عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

 علی رغم بهبود فراوان موتورهای گازوئیلی، این موتورها همچنان در تبدیل انرژی شیمیایی به نیروی مکانیکی خیلی کارآمد نیستند؛ شاید حدود 7 درصد از این انرژی در این نوع موتورها به گرما تبدیل می‌شود و این وظیفه را سیستم خنک کننده اتومبیل بر عهده دارد؛ در حقیقت، سیستم خنک کننده زمانی که خودرو در حال حرکت در بزرگراه است، در حدود دو خانه سایز متوسط انرژی گرمایشی را هدر می‌دهد! اولین کار این سیستم محافظت از موتور در مقابل جوش آوردن است که این کار را از طریق انتقال این گرما به هوا انجام می‌دهد؛ علاوه بر این، این سیستم چندین وظیفه مهم دیگر نیز، بر عهده دارد. 

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

موتور خودروی شما در دمای نسبتا بالا، بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد؛ بدین صورت در زمانی که موتور سرد است، موجب خرابی سریعتر قطعات، کاهش کارایی و افزایش آلایندگی آن می‌شود. گرم کردن سریع موتور و حفظ دمای ثابت آن، از جمله مهمترین وظایف سیستم خنک کننده محسوب می‌شود. داخل موتور، بنزین به صورت بی وقفه در حال سوختن است؛ میزان زیادی از گرمای این سوخت از سیستم اگزوز خارج اما اکثر آن به داخل موتور برای افزایش دمای آن نفوذ می‌کند. زمانی که خنک کننده خودرو به 200 درجه فارنهایت (93 درجه سلسیوس) برسد، موتور بهترین عملکرد را دارد.

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

در این دما :

-  محفظه احتراق به اندازه ای داغ می‌شود که قادر به تبخیر کامل بنزین به بخار با احتراق بهتر و آلایندگی کمتر است.

- روغن های به کاررفته برای چرب کردن موتور دارای غلظت کمتری هستند؛ بنابراین موجب حرکت آزادانه تر موتور و استفاده کمتر نیروی موتور برای حرکت اجزای داخلی آن می‌شود.

- در نهایت موجب کاهش ساییدگی اجزای فلزی موتور می‌شوند.

دو نوع سیستم خنک کننده در خودروها یافت می‌شود : سیستم آب خنک و هوا خنک. 

 

سیستم آب خنک

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

سیستم خنک کننده در خودروهای آب خنک مایعی است که از طریق لوله ها و دالان ها در موتور انتشار می‌یابد؛ زمانی که این مایع از طریق موتور داغ برای جذب گرما جریان می‌یابد، موتور خنک می‌شود؛ سپس این مایع به مبدل گرمایشی یا رادیاتور که گرمای مایع را به هوا از طریق مبدل انتقال می‌دهد، عبور داده می‌شود. 

 

سیستم هوا خنک

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

برخی خودروهای قدیمی و تعداد کمی از خودروهای جدید دارای این سیستم خنک کننده هستند؛ در این نوع سیستم به جای جریان مایع در داخل موتور، موتور با پره های آلومینیومی پوشیده می‌شود که موجب دور شدن گرما از سیلندرها می‌شود؛ پره های قدرتمند این فن، موجب انتقال گرما به هوا و جریان هوای خنک به داخل موتور می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا بیشترین تمرکز خود را روی سیستم آب خنک که اکثر خودروها به آن تجهیز شده‌اند، بگذاریم. 

 

سیستم لوله کشی

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

سیستم خنک کننده در خودروی شما دارای لوله کشی های زیادی است؛ در ابتدا این بحث را با پمپ سیستم، سپس اجزای کلی و در نهایت جزییات بیشتر آن آغاز می‌کنیم. پمپ، مایع را به درون بلوک سیلندر می‌فرستد؛ سپس به سر سیلندر موتور برمی‌گردد؛ ترموستات در جایی قرار دارد که مایع از موتور خارج می‌شود؛ زمانی که ترموستات بسته باشد، لوله اطراف ترموستات مایع برگشتی را مستقیما به پمپ برمی‌گرداند؛ اما اگر باز باشد، در ابتدا مایع را به داخل رادیاتور و سپس به پمپ برمی‌گرداند. گفتنی است که برای سیستم گرمایشی نیز، یک مدار جداگانه وجود دارد؛ در این مدار، مایع از سرسیلندر دریافت و از طریق هیتر اصلی عبور و سپس به پمپ بازمی‌گردد. در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، مدار جداگانه ای برای خنک سازی مایع گیربکس ساخته شده در رادیاتور وجود دارد؛ روغن گیربکس از طریق مبدل ثانویه گرما درون رادیاتور پمپ می‌شود. 

 

مایع

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

خودروها در دماهای متفاوت از زیر صفر تا 100 درجه فارنهایت (38 سانتیگراد) کار می‌کنند؛ هر مایعی که برای خنک سازی موتور استفاده می‌شود، باید دارای نقطه ذوب بسیار پایین، نقطه جوش بالا و تحمل دمای بسیار بالا باشد. آب یکی از موثرترین مایعات در تحمل گرمای زیاد است، اما آب منجمد در دمای بسیار بالا برای موتور خودرو استفاده می‌شود؛ مایعی که در اکثر خودروها با ترکیب یخ و گلیکول اتینل به کار می‌رود، ضد یخ نام دارد؛ با اضافه کردن گلیکول اتینل به آب، نقطه جوش و انجماد به طور چشمگیری بهبود می‌یابد. 

 

نقطه انجماد – نقطه جوش مایع

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

- آب خالص : صفر درجه سانتیگراد / 32 درجه فارنهایت – 100 درجه سانتیگراد / 212 درجه فارنهایت 

- 50 / 50 ترکیب C2H6O2 / آب : 37 درجه سانتیگراد / 35- فارنهایت – 106 درجه سانتیگراد / 223 درجه فارنهایت

- 30 / 70  ترکیب  C2H6O2 / آب : 55 درجه سانتیگراد / 67- فارنهایت – 113 درجه سانتیگراد / 235 درجه فارنهایت

درجه خنک کننده می‌تواند از 250 به 275 درجه فارنهایت (121 به 135 درجه سانتیگراد) برسد. زمانی که گلیکول اتیلن اضافه شود، این دما موجب جوش آوردن خنک کننده می‌شود؛ بنابراین باید کار دیگری برای افزایش دمای جوش سیستم انجام شود. سیستم خنک کننده از فشار بیشتری برای افزایش نقطه جوش خنک کننده استفاده می‌کند؛ درست با بالا رفتن دمای جوش آب، در صورت تحت فشار قرار دادن سیستم نیز، دمای جوش خنک کننده بالاتر می‌رود؛ اکثر خودروها دارای محدودیت فشار 6 تا 7 کیلوگرم در هر اینچ مربع هستند که نقطه جوش را تا دمای 45 فارنهایت (25 سانتیگراد) افزایش می‌دهند؛ بنابراین می‌توان گفت که خنک کننده قادر به تحمل دمای بالا است. ضد یخ نیز، شامل موادی برای جلوگیری از زنگ زدگی تجهیزات داخلی موتور است.

 

پمپ آب

عملکرد سیستم های خنک کننده در خودرو  (قسمت اول)

در خودروی شما از یک پمپ گریز از مرکز استفاده شده است. پمپ آب، یک پمپ گریز از مرکز با یک تسمه متصل به میل لنگ موتور است که در زمان حرکت موتور وظیفه به جریان انداختن مایع در موتور را دارد. پمپ آب از نیروی گریز از مرکز برای فرستادن مایع به بیرون در زمان چرخش آن مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند موجب خارج شدن مداوم مایع از مرکز شود؛ ورودی پمپ نزدیک مرکز تعبیه شده است تا مایع برگشتی از رادیاتور را به پره های پمپ برساند؛ پره های پمپ، مایع را به بیرون از پمپ یعنی درست جایی که مایع وارد موتور می‌شود، حرکت می‌دهند. مایع خارج شده ابتدا در بلوک سیلندر و سرسیلندر و سپس در داخل رادیاتو جریان و در نهایت به سمت پمپ بازمی‌گردند. در قسمت دوم به جزییات بیشتری خواهیم پرداخت. در قسمت دوم این مقاله که هفته دیگر تقدیم شما می‌گردد، با بقیه قسمت های این سیستم آشنا می‌شویم.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : سیستم هوا خنک , پمپ آب , رادیاتور , سیستم هوا خنک , سیستم آب خنک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

م ج
1

چرا کولرم بعضی وقتها از کار می افتت وخود به خود درست میشود ماشینم پراید وانت s151 94 است
17:50  1395/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : واریزی اولیه ۱۹آذر ۱۴۰۳ . تکمیل وجه ۲۷اردیبهشت ۱۴۰۴ امروز فاکتور شد
شاهین g شهریور : سلام دوستان من اگه بخوام بیخیال تکمیل وجه بشم چیکار باید بکنم؟ نصف مبلغو دی ماه واریز کردم هنوز هیچ پیامی نیومده لطفا راهنمایی کنید
.... : سلام کسی امروز فاکتور نشده
۱ اردیبهشت : بچه ها الکی دلتونو صابون نزنید با چت جی پی تی صحبت کردم گفت بهترین حالت بهار ۱۴۰۵ ماشینمونو میدن تازه بهترین حالت پولمون رفت ماشینمونم رفت
فربد : سلام خدا خدا کنید ماشینتون رو تحویل بدن جریمه تاخیر پیشکش برای تاخیر در تحویل بهانه کمبود قطعه میارن برای جریمه تاخیر که الان 7 ماه هست من خودرو رو تحویل گرفتم چی؟؟ میگن باید منتظر بمونید تا به بانک معرفی بشید
فربد : خیلی دلخوش به جریمه تاخیر نباشید. هر وقت ماشین رو دادن دوباره باید چندسال منتظر بمونی تا جریمه تاخیر رو پرداخت کنن. من اطلس G بهمن ماه تحویل گرفتم هنوز که هنوزه جریمه تاخیرش رو ندادن. تماس میگیریم پشتیبانی سایپا میگه باید منتظر بمونید تا معرفی بشید به بانک. میگم تا کی میگه الله اعلم
اشکان j7 : والا عزیز جان من تا قبل این ماشین پراید دلشتم و هنوز دارم تازه اینم موقعی که ارزون بود تونستم بگیرم همچین خبری نیس اگه ۳۰ سال پیش بود و دکتر بودیم میگفتم اره وضع خوبی میتونیم داشته باشیم
بنیامین : سلام امروز جک ایکس ۵ گرفتم بچه ها امروز میزون میزونوم
مرتضی : سلام دوست عزیزمان مثل شما ۷مهر ۴۰۲مبلغ ۲۹۰ملیون واریز کردم برا شاهین cvt ۲مرداددعوت نامه اومد رفتم نمایندگی ۴۱۰ملیون تکمیل وجه کردم پیگیر باشین شاید دعوت نامه اومده متوجه نشدین
+Sadegh : خودم هم تجربه خصوصی سازی رو دارم ولی اون خصوصی سازی که شما میگید اینجوریه که یک شرکت رو با اموال زیاد به قیمت مفت میفروشند به افراد رانت دار اونهم به صورت قسطی، و اونها هم لزومی نمی بینند بخوان شرکت رو سرپا کنند فقط اموالش رو میفروشند و یک پول خوب به جیب میزنند، ولی الان همون اتفاقی که برای ایران خودرو افتاد داره برای سایپا هم میوفته ولی زیان انباشته سایپا خیلی بیشتره، در هر صورت در کوتاه مدت این اتفاق به سود ماست و زودتر به ماشینمون میرسیم، بقیش دیگه گور باباشون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
الهام : شما الان فاکتور شدی؟؟ منم مثل شما هستم ولی فاکتور نشدم
اپشنال شهریور : داداش میگم بعد از ظهر فاکتور شدی یعنی تو همین یکی دو ساعت گذشته
0019 : 12198086
کوئیک جی ایکس ال تحویل مرداد : آقا چرت ننویس ، دنباله ایجاد استرس بین مردم نکنید
حسن پیش پانا فولاد مرداد : دوستان عزیز خواهشا همدیگع رو درک کنید. هم حرف شما درسته هم حرف اون آقا که از این وضعیت اعصابش خورده. بخدا ایشونم حق داره راست میگه میری شکایت کنی تا اخرش میری یهو میاد بیرون. همدرد هم باشیم تو این وضعیت عجیب و غریب. دوستانی که سوال کردن اقا وضعیت من مثل قبلا درست شده هیچ پولی هم نخواستن تبدیل هم نزدم. ما قیمت جدید پرداخت کردیم اون برا پرداختی ها قدیم بود.
اپشنال شهریور : مبارک باشه الان فاکتور شدی یا قبل ظهر
دنا شهریور : بی زحمت شماره ردیف قراردادتون روهم اعلام میکنید
کوییک آرتیپ اس : کوییک آرتیپ اس،تکمیل وجه13خرداد،دیروزفاکتورشدم.. پذیرش12135576.....نمایندگی رخشنده،کوار.فارس
دنا اپشنال شهریور : امروز فاکتور شدم منتها تیکش سبز نشده مشکلی هست،
دنا اپشنال شهریور : تکمیل وج 5تیر ارسال پرونده10تیر فاکتور شد