کانسپت کامیون ولوو در سال 2020

کانسپت کامیون ولوو در سال 2020

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که کامیون ها در سال 2020 چه شکل و قیافه‌ای خواهند داشت؟ ظاهراً کمپانی ولوو به این موضوع فکر کرده و کانسپتی ارائه داده است که دورنمای صنعت کامیون سازی را ترسیم می‌کند: این کانسپت طول زیادی دارد، به صورت اتوماتیک هدایت می‌شود (autopilot) و بدنه کاملاً یکپارچه ای دارد. بدنه خارجی این کامیون بسیار صاف و صیقلی است و باعث می‌شود کامیون کوچک تر به نظر برسد. چراغ های LED جلو و چراغ های راهنما با قسمت جلوی کامیون ادغام شده‌اند. جای آینه عقب را دوربین هایی گرفته‌اند که تصاویر مربوط به عقب کامیون را روی شیشه جلو نمایش می‌دهند. قسمت پایین و جلوی کامیون دارای یک سیستم پیشگیری از تصادف است که حدود نیم متر از جلوی کامیون را پوشش می‌دهد. یکی از مدیران کمپانی ولوو می‌گوید: "ما یک پنل نازک را جایگزین داشبورد سنتی کرده‌ایم که اطلاعات مورد نیاز راننده را نمایش می‌دهد. این پنل به وسیله یک صفحه لمسی  که شبیه تلفن های هوشمند است، کنترل می‌شود." آنچه مسلم است این است که بسیار سریع در حال پیشرفت هستیم. ده سال دیگر، کامیون ها بسیار متفاوت خواهند بود. به گفته ریکارد اورل (Rikard Orell)، مدیر طراحی کمپانی ولوو و مغز متفکر در پروژه طراحی کانسپت 2020، کمپانی ولوو در آینده بسیار متهورانه عمل خواهد کرد و چنین رویاهایی در سر دارد: طول زیاد، هدایت به صورت اتوماتیک و حرکت بدون توقف. این ها افکاری هستند که پشت کانسپت ولوو 2020 قرار دارند، ولی آیا این اهداف ظرف چند سال دست یافتنی خواهند بود؟ ریکارد اورل می‌گوید: قضیه جدی است و این پروژه به سرعت پیش می‌رود و دیدگاه ما از آینده زیاد هم دست نیافتنی نیست. بسیاری از فناوری هایی که در کانسپت 2020 به کار خواهند رفت، هم اکنون نیز در دسترس هستند، فقط یک نفر باید دل به دریا بزند و شروع کند، با این نشان می‌دهد که چه کارهایی می‌توان انجام داد. اگر بخواهیم همه چیز را سر هم بندی کنیم، این خطر وجود دارد که پروژه به کلی بخوابد.

 

حمل و نقل ایمن تر و کارآمدتر

کانسپت کامیون ولوو در سال 2020

هر چه حمل و نقل جاده‌ای گسترش پیدا کند، باید ایمنی و کارآمدی‌اش نیز افزایش بیابد. ایده هایی پشت کانسپ ولوو هستند که نشان می‌دهند چطور می‌توان به این اهداف رسید. بعضی از این ایده ها را هم اکنون نیز می‌توان اجرا کرد ولی بعضی دیگر هنوز جای بحث دارند. یکی از ایده های بسیار نو، تشکیل قطاری از کامیون هایی است که به صورت وایرلس با هم در ارتباطند و با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت جاده ها را درمی‌نوردند. ریکارد اورل چنین می‌گوید: "وقتی رویای حمل و نقل پاک به واقعیت بپیوندد، این کار امکان پذیر خواهد بود. کامیون هایی که بارهای سنگین حمل می‌کنند، جدا از سایر خودروها و روی خط خودشان حرکت خواهند کرد، درست مثل یک قطار ولی بدون ریل." این کار مزایای زیادی دارد. ایمنی جاده ها بالا می‌رود، فضای جاده ها کمتر اشغال می‌شود و آسفالت آن ها نیز کمتر خراب می‌شود. مصرف سوخت های فسیلی و میزان گاز آلاینده CO2 نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می‌کند. گذشته از همه این حرف ها، راننده می‌تواند راحت پشت فرمان لم بدهد، در حالی که کامیون خودش به حرکت ادامه می‌دهد، بارها با سرعت بیشتری به مقصد می‌رسند و راننده ها هم می‌توانند زودتر به کنار خانواده و دوستانشان برگردند.

 

فضای باز و جادار برای راننده

کانسپت کامیون ولوو در سال 2020

راننده در کانون توجه کمپانی ولوو قرار دارد. احتیاجی به گفتن نیست که در طراحی کانسپت کامیون های آینده ولوو، در زمینه بزرگتر کردن کابین راننده، فکرها و ایده های زیادی ارائه شده است. در کانسپ کامیون ولوو 2020 نیز، کابین راننده بسیار جادار و عاری از هرگونه مزاحمتی است. ریکارد اورل در این مورد چنین می‌گوید: "ما یک پنل نازک که اطلاعات مورد نیاز راننده را نمایش می‌دهد، جایگزین داشبورد سنتی کرده‌ایم. این پنل درست مانند یک صفحه لمسی یا iPod  عمل می‌کند، به این ترتیب فضای باز زیادی به دست آمده است." یک ایده دیگر که باعث می‌شود فضای باز بیشتری ایجاد شود، پشتی صاف و نازک صندلی راننده است که بیشتر شبیه یک صندلی مدرن اداری به نظر می‌رسد. پشت سر راننده نیز یک کاناپه تاشو قرار دارد که وقتی باز شود به یک تخت خواب عریض و راحت تبدیل می‌شود. نورپردازی داخل کابین نیز، به چند منطقه تقسیم شده است و راننده می‌تواند هنگام انجام کار یا استراحت، آن ها را به طرز دلخواهش تنظیم کند. اطراف راننده، پنجره های بزرگی وجود دارند که دید بسیار خوبی به او می‌دهند. شاید یکی از مزایای این امر این باشد که بین راننده ولوو و راننده کامیون هایی که از روبرو می‌آیند، ارتباط چشمی برقرار شده و از تصادف جلوگیری شود. تیره و روشن شدن شیشه ها و تاریک شدن کابین در شب نیز، به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود.

 

کاهش آسیب دیدگی هنگام تصادف

کانسپت کامیون ولوو در سال 2020

تیم طراح این کانسپت، در نظر داشته‌ است تا بدنه آن صاف باشد تا اندازه آن کوچکتر به نظر برسد. چراغ های LED و چراغ های راهنما به صورت یکپارچه در جلوی کامیون نصب شده‌اند. جای آینه عقب را نیز چند دوربین گرفته‌اند که تصاویرشان را روی شیشه جلو به نمایش می‌گذارند. بخش پایینی کامیون مجهز به سیستم پیشگیری از تصادف است که حدود نیم متر جلوتر از کامیون را زیر نظر قرار می‌دهد. دماغه جلو نیز شیب کمتری دارد تا در صورت بروز تصادف رخ به رخ، خودرو مقابل خسارت کمتری ببیند، از طرفی خاصیت آیرودینامیک را هم بالا می‌برد. نظر ریکارد اورل را در این مورد بشنوید: "از آن جایی که دماغه در حفظ ایمنی اهمیت زیادی دارد، ما در نظر داشتیم این قسمت باعث افزایش طول کامیون نشود". البته بعضی چیزها هم تغییر نکرده‌اند. آرم Globetrotter هنوز بالای سقف جا خوش کرده است ولی طراحی آن طوری تغییر کرده است تا با خطوط بدنه کامیون هماهنگی بیشتری داشته باشد. راننده می‌تواند متن بالای سقف را به دلخواه خودش تغییر بدهد. 

 

انتهای بدنه

کانسپت کامیون ولوو در سال 2020

تیم طراح به خاصیت آیرودینامیک توجه زیادی نشان داده است، ولی واقعاً چطور می‌توان مقاومت یک کامیون در برابر هوا را کاهش داد؟ ریکارد اورل در این باره می‌گوید: "ما به این نتیجه رسیده‌ایم که علاوه بر جلوی کامیون، طرفین و انتهای آن هم باید تغییر کنند تا خاصیت آیرودینامیک آن بالا برود. وقتی روی طراحی انتهای کامیون کار کنیم، اتفاق های زیادی خواهد افتاد. در آن جا هم می‌توان کار کرد و خاصیت ایرودینامیک را بالا برد".


منبع

TopSpeed

برچسب : ولوو , autopilot , کامیون , کانسپت , حمل و نقل جاده ای






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

پویا شکری
0

بابا هیچ شرکتی نمی تواند جای ولووبگیره ولوو ابر قدرت جهانه
10:18  1394/11/09
گزارش
پاسخ دادن
میثم
0

ماشین ولوو سال 2020 فایده ندارد چرا بمب اتم جهان خونه مردم ویران کرد؟
10:36  1393/05/27
گزارش
پاسخ دادن
اسامه
3

واقعا عجب ماشینیه ولی به بنز نمی رسه شاید بنز طراحی بیرونیش جالب نباشه ولی ماشینی هستش که استقامت داره
درود بر بنز
23:15  1393/05/26
گزارش
پاسخ دادن
پویا شکری
0

بابا بنز چی فقط ولوو عشق .هست ابر قدرته است ولوو
10:21  1394/11/09

گزارش
کاربر: saeed_r7
6

واقعا ولوو همه رو متحیر میکنه
کاملا مشخصه که آینده صنعت حمل و نقل تو دستای ولوو هست
نه مرسدس نه هیچ کامیون دیگه ای یارای مقابله با ولوو رو نخواهند داشت و شاید بزرگترین هنرنماییشون تقلید استادانه از ولوو باشه
ولوو همیشه توی طراحی و ارائه تکنولوژی های برتر و به روز پیشتاز بوده و این طرحهای کانسپتی هم که ارائه داده کاملا عملی و حساب شده به نظر میرسه و میشه گفت همین الآن هم با شناختی که از بخش کامیونهای کمپانی ولوو داریم میتونه این طرحو به مرحله تولید برسونه
درود بر کمپانی معظم و بی رقیب ولوو
از سری n12 به این ور همه کمپانی ها در آرزوی رسیدن به ولوو بودن و ولوو بیشتر و بیشتر فاصله رو با اونها زیاد میکرد تا اینکه رسیدن به سری جدید fh 2014 و واقعا قافله رو واگذار ولوو کردن
تو آینده هم شاهد خواهیم بود که چطور سر تعطیم مقابل ولوو فرود خواهند آورد!.
20:56  1393/05/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : فرقی نداره دوتاش باید دو سال بمونی تو نوبت مث من بدبخت
مهدی پلاس : سلام امروز زنگ زدم سایپا امپراتور گفت تا25اسفند فاکتور شده گفتن شماهم صبور باشید تافاکتوربشیدبهش گفتم چقدر صبور باشیم هرچه گفتم چه مشکلی هست که فاکتور نمیکنید فقط گفت صبورباشیم صبوردیگه بنظرم زنگ نزنیم سنگین ترهستیم
ارزو : بنز بی ام وه با اون همه عظمت تقاضا اینقدر تاخیر تو تحویل ندارن حالا فرقون سازی سایپا نزدیک ۳ ساله خون مارو کرده تو شیشه
شاهین Gl : چون کسی فاکتور نشده
شاهین Gl : مبارک باشه نهایتا ی هفته تا دو هفته بستگی داره کی بارش کنن
شاهین 1404 : اخه کجای دنیا ماشین ۹ ماه تو تأخیره اگه خودمون می خواستیم ماشین رو سر هم کنیم زودتر به دستمون رسیده بود اگه الان این اتفاق تو ی کشور درست حسابی افتاده بود درش تخته کرده بودن
زری : الهی روز خوش نبینید مدرسه ها داره کم کم باز میشه ما هم با بچه مدرسه ایی بی وسیله تو سرمای پاییز چ فکرا داشتیم ک ماشین دیه میاد فقط خدا زجرتون بده .100گرم طلام رفت باد هوا خدا ب زمین گرم بزنتون انشالله این نفرینها گریبان گیرتون بشه
اردی پلاس : احسان خان،قرار داد رو با دقت بخوان 16%سود مشارکت است که هنگام پرداخت مبلغ تکمیلی از کل قیمت خودرو کسر کردند و تسویه شد.سود تاخیر 12% است ،که به کل مبلغ پرداختی( مثلا 800 میلیون) تعلق میگیرد،اما چون در هنگام تکمیل وجه ، بشما اعلام کردند تحویل خودرو یکماه دیگر،این سود تاخیر از یکماه بعد از تکمیل وجه شما تا موعد تحویل خودرو پرداخت میشود،مثلا اکر شما اول اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشی و مثلا اول مهر خودرو را تحویل بگیری،از اول خرداد تا پایان شهریور( چهار ماه) به آن 800 م تومان سود تاخیر 12 درصد سالانه تعلق میگیرد، برای 4 ماه جمعا یه مبلغی حدود 32 میلیون تومان.بر خلاف تصور عموم ،مبلغ زیادی نیست و آن مبالغ بالا که بعضی دوستان گفتند صحیح نیست.،تازه آن را هم 6 تا 7 ماه بعد ( اگر موجودی داشته باشند)پرداخت میکنند. خلاصه کلام:رویش خیلی حساب نکن،اصل تحویل ماشین است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ار اس : بالاخره منم فاکتور شدم،واریزی28 اردیبهشت الان فاکتور شدم
عیسی : مشکلی نیست تعویض پلاک توضیح بده یه تعهد امضا میکنی
111 : سلام شماره پرونده 154182 تاریخ دریافت پرونده 1/11و فاکتور شده 5/16 پلاک 5/18 حمل 5/21 و تحویل گرفتم دیروز و با تاخیر 50 روزی حساب کنین از موعد تحویل و جریمه تحویل رو هرچی باشه میدن به من زنگ زدن که میخوای از جریمه تاخیر کارت طلایی بخری منم خریدم انشالله همه به خوشی استفاده کنین
خرزوخاک سایپا : ای خو گمال بطور فوقالعاده ریا د مین قور بوک ماشین فوقالعادتو
راناسفید31تیر : کارت طلایی صددرصد از بیمه بدنه بهتره شک نکنید
احمد جنوب : کسی اکه دعوت نامه ساینا دوگانه هفته چهارم مرداد پیام رفته براش علام کنه
شهرام : سلام دوستان این جریمه تاخیری که برامون میاد میدن یا الکیه؟؟؟ کسی هست که گرفته باشه؟؟؟
افشین : 11بهمن 403تکمیل وجه کردم ازهمون موقع چراغ تخصیص روشنه مرحله شماره گذرای وپلاک یعنی 6ماه اکه بره رومرحله بعدی یعنی فاکتورفوقش72ساعت بعدبه دستم میرسه اگه سایپاتااون موقع دق مون نده
منتظران آر اس : داداش رو سیستم نشسته هنوز ، امروز چک کن فاکتور شدی صد درصد ، منم یازده خردادم دیروز فاکتور شدم
غلامعلی : الهی به امید فاکتورشدن