رنو و پژو در پیچ ژنو

رنو و پژو در پیچ ژنو

در حالی که گمان می‌رفت با لغو تحریم علیه خودروسازی کشور، بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا راهی «جاده مخصوص» شوند، گویا هنوز هم فرانسوی‌ها گزینه اصلی برای همکاری مشترک با صنعت خودرو ایران هستند و در این بین ظاهرا میل به بازگشت پژو، بیش از تمایل به از سرگیری فعالیت دوباره رنو است.
البته آن طور که منابع آگاه می‌گویند، تا پرونده هسته‌ای ایران بسته نشود و توافقی جامع با گروه 1+5 به دست نیاید، شراکت دوباره خودروسازان ایرانی و فرانسوی امکان‌پذیر نخواهد بود و این در شرایطی است که به زودی، دور جدید مذاکرات هسته‌ای آغاز خواهد شد.
رنو و پژو جزء لاینفک و بسیار تاثیرگذار در صنعت خودرو ایران به شمار می‌روند، که در حال حاضر ارتباط شرکت پژو با «جاده مخصوص» قطع است و رنو نیز فعالیت‌های خود را کاهش داده است. با این حال جاده مخصوصی‌ها با توجه به تعلیق تحریم‌های بین‌المللی، به‌دنبال از سرگیری روابط دوباره با این دو شرکت هستند. هرچند رنو و پژو در جریان تحریم‌ها رفتار انتقادآمیزی با خودروسازی ایران داشتند و خیلی‌ها از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی بازگشت دوباره این دو شرکت به‌خصوص پژو را منوط به اجرای شرط و شروطی خاص می‌دانند، اما خودروسازان داخلی بلافاصله پس از لغو تحریم، به سراغ این دو فرانسوی رفتند تا مقدمات شراکت دوباره با آنها را فراهم کنند.
پژو شریک پیشین ایران خودرو به حساب می‌آید و رنو علاوه‌بر این شرکت (ایران خودرو)، با پارس خودرو نیز در ارتباط است و در حال حاضر طرفین مشغول انجام مذاکراتی برای رفع کدورت‌های قبلی و آشتی دوباره هستند. این در شرایطی است که به نظر می‌رسد پژو از شانس بیشتری برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی بازار خودرو ایران برخوردار است و از این حیث، نسبت به هموطن‌اش رنو، شرایط بهتری دارد. البته رنو نیز همچنان گزینه دیگری در جاده‌مخصوص محسوب می‌شود و پارس خودرو مشتاق ازسرگیری روابط با این خودروساز معتبر اروپایی است، اما ظاهرا در ایران‌خودرو، پژو اعتبار بیشتری دارد.
به عبارت بهتر، گویا پیشنهادهايي که پژو در راستای بازگشت دوباره اش به جاده مخصوص، ارائه کرده، جذاب‌تر از رنو است و از همین رو است که ایران خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز ایران، بیش از آنکه به‌دنبال ازسرگیری ارتباط با رنو باشد، تمایل به بازگشت پژو دارد و مذاکراتش با این شرکت، جدی‌تر و مشتاقانه‌تر از هموطن‌اش -رنو -پیش می‌رود. آن‌طور که منابع آگاه می‌گویند، ایران خودرو و پژو از زمستان سال گذشته (پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب در ژنو)، به‌طور جدی مذاکرات خود را برای همکاری دوباره آغاز کرده و ظاهرا به نتایج خوبی نیز تا به امروز دست یافته‌اند، هرچند هنوز توافق نهایی حاصل نشده است. اگرچه مذاکرات خودروسازان کشور با رنو نیز در جریان است، اما به‌نظر می‌رسد تب بازگرداندن پژو، تندتر است، آن هم در شرایطی که رفتار رنویی‌ها در ماجرای تحریم، بهتر از برخورد پژو بود.
اگر برگ‌های تقویم را ورق بزنیم، پژو حدودا 16 ماه زودتر از رنو از ایران رفت و رفتنش نیز بسیار ناگهانی بود و خیلی‌ها دلیل اصلی بحران تولید ایران خودرو در سال‌های 91 و 92 را ناشی از ترک غیرمنتظره کیلومتر 14 جاده مخصوص از سوی پژو می‌دانند. رنو اما تحملی بیشتر از پژو داشت و 16 ماه بیش از پژو دوام آورد، اما وقتی خودروسازی ایران توسط ایالات‌متحده آمریکا تحریم شد، رنو نیز نتوانست مقاومت کند و فعالیت‌هایش را در ایران معلق کرد.
این شرکت البته همواره برای آغاز دوباره فعالیت‌هایش در جاده مخصوص، ابراز تمایل کرده و به اصطلاح بیش از پژو -که سکوت را ترجیح داده - صحبت از شراکت دوباره با ایرانی می‌کند. با این حال گویا ایران خودرویی‌ها نسبت به گذشته رنو، بیش از پژو انتقاد دارند و می‌گویند این شرکت (رنو) سرمایه‌گذاری خاصی در خودروسازی ایران انجام نداده است. منتقدان رنو تاکید می‌کنند که اقدامات انجام شده توسط این شرکت را نمی‌توان «سرمایه‌گذاری» تعبیر کرد، چه آنکه سرمایه‌گذاری به‌معنای ساخت و راه‌اندازی کارخانه‌ای حتی به صورت مشترک است، نه تشکیل شرکتی برای مدیریت پروژه و تامین قطعات.
منظور منتقدان از «شرکتی برای مدیریت پروژه و تامین قطعات»، همان رنوپارس است که نمایندگان رنو، ایران خودرو، پارس خودرو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در آن عضو هستند و ظاهرا وظیفه اصلی اش نیز انجام مراودات مالی میان رنو و و خودروسازان ایرانی و همچنین تامین قطعات است. حالا منتقدان می‌گویند، شرکت رنوپارس نمی‌تواند نمادی برای سرمایه‌گذاری رنو باشد و این خودروساز فرانسوی حتی یک یورو نیز در خودروسازی ایران سرمایه‌گذاری نکرده و قرار است «سرمایه‌گذاری به معنای واقعی» در قرارداد احتمالی و آتی ایران خودرو و پژو، انجام شود.
در مقابل اما مدافعان رنو (که البته به نوعی مخالفان بازگشت پژو به ایران نیز به شمار می‌روند)، با صحه گذاشتن بر اقدامات این خودروساز فرانسوی تاکید می‌کنند که اگر رنو در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کرد، دلیلی نداشت برای از سرگیری فعالیت‌هایش تلاش کند.
به گفته آنها، رنو سختی‌های زیادی را در خودروسازی ایران متحمل شد (از مخالفت و سنگ‌اندازی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گرفته تا تحریم و عقب افتادن مطالبات)، اما با این حال تا حد توانش در کنار خودروسازان ایرانی ایستاد؛ بنابراین لیاقت ماندن در صنعت و بازار خودرو کشور را دارد.
 مدافعان رنو همچنین با اشاره به رفتار پژویی‌ها در جریان تحریم، ضمن انتقاد از این رفتار، تاکید می‌کنند که نباید برای بازگشت این خودروساز فرانسوی، فرش قرمز پهن کرد و چشم را روی بی‌وفایی‌اش بست.
با همه اینها اما روند مذاکرات و اخباری که از گوشه و کنار می‌رسد، نشان می‌دهد تمایل به بازگشت پژو، بیش از میل به از سرگیری فعالیت‌های رنو است، هرچند منابع آگاه تاکید دارند که بازگشت پژو (والبته رنو) بدون حصول توافق جامع هسته‌ای ایران و غرب، امکان‌پذیر نخواهد بود و تا نهایی شدن مذاکرات ایران با 1+5  نمی‌توان در مورد آینده روابط خودروسازان ایرانی با شرکت‌های خارجی نظر قطعی داد.
با این حساب، اگر قرار به شراکت دوباره خودروسازان ایرانی با رنو و پژو باشد، شروع آن در اواخر آذرماه خواهد بود و اینکه در این مدت، مذاکرات چگونه پیش برود و قراردادهای احتمالی چگونه و با چه بندهایی بسته شوند، پرسش‌هایی هستند که برای پاسخ به آنها باید صبر کرد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , پژو , رنو , ایران , صنعت , خودروسازی , تحریم , فرانسوی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: عليرضا جباری pl
2

آره اما گفته بودید که در نیمه دوم امسال 301 و 2008رو به ایران می دهند
13:28  1393/05/20
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
عارف : واقعا مرسی که اسباب شادی ما رو فراهم میکنی😅😅😅😅😅😂😂😂
رضا : امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چه ارتباطی به وزارت صمت و اَبَر کمپانی سایپا داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا : سلام بله واریزی 13 آبان 90 روزه بودم 24 فاکتور شد26 پلاک 30 صدور اسناد الان هم روی حمل میچرخه
مهدی : امیر اگر 170 پیش داده باشی حدودی باید 205 دیگه جور کنی
Sajjad : اونایی که فاکتور میشید شماره پذیرش رو هم بزارید
ساناز : برا منم نیومده شما پرداختی اولتون چند بود؟
حامد ساینا : سلام من پذیرش مهرماهم کسی خبر داره که می تونم از طریق نمایندگی آپشن مانند مانیتور به ماشین اضافه کنم؟ یا نه
مهسا X33 اتومات : سلام دوستان. ایکس 33 اتومات تا چه تاریخی تحویل دادند؟ آیا کسی تاریخ سیستمی شهریور ماه تحویل گرفته؟
رسول : سلام لطفاشماره پذیرش بزارید
امیر ساینا85گانه 90 روزه : من خودم 8مهر هستم هنوز فاکتور نشدم اما امروز خودم تو کانالها دیدم بچه های 24 شهریور فاکتور شدن
تیگو 7 پرمیوم .کرمانشاه : سلام تاریخ قرار داد 20 شهریور تاریخ تایید لیزینگ بانک صادرات 8 مهرماه تاریخ 28 ابان وامم واریز کردن و الان تمام مراحل انجام شده و همه مراحل وضعیت خودرو سبز هست جز تحویل خودرو حتی پلاک هم شده کارت ماشین هم تحویل پست دادن دوستان چقدر زمان میبره خودرو رو تحویل بدن ممنون میشم اطلاع بدین
محمد رصاناصرزاده : سلام در جواب سوال شما باید عرض کنم دیگر حوصله ای نمانده که از این شرکت شیاد ودزدگلایه وشکوه کنیم ومتوجه شدم که پشت این شرکت شیاد افراد رده بالای قوی هستند این شکایت ها وحرفها به جایی نمیرسد