خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
دیپورت مگان
1393/06/08
08:36
دیپورت مگان
در حالی که آمارهای تولید نشان میدهد پارسخودرو تولید محصولی جدید از رنو را به نام «ساندرو» آغاز کرده است، خبر میرسد این شرکت گویا دیگر تمایلی به مونتاژ مگان (دیگر میهمان رنویی جاده مخصوص) ندارد. هر چند آمار چهار ماهه تولید از مونتاژ 19 دستگاه مگان حکایت داشت و از همین رو گمان میرفت این خودرو 102 میلیون تومانی دوباره به جمع جاده مخصوصیها بازگشته است، اما به گفته منابع آگاه، پارسخودرو دیگر قصدی برای ادامه تولید مگان ندارد.
شاهد این ادعا، بیمیلی پارسخودرو به ثبت سفارش قطعات منفصله مگان است، چه آنکه رنوپارس (تامینکننده قطعات محصولات رنو در ایران)، هیچ سفارش جدیدی بابت تامین و ارسال قطعات مگان، از این شرکت (پارسخودرو) دریافت نکرده است. این در شرایطی است که هماکنون یک پک بزرگ شامل قطعات منفصله یک هزار و 500 دستگاه مگان، در ترکیه قرار دارد و در صورت تمایل پارسخودرو، راهی خطوط تولید این شرکت خواهد شد؛ با این حال پارسخودروییها که همواره به واسطه رنوپارس، قطعات مگان را تامین میکردند، ظاهرا دیگر قصد این کار را نداشته و بهنوعی قید مگان را زدهاند.
زندگی مگان در ایران
مگان اما در شرایطی این روزها دیگر خواهانی در جاده مخصوص ندارد که هشت سال پیش نیز بر سر آمدن و نیامدنش به ایران، دعوا بود. طی سال 85 و در شرایطی که دولت نهم تازه سکان هدایت کشور را به دست گرفته بود، خودروسازان داخلی بهدنبال اجرای پروژه پلت فرم مشترک X90 بودند، پروژهای که قرارداد آن با رنوی فرانسه منعقد و تندر-90 نیز اولین محصول آن بهشمار میرفت. با این حال، دولت وقت که پروژه پلت فرم مشترک X90 را بر خلاف مصالح کشور میدانست و از آن سو سنگاندازیهای گاه بیدلیلی نیز از طرف نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی بر سر راه این پروژه انجام میشد، اجرای پروژه موردنظر به تاخیر افتاد و تولید تندر-90 در موعد مقرر آغاز نشد. از آنجا که مگان نیز محصول رنو به حساب میآمد و همزمان با تندر-90 قرارداد مونتاژ آن در پارسخودرو بسته شده بود، دولت و مجلس همان طور که اجازه تولید تندر را در موعد مقرر آن ندادند، مونتاژ مگان را نیز به تاخیر انداختند و از همین رو این دو پروژه مدتها بعد به خطوط تولید خودروسازان کشور راه یافتند. اتفاقا آن زمان نیز قطعات منفصله مگان، تامین و حتی به گمرک کشور نیز رسیده بودند، اما وزارت صنایع وقت اجازه ترخیص قطعات این خودرو را نداد تا مگان در کنار تندر-90، معلق بماند. در نهایت نیز حدود دو سال طول کشید تا تندر و مگان مجوز تولید بگیرند، مجوزی که البته بسیار دیر صادر شد؛ یعنی زمانی که نرخ یورو دو برابر شده بود و دیگر امکان تولید این دو محصول با قیمتهای پیشبینیشده وجود نداشت. در واقع بزرگترین ضربهای که آن زمان به تندر-90 و مگان زده شد، آغاز دیرهنگام تولید و مونتاژ آنها بود، زیرا این اتفاق اجازه نداد «تولید محصولات با کیفیت و در عین حال دارای قیمت مناسب»، به عنوان یکی از بزرگترین اهداف مشارکت خودروسازان ایرانی با رنو، محقق شود. هرچه بود، مونتاژ مگان در ایران پس از کلی کش و قوس و تاخیر، آغاز شد و اگرچه این محصول آن اوایل قیمتی حدود 35 میلیون تومان داشت، اما رفتهرفته گران شد تا در بازار به محصولی لوکس تبدیل شود. یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت تدریجی مگان تا قبل از افزایش شدید نرخ ارز و تعلیق فعالیتهای رنو در ایران، نوسان رابطه پارسخودرو و رنوییها بود، چه آنکه گاهی به دلایلی از جمله «مسائل مالی»، تامین قطعات نیز به مشکل برمیخورد و در نتیجه تولید نیز کاهش مییافت؛ تاثیر این «کاهش» نیز در بازار خودرو چیزی نبود جز افزایش قیمت مگان، چه آنکه این میهمان فرانسوی بهتدریج از مرزهای 40 میلیون و 50 میلیون و 60 میلیون و حتی 70 میلیون تومان نیز عبور کرد و برای بسیاری از مشتریان، غیر قابل دسترس شد. این اما پایان ماجرای مگان در جاده مخصوص نبود، چه آنکه این میهمان فرانسوی در توفان دو اتفاق مهم دیگر نیز گیر افتاد تا با سرعتی بیشتر، جاده قیمت را طی کند. اولین اتفاق، رشد شدید نرخ ارز بود که سبب شد قیمت قطعات مگان رشد کرده و در نتیجه هزینه تولید آن افزایش شدیدی را تجربه کند. حالا دیگر مگان را با قیمت 70 میلیون تومان هم نمیشد در بازار خرید و هر کس میتوانست تنها یک دستگاه آن را از نمایندگیهای پارسخودرو بخرد، با فروش آن در بازار، یک شبه چند میلیون تومان کاسب میشد. در نهایت نیز وقتی رنو به دلیل اعمال تحریم مستقیم ایالاتمتحده آمریکا علیه خودروسازی ایران، فعالیتهایش را در جاده مخصوص به حالت تعلیق درآورد، مگان بیشتر و بیشتر گران شد و قیمت آن از مرز 90 میلیون تومان نیز گذشت. از پس این اتفاق، اختلاف قیمت کارخانه و بازار مگان نیز بالا و بالاتر رفت و به بیش از 15 میلیون تومان رسید و این به آن معنی بود که «میهمان فرانسوی» حالا دیگر حکم طلا را در بازار خودرو داشت و البته کمتر کسی دستش به آن میرسید. با وجود آنکه گمان میرفت سرکشیهای مگان پایان یافته، اما این خودرو همچنان در جاده قیمت پیش میرفت و کسی هم نمیتوانست مانع آن شود و دلیل این موضوع نیز توقف تولیدش از ابتدای امسال بود.
طبق آمارهای موجود، مگان در سه ماه نخست امسال حتی یک دستگاه هم تولید نداشت، اما در تیر ماه 19 دستگاه از آن مونتاژ شد، آن هم در شرایطی که حالا قیمت مگان به بیش از 100 میلیون تومان رسیده است. تولید همین 19 دستگاه اگرچه امید مشتریان مگان را برای تداوم تولید این خودرو در جاده مخصوص زنده کرد، اما وقتی پارسخودروییها تمایلی به واردات قطعات مگان ندارند، این معنایی جز بیمیلی سومین خودروساز بزرگ کشور به ادامه میزبانی از این میهمان فرانسوی ندارد؛ هر چند دلیل این «بیمیلی» مشخص نیست، اما شاید «بهصرفه نبودن تولید» یکی از دلایل پارسخودرو برای دیپورت مگان از ایران باشد. آن طور که پارسخودروییها عنوان میکنند، هزینه تولید مگان با توجه به نرخ بالای ارز و سایر مسائل، رشد شدیدی یافته و قیمت تمامشده آن بسیار بالا از آب درمیآید و با این شرایط، طبعا بسیاری از مشتریان مگان دیگر قدرت خرید آن را ندارند. مگان با وجود آنکه خودرو با کیفیتی بهشمار میرود و مردم نیز از آن راضی هستند، اما شاید برای خیلیها قابلهضم نباشد که بیش از 100 میلیون تومان برای خریدش هزینه کنند و با این حساب، طبیعی است که مگان بخش قابلتوجهی از مشتریانش را از دست بدهد. با این اوصاف، شاید پارسخودروییها نیز در حساب و کتاب خود به این نتیجه رسیدهاند که مگان را از سبد محصولات خود کنار گذاشته و جا را برای خودروهای ارزانتری مانند «ساندرو» باز کنند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
دیپورت
,
مگان
,
تولید
,
پارس خودرو
📸
امکان جدید!
از این به بعد میتوانید همزمان با ارسال نظر،
تصویر دلخواه
خود را (مانند رسید خرید، حواله، یا هر تصویر مرتبط) آپلود کنید.
⭐ این امکان فقط برای کاربران ثبتنام شده فعال است.
✕
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
1 نظر
کاربر: Parsteam
9
مگان خودروی با کیفیت و خوبیه،ولی با اینکه یه خودرو برای مدت طولانی مثلا 4 یا 5 سال مونتاژ بشه و هیچ تغییری هم نکنه به شدت مخالفم
اگر بیان خط تولید مگان جدید و راه بندازن باز یه چیز ولی اگه بخوان همین مگان 30 سال ادامه بدن همون تولید نشه بهتره
11:59 1393/06/08
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
ارسال تصویر
(اختیاری)
ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکانپذیر است.
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱
46 نظر
محسن ا
10 نظر
Jalil fathi
6 نظر
اطلاعات خودرو
تاجی 🇮🇷
103 نظر
ساینا پیش فروش ۱۲ اسفند
22 نظر
تیر دوگانه
21 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز
: سلام.دوستانی که کارت سوخت از سایت ثبت کردن چند روزه کارت میرسه؟
وعده سایپا برای تحویل شاهین، اطلس و سهند
علی
: سلام من مهر402ثبت نام کردم واسه شاهین اتومات سی وی تی تا الان هیش خبری از دعوتنامه نیس اومدن طرح تبدیل جی ال مسخره ترین گذاشتن خداازتون نگذره ماشین زیر پام فروختم حیرونم کردن آخه بی وجدانا چرا مردم اذیت میکنید شماکه اینهمه داری میخورید چرا ماشین خودمون نمیدید چقد بگیم خدا دیگه حالم از خدابهم میخوره گناه من چیه عربا سوار آخرین مدل لندکروز وماشینا ژاپنی آمریکایی بشن ماهم دل به آرزوی یک ماشین چینی باشیم کاشکی یه زلزله ای صاعقه ای سونامی همه مون صاف میکرد دیگه خسته شدم کسی نیس خدایی وجودنداره اگه داشت جواب مارومیداد
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
T8
: والا مال من 26مهر فاکتور شد اول آبان بیمه شد و از اون زمان تا الان رو مرحله صدور پلاک زرد مونده وخبری نیست
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 سوم خرداد
: عید هم اگه بدن بازم راضی ام ترسم از اینه که بعد از عید بدن با مدل 1404 !!! اینو کجای دلمون باید گذاشت !!!؟؟؟
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5تهران
: ماکه ثبت نام فروردین هستیم و3ماه دیرکردن از تحویل ماشین بیخیال شدیم اما بعضی دوستان چه دل خوشی دارن که آرزو دارن ماشینشون شاسی بشه.بنظرم بیخیالی طی کنید و دعا کنید برای عید بهتون تحویل بدن بقیش پیش گش
آغاز پیش فروش خودرو سهند برای اولین بار (اسفند 1402)
تورج
: با توجه به تاریخ های ذکر شده میشه نتیجه گرفت حداقل 3 ماه بعد از تکمیل وجه خودرو تحویل داده میشه
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
جی ال
: علی مدبر من حالشو ندارم بهت فحش بدم خودت زحمت بکش یه فحش آبدار به خودت بده
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
حامد
: نه عزیز واریزی خرداد نداریم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
J7 شیراز
: نه فقط پیامک شاسی اومده همین
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
منتظر شاهین پلاس
: سلام. ۲۱ آبان فاکتور شدم. ۲۹ آبان پلاک شدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان دیزل
مجید
: دوستان امروز جمعه نیسان دوگانه آبی. فروختن یک میلیارد من خودم توی معامله بودم
ساینا
علی
: حدا اقل ده رور
ساینا
امید
: منم تحویل آبان بودم، مهر اومد نشد پرداخت کنم دیگه فعلا دعوتنامه نیومده.
نیسان دیزل
منتظر پلاک
: محمد آقا اگر یک سال نگهداری 1400میخرن اون موقع هم پرایدبار میشه 900. و. اریسان هم میشه 1100. حالا. نگهدار
سورن ELX EF7
نیما
: درود دوستان سورن دوگانه قابلیت حذف مخزن از صندوق رو داره ؟؟
نیسان دیزل
محمد
: خوابشو ببینی 1400 کمتر نمیدم نگهش میدارم
ساینا
ساینا تحویل شهریور محمد
: شما کجاهستید ؟ منم 26 ابان فاکتور شدم 27 هم پلاک پ چرا چراغم روشن نشد برا تحویل تهرانم هستم
سورن ELX EF7
حبیب
: خخخخ مبارک باشه خوب یکیش جایزه هست 🤣🤣
سایپا اطلس جی
اطلس00
: تقصیر شماها نیست ها تقصیر ماست میایم اعلام میکنیم
سایپا کوییک
کوییک اس
: 27مرداد