سوپرشارژر (Supercharger)

اگر به یاد داشته باشید، قبلاً در 1Car به بررسی سیستم توربو شارژرها پرداختیم. در این پست قصد داریم تا نحوه عملکرد سوپرشارژرها را مورد بررسی قرار دهیم.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

پیش از آن که وارد بحث سوپرشارژر (Supercharger) شویم، ضروری است تا مقدماتی راجع به اصول اولیه احتراق و مراحل انجام آن بدانیم. در یک موتور احتراق داخلی چهار مرحله ای، یک مرحله به فرایند مکش هوا تخصیص داده شده است. در این مرحله برای مکش هوا سه گام وجود دارد: (1) پیستون پایین می آید، (2) خلاء ایجاد می شود، و (3) هوا تحت فشار اتمسفر وارد سیلندر می شود. هنگامی که هوا وارد موتور می شود، پس از ترکیب شدن با سوخت، مخلوط انفجار شکل می گیرد. مخلوط انفجار پس از طی یک فرایند شیمیایی که احتراق نام دارد، می تواند به انرژی جنبشی تبدیل شود. ایجاد یک جرقه در داخل پیستون کافی است تا این مخلوط منفجر شود و در پی آن انرژی قابل ملاحظه ای را آزاد کند. نیروی حاصل از این انفجار که در بخش بالایی سیلندر متمرکز شده است، پس از پرتاب پیستون به سمت پایین، نیروی محرکه ایجاد شده را به چرخ های خودرو منتقل می کند. اگر به اطلاعات بیش تری در مورد عملکرد موتور نیاز دارید، لطفاً به مطلبی که قبلاً 1Car برای شما آماده کرده است، توجه کنید.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

اگرچه تزریق سوخت بیش تر به داخل سیلندر، شدت انفجار و در پی آن، قدرت موتور را افزایش می دهد، اما پمپ کردن سوخت بیش از حد به داخل سیلندر، کار چندان ساده ای نیست؛ زیرا طبق روابط شیمیایی مندرج در کتاب های درسی، به ازای هر قسمت سوخت، 14 قسمت هوا نیاز است. بنابراین، تزریق سوخت بیش تر به تزریق اکسیژن بیش تر نیاز خواهد داشت تا حدی که بتوان حداکثر راندمان را از مقدار سوخت تزریقی به دست آورد. ازاین رو، این جا است که سوپرشارژر می تواند نقش آفرینی کند و با تزریق مقدار سوخت بیش تر، راندمان بیش تری را نیز به دست آورد.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

سوپرشارژر در حقیقت یک کمپرسور هوا است که برای افزایش فشار، دما، و دانسیته هوای ورودی به موتور احتراق داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. سوپرشارژر با فشرده سازی هوا تا فشار بالاتر از فشار اتمسفر، قدرت مکش آن را بدون نیاز به ایجاد خلاء بالا می برد. این واحد، هوای بیش تری را وارد سیلندر موتور می کند. بنابراین، با وجود هوای بیش تر، سوخت بیش تری نیز به داخل سیلندر تزریق می شود و در نتیجه قدرت موتور افزایش پیدا می کند. در مقایسه با موتورهای معمولی که هوا به صورت طبیعی وارد موتور می شود، این هوای فشرده، مقدار اکسیژن بیش تری را به ازای هر سیکل احتراق در اختیار موتور قرار می دهد که از این طریق، فرایند سوخت کامل تر انجام می شود و در نتیجه، ضمن افزایش قدرت موتور، راندمان خودرو نیز بالاتر می رود. برای به حرکت در آوردن سوپرشارژر معمولاً از تسمه، چرخ دنده، یا زنجیر متصل به میل بادامک استفاده می شود و از این طریق گاز خروجی اگزوز برای به چرخش در آوردن توربین داخلی استفاده می شود. از چنین سوپرشارژری تحت عنوان توربوسوپرشارژر یا به شکل ساده تر همان توربو شارژر یاد می شود. آزمایشات نشان داده است که استفاده از سوپرشارژر به طور متوسط 46% به قدرت موتور و 31% به گشتاور اضافه می کند. گفتنی است، در مواقعی که راندمان موتور در حالت طبیعی به دلیل افت فشار هوا در داخل موتور رو به کاهش است، وجود سوپرشارژر باعث می شود تا موتور در شرایط بهینه به کار خود ادامه دهد.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

برخلاف توربو شارژر که از گازهای خروجی اگزوز برای به حرکت در آوردن توربین داخلی و در نتیجه کمپرسور هوا استفاده می کند، سوپرشارژر نیروی محرکه خود را مستقیماً از میل بادامک دریافت می کند. به عبارت بهتر، برتری سوپرشارژر نسبت به توربو شارژر در این است که چون نیروی محرکه به طور مستقیم از موتور خودرو یا همان میل بادامک دریافت می شود، بنابراین ضعف افت فشار هوا که در توربو شارژر به دلیل نوسانات فشار گاز خروجی از اگزوز دیده می شود، ندارد. لازم به ذکر است، آن چه در سوپرشارژر نقش ایفا می کند، دور موتور است که همین، برای راه اندازی توربین داخلی آن کافی است. به طورکلی، بسته به چگونگی مکانیسم فشرده سازی هوا، دو نوع سوپرشارژر وجود دارد: نوع اول، که در آن حجم ثابتی از هوای فشرده در تمام دور موتورها تولید می شود و نوع دوم، که در آن با افزایش دور موتور، فشار هوا نیز افزایش می یابد.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

 سوپرشارژرها انواع مختلفی دارند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به روتز (Rootsدوپیچی (Twin-Screw)، و سانتریفیوژی (Centrifugal) اشاره کرد. اختلاف اصلی در این نوع سوپرشارژرها صرفاً در چگونگی تزریق هوای فشرده به داخل منیفولد موتور خودرو است. در سوپرشارژرهای روتز و دوپیچی، از لب های گیراندازنده (Meshing Lobes) برای هدایت جریان هوا به داخل موتور استفاده شده است، درحالی که وظیفه این کار در سوپرشارژرهای سانتریفیوژی بر عهده یک پروانه (Impeller) است. اگرچه همه این سوپرشارژرها هوای فشرده تأمین می کنند، اما عملکرد و راندمان آن ها با هم فرق می کند. طبق آن چه در منابع آمده است، این نوع سوپرشارژرها بسته به این که چه کاربردی از آن ها انتظار خواهید داشت، در اندازه های مختلفی موجود هستند؛ مثلاً اندازه سوپرشارژری که برای افزایش راندمان و بهبود عملکرد موتور ماشین معمولی به کار می رود با آن چه برای خودروهای مسابقه ای مورد استفاده قرار می گیرد، متفاوت است. در ادامه، به اختصار به چگونگی عملکرد هر یک از این موارد پرداخته می شود.

 

سوپرشارژر روتز (Roots)

در این نوع سوپرشارژر، به محض این که لب های گیراندازنده می چرخند، هوای محبوس در بین لب ها از سمت ورودی به سمت خروجی هدایت می شوند. در این مرحله، به قدری هوا وارد منیفولد می شود که در آن جا در اثر ایجاد تراکم، فشار مثبت شکل بگیرد. در حقیقت، سوپرشارژرهای روتز همان دمنده هوا هستند و گاهی اوقات در لفظ عامه، به چنین سوپرشارژرهایی، دمنده نیز گفته می شود. بر اساس آن چه در مراجع گفته شده است، از آن جا که این سوپرشارژرها اندازه بزرگی دارند، اغلب آن ها را روی موتور خودرو قرار می دهند و به همین دلیل است که کاپوت برخی خودروهای عضلانی یا همان ماسل کار ها از وسط برآمدگی دارد. از جمله معایبی که در مورد این نوع سوپرشارژرها گفته شده است می توان به سنگینی آن و ناپیوسته بودن جریان هوای فشرده به داخل منیفولد هوا اشاره کرد.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

 

سوپرشارژر دوپیچی (Twin-Screw)

در این نوع سوپرشارژر، از یک روتور مخروطی یا حلزونی شکل برای هدایت هوا از سمت ورودی به سمت خروجی استفاده شده است. بدین صورت که هوا در فضای حاصل از لب های گیراندازه حلزونی شکل در داخل درپوش موتور محبوس و فشرده می شود. مزیت این نوع سوپرشارژرها در این است که هرچه از سمت ورودی به سمت خروجی حرکت می کنیم، حجم فضای روتور برای هوا کاهش می یابد و در نتیجه هوا در فضای کوچک تری فشرده می شود که این به نوبه خود، راندمان سوپرشارژر را بالا می برد. بدیهی است، بالا رفتن کارایی سوپرشارژر در افزایش کارکرد موتور نیز تأثر مثبت خواهد داشت. گفتنی است، سوپرشارژرهای دوپیچی به دلیل دقیق تر بودن فرایند ساخت آن ها، گران قیمت تر هستند.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

 

سوپرشارژر سانتریفیوژی (Centrifugal)

در این نوع سوپرشارژر، از یک پروانه مخصوص که نقش هدایت جریان هوا به داخل موتور را دارد، استفاده شده است. این قطعه در دور موتورهای بسیار بالا یعنی 50,000 تا 60,000 دور بر دقیقه، هوا را به داخل کمپرسور می مکد و این هوا در اثر نیروی گریز از مرکز به صورت شعاعی، به بیرون پخش می شود.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

اگرچه پروانه، هوا را در سرعت های بسیار بالا به بیرون هدایت می کند، اما فشار نقطه ای آن کم است. ازاین رو، به کمک یک پخش کننده (Diffuser) به شکل مجموعه ای از پره های ثابت پیرامون پروانه، هوای با سرعت بالا و فشار کم به هوای با سرعت کم و فشار بالا تبدیل می شود. بدین صورت که پس از برخورد هوا با پره ها و کاهش سرعت مولکول های آن، فشار هوا افزایش می یابد. لازم به ذکر است، این نوع سوپرشارژرها جزء کارامدترین و پرکاربردترین سیستم ها به شمار می روند و علاوه بر این  که سبک و کوچک هستند، به جای روی موتور، در جلوی موتور متصل می شوند. در شکل زیر اجزای این سوپرشارژر به خوبی نشان داده شده است.

سوپرشارژر (Supercharger) (ویدئو)

در خاتمه، در فیلم (دانلود) زیر چگونگی عملکرد سوپرشارژر سانتریفیوژی به خوبی به نمایش گذاشته شده است. از شما دعوت می شود حتماً این فیلم را تماشا کنید تا درک کاملی از این سیستم به دست آورید. 1Car هم چنان از دریافت دیدگاه های شما استقبال می کند. با ما همراه باشید.

/uploads/supercharger.flv


منبع

Howstuffworks

برچسب : توربوشارژر , سوپرشارژر , موتور , حجم , مکانیسم , عملکرد , سیلندر , پیستون , میل لنگ , سوپاپ , شاتون , شمع






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

29 نظر

سجاد
0

واسه نصب یه سوپر شارژر روتز رو.کامارو اس چقدر باید هزینه کرد؟
ممنون میشم جواب بدین
02:16  1396/02/02
پاسخ دادن
مجتبی
0

با تشکر از فیلم خلاصه و آموزنده ای که گذاشت ی
ولی این پرو شارژر هست
از مدل های روتز و توین کریز هم بذار
با تشکر
18:06  1395/02/25
پاسخ دادن
حسام
0

ی سوال دارم که چطور فشار منیفولد موتور های توربو شارژ حساب می کنند؟
22:26  1394/09/03
پاسخ دادن
رضا
2

اقا حسام خیلی راحت کامیون های ولوو هم این سیستم رو داره و تو صفحه نمایشش هم هست
در کل
بعد از خروجی توربو یه سنسور فشار نصب میشه که محلشم سر گلو دم توربو یه سوراخ هست که با پیچ بسته شده مخصوص همین کاره پیچو باز میکنن یه فشار سنج وصل میکنن برای تست سالم بودن توربو شارژر
08:06  1394/09/04

امیررضا
3

عالی
17:55  1394/08/21
پاسخ دادن
mojtaba
1

با سلام ميخواستم بدونم از كجا ميشه يه سوپر شارژ گريز از مركز بخرم
15:32  1393/12/16
پاسخ دادن
عرفان
0

عزیز دله من سوپر شارژر به چه دردت میخوره امکان نصب رو موتور ها ایرانی نیست.
07:58  1395/07/04

کاربر: هادی ماکو
0

داداش میشه رو ماشین های ایرانی نصب کرد
اینجا یکی هست موتور ملی رو گذاشته رو پراید یه سوپرم روش بسته
البته تو قسمت سر سیلندرش تغییرات زیادی داده
09:24  1396/02/02

علینژاد
1

این اطلاعات که ارزش داره . متشکرم
17:09  1392/12/21
پاسخ دادن
rzaas
1

سلام ، خدا قوت
خيل عالي بود
تشكر
12:38  1392/10/20
پاسخ دادن
علی
8

چطوری میشه فیلماشو دانلود کرد؟
اخه خیلی بدرد بوخوره.
ممنون میشم اگه جواب بدین.
ممنون از سایت خوبتون
18:17  1392/09/26
پاسخ دادن
sani
1

mamnoon az matalebe mofid shoma aziz
12:42  1392/09/24
پاسخ دادن
عظیمی
0

مطالبتون کامل و عالی بود
11:45  1392/08/30
پاسخ دادن
ghasem
3

قبلا هم در مورد سوپر شارژ خونده بودم ولی این کامل تر بود . مرسی
08:34  1392/05/18
پاسخ دادن
احسان
2

سلام خسته نباشید...
خیلی ممنون از مطالبتون واقعآ به کارم اومد.من یه مکانیکم که دنبال راه های تقویت موتور میگردم.میخواستم بدونم کسی هست کمکم کنه؟
02:24  1392/04/21
پاسخ دادن
LoRD
2

are!!man too karesham!
01:52  1392/06/06

رضا ک
4

با عرض سلام و خسته نباشید کجای ایران میشه یه همچین چیزی پیدا کرد
17:30  1392/04/17
پاسخ دادن
BlackWolf
1

فک کنم بهتره یه سری به این آدرس بزنی دوست عزیز

http://turbonos.com
16:15  1392/07/17

رضا
5

سلام آقای صابونچی
واقعا عالی بود رشته من مکانیک خودرو و به فکر این هستم که بتونم وارد مبحث تولید سوپر شارژ و توربو شارژ تو ایران باشم ولی میخواستم بدونم آیا تو این زمینه شرکت یا موسسه ای وارد مقوله طراحی و تولید شده وبنظر شما این مقوله تو ایران کشش داره؟
13:08  1392/03/05
پاسخ دادن
رضا
0

بله اقا رضا تو ایران تولید توربو شارژر میکنن البته بیشترین کاربرد توربو شارژر ماشینهای سنگین
و دیزلی هست که 90%دارای توربو شارژر هست
ماشینهای سواری خیلی خیلی کم استفاده میشه
19:13  1394/08/21

نیما
2

سپاسگزارم از مطالب عالیتون دمتون گرم موفق و موید باشید
12:50  1392/02/23
پاسخ دادن
کاربر: alireza saboonchi
4

بله میشه
11:19  1392/02/20
پاسخ دادن
elham
8

میدونم این سوال من خیلی مسخره است،ولی واقعا چیزی نمیدونم . میشه این دستگاه رو روی پژو 405 یا روآ نصب کرد؟
16:14  1392/01/30
پاسخ دادن
کاربر: هادی ماکو
1

موتور و پلوس و همچنین گیربکسش دوام نمیارن
09:33  1396/02/02

علی
4

مرسی. عالی بود
16:49  1392/01/29
پاسخ دادن
کاربر: هادی رحمن شکرگزار
7

سلام
وافعا مقاله ی عالی بود تا حالا دونبال ابن بودم که سوپر شارژر با توربو شارژر چه فرقی داره.
ممنون از به روز رسانی
16:27  1392/01/29
پاسخ دادن
کاربر: وحید بیگدلو
8

ممنون
چند وقت بود دنبال این مقاله بودم
10:45  1392/01/29
پاسخ دادن
payam
1

hala didi che natijeiy dad
17:02  1392/07/15

payam
1

khobe ama man emtahan kardam hazine nae age yeki biad ba hazine kam nasb kone behtaresbesh bala
17:09  1392/07/15

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرتضی اس ۵ ۲۳ مهر : سلام خواهشن هر کی ماشینش شاسی شده بگه دمتون گرم
امید : تا تجمع صورت نگیره به نظرم تعجیل توی هیچ کاری انجام نمیدن
تارا : دوستان عزیز کسی خبر جدید در مورد تارا دستی داره؟ قرار بود دی ماه تحویل بدن...من با دست خودم ماشینم رو فروختم دادم و ریختم به حساب ایران خودرو و با دست خودم خودمو بدبخت کردم و زندگیم لنگ شد، مطمئنا زندگی خیلی ها لنگ شده
اطلس مادران : یا ابرفض پ مال ما کی فاکتور میشه وقتی دی هنوز فاکتور نشده
فرشاد : داداش اینجا همه بلاتکلیف موندیم تو به فکر اینی که اولویت رنگتو چجوری عوض کنی؟خب زنگ بزن سایپا
سید بهنام،ساینا ۷ دی : قیمت ساینا هنوز آپدیت نشده اما قیمت سهند چون جدیده تا حد زیاده آپدییته، مگه نه درنهایت اون همه اختلاف رو که شما میگی ندارن با هم، برای همینم ساینا رو پیش فروش میدن که بالاتر ببرن
چانگان cs55🤠 : به امید روزی که پیام واریز وجه چانگان رو بذاریم اینجا
اس تری : دوستان مشکل گمرک حل شد اشنالله از هفته اینده خبر های خوبی میرسه
اصغر : باسلام من زنگ چندین بار صحبت کردم. گفتن حذف نشدین حرف این دوست مون درست اینا به جای شاهین پیامک اطلس یا کویک برای ما ها میاد
فریا : سلام . کسی از تارا v4lx فاکتور نشده؟؟ غیر از ردیف قرداد ۱۳۴
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نعمتی : بابا اگه اینقدر پول داشتیم ماشین دیگه می نوشتیم چرا پژو نوشتم بخاطر پولمان کم بود ترا خدا ما را راهنمایی کنید چکار کنیم
زمستان : سلام.منم 15 اسفند بصورت چکی تکمیل وجه کردم تحویل 14 خرداد زده ولی تا ثبت چک تیک خورده
207 اسفند1402 : نمیفهمیم پلاک شدی یا فاکتور بعدم 16 امی ها هنوز فاکتور نشدن چطور شما پلاک شدی؟؟؟
احمد : واقعا تحویل کی زده بودن ماله من 3.31
حسن : دفتر رییس جمهور مردمی میگفت پیام فرستادیم به شورای رقابت حتی زحمت تلفن هم به خودشون ندادن و گفتن نهایت کاری که میتونیم انجام بدیم سه روز مهلت واریز میدیم خوب مشخصه که اینها منافعشون در این افزایش قیمته و خودشون شریکند
حسین پژو : دمت گرم عباس.من خودمم بودم که بعدا اوندخانوم اومد کلا شدیم5 نفر_ازماست که برماست.حالا بشینید توخونتون ماشین بیارن
سید دوگانه : سلام دوستان فعلا خبری برای سورن دوگانه نیست تا خرداد باید صبر کنم تا فرجی بشه تکمیلی من 1402/9/21اذر هستم تحویلی 30دی دوماه از سال جدید داره میره امروز زنگ زدم گفتن کاربر ایرانخودرو کد عمل میکنه منتظر باشید خسته شدیم تا کی
رانا بهمن : سلام دوستانی که بهمن ماهی بودن کسی پلاک شده
محمد در انتظار رانا : خسته شدیم پس کی قراره بدن....؟؟
حسن : من و برادر زاده ام هر دو پارس زمستان هستیم خدا شاهده نهم واریز کرد همان روز فاکتور شد و الان در حال تخصیص پلاکه زنگ زد ایرانخودرو گفت ناایتش تا بیستم میرسه دستت خوب این چه ماشینیه که ویرانخودرو پست میگفت تولید نداریم و قطعه سفارش دادیم ولی به محض افزایش قیمت پیامک‌تکمیل وجه دادن