ظاهراً موتورهای تنفس طبیعی در حال خارج شدن از گردونه هستند و گرایش حودروسازان به داشتن موتورهایی قوی تر باعث شده است توربوشارژرها وارد همه حوزه های خودرویی بشوند. جدیدترین شاهد بر این مدعا مرسدس بنز SL400 جدید است که به تازگی وارد بازار شده است. این روداستر جایگزین مرسدس بنز SL350 شده است و تنها تغییری که در نسخه قدیمی صورت گرفته این است که موتور آن با یک موتور جدید شش سیلندر 3 لیتری و مجهز به توربوشارژر تعویض شده است. موتور شش سیلندر جدید قادر است 26 اسب بخار نیرو و 110 نیوتن متر گشتاور بیشتر تولید کند. کمپانی مرسدس بنز مدعی است صفر تا صد این موتور 0.7 ثانیه کاهش پیدا کرده و به 5.2 ثانیه رسیده است و میتواند به حداکثر سرعت 248 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. با این که کمپانی فوق یک گیربکس نه سرعته را هم به صورت سفارشی در اختیار مشتریان قرار میدهد ولی این خودروساز آلمانی فکر میکند گیربکس هفت سرعتهای که به صورت استاندارد ارائه میشود برای خودرو SL400 کفایت میکند. موتور شش سیلندر مجهز به توربوشارژر دوگانه، سال گذشته برای نخستین بار روی سدان E400 نصب شد ولی روی آن خودرو، نیروی کمتری تولید میکرد. موتور مرسدس بنز SL400 نیز از فناوری بسیار بالایی برخوردار است تا ضمن پایین آوردن مصرف سوخت، گشتاور زیادی نیز به چرخ ها منتقل کند. سیستم تزریق سوخت این موتور از نوع پاشش مستقیم است که از انژکتورهای Piezo استفاده میکند. این انژکتورها قادرند پنج برابر بیشتر از انژکتورهای معمولی سوخت را به حالت پودر در بیاورند. سیستم احتراق سوخت نیز از نوعی است که در مرحله انفجار هر پیستون، میتواند چندین جرقه تولید کند. این امر باعث میشود سوخت پاک تر بسوزد و نیروی بیشتری نیز از سوختن آن تولید بشود. کمپانی مرسدس بنز مدعی است مصرف سوخت سدان SL400 برابر با 8.55 لیتر در هر یک صد کیلومتر است و گازهای آلاینده بسیار کمی نیز تولید میکند.
طراحی بدنه
کمپانی مرسدس بنز روی مدل جدید SL400 تغییرات زیادی انجام نداده است و در مقایسه با مدل قدیمی تر ، یعنی SL350، فقط اسم آن تغییر کرده است. البته همه چیز درست و به جا است، چون مرسدس بنز SL-Class خودرو زیبایی است که در سال 2012 مورد بازنگری قرار گرفته است و با این که تقریباً سه ساله شده است، طراحی آن قدیمی و از مد افتاده به نظر نمیرسد. مرسدس بنز SL-Class در قسمت خارجیاش دارای چندین ابزار جالب توجه است که از آن میان میتوان از MAGIC VISION CONTROL نام برد که همراه با برف پاک کن ها کار میکند و مایع شیشه شو را فقط روی لبه ای از تیغه برف پاک کن که به سمت جلو حرکت میکند، میپاشد. سقف تاشوی برقی که به همراه سقف پانوراما عرضه میشود، باعث میشود سرنشینان احساس کند در فضای باز به سر میبرند. راننده میتواند فقط با فشردن یک دکمه شیشه سقف را روشن یا مات کند. این فناوری نخستین بار در لیموزین های میباخ ساخت مرسدس بنز دیده شده بود.
قدرت و عملکرد موتور
همانطور که پیشتر ذکر شد، مرسدس بنز SL-Class به همراه یک موتور 3 لیتری و مجهز به توربوشارژر دوگانه به بازار عرضه میشود. این موتور 6 سیلندر است و میتواند 333 اسب بخار نیرو و 480 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور در کنار یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک قرار گرفته است که نیرو را به چرخ های عقب منتقل میکند. ظاهراً کمپانی مرسدس بنز هم مانند دیگر خودروسازان تلاش میکند موتورها را سبک تر و کوچک تر کند و در عین حال، نیروی بیشتری از آن ها بیرون بکشد. نا گفته نماند که پایین آوردن میزان مصرف سوخت نیز جزو اهداف این شرکت ها قرار دارد. با این اوصاف، افرادی که یک روداستر 100,000 دلاری را خریداری میکنند نباید نگران هزینه سوخت آن باشند. قیمت پایه مرسدس بنز SL-Class از 106,700 دلار شروع میشود. این قیمت به مدل SL550 تعلق دارد. این قیمت در مورد مدل SL63 AMG به 147,300 میرسد. قیمت مدل SL65 AMG از این مقدار هم بالاتر میرود و به 214,500 دلار بالغ میشود. به گفته کمپانی مرسدس بنز، مدل SL400 از نظر تعداد، کمتر از مدل SL550 تولید خواهد شد ولی همچنان به عنوان یک عضو از خانواده SL-Class باقی خواهد ماند. از آن جایی که این سدان در خانواده SL-Class پایین ترین جایگاه را دارد، انتظار میرود قیمت آن زیر 100,000 دلار باشد. پکیج های مختلفی برای مرسدس بنز SL400 به فروش میرسند. این پکیج ها عبارتند از: پکیج Premium 1 به قیمت 4,900 دلار، پکیج Sport Wheel به قیمت 2,000 دلار و دست آخر هم پکیج Driver Assistance که به قیمت 2,950 دلار به مشتریان عرضه میشود.
رقبا
1.جگوار F-Type
روداستر جگوار F-Type اولین بار در سال 2013 به بازار عرضه شد و اثبات کرده است که از تعادل، ثبات و قدرتی خارقالعاده برخوردار است. با آن که این خودرو فقط به صورت کروک به بازار عرضه میشود، ولی همواره لوکس بودن را مد نظر داشته است. جگوار F-Type نیز مانند مرسدس بنز SL-Class با موتورها و آپشن های مختلفی که برای مشتریان مختلف طراحی شدهاند به بازار عرضه میشود. نیروی پیشران جگوار F-Type را یک موتور شش سیلندر 3 لیتری تامین میکند که مجهز به سوپرشارژر است و بسته به تیپ خودرو، بین 340 تا 380 اسب بخار نیرو تولید میکند. یک موتور قویتر 5 لیتری نیز وجود دارد که 8 سیلندر است و به صورت طبیعی تنفس میکند. این موتور قادر است 495 اسب بخار نیرو و 624 نیوتن متر گشتاور تولید کند. قیمت تیپ پایه این روداستر با تجهیزات استاندارد از 65,500 دلار شروع میشود و برای تیپ S به 77,000 دلار بالغ میشود. قیمت تیپ R از این نیز بالاتر میرود و به 99,000 دلار بالغ میشود.
2.بی ام و سری 6 کروک
بی ام و سری 6 در دو تیپ مختلف به بازار عرضه میشود که هر دو به سیستم چهار چرخ محرک بی ام و (xDrive) مجهز میباشند. نیروی پیشران تیپ پایه کروک 640i را یک موتور شش سیلندر 3 لیتری تامین میکند که قادر است 315 اسب بخار نیرو تولید کند. کروک 650i دارای یک موتور قوی تر 8 سیلندر و 4.4 لیتری است که به توربوشارژر دوگانه مجهز است و میتواند 445 اسب بخار نیرو تولید کند. هر دو موتور در کنار یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک قرار گرفتهاند که میتوان حالت Sport یا حالت تعویض دنده دستی را برای آن ها انتخاب کرد. این خودرو نیز مانند جگوار F-Type فقط به صورت کروک به بازار عرضه میشود. با این که هنگام رانندگی سر و صدای بیشتری وارد کابین میشود ولی سقف کروک باعث میشود وزن کل خودرو و مرکز ثقل آن پایین بیاید. قیمت تیپ پایه بی ام و 640i از 82,900 دلار شروع میشود و اگر سیستم xDrive نیز به تجهیزات آن اضافه شود، قیمت به 85,900 دلار میرسد. قیمت تیپ پایه بی ام و 650i از 94,200 شروع میشود و اگر سیستم xDrive نیز به تجهیزات آن اضافه شود، قیمت به 97,200 دلار افزایش پیدا میکند.
نتیجه گیری نهایی
به نظر میرسد اضافه کردن کروک SL400 به خط تولید، حرکت بسیار هوشمندانهای از جانب کمپانی مرسدس بنز بوده است. این خودرو باعث میشود قیمت پایه خودروهای خانواده SL-Class پایین بیاید و با استانداردهای مربوط به مصرف سوخت نیز مطابقت بیشتری داشته باشد. البته خودروسازان سراسر دنیا پیشتر از مزایای کوچک کردن موتور و اضافه کردن سوپرشارژر آگاه شده بودند و کمپانی مرسدس بنز نیز به این موضوع بی توجهی نکرده است. کروک SL400 به منظور ارتقا و بهینه سازی محصولات، تولید شده است. میتوان گفت فناوری بالا و مهندسی بهتر این خودرو باعث شده است نیروی موتور افزایش پیدا کند و مصرف سوخت نیز پایین بیاید. با این تفاسیر مجبور نیستیم به سال 1973 میلادی برگردیم که موتورهای 8 سیلندر و 120 اسب بخاری توسط تجهیزات جذب کننده دود خفه شده بودند و همه لذت رانندگی را هم از بین میبردند. واقعاً که دوران سیاه و تاریکی بود.