خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
دیپورت مگان
1393/06/08
08:36
دیپورت مگان
در حالی که آمارهای تولید نشان میدهد پارسخودرو تولید محصولی جدید از رنو را به نام «ساندرو» آغاز کرده است، خبر میرسد این شرکت گویا دیگر تمایلی به مونتاژ مگان (دیگر میهمان رنویی جاده مخصوص) ندارد. هر چند آمار چهار ماهه تولید از مونتاژ 19 دستگاه مگان حکایت داشت و از همین رو گمان میرفت این خودرو 102 میلیون تومانی دوباره به جمع جاده مخصوصیها بازگشته است، اما به گفته منابع آگاه، پارسخودرو دیگر قصدی برای ادامه تولید مگان ندارد.
شاهد این ادعا، بیمیلی پارسخودرو به ثبت سفارش قطعات منفصله مگان است، چه آنکه رنوپارس (تامینکننده قطعات محصولات رنو در ایران)، هیچ سفارش جدیدی بابت تامین و ارسال قطعات مگان، از این شرکت (پارسخودرو) دریافت نکرده است. این در شرایطی است که هماکنون یک پک بزرگ شامل قطعات منفصله یک هزار و 500 دستگاه مگان، در ترکیه قرار دارد و در صورت تمایل پارسخودرو، راهی خطوط تولید این شرکت خواهد شد؛ با این حال پارسخودروییها که همواره به واسطه رنوپارس، قطعات مگان را تامین میکردند، ظاهرا دیگر قصد این کار را نداشته و بهنوعی قید مگان را زدهاند.
زندگی مگان در ایران
مگان اما در شرایطی این روزها دیگر خواهانی در جاده مخصوص ندارد که هشت سال پیش نیز بر سر آمدن و نیامدنش به ایران، دعوا بود. طی سال 85 و در شرایطی که دولت نهم تازه سکان هدایت کشور را به دست گرفته بود، خودروسازان داخلی بهدنبال اجرای پروژه پلت فرم مشترک X90 بودند، پروژهای که قرارداد آن با رنوی فرانسه منعقد و تندر-90 نیز اولین محصول آن بهشمار میرفت. با این حال، دولت وقت که پروژه پلت فرم مشترک X90 را بر خلاف مصالح کشور میدانست و از آن سو سنگاندازیهای گاه بیدلیلی نیز از طرف نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی بر سر راه این پروژه انجام میشد، اجرای پروژه موردنظر به تاخیر افتاد و تولید تندر-90 در موعد مقرر آغاز نشد. از آنجا که مگان نیز محصول رنو به حساب میآمد و همزمان با تندر-90 قرارداد مونتاژ آن در پارسخودرو بسته شده بود، دولت و مجلس همان طور که اجازه تولید تندر را در موعد مقرر آن ندادند، مونتاژ مگان را نیز به تاخیر انداختند و از همین رو این دو پروژه مدتها بعد به خطوط تولید خودروسازان کشور راه یافتند. اتفاقا آن زمان نیز قطعات منفصله مگان، تامین و حتی به گمرک کشور نیز رسیده بودند، اما وزارت صنایع وقت اجازه ترخیص قطعات این خودرو را نداد تا مگان در کنار تندر-90، معلق بماند. در نهایت نیز حدود دو سال طول کشید تا تندر و مگان مجوز تولید بگیرند، مجوزی که البته بسیار دیر صادر شد؛ یعنی زمانی که نرخ یورو دو برابر شده بود و دیگر امکان تولید این دو محصول با قیمتهای پیشبینیشده وجود نداشت. در واقع بزرگترین ضربهای که آن زمان به تندر-90 و مگان زده شد، آغاز دیرهنگام تولید و مونتاژ آنها بود، زیرا این اتفاق اجازه نداد «تولید محصولات با کیفیت و در عین حال دارای قیمت مناسب»، به عنوان یکی از بزرگترین اهداف مشارکت خودروسازان ایرانی با رنو، محقق شود. هرچه بود، مونتاژ مگان در ایران پس از کلی کش و قوس و تاخیر، آغاز شد و اگرچه این محصول آن اوایل قیمتی حدود 35 میلیون تومان داشت، اما رفتهرفته گران شد تا در بازار به محصولی لوکس تبدیل شود. یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت تدریجی مگان تا قبل از افزایش شدید نرخ ارز و تعلیق فعالیتهای رنو در ایران، نوسان رابطه پارسخودرو و رنوییها بود، چه آنکه گاهی به دلایلی از جمله «مسائل مالی»، تامین قطعات نیز به مشکل برمیخورد و در نتیجه تولید نیز کاهش مییافت؛ تاثیر این «کاهش» نیز در بازار خودرو چیزی نبود جز افزایش قیمت مگان، چه آنکه این میهمان فرانسوی بهتدریج از مرزهای 40 میلیون و 50 میلیون و 60 میلیون و حتی 70 میلیون تومان نیز عبور کرد و برای بسیاری از مشتریان، غیر قابل دسترس شد. این اما پایان ماجرای مگان در جاده مخصوص نبود، چه آنکه این میهمان فرانسوی در توفان دو اتفاق مهم دیگر نیز گیر افتاد تا با سرعتی بیشتر، جاده قیمت را طی کند. اولین اتفاق، رشد شدید نرخ ارز بود که سبب شد قیمت قطعات مگان رشد کرده و در نتیجه هزینه تولید آن افزایش شدیدی را تجربه کند. حالا دیگر مگان را با قیمت 70 میلیون تومان هم نمیشد در بازار خرید و هر کس میتوانست تنها یک دستگاه آن را از نمایندگیهای پارسخودرو بخرد، با فروش آن در بازار، یک شبه چند میلیون تومان کاسب میشد. در نهایت نیز وقتی رنو به دلیل اعمال تحریم مستقیم ایالاتمتحده آمریکا علیه خودروسازی ایران، فعالیتهایش را در جاده مخصوص به حالت تعلیق درآورد، مگان بیشتر و بیشتر گران شد و قیمت آن از مرز 90 میلیون تومان نیز گذشت. از پس این اتفاق، اختلاف قیمت کارخانه و بازار مگان نیز بالا و بالاتر رفت و به بیش از 15 میلیون تومان رسید و این به آن معنی بود که «میهمان فرانسوی» حالا دیگر حکم طلا را در بازار خودرو داشت و البته کمتر کسی دستش به آن میرسید. با وجود آنکه گمان میرفت سرکشیهای مگان پایان یافته، اما این خودرو همچنان در جاده قیمت پیش میرفت و کسی هم نمیتوانست مانع آن شود و دلیل این موضوع نیز توقف تولیدش از ابتدای امسال بود.
طبق آمارهای موجود، مگان در سه ماه نخست امسال حتی یک دستگاه هم تولید نداشت، اما در تیر ماه 19 دستگاه از آن مونتاژ شد، آن هم در شرایطی که حالا قیمت مگان به بیش از 100 میلیون تومان رسیده است. تولید همین 19 دستگاه اگرچه امید مشتریان مگان را برای تداوم تولید این خودرو در جاده مخصوص زنده کرد، اما وقتی پارسخودروییها تمایلی به واردات قطعات مگان ندارند، این معنایی جز بیمیلی سومین خودروساز بزرگ کشور به ادامه میزبانی از این میهمان فرانسوی ندارد؛ هر چند دلیل این «بیمیلی» مشخص نیست، اما شاید «بهصرفه نبودن تولید» یکی از دلایل پارسخودرو برای دیپورت مگان از ایران باشد. آن طور که پارسخودروییها عنوان میکنند، هزینه تولید مگان با توجه به نرخ بالای ارز و سایر مسائل، رشد شدیدی یافته و قیمت تمامشده آن بسیار بالا از آب درمیآید و با این شرایط، طبعا بسیاری از مشتریان مگان دیگر قدرت خرید آن را ندارند. مگان با وجود آنکه خودرو با کیفیتی بهشمار میرود و مردم نیز از آن راضی هستند، اما شاید برای خیلیها قابلهضم نباشد که بیش از 100 میلیون تومان برای خریدش هزینه کنند و با این حساب، طبیعی است که مگان بخش قابلتوجهی از مشتریانش را از دست بدهد. با این اوصاف، شاید پارسخودروییها نیز در حساب و کتاب خود به این نتیجه رسیدهاند که مگان را از سبد محصولات خود کنار گذاشته و جا را برای خودروهای ارزانتری مانند «ساندرو» باز کنند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
دیپورت
,
مگان
,
تولید
,
پارس خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
1 نظر
کاربر: Parsteam
9
مگان خودروی با کیفیت و خوبیه،ولی با اینکه یه خودرو برای مدت طولانی مثلا 4 یا 5 سال مونتاژ بشه و هیچ تغییری هم نکنه به شدت مخالفم
اگر بیان خط تولید مگان جدید و راه بندازن باز یه چیز ولی اگه بخوان همین مگان 30 سال ادامه بدن همون تولید نشه بهتره
11:59 1393/06/08
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
محمد-::::::::
12 نظر
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
8 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
102 نظر
لر بختیاری
21 نظر
تحویل 17خرداد
15 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
شهابx5 آبان
: سلام من هم امروز تحویل گرفتم ایشالا قسمت همه دوستان ثبت نام 13 آبان فاکتور 7 خرداد درباره ماشین: ماشین خوبیه کم صداس موتورش نرمال کار میکنه،بعضی اپشناش جذابه و کلا راحت بود کیفیت متریال داخلی خوب ولی بنظرم مصرفش بالاس نمی دونم شاید بخاطر اینه فعلا خشکه، نداشتن بعضی آپشن مانند نداشتن صندوق عقب برقی تو ذوق میزنه
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
عباسی
: سند ماشین برامون اومده اما خود ماشین نرسیده
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
زارع cvt مهر ۴۰۲
: هادی جان این ۲۵۰۰ ماشینی هم که تولید کردن بازار آزاد فروختن.. به ماهایی ک ثبت نام کردیم و پول پرداخت کردیم حالا حالاها ماشین نمیدن . مگه برا شرکت سایپا و مدیران دزدش بد شده؟؟ با پول ماها دارن ماشین تولید میکنن بازار ازاد میفروشن .. مملکت ما یه مسئول باعرضه نداره که جلوی این کلاهبرداری رو بگیره ....
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
علی
: پس A5 های سفید ثبت نامی 18 شهریور 1403 را کی تحویل می دهند فعلا برای من هیچ خبری نشده کسانی هستند که مراحلی از فرایند تحویل را طی و یا تحویل گرفته باشند خواهشن دوستان همراهی و اظهار نظرکنند.
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهی
: بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
شاهین اتومات
: متاسفانه با فساد سیستماتیک طرف هستیم ولی علنی زیر قرارداد پرداخت سود مشارکت میزنع و کتری از دستمون بر نمیاد راحت زیر تاریخ تحویل هم میزنع به ریشمون هم می خنده ، مثل رژیم صهیونیستی است شرکت سایپا
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
مجتبی
: بله فاکتور شده و تا مرحله صدور پلاک پیش رفته
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
سهیلا
: سلام دوستانی که شاهین جی دستی پیش فروش هستید تکمبل وجه اردیبهشت فاکتور شدید ؟؟؟؟ اسفندیار کورد نوشتند که ۸اردیبهشت فاکتور شدند واقعیت داره ؟؟؟؟
بهترین ماشین چینی در ایران برای خرید ۱۴۰۴؛ بررسی فنی و قیمتی
کمال
: قیمتها فضایی و غیر قابل دسترس،،،واقعا نمیشه خرید،،،یعنی نمیتونیم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
قم
: من ۲۵اردیبهشت جی ال تکمیل وجه کردم هفته آخرتیرتحویلم هست آیا تیرماه شاهین سوارمیشم برم مشهد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا
فوقالعاده 90 روزه 12 اسفند 1403
: کسی که مرد هستش و مث ما برای ریال به ریال پولش عرق ریخته و زحمت کشیده، از دور افتاده ترین شهرستان به تهران هم که زندگی بکنه، روز دوشنبه ساعت 10 صبح، کیلومتر 11 جاده کرج، جلو شرکت سایپا حضور پیدا میکنه و اعتراض میکنه، فقط دوستان آدرس رو اشتباه نرید جلوی امور مشتریان رو به رو کروز، تشریف بیارید کیلومتر 11 جلو خود شرکت خودرو سازی، تو گوگل مپ بزنید میاره/یاعلی
سایپا اطلس جی
23 مهر مشکی فاکتور نشده
: امیدوارم حرفت راست باشه و از طرف سایپا نباشی بخوای ماسمالی کنی ولی چجوری ساعت 5 صبح سایت باز میشه ک بفهمی فاکتور شدی
دنا 1.7
زینب اپشنال 4 مرداد
: چند مرداد هست تحویل شما؟
پژو 207i دستی
پانا 18
: 16/300 شده ، شما تحویلتون کی بوده و چقدر شده سودتون؟
سایپا کوییک
Rs
: این بهانه هسته قرارداد سود مشارکت داشته ربطی ندارد طبق بخشنامه خودشان باید نصف گرانی را از ما بگیرند همین کار را هم ایران خودرو می گیرد
ساینا
عمو جانی
: دوستان عرض ادب و احترام به همه هم میهنان عزیزو بردبار بنظر با وضعیت موجود، که با وجود جنگ اخیر و سایه جنگ پیشه رو برای این کشور پیش امده، البته برای سایپا و ایران خودرو فرقی نداره چون سیاستشان سود در سود بردن از پول مردم هست؛برای طرح های مختلف مثل فروش فوری .پیش فروش .مادران وغیره الان دیگه تفاوتی قائل نیستند.خودتون اذیت نکنید که من فروش فوریم چرا مال منو رو نمیدن.قطره چکانی از روی تاریخ به نوبت میدن.فروش فوری ها هم به اجبار رفته در صف کلی تحویل.
سایپا کوییک
کوییک gxrl
: اصلا معلوم نیست فاکتور کردنشون رو چه معیاره من پذیرش مرداد 1403 تکمیل وجه 12 اسفند تحویل هفته آخر اسفند 1403 هنو فاکتور نشده بعد دوستان میگن پذیرش دی ماه فاکتور شده
سایپا کوییک
کوییک اس27اردیبهشت
: سلام کویبک اس تا چندم فاکتور شده؟ چند روز پیش تماس گرفتم گفتن تا بیستم
سایپا اطلس جی
اطلس آذر
: من چهارشنبه میام چون تابرسم همون میشه رام دوره
ساینا
#عدم تعهد تحویل خودرو سایناs
: انشالله یه کارزار نه به خرید خودرو صفر از شرکت سایپا ثبت کردم آماده شد لینکشو می زارم تو صفحه همه امضاش کنید تا بی آبرو شه