خودروهای پلیس ایران

خودروهای پلیس ایران

عملیات تعقیب و گریز بین پلیس و مجرمان بسیار مهم است؛ اینکه پلیسی بتواند در کمترین زمان ممکن فرصت ارتکاب جرم را از فرد بگیرد، بسیار مهم است و می‌تواند جنبه تنبیهی داشته و در کاهش وقوع جرایم بعدی نیز موثر باشد.
فارغ از نقش تجهیزات شخصی و آموزش‌های مقابله‌ای باید گفت که استفاده از خودروی مناسب در برخورد با مجرمان و حتی گشت‌های آشکار پلیس بسیار مهم است، چراکه علاوه بر ارتقا توان عملیاتی ماموران موجب هویت بخشی به پلیس نیز می‌شود و آن را می‌توان از زمان برچیده شدن خودروهای پلیس که پیکان بود و آمدن بنزهای کلاس C و E متوجه شد و حالا در دنیایی که پلیس کشورهای دیگر با آوردن بوگاتی، لامبورگینی و فراری حتی پورشه پانامرا سعی دارند تا مدت زمان رسیدن به مجرمان را کم و کمتر کنند، پلیس ما اخیرا عنوان کرده است که سعی دارد در برای تقویت ناوگان خودرویش از خودروهای تولید داخل استفاده کند! این تصمیم گرچه جز حمایت از صنعت داخلی توجیه دیگری نمی تواند داشته باشد، اما به جرات می‌توان گفت سرعت پلیس را در تعقیب و گریزها می تواند کاهش دهد.
به گزارش خبرنگار«انتظامی»، بر اساس اطلاعات، شهربانی تهران در ابتدا از مدل‌هایی چون فولکس‌واگن بیتل یا همان قورباغه‌ای استفاده می‌کرد. کم‌کم با تولید بومی پیکان و اما بعدها مدل‌های جدید مرسدس‌بنز نیز به خدمت نیروی پلیس درآمدند. از 170 گرفته تا 180 و حتی 190 اسطوره‌ای. دوره بعدی با ورود انواع 230‌ها و 240‌های پرابهت همراه بود.
در ایام جنگ به دلیل بازده قابل توجهی که تویوتاهای لندکروز از خود نشان داده بودند، پلیس نیز برخی اوقات از آن بهره می‌برد.
هم‌چنین تویوتاهای ‌لوکس نیز از این دست بود. با شروع دهه 80 نسل جدیدی از مرسدس‌بنز به خدمت پلیس درآمد. مدل‌های Cکلاس و Eکلاس و حتی دسته بندی شد، نیروهای ضربت، گشت ویژه، پلیس بزرگراه از Eکلاس بهره می‌بردند.
دوره بعدی با خرید تجهیزات بزرگ‌تری همراه شد. ون‌ها و استیشن‌های سایز بزرگ فولکس‌واگن موسوم به Transit. بدون تردید حضور سیتروئن زانتیا و ماکسیما و 206 به عنوان پلیس نامحسوس بزرگراه نقش موثری در کاهش ناهنجاری‌های ترافیکی داشت و حالا در کنار تردد تیانا و مگان‌هایی که روپوش راهور برتن دارند، شاهد جولان سمندها هستیم.
اولین بار سردار علی عسکر اللهیار نژاد، معاون آماد و پشتیبانی پیشین ناجا سال گذشته بود که در مصاحبه‌ای از توافق با خودروسازان برای تولید خودروهای خاص پلیس خبرداد و گفت: پلیس به سمت استفاده از تولیدات داخل رفته است و تمامی تجهیزات و خودروهای خریداری شده تولید ملی هستند و تجهیزات خارجی در پلیس به کمتر از یک درصد می رسد.
پس از آن صحبتی رسمی از هیچ یک از مسئولان نیروی انتظامی منتشر نشد تا اینکه تعداد و حضور خودروهای سمند پلیس افزایش یافت و شبهه تغییر خودروی رسمی پلیس در ذهن‌ها متبادر شد اما سردار احمدرضا رادان در یکی از آخرین مصاحبه های خود در کسوت جانشینی فرمانده ناجا با خبرنگار ما با بیان اینکه ناجا «نو شوندگی» را در دستور کار خود قرار داده است؛ در مورد استفاده از خودروی داخلی گفت: برخی از تولیدات داخلی جوابگوی ماموریت‌های ما است اما این موضوع که نوع خودروها کلا عوض شود، نداریم.
او معتقد بود: یگان‌های تخصصی که باید مجرمان حرفه‌ای را تعقیب کنند باید از خوردوی چابک و تندرو استفاده کنند و اینگونه نیست که خودروی بنز را از این یگان خارج کنیم و صرفا از مجموعه‌ یگانها این خودرو تخلیه شد که هیچ نیازی به شتاب نداشت، همچون پلیس راهنمایی و رانندگی شهری که اساسا خود نیز در کمند ترافیک گیر کرده و برخورد با تخلف خشن ندارد.
رادان در مورد انتخاب خودروی مورد نظرپلیس نیز عنوان کرده بود: کارشناسان فنی از حیث سیستم‌های مختلف باید استاندارهای لازم را در نظر بگیرد، ضمن اینکه پلیس ایران اگر نخواهد از خودرو داخلی استفاده کند شاید مناسب نباشد و هرچند خودروهای داخلی وجود دارد که قابلیت یک خودرو مناسب و استاندارد را دارد و حتی زیبا هستند و رنگ ناجایی که به خود می‌گیرد، زیبا تر می‌شود. ما هیچ وقت در کلانتری از بنز استفاده نکردیم و سمند جایگزین پیکان در کلانتری‌ها شد. حتما قابلیت‌های سمند از پیکان بالاتر است و ماموریت‌ها را جواب می‌داد. ما برای واحدهای شتابی حتما خودروی مناسبی داریم اما جاهایی که می‌شود خودرو داخلی جایگزین کرد باید از آن استفاده کرد.
این اتفاق در حالی است که برهمگان واضح است که خودروی پلیس، خودرویی است به منظور کمک هرچه بیشتر به پلیس برای گشت‌زنی و انجام وظایف مربوطه در رویدادهای مجرمانه و غیرقانونی؛ خودروی پلیس باید سریع با شتاب و انعطاف پذیر باشد چراکه از این خودرو جهت رسیدن هر چه سریع‌تر نیروهای پلیس به محل جرم و انتقال مجرمان و مظنونان استفاده می‌شود.
خودرو پلیس
سردار زاده‌کمند جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا نیز در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه ترجیحا استفاده از خودروهای داخلی را مدنظر داریم و خودروهای قبلی نیز به دلیل استفاده بیش از حد از سیستم خودرویی ناجا خود به خود خارج می شوند و خودروهای داخلی جایگزین آنها می‌شوند، در پاسخ به این سوال که خودرو مدل بالا سبب افزایش شان پلیس می شود می‌گوید که مامعتقدیم شان پلیس صرفا به آن خودرویی نیست که برآن سوار می‌شود، هرچند خودرو در اجرای بهتر ماموریت‌ها نقش دارد اما آن چیزی که کمک به اجرای هرچه بهتر ماموریت می‌کند، سرمایه انسانی و توانمندی آنها است و تجهیزات و خودروی داخلی پاسخگو است.
زاده کمند می‌گوید: اگر زمانی به این نتیجه برسیم که خودرو و تجهیزات داخلی پاسخگو نیاز نیست فکر دیگری می کنیم.
او با تایید خبر فروش برخی از بنزهای پلیس می‌گوید که بخشی از بنزهای مستهلک قبلا فروخته شده چراکه وقتی خودروهای خارجی به حدی از مصرف می‌رسند، نگهدایشان مقرون به صرفه نیست.
او می‌گوید: برنامه خاصی برای تعویض کلی ناوگان خودرویی نداریم چراکه هرسال خودروها جایگزین می‌شود و در آخرنیز عنوان کرد آماری از خودروهای تعویضی ندارم.
سردار حسین اشتری، جانشین فرمانده نیرو انتظامی نیز با رد جایگزینی تیانا به جای بنزهای پلیس گفت: تمرکز ما بر استفاده از خودروهای داخلی است.
در حالی جانشین فرمانده ناجا عنوان کرده که سعی پلیس بر استفاده از خودروهای داخلی است که دعوا سر ایمنی برخی خودرو داخلی هرروز بالاتر می‌رود و یکی از منتقدین اصلی این مسله نیز خود پلیس است و حالا باید دید چه خودرویی جایگزین‌ بنزهای سبز پلیس که روزی با ورودشان سروصدای زیادی ایجاد کردند، می‌شود؟
خودروهای پلیس ایران
 
خودروهای پلیس ایران
 
خودروهای پلیس ایران
 
خودروهای پلیس ایران

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , پلیس , انتظامی , سردار رادان , سردار علی عسکر اللهیار نژاد , سردار زاده‌کمند , سردار حسین اشتری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: hm_hitcher
18

پليسهامون هم بايد درشكه سوار بشند تا مجرمان از ترس ابهت ماشين ديگه سمت خلاف نرن
درخصوص سمند بجاي پيكان نظر من بر روي تيبا و سايپا ١٣٢ بجاي سمند هست، هم چابك و چالاك و سريع و پر شتاب و پر سرعت و ايمن و با ابهته و هم وقتي رنگ ناجايي به خودش بگيره زيباتر هم ميشه
واقعا شان پليس به ماشين نيست...
خداياااا... ما رو ببين دلمونو به كيا خوش كرديم جون و مالمونو سپرديم دست كيا...
از mvm هم استفاده كنيد تو شتاب از ماشيناي پليس دبي بهتره و تو ابهت از داج چلنجراي آمريكايي
12:50  1393/05/28
پاسخ دادن
سلطان جاده
4

سلام اولا کجای تیبا ایمنیه؟دوما شاید شتاب سمند از تیبا کم باشه ولی به جز زانتیا هیچ ماشینی نمیتونه کمر سمند بشکنه ک بشه ef7سمند ایمنیش 1000برابره تیباس من خودم پرشیا دارم ولی عشق سمند دارم و نظرمم اینه ک سمند بخرم
21:55  1394/09/14

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : این مدیر کل بی پدر سایپا ،یک اطلاعیه نمیزنه که مشخص کنه کی تحویل میدهند ،فقط آن موقع که پول میخواند برای ثبت نام در دو سه روز پول مردم را می‌گیرد. حالا باید بدوی تا جونمان در آید. کجای دنیا اینطوری خودرو می‌فروشند. عذر میخوام از همه ( تا ابلح در جهان مفلس در نمیماند).
محمد : سلام کسی تونست ثبت نام کنه ؟ پنج نفر امتحان کردیم هیچکدوم موفق به ثبت نام نشدیم از ساعت 10,,تا 3 بعد از ظهر
علیرضا ترک زاده : سلام من امروزتماس گرفتم گفتن تاراوی ۴دارن نیمه دوم اسفندوفاکتورمیکنن
ساینا دوگانه اسفندی : باید از دست سایپت شکایت کرد
عمار : منم تابستان ۱۴۰۳ هستم ولی هنوز خبری نشده
محمد : سایپا برای عرضه خوب پشت سرهم پشت سرهم پیام میده برای عرضه خودروهای، اما وقتی پول مردم بیچاره گرفت دیگه جواب گو نیست . ببنید صبح تا حالا چندتا پیام آمده که عرضه خودرو تا دوروز دیگر تمدید شو ،چون میخواد پول بگیرد.
سجاد اس تری مشکی : این اس تری چرا فاکتور نمیشه خسته شدیم دیگه
عباس - تهران - اس تری سفید : سلام خدمت عزیزان واریز وجه: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تأیید سیستمی مدارک: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ شاسی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ با شماره تماس ۰۲۱۴۴۹۸۷۰۱۸ از اداره تحویل تماس گرفتن و گفتن شنبه ساعت ۱۴ برای تحویل مراجعه کنم. انشاألله زودتر همتون به خودروهاتون برسید. حق نگهدار همتون
تاراv4 : والا اینها غیراز دروغ گفتن دیگه چیزی بلد نیستن بگن ....منم ۲۱ اسفند تحویل بوده هنوز فاکتور نشده دو روز قبل زنگ زدم گفت نیمه دوم داره فاکتور میشه
اس فایو : از وقتی شاسی میشه چند روز بعد بیمه و پلاک‌میشه کسی میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدی : سلام امروز کسی فاکتور شده از دو تا بخش نامه اخری پارس
حسین : سلام دوستان تبدیل به تارا بزنین چون هم قیمتا میره بالا هم دنا تاخیر داره وهم این که بازار تارا از دنا خیلی بهتره
شهید🍂 : سلام محمدهادی عزیز، نیاز به پیگیری شما نیست. بر اساس اولویت در ثبت نام و پرداخت ها و تشکیل پرونده بمرور فاکتورها انجام میشه.
مصطفی : سلام عزیزانی که ماشین تحویل گرفتن رینگ زاپاس برا شما هم معمولی هست یا اسپورت؟
ساینا تک : سخا چه تاریخی بود
دنا پلاس اتومات اپشنال : سلام دوستان دنا پلاس اپشنال تحویل خرداد هستم فعلا هیچ خبری نیست
طاها : واسه چه ماشینی گفت آخر خرداد به ترتیب اولین نفرات میدیم؟؟؟
میثم حسینی : 6 روز
علی ام : سلام.لیزینگ شما چه بانکی هست؟ کارت سوخت را خودمون باید درخواست بدیم؟ اول باید وام را واریز کنن بعد فاکتور میشه یا اول باید فاکتور بشه تا وام را واریز کنن؟
سود تاخىر : در مورد سود تاخیر حدود یک ماهو نیم تا دو ماه بعد از تحویل گرفتن ماشینت اس ام اس میاد میرى نمایندگیت فیش میده میبرى بانک پولو میریزى به حساب تمام