای‌ بارگیری یعنی ارسال شده‌ 22شهریور شیراز راهنمایی میکنید ممنون میشم
محمد بوشهر رانا پلاس : برادر منم 19 فاکتور شدم خبری نیست فعلا فقط تاریخ ارسال پلاک به ناجا بروز میشه همین
رضا : نهایت باید 10 روزه تیک بخوره زنگ بزن نمایندگی