واردات خودرو در دست چه كساني است؟

واردات خودرو در دست چه كساني است؟

"گرامی‌ها"، "حدادزاده‌ها"، "نوریانی‌ها"، "دیلمی‌ها" و ...؛ هر جا سخن از "واردات خودرو" در میان باشد، این نام‌ها بیش از هر نام دیگری می‌درخشند. نه اینکه تجارت اصلی همه این نام‌ها، "خودرو" باشد، اما گزاف نیست اگر بگوییم بیشترشان به‌واسطه "واردات خودرو" شناخته می‌شوند و این بخش از تجارت آنها است که به‌نوعی برایشان "پرستیژ" و کلاس کاری به ارمغان آورده است. نگاهی به گذشته این نام‌ها، نشان می‌دهد خانوادگی "تاجر" بوده و حتی از سال‌ها قبل از انقلاب به کار تجارت می‌پرداخته‌اند و اگرچه حالا بیشتر به واسطه "واردات خودرو" نامشان بر سر زبان‌ها است، اما منابع اصلی درآمد آنها "خودرو" نیست، البته به جز "حدادزاده‌ها".

 

سلطانی که دیگر سلطان نیست

هرچند کارشناسان معتقدند با توجه به حضور برندهای مختلف در بازار خودروهای خارجی ایران، نمی‌توان سلطان و برند شماره یک را برای این "بازار" معرفی کرد، اما به هر حال نام‌هایی که به آنها اشاره شد، هم‌‌اکنون اصلی‌ترین تاجران خودرو در ایران به شمار می‌روند. در این بین، شاید بتوان از "حدادزاده‌ها" به‌عنوان خاندانی که تجارت اصلی‌شان در واردات خودرو است، نام برد. پیشینه تجارت در خانواده حدادزاده، به "ناصر حدادزاده" برمی‌گردد که شرکت ایرتویا را در دست داشت و در واقع نمایندگی رسمی واردات محصولات تویوتا به ایران بود. تا همین چند سال پیش و قبل از حضور پررنگ خودروهای کره‌ای در ایران، تویوتا اصلی‌ترین برند در بازار خودروهای خارجی کشور و به اصطلاح سلطان آن بود؛ اما حالا دیگر خبری از ابهت گذشته نیست و این موضوع البته با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، ‌ارتباط دارد. "حدادزاده‌ها" البته پس از افول حضور تویوتا در ایران، بیکار ننشستند و این بار به سراغ رنو رفتند تا واردات محصولات این خودروساز فرانسوی را در اختیار بگیرند. آنها با تاسیس شرکتی به نام نگین خودرو به نماینده خودروهای وارداتی رنو در ایران تبدیل شدند تا به‌ نوعی افول ایرتویا را جبران کنند، هرچند چندان موفقیتی در این راه کسب نکردند و خودروهای وارداتی رنو هنوز آن طور که باید و شاید، در بازار ایران جا نیفتاده‌اند. هرچه هست، "حدادزاده‌ها" که جدای از واردات خودرو، به ساختمان سازی نيز مشغول هستند، کم یا زیاد، هنوز هم نماینده رسمی واردات خودروهای تویوتا و رنو به ایران محسوب می‌شوند و شاید اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و تحریم‌ها لغو شوند، ایرتویا باز هم بتواند به دوران اوج خود برگردد.

 

چای و برنج و خودرو

شاید گزاف نباشد اگر خانواده "گرامی" را مشهورترین نام در واردات خودرو به ایران بدانیم، خانواده‌ای که البته بخش عمده تجارتش به مواد غذایی از جمله چای و برنج مربوط می‌شود.  با اين حال، اين روزها "گرامي‌ها" را بيشتر با واردات خودرو مي‌شناسند و هر جا صحبت از "هيونداي موتورز" و "كياموتورز"  به ميان مي‌آيد، نام اين خاندان است كه مي‌درخشد! روزگاري ميتسوبيشي، دوراني كوماتسو و حالا نيز هيونداي و كيا و البته جيلي! اين كارنامه كاري "گرامي‌ها" در حوزه واردات خودرو است كه شروع آن به حول و حوش سال 1990 ميلادي برمي‌گردد. "گرامی بزرگ" که از وی به‌ عنوان یکی از تاجران بنام کشور در پیش از انقلاب یاد می‌شود، اکنون در قید حیات نیست و در حال حاضر پسر وی –احمد گرامی- است که تجارت خودرو در خاندان گرامی را مدیریت می‌کند.  "آسان موتور" و "اطلس خودرو" دو شركت بزرگي به شمار مي‌روند كه تحت مديريت خاندان "گرامي" به واردات خودرو مشغولند و اولي محصولات هيوندايي را وارد كشور مي‌كند و دومي نيز خودروهاي كيا را. "گرامي‌ها" البته به جز اين دو، شركتي ديگر را نيز به نام "جیلیران" (آسان خودرو سابق) تشكيل دادند كه نماينده رسمي "جيلي موتورز" چين محسوب مي‌شود و دو-‌سه سالی است که محصولات اين خودروساز را به ایران وارد می‌کند. تا یکی دو سال پیش، آمار واردات خودرو نشان می‌داد بیشتر خودروهای خارجی توسط همین سه شرکت (اطلس خودرو، آسان موتور و جیلیران) به ایران وارد می‌شدند و با این حساب، "گرامی‌ها" سلطان واردات خودرو بودند، اما حالا "بازار" اصلا دیگر سلطانی ندارد.

 

صنعتگران وارد کننده

اگرچه "گرامي‌ها" با وجود سابقه کمتر از "حداد زاده‌ها"، توانستند این خانواده را در عرصه واردات خودرو جا بگذارند و از همین رو این روزها هيوندايي و كيا بيش از امثال تويوتا در خيابان هاي كشور به چشم مي‌آيند، اما "گرامي‌ها" هنوز هم به لحاظ "بزرگي" و "گستردگی کار" به پای خاندان "فردوس" نرسیده‌اند. "خانواده فردوس" را همه با نام "صنایع ماموت" می‌شناسند و البته اسکانیا. شاید فرق بزرگ "خاندان فردوس" با دیگر خانواده‌های درگیر با واردات خودرو این باشد که آنها (فردوس‌ها) بیش از آنکه واردکننده باشند، صنعتگر به شمار می‌روند و حتی خیلی از همین اسکانیاهایی که در جاده‌های ایران تردد می‌کنند نيز در داخل کشور و توسط آنها مونتاژ می‌شوند.

 

از ساعت فروشی تا واردات خودرو

نسل اول، ساعت فروش؛ نسل دوم، تجارت لوازم خانگی و نسل سوم، واردات خودرو؛ این کارنامه کاری خانواده "دیلمی‌ها" به شمار می‌رود، خاندانی که اگرچه هنوز هم عمده فعالیتش در حوزه لوازم خانگی است، اما خودروهای "ام‌جی" و "آلفارومئو" نیز توسط آنها راهی خیابان‌های ایران شدند. بدون‌ شک شرکت گلدیران (نماینده انحصاری واردات لوازم خانگی ال جی به ایران) را خیلی از خانواده‌های ایرانی می‌شناسند، شرکتی که یکی از "دیلمی‌ها" مدیریت آن را بر عهده دارد و در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از بازار لوازم خانگی در اختیار شرکت موردنظر است. هرچند شروع تجارت "دیلمی‌ها" به دهه 30 برمی‌گردد، اما اوجگیری فعالیت‌های اقتصادی این خانواده، از دهه 60 آغاز شد، چه آنکه در آن دهه، کالاهای کره‌ای کم‌‌کم در حال جا افتادن در ایران بودند و با رشد کره‌ای‌ها، "دیلمی‌ها" هم خود را بالا کشاندند. ارتباط خوب "دیلمی‌ها" با کره‌ای‌ها، اما سبب نشد که این خانواده به سراغ خودروهای کره‌ای بروند و ناگهان سر از چین و ایتالیا درآوردند تا از اولی، ام‌جی را وارد کنند و از دومی آلفارومئو را.

 

نور کم بی‌ام و

در جامعه ایران، برخی خودروهای وارداتی به نماد مرفه بودن تبدیل شده‌اند و در کنار آن، نماینده تکنولوژی و کیفیت برتر نیز به حساب می‌آیند و در این بین، "بی‌ام‌و" جایگاه خاص خود را دارد؛ خودرویی که نامش با خاندان "نوریانی" گره خورده است. البته اگر ریشه "بی‌ام‌و" را جست‌وجو کنیم، باید از "وهاب زادگان" تاجر بزرگ کشور در قبل از انقلاب نام ببریم، کسی که در آن دوران شریک تجاری آلمان و ژاپن با ایران به شمار می‌رفت و بعد از انقلاب، خانواده نوریانی که موتورسیکلت‌های بی‌ام و را وارد می‌کردند، امتیاز واردات خودروهای بی‌ام و را نیز از دولت (این امتیاز در دوران انقلاب از وهاب زادگان گرفته شد)، خرید. حدود 14 سال پیش، خانواده نوریانی موسسه‌ای را با نام خود تاسیس کردند و "پرشیا خودرو" که زیرمجموعه این موسسه بود، واردات بی‌ام و را بر عهده گرفت. این در حالی بود که بعدها به دليل مشكلات اقتصادی، امتیاز موسسه نوریانی به فرد دیگری واگذار شد و در حال حاضر نیز بی‌ام و حضور چندان پررنگی در بازار ایران ندارد.

 

 اما پورشه و مازراتی

اما سری هم به خاندان "بهبهانی" بزنیم که اگرچه واردات خودرو بخش بسیار کوچکی از بیزینس این خانواده است، اما واردات خودروی لوکسی به نام "پورشه" به‌نوعی "پرستیژ" تجارت "بهبهانی‌ها" را بالا برده است. خاندان بهبهانی، عمده فعالیت خود را در صنعت نساجی متمرکز کرده و به واردات لوازم بهداشتی و آرایشی نیز مشغول است و در کنار آنها، به سراغ واردات خودرو هم رفته تا نمایندگی انحصاری یکی از گران‌ترین و لوکس‌ترین خودروهای دنیا در ایران را نیز داشته باشد. با این حال، قوانینی که وزارت "صنعت، معدن و تجارت" برای واردات خودرو گذاشته و طبق آن ورود محصولات دارای حجم موتور بالای 2500 سی‌سی را ممنوع کرده است، سبب شده تا تجارت خودرویی بهبهانی‌ها با چالش مواجه شود. در کنار پورشه، اما دیگر خودرو لوکس و بسیار گران قیمت وارداتی به کشور، "مازراتی" نام دارد که خانواده‌ای از اردبیل به نام "فتحی بی‌طرف" پشت واردات آن است. "بی‌طرف‌ها" نیز مانند "بهبهانی‌ها" تجارت اصلی‌شان خارج از نمایشگاه‌های خودرو است و از آنها به‌ عنوان یکی از بزرگان حوزه ام‌دی‌اف (MDF)، یاد می‌شود، اما به هر حال واردات خودرو‌هایی با شهرت مازراتی نیز در کارنامه تجارت آنها جای گرفته است. این در حالی است که داستان پورشه، دامان مازراتی را هم گرفته و واردات این خودرو به کشور در مقطع فعلی، تقریبا متوقف است.


برچسب : گرامی , حدادزاده , نوریانی , دیلمی , واردات خودرو , ایرتویا , تویوتا , نگین خودرو , رنو , هیوندای , کیا , آسان موتور , اطلس خودرو , میتسوبیشی , جیلی , جلیران , صنایع ماموت , اسکانیا , ام جی , آلفارومئو , گلدیران , ال جی , بی ام و , پرشیا خودرو , پورشه , مازراتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

محمد اصفهانی
6

ما هم بسیار پرسابقه در کارمندی هستیم حتی 2000 سال پیش که هیچ اداره ایی نبوده ما کارمند بودیم
13:23  1393/06/17
پاسخ دادن
مجتبی ملکی
12

خانواده ما هم سابقه طولانی در زمینه کارگری دارد خخخخخخخخخخخخ
23:29  1393/06/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد s3 : سلام ثبت نام ۱۵ آبان هستم هیچ خبری نشده الان ۶ ماهه بعد از عید کسی s3 شاسی شده؟؟؟
همایون : بله ، ولی اگه موتور خراب شد حالا به هر علتی خواستی ببری نمایندگی مپ خودرو به تنظیمات کارخانه برگردونی مشکلی ایجاد نمیشه ، انداختن هدلایت و لامپ با توان بیشتر ۵۵ هم باعث ابطال میشه که اینم اگه مشکل برقی خورد لامپ فابریک رو ببند بعد ببر نمایندگی ، دودی کردن شیشه ها هم باعث ابطال گارانتی میشه اینم با کَندن برچسب دودی مشکل حل میشه ( ابطال گارانتی شیشه بالابرها ) ، البته برای هر بار سرویس ممکنه نمایندگی گیر بده ( اگه نبینن مشکلی پیش نمیاد ) . نکته اخر سایپا ۳ سال گارانتی موتور گیربکس داره اگه تا ۳۰ هزارکیلومتر و یا ۴ بار تعویض روغن مشکلی برای سلامت موتور و گیربکس پیش نیاد یعنی حداقل تا ۵ سال با استفاده معمولی موتور و گیربکس شما عمر میکنه
کیان : سلام بچه ها ریمپ کردن باعث باطل شدن گارانتی میشه؟
چان چان گان گان : یه پیشنهاد برای اونهایی ک خیلی نگران دریافت پیامک هستن. برید و از همه کسانی ک فیدلیتی دیگنیتی لاماری و.... ثبت نام کردن و موعد تحویل زمستان یا پاییز یا.... سال ۴۰۲ بودن سوال کنید ببینید چقدر طول کشید و چه زمانی براشون پیامک آمده. من خیلی تحقیق کردم و حتی به آگهی های فروش در دیوار هم تلفن زدم و سوال کردم و.... ۹۹درصدشون مثلا با موعد پاییز ۱۵ روز مانده ب آخر پاییز و مثلا موعد زمستان ها ۱۵ اسفند براشون پیامک رفته و واریز کردن. نتیجه این شد ک تقریبا ۹۹درصد گفت ۱۵..۲۰ روز آخر براشون پیامک رفته و بعد از ۳ماه ماشین رو تحویل گرفتن. حالا نمیدونم دلیلش چیه ک اینجور با مشتری رفتار میکنن و همه رو دقیقه ۹۰ ارسال پیامک میکنن. این شده یه روال کاری برای همه شرکتها ما هم مثل بقیه هستیم پس اصلا نگران نباشید حداکثر تا ۱۵..‌۲۰ خرداد(حداکثر) برامون پیامک میاد و حسابها خالی میشه و منتظر دریافت ماشین میشیم. پیشاپیش چانگانهای زیبا مبارک همه باشه و انشاالله در مراسم عروسی باهاش دور دور بزنید
مهدوی : سلام دوستان برای شاهین اتومات به ۱۱۳ شکایت کنید
بهنام : دوستان  عزیز، کارزار شما با عنوان «درخواست صدور دعوتنامه خودرو مازاد وارداتی به منتخبین سامانه یکپارچه توسط شرکت خودروسازی سایپا» تأیید و با موفقیت منتشر شد: https://www.karzar.net/114536 با به اشتراک گذاری این لینک و ارسال آن برای دیگران، این کارزار را اطلاع‌رسانی کنید و از آنها برای جمع‌آوری امضا کمک بگیرید.
جی ۴ سفید : خود جی۴ هم خیلی وقته تحویل ندادن، سازمانی ثبت نام کرده بودیم و قرار بود سی روز کاری بدن که الان شده ۹۰ روز اما هنوز فاکتور هم نکردن!! اگه تولید میشه چرا شاسی نمیکنن؟!
جابر : سلام نوبت من زمستان 403بوده پیام اومده براتبدیل به xu7pولی قبول نکردم
محمدرضا : لطفا تاریخ ثبت نام و زمان واریز پول قطعی را هم اعلان کنید مبارکتون باشد.
پارس تبدیل پیش فروش به تارا : سلام راسته دعوتنامه تارا دستی اومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهمن : یه تریلی تکمیل شد خدارو شکر نگران نباشید ماتهرانیم زود خودرو به دستمون میرسه
ایمان : اسفندها عزیز لایک کنن
ابراهیم تیگو 8پرو : آقا الوند ممنون از کامنت دلگرم کننده ی شما🌺🌺🌺
بخشنامه 4723 : برا منم نیومده 4723 هستم
محمدی رانا : 21دی فرصت تکمیل وجه بهمن ماهیا بود
رانا : دیگه نظری ندارم خدای
رانا : تا 21 دی ماه
دی بویین زهرا : 20روز دیگه فقط حضوری من رفتم گرفتم
یک پارچه 90روزه : آقا پرهام یکپارچه یک بهمن تکمیل وجه کردم کی فاکتورمیشم خبر بده جان خودت داره4ماه میشه
محمدمهدی : خداروشکر ازشر دعوتنامه پیشنهادی راحت شدیم.وغیرفعال گردید.شایداین جمعه بیاید شاید.