لکسوس ES 350 به خودرویی کلاسیک در خط تولید کمپانی لکسوس تبدیل شده است. تاریخچه اسم ES 350 برمیگردد به نیم قرن پیش که خط تولید لکسوس در ایالات متحده آمریکا شروع به کار کرد. لکسوس ES 350 نیز مانند خودروهای ES اولیه، یک سدان لوکس و جادار است که مشتریانی را هدف قرار داده که بیش از هر چیز به راحتی، آرامش و نرمی بها میدهند. صندلی های عقب نسل کنونی لکسوس ES بسیار جادار هستند، علتش هم این است که این خودرو ساختار پلت فرمش را از تویوتا Avalon قرض گرفته است که سدانی بزرگ محسوب میشود. به این ترتیب، به گزینهای عالی برای خریدارانی تبدیل میشود که به طور معمول از صندلی های عقب زیاد استفاده میکنند. طراحی عالی و شیکی که همیشه ویژگی خاص لکسوس به شمار میرفته نیز، دست نخورده و سر جایش باقی مانده است. کیفیت مواد اولیه نیز عالی است و نقطه قوت لکسوس ES 350 محسوب میشود. چراغ های زنون جزو تجهیزات استاندارد لکسوس ES 350 مدل 2014 محسوب میشود ولی اگر پکیج هایی که به صورت سفارشی به فروش میرسند را تهیه کنید، میتوانید از تجهیزات پیشرفتهای چون صندلی های جلو مجهز به تهویه و کروز کنترل قابل تنظیم بهرهمند شوید. این خودرو به سیستم تفریحات-سرگرمی نیز مجهز است ولی ریموت کنترل (Remote Touch) آن که از موس کامپیوتر الهام گرفته است، کارش را خوب انجام نمیدهد و همین یک نقطه ضعف محسوب میشود. البته لکسوس ES 350 مدل 2014 چندین نقطه ضعف دیگر هم دارد و شاید در بعضی موارد انتظارات مشتریان را برآورده نکند. البته این خودرو هیچ وقت یک خودرو اسپرت نبوده است ولی یک موتور شش سیلندر قوی و بی سر و صدا و یک سواری نرم، آن را به خودرویی مطلوب برای رانندگی تبدیل میکند. با این حال، اگر مشتریان به دنبال بهرمندی از رانندگی لذت بخش تری باشند، باید نگاهی هم به لکسوس IS 350 بیندازند که که البته کوچکتر و گران تر است. گفتنی است، آکورا TL، بیوک LaCrosse، کرایسلر 300 و هیوندای جنسیس نیز مانند لکسوس ES 350، همگی کابین های شیک و جاداری دارند، علاوه بر این، کرایسلر 300 و هیوندای جنسیس قیمت کمتری دارند و از تجهیزات مشابهی نیز برخوردارند. با این که لکسوس ES 350 نسبت به رقبایش از مزایای زیادی برخوردار نیست، ولی اگر به دنبال یک سدان راحت هستید، میتواند گزینه بسیار خوبی باشد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
لکسوس ES 350 مدل 2014، یک سدان لوکس با اندازه متوسط است که پنج نفر را در خودش جا میدهد. تجهیزات استاندارد این سدان عبارتند از: رینگ های آلومینومی 17 اینچی، چراغ های زنون، چراغ های LED مخصوص رانندگی در روز، چراغ های مه شکن، سانروف، دسترسی بدون کلید، آینه های جانبی مجهز به گرمکن، کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، صندلی های جلو با قابلیت تنظیم در هشت جهت، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، روکش هایی از جنس وینیل، آینه الکتروکرومیک، سیستم تماس اضطراری، اتصال تلفن همراه و سیستم صوتی از طریق بلوتوث، سیستم صوتی مجهز به سی دی خوان و هشت بلندگو، رادیوی ماهوارهای و درگاه iPod و USB. اگر پکیج Display Audio را خریداری کنید یک نمایشگر 7 اینچی، درگاه ریموت کنترل (Remote Touch)، دوربین دید عقب، Siri Eyes Free (هندزفری ارتقا یافته iPhone)، سیستم صوتی پیشرفته تر و رادیوی HD نیز در اختیارتان قرار میگیرد. پکیج Navigation دارای همه موارد فوق است و این تجهیزات را نیز به آن ها اضافه میکند: مسیریاب ماهواره ای، نمایشگر بزرگتر و 8 اینچی، کنترل صوتی، سیستم صوتی با صدای فراگیر و اتصال ارتقا یافته سیستم صوتی و تلفن هوشمند از طریق اپلیکیشن Enform. سیستم صوتی Mark Levinson با صدای فراگیر را نیز میتوان به این پکیج اضافه کرد. پکیج Premium همه امکانات پکیج Navigation را دارد و این موارد را نیز به آن ها اضافه میکند: غربیلک فرمان برقی، حافظه تنظیمات صندلی راننده، روکش چرمی و تزیینات چوبی در کابین و روی غربیلک فرمان. پکیج Luxury همه امکانات پکیج Premium را داراست و این تجهیزات را نیز به آن ها میافزاید: روکش های چرمی، گرمکن و مجاری هوا برای صندای های جلو. و در نهایت هم پکیج Ultra Luxury قرار دارد که همه تجهیزات پکیج های Premium و Luxury را داراست و این موارد را نیز به آن ها میافزاید: سقف پانوراما، روکش چرمی اعلا، نشیمن گاه برقی قابل تنظیم برای صندلی راننده، آفتابگیر برقی شیشه عقب، آفتابگیرهای دستی جانبی و نورپردازی ویژه در کابین داخلی. تجهیزاتی که به صورت تکی قابل خریداری هستند عبارتند از: درب صندوق عقب برقی، کروز کنترل قابل تنظیم، سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار عبور از خط، برف پاک کن های مجهز به حسگر باران، گرمکن و مجاری هوا برای صندلی های جلو، روکش صندلی از جنس وینیل، گرمکن غربیلک فرمان و آفتابگیر برقی عقب.
قدرت و عملکرد موتور
تأمین نیروی پیشران لکسوس ES 350 بر عهده یک موتور شش سیلندر 3.5 لیتری گذاشته شده است که 268 اسب بخار نیرو و حدود 336 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. دیفرانسیل جلو و گیربکس اتوماتیک شش سرعته نیز جزو تجهیزات استاندارد هستند. در تست سرعت، این خودرو توانست ظرف 6.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که با صفر تا صد رقبایش برابر است. میزان مصرف سوخت این سدان لوکس نیز در سیکل ترکیبی 11.40 لیتر (13.03 در شهر و 8.83 در بزرگراه) برآورد شده است.
ایمنی
لکسوس ES 350 به صورت استاندارد مجهز به این تجهیزات ایمنی است: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوای جانبی در عقب و جلو، کیسه هوای پردهای و کیسه هوای زانوی راننده. سیستم Lexus Safety Connect نیز این امکانات را در اختیار مشتریان قرار میدهد: سیستم هشدار تصادف، سیستم مکان یاب خودور مسروقه و دکمه تماس اضطراری. تجهیزاتی که به صورت سفارشی قابل خریداری هستند عبارتند از: حسگرهای پارک در جلو و عقب، سیستم هشدار عبور از خط، سیستم هشدار نقاط کور و ترافیک پشت سر. کروز کنترل قابل تنظیم و سیستم هشدار تصادف نیز به صورت سفارشی قابل تهیه هستند. سیستم پیشگیری از تصادف، در صورتی که وقوع تصادف را به صورت قطعی تشخیص بدهد، کمربندهای ایمنی را محکم میکند و ترمز میگیرد. در تست ترمز، یک لکسوس ES 350 که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حرکت بود، پس از ترمزگیری مسافتی حدود 38 متر را طی کرد و سپس متوقف شد که مسافتی متوسط محسوب میشود. موسسه اینی بزرگراه ها در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو و طرفین رتبه "خوب" ، و در زمینه مقاومت طرفین و سقف نیز بالاترین رتبه ممکن یعنی "خوب" را به این سدان زیبا داده است. عملکرد محافظ های گردن صندلی های جلو هنگام بروز تصادف نیز موفق به کسب رتبه "خوب" شده است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کابین داخلی لکسوس ES 350 شیک و مدرن است. تزیینات چوبی هنوز در آن به چشم میخورد و بیشتر شبیه یک اثر هنری ناب به نظر میرسد. ساعت آنالوگ در وسط داشبورد، حسی کلاسیک به فضا میدهد که حکمرانی تجهیزات فوق پیشرفته را در هم میشکند. البته کیفیت مواد بستگی به این دارد که روکش چرمی را انتخاب کنید یا روکش استاندارد وینیل را، ولی در هر دو صورت، کیفیت ساخت و پرداخت عالی و به سبک و سیاق لکسوس است. استفاده از کلیدهای کنترلی مربوط به سیستم تهویه مطبوع راحت و آسان است، ولی استفاده از دکمه های سیستم صوتی قدری دشوار و پیچیده است چون تنظیمات زیادی دارد. اگر پکیج های Display Audio یا Navigation را خریداری کنید، ریموت کنترل مخصوص لکسوس یا همان Lexus Remote Touch نیز در اختیارتان قرار خواهد گرفت که ابزاری شبیه موس کامپیوتر است و یک مکان نما را بر روی صفحه نمایشگر به حرکت در میآورد. با این که کار کردن با این ابزار شباهت زیادی به کار کردن با موس کامپیوتر دارد، ولی بیش از حد حساس است و ممکن است کار کردن با آن در حین رانندگی، حواس تان را پرت کند. اگر تجهیزات مدرن و پیشرفته برایتان اهمیت دارند، به شما توصیه میکنیم قبل از خریدن یک دستگاه لکسوس ES 350، قدری با Remote Touch تمرین کنید تا قلق آن دستتان بیاید. کابین حسابی جادار است و افراد بلند قد روی صندلی های جلو کاملاً راحت خواهند بود. البته فضای پا برای صندلی های عقب بسیار کم است و سر افراد بلند قد هم به طور قطع به سقف برخورد خواهد کرد. گنجایش صندوق عقب 0.43 متر مکعب است که برای این کلاس از خودروها متوسط به شمار میرود. صندلی عقب تاشو نیست ولی قسمت وسط صندلی به جلو خم میشود.
تجربه رانندگی
لکسوس ES 350 با بهره گیری از موتور قوی و شش سیلندرش، سواری نرم و راحتی در اختیار سرنشینان قرار میدهد. هنگامی که با سرعت در بزرگراه حرکت میکنید، کابین بسیار ساکت و بی سر و صداست و صدای موتور، باد یا تایرها وارد آن نمیشود. پستی و بلندی های سطح جاده نیز به خوبی جذب میشوند، با این حال زیاد انتظار داشته باشید که به هیچ عنوان تحت تأثیر ناهمواری های جاده قرار نگیرید. لکسوس ES 350 طوری تنظیم شده است تا بیشترین تعادل و توازن و بالاترین هندلینگ را داشته باشد. فرمان در سر پیچ ها بسیار دقیق است که برای یک سدان بزرگ بی نظیر است. اگر حالت Sport را انتخاب کنید، کیفیت هندلینگ بالا میرود و انتخاب حالت Normal باعث میشود فرمان بیش از حد سبک احساس شود.