سوپرشارژر (Supercharger)

اگر به یاد داشته باشید، قبلاً در 1Car به بررسی سیستم توربو شارژرها پرداختیم. در این پست قصد داریم تا نحوه عملکرد سوپرشارژرها را مورد بررسی قرار دهیم.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

پیش از آن که وارد بحث سوپرشارژر (Supercharger) شویم، ضروری است تا مقدماتی راجع به اصول اولیه احتراق و مراحل انجام آن بدانیم. در یک موتور احتراق داخلی چهار مرحله ای، یک مرحله به فرایند مکش هوا تخصیص داده شده است. در این مرحله برای مکش هوا سه گام وجود دارد: (1) پیستون پایین می آید، (2) خلاء ایجاد می شود، و (3) هوا تحت فشار اتمسفر وارد سیلندر می شود. هنگامی که هوا وارد موتور می شود، پس از ترکیب شدن با سوخت، مخلوط انفجار شکل می گیرد. مخلوط انفجار پس از طی یک فرایند شیمیایی که احتراق نام دارد، می تواند به انرژی جنبشی تبدیل شود. ایجاد یک جرقه در داخل پیستون کافی است تا این مخلوط منفجر شود و در پی آن انرژی قابل ملاحظه ای را آزاد کند. نیروی حاصل از این انفجار که در بخش بالایی سیلندر متمرکز شده است، پس از پرتاب پیستون به سمت پایین، نیروی محرکه ایجاد شده را به چرخ های خودرو منتقل می کند. اگر به اطلاعات بیش تری در مورد عملکرد موتور نیاز دارید، لطفاً به مطلبی که قبلاً 1Car برای شما آماده کرده است، توجه کنید.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

اگرچه تزریق سوخت بیش تر به داخل سیلندر، شدت انفجار و در پی آن، قدرت موتور را افزایش می دهد، اما پمپ کردن سوخت بیش از حد به داخل سیلندر، کار چندان ساده ای نیست؛ زیرا طبق روابط شیمیایی مندرج در کتاب های درسی، به ازای هر قسمت سوخت، 14 قسمت هوا نیاز است. بنابراین، تزریق سوخت بیش تر به تزریق اکسیژن بیش تر نیاز خواهد داشت تا حدی که بتوان حداکثر راندمان را از مقدار سوخت تزریقی به دست آورد. ازاین رو، این جا است که سوپرشارژر می تواند نقش آفرینی کند و با تزریق مقدار سوخت بیش تر، راندمان بیش تری را نیز به دست آورد.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

سوپرشارژر در حقیقت یک کمپرسور هوا است که برای افزایش فشار، دما، و دانسیته هوای ورودی به موتور احتراق داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. سوپرشارژر با فشرده سازی هوا تا فشار بالاتر از فشار اتمسفر، قدرت مکش آن را بدون نیاز به ایجاد خلاء بالا می برد. این واحد، هوای بیش تری را وارد سیلندر موتور می کند. بنابراین، با وجود هوای بیش تر، سوخت بیش تری نیز به داخل سیلندر تزریق می شود و در نتیجه قدرت موتور افزایش پیدا می کند. در مقایسه با موتورهای معمولی که هوا به صورت طبیعی وارد موتور می شود، این هوای فشرده، مقدار اکسیژن بیش تری را به ازای هر سیکل احتراق در اختیار موتور قرار می دهد که از این طریق، فرایند سوخت کامل تر انجام می شود و در نتیجه، ضمن افزایش قدرت موتور، راندمان خودرو نیز بالاتر می رود. برای به حرکت در آوردن سوپرشارژر معمولاً از تسمه، چرخ دنده، یا زنجیر متصل به میل بادامک استفاده می شود و از این طریق گاز خروجی اگزوز برای به چرخش در آوردن توربین داخلی استفاده می شود. از چنین سوپرشارژری تحت عنوان توربوسوپرشارژر یا به شکل ساده تر همان توربو شارژر یاد می شود. آزمایشات نشان داده است که استفاده از سوپرشارژر به طور متوسط 46% به قدرت موتور و 31% به گشتاور اضافه می کند. گفتنی است، در مواقعی که راندمان موتور در حالت طبیعی به دلیل افت فشار هوا در داخل موتور رو به کاهش است، وجود سوپرشارژر باعث می شود تا موتور در شرایط بهینه به کار خود ادامه دهد.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

برخلاف توربو شارژر که از گازهای خروجی اگزوز برای به حرکت در آوردن توربین داخلی و در نتیجه کمپرسور هوا استفاده می کند، سوپرشارژر نیروی محرکه خود را مستقیماً از میل بادامک دریافت می کند. به عبارت بهتر، برتری سوپرشارژر نسبت به توربو شارژر در این است که چون نیروی محرکه به طور مستقیم از موتور خودرو یا همان میل بادامک دریافت می شود، بنابراین ضعف افت فشار هوا که در توربو شارژر به دلیل نوسانات فشار گاز خروجی از اگزوز دیده می شود، ندارد. لازم به ذکر است، آن چه در سوپرشارژر نقش ایفا می کند، دور موتور است که همین، برای راه اندازی توربین داخلی آن کافی است. به طورکلی، بسته به چگونگی مکانیسم فشرده سازی هوا، دو نوع سوپرشارژر وجود دارد: نوع اول، که در آن حجم ثابتی از هوای فشرده در تمام دور موتورها تولید می شود و نوع دوم، که در آن با افزایش دور موتور، فشار هوا نیز افزایش می یابد.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

 سوپرشارژرها انواع مختلفی دارند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به روتز (Rootsدوپیچی (Twin-Screw)، و سانتریفیوژی (Centrifugal) اشاره کرد. اختلاف اصلی در این نوع سوپرشارژرها صرفاً در چگونگی تزریق هوای فشرده به داخل منیفولد موتور خودرو است. در سوپرشارژرهای روتز و دوپیچی، از لب های گیراندازنده (Meshing Lobes) برای هدایت جریان هوا به داخل موتور استفاده شده است، درحالی که وظیفه این کار در سوپرشارژرهای سانتریفیوژی بر عهده یک پروانه (Impeller) است. اگرچه همه این سوپرشارژرها هوای فشرده تأمین می کنند، اما عملکرد و راندمان آن ها با هم فرق می کند. طبق آن چه در منابع آمده است، این نوع سوپرشارژرها بسته به این که چه کاربردی از آن ها انتظار خواهید داشت، در اندازه های مختلفی موجود هستند؛ مثلاً اندازه سوپرشارژری که برای افزایش راندمان و بهبود عملکرد موتور ماشین معمولی به کار می رود با آن چه برای خودروهای مسابقه ای مورد استفاده قرار می گیرد، متفاوت است. در ادامه، به اختصار به چگونگی عملکرد هر یک از این موارد پرداخته می شود.

 

سوپرشارژر روتز (Roots)

در این نوع سوپرشارژر، به محض این که لب های گیراندازنده می چرخند، هوای محبوس در بین لب ها از سمت ورودی به سمت خروجی هدایت می شوند. در این مرحله، به قدری هوا وارد منیفولد می شود که در آن جا در اثر ایجاد تراکم، فشار مثبت شکل بگیرد. در حقیقت، سوپرشارژرهای روتز همان دمنده هوا هستند و گاهی اوقات در لفظ عامه، به چنین سوپرشارژرهایی، دمنده نیز گفته می شود. بر اساس آن چه در مراجع گفته شده است، از آن جا که این سوپرشارژرها اندازه بزرگی دارند، اغلب آن ها را روی موتور خودرو قرار می دهند و به همین دلیل است که کاپوت برخی خودروهای عضلانی یا همان ماسل کار ها از وسط برآمدگی دارد. از جمله معایبی که در مورد این نوع سوپرشارژرها گفته شده است می توان به سنگینی آن و ناپیوسته بودن جریان هوای فشرده به داخل منیفولد هوا اشاره کرد.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

 

سوپرشارژر دوپیچی (Twin-Screw)

در این نوع سوپرشارژر، از یک روتور مخروطی یا حلزونی شکل برای هدایت هوا از سمت ورودی به سمت خروجی استفاده شده است. بدین صورت که هوا در فضای حاصل از لب های گیراندازه حلزونی شکل در داخل درپوش موتور محبوس و فشرده می شود. مزیت این نوع سوپرشارژرها در این است که هرچه از سمت ورودی به سمت خروجی حرکت می کنیم، حجم فضای روتور برای هوا کاهش می یابد و در نتیجه هوا در فضای کوچک تری فشرده می شود که این به نوبه خود، راندمان سوپرشارژر را بالا می برد. بدیهی است، بالا رفتن کارایی سوپرشارژر در افزایش کارکرد موتور نیز تأثر مثبت خواهد داشت. گفتنی است، سوپرشارژرهای دوپیچی به دلیل دقیق تر بودن فرایند ساخت آن ها، گران قیمت تر هستند.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

 

سوپرشارژر سانتریفیوژی (Centrifugal)

در این نوع سوپرشارژر، از یک پروانه مخصوص که نقش هدایت جریان هوا به داخل موتور را دارد، استفاده شده است. این قطعه در دور موتورهای بسیار بالا یعنی 50,000 تا 60,000 دور بر دقیقه، هوا را به داخل کمپرسور می مکد و این هوا در اثر نیروی گریز از مرکز به صورت شعاعی، به بیرون پخش می شود.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

اگرچه پروانه، هوا را در سرعت های بسیار بالا به بیرون هدایت می کند، اما فشار نقطه ای آن کم است. ازاین رو، به کمک یک پخش کننده (Diffuser) به شکل مجموعه ای از پره های ثابت پیرامون پروانه، هوای با سرعت بالا و فشار کم به هوای با سرعت کم و فشار بالا تبدیل می شود. بدین صورت که پس از برخورد هوا با پره ها و کاهش سرعت مولکول های آن، فشار هوا افزایش می یابد. لازم به ذکر است، این نوع سوپرشارژرها جزء کارامدترین و پرکاربردترین سیستم ها به شمار می روند و علاوه بر این  که سبک و کوچک هستند، به جای روی موتور، در جلوی موتور متصل می شوند. در شکل زیر اجزای این سوپرشارژر به خوبی نشان داده شده است.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

در خاتمه، در فیلم (دانلود) زیر چگونگی عملکرد سوپرشارژر سانتریفیوژی به خوبی به نمایش گذاشته شده است. از شما دعوت می شود حتماً این فیلم را تماشا کنید تا درک کاملی از این سیستم به دست آورید. 1Car هم چنان از دریافت دیدگاه های شما استقبال می کند. با ما همراه باشید.

/uploads/supercharger.flv


منبع

Howstuffworks

برچسب : توربوشارژر , سوپرشارژر , موتور , حجم , مکانیسم , عملکرد , سیلندر , پیستون , میل لنگ , سوپاپ , شاتون , شمع






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

28 نظر

0

واسه نصب یه سوپر شارژر روتز رو.کامارو اس چقدر باید هزینه کرد؟
ممنون میشم جواب بدین
گزارش
پاسخ دادن
0

با تشکر از فیلم خلاصه و آموزنده ای که گذاشت ی
ولی این پرو شارژر هست
از مدل های روتز و توین کریز هم بذار
با تشکر
گزارش
پاسخ دادن
0

ی سوال دارم که چطور فشار منیفولد موتور های توربو شارژ حساب می کنند؟
گزارش
پاسخ دادن
رضا
2

اقا حسام خیلی راحت کامیون های ولوو هم این سیستم رو داره و تو صفحه نمایشش هم هست
در کل
بعد از خروجی توربو یه سنسور فشار نصب میشه که محلشم سر گلو دم توربو یه سوراخ هست که با پیچ بسته شده مخصوص همین کاره پیچو باز میکنن یه فشار سنج وصل میکنن برای تست سالم بودن توربو شارژر
08:06  1394/09/04

گزارش
3

عالی
گزارش
پاسخ دادن
1

با سلام ميخواستم بدونم از كجا ميشه يه سوپر شارژ گريز از مركز بخرم
گزارش
پاسخ دادن
عرفان
0

عزیز دله من سوپر شارژر به چه دردت میخوره امکان نصب رو موتور ها ایرانی نیست.
07:58  1395/07/04

گزارش
کاربر: هادی ماکو
0

داداش میشه رو ماشین های ایرانی نصب کرد
اینجا یکی هست موتور ملی رو گذاشته رو پراید یه سوپرم روش بسته
البته تو قسمت سر سیلندرش تغییرات زیادی داده
09:24  1396/02/02

گزارش
1

این اطلاعات که ارزش داره . متشکرم
گزارش
پاسخ دادن
1

سلام ، خدا قوت
خيل عالي بود
تشكر
گزارش
پاسخ دادن
8

چطوری میشه فیلماشو دانلود کرد؟
اخه خیلی بدرد بوخوره.
ممنون میشم اگه جواب بدین.
ممنون از سایت خوبتون
گزارش
پاسخ دادن
1

mamnoon az matalebe mofid shoma aziz
گزارش
پاسخ دادن
0

مطالبتون کامل و عالی بود
گزارش
پاسخ دادن
3

قبلا هم در مورد سوپر شارژ خونده بودم ولی این کامل تر بود . مرسی
گزارش
پاسخ دادن
2

سلام خسته نباشید...
خیلی ممنون از مطالبتون واقعآ به کارم اومد.من یه مکانیکم که دنبال راه های تقویت موتور میگردم.میخواستم بدونم کسی هست کمکم کنه؟
گزارش
پاسخ دادن
LoRD
3

are!!man too karesham!
01:52  1392/06/06

گزارش
4

با عرض سلام و خسته نباشید کجای ایران میشه یه همچین چیزی پیدا کرد
گزارش
پاسخ دادن
BlackWolf
1

فک کنم بهتره یه سری به این آدرس بزنی دوست عزیز

http://turbonos.com
16:15  1392/07/17

گزارش
5

سلام آقای صابونچی
واقعا عالی بود رشته من مکانیک خودرو و به فکر این هستم که بتونم وارد مبحث تولید سوپر شارژ و توربو شارژ تو ایران باشم ولی میخواستم بدونم آیا تو این زمینه شرکت یا موسسه ای وارد مقوله طراحی و تولید شده وبنظر شما این مقوله تو ایران کشش داره؟
گزارش
پاسخ دادن
رضا
0

بله اقا رضا تو ایران تولید توربو شارژر میکنن البته بیشترین کاربرد توربو شارژر ماشینهای سنگین
و دیزلی هست که 90%دارای توربو شارژر هست
ماشینهای سواری خیلی خیلی کم استفاده میشه
19:13  1394/08/21

گزارش
2

سپاسگزارم از مطالب عالیتون دمتون گرم موفق و موید باشید
گزارش
پاسخ دادن
4

بله میشه
گزارش
پاسخ دادن
8

میدونم این سوال من خیلی مسخره است،ولی واقعا چیزی نمیدونم . میشه این دستگاه رو روی پژو 405 یا روآ نصب کرد؟
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: هادی ماکو
1

موتور و پلوس و همچنین گیربکسش دوام نمیارن
09:33  1396/02/02

گزارش
4

مرسی. عالی بود
گزارش
پاسخ دادن
8

ممنون
چند وقت بود دنبال این مقاله بودم
گزارش
پاسخ دادن
payam
1

hala didi che natijeiy dad
17:02  1392/07/15

گزارش
payam
1

khobe ama man emtahan kardam hazine nae age yeki biad ba hazine kam nasb kone behtaresbesh bala
17:09  1392/07/15

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتو : با سلام دوستان دعوتنامه من چرا اینقدر زود اومده پیش فروش تحویل آخر بهمن هستم دیروز دعوتنامه اومد
معصومی : سلام من هم اردیبهشت تکمیل .وجه کردم اما هیچ خبری نیست
mehdi 021 : با پول جدیدا ماشین قبلی ها رو تحویل میده . حالا پول تاخیر تحویل هم با ثبت نام های بعدی پرداخت می کنه
حمید : علی آقا مگه دست ماهست که بهت بگیم مااگر چیزی بلد بودیم یاکاری از دستمون برمیومد که اول براخودمون انجام‌میدادیم کاکاجانم کارهاسایپاهیچ معلومی نداده دیگه خدا خودش وشانس شما که چندروز طول بکشه رچندروزتوسایت وضعیت خودروی مشتری چک‌کن هروقت پلاک شدماشینت نهایتش یک هفتهدبعدماشینت میادوسلام
مهدی پلاس : ای کاش برا من پیام تغییر رنگ میامد بابا بزنید تغییر رنگ زودتر فاکتور بشیم نجات پیدا کنیم از دست این سایپا لعنتی
حمید : آقا مسعود شما ها که خدا به دادتون برسه توفکر500ملبون دیگه برای جی ال باش یاهم تبدیل بزن کوییک بردار امروزه هزارتومنش هم اززیرسنگ هزارمن درمیاد
حمید : توقراردادت ببین زده زمان ارسال دعوتنامه کی هست اگر تا مهرماه باشه نه افزایش شامل شما نمیشه افزایش قیمت ازابان ماه به بعد اعمال شدسایپابه اونایی که شامل افزایش قیمت نبودن پیامک ارسال کرد مگه براشماپیامکش نیمد
شاهین جی هفته چهارم شهریور : محاله دعوتنامه مرداد ارسال نشده باشه
شاهین ۰۱ : شاهین جی آذر ماه پارسال ۲۹۵ ودیعه اول بود.ودیعه دوم چقدر میشه؟افزایش قیمت جدید شامل ما ها هم میشه؟
شاهین ۰۲ : سلام.دوستان من آذر ماه ۴۰۳ ودیعه اول شاهین جی دادم،تحویل مردادماه ۴۰۴ هستم.چقدر باید برای ودیعه دوم جور کنم؟افزایش قیمت به ما هم می خوره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد آبان : دوستان تحویل 30آبان الان بار سوم که پیامک املاک و اسکان میاد من قبلا انجام دادم و امروز هم چک کردم همه چی درست و ثبت شده اس نمیدونم مشکل از کجاست خواهشا راهنمایی کنید ممنونم
اس : چه مدلی هستین؟تاریخ تکمیل وجه تون چه تاریخی بود؟؟؟
تکمیل وجه تیر : سلام 24 ام تیر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم ،تبدیل هم میزنم خطا میده سیستم چیکار کنم؟
تیگو 7 پرو مکس : وضعیت تحویل تیگو 7 پرو مکس در چه حالی هست؟ الان تکمیل وجه کنیم کی تحویل میدن با تشکر
محمد : مجتبی..داداش زدم حضوری میگه برای پارکینگ شما امکان حضوری ندارد
علی : خطاب به مدیران بی شرف سایپا وقتی میدونی سر موقع ماشینو تحویل نمیدی بی جا میکنی مردم رو علاف خودت میکنی مث مرد روز اول بگو یک سال بعد تکمیل وجه ماشینو تحویل میدم
تبدیل به تک : سلام خدمت دوستان بنده یک ساینایی دوگانه تبدیلی ثبت نام 25آذر 403 تبدیل وتکمیل 12شهریور 404 فاکتور 21آبان 404 پلاک 25آبان تحویل 28آبان خدا نگهدار همگی انشالله همه به ماشیناشون برسن و خیرشو ببینن
مجتبی : درخواست حضوری بده برو جاده مخصوص تحویل بگیر
نازنینم : سلام تیوتری تحویل 26دی به نظرتون کی فاکتورمیشم مردم ازپیاده روی اسنپ ممنون میشم جواب بدین ماهم امیدواربشیم
مهدی : 12355129 31شهریور فاکتور شد