مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت اول)

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت اول)

مسابقات 24 ساعته لمان یکی از قدیمی ترین مسابقات اتومبیلرانی است که از سال 1923، هر ساله در شهر لمان فرانسه برگزار و به عنوان یکی از مسابقات اتومبیلرانی نامدار در سراسر دنیا شناخته می‌شود؛ این مسابقات معمولا با نام "گرند پری استقامت" نامیده می‌شود که در آن تیم های شرکت کننده باید سرعت را با توانایی خودروی خود برای حرکت به مدت 24 ساعت، بدون آسیب مکانیکی و آسیب به قسمت های بخش های مورد استفاده آن همانند سوخت، تایر و ترمز متعادل کنند؛ استقامت رانندگان نیز، در این مسابقات مورد آزمایش قرار می‌گیرد، به این دلیل که آنها باید بیش از دو ساعت را پشت فرمان تا رسیدن به تعمیرگاه و تعویض شدن با راننده دیگر سپری کنند؛ سپس رانندگان بعد از صرف غذا و کمی استراحت به مسابقه بازمی‌گردند؛ طبق قوانین حاکم بر این مسابقات، سه راننده می‌توانند در هر رقابت در یک خودرو با یکدیگر شریک شوند.

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت اول)

این مسابقات توسط  Automobile Club de l’Ouest و در Circuit de la Sarthe سازماندهی شده است، یک دور مسابقه متشکل از جاده های عمومی محدود شده است و کارشناسان این مسابقات هم خودرو و هم راننده را مورد آزمایش قرار می‌دهند: توانایی آنها در سرعت و دوام رانندگان در یک دور مسابقات به مدت 24 ساعت. تیم های شرکت کننده در دسته هایی از یک کلاس خودرویی با یکدیگر رقابت می‌کنند و به دنبال کسب بهترین نتیجه در آن کلاس هستند؛ خودروهایی که در گذشته در مسابقات Grand Prix استفاده می‌شد، اکنون به عموم با نام خودروهای اسپرت فروخته می‌شوند؛ در طول زمان، این خودروها تکامل یافتند و اکنون در دو کلاس ساخته می‌شوند: نمونه اولیه بدنه خودروهای اسپرت دو سرنشین و دو کلاس خودروی Grand Touring که شباهت زیادی به عملکرد بالای خودروهای اسپرت فروخته شده به عموم دارند.

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت اول)

تیم های رقابت کننده دارای سیستم های سازمانی متعدد و گسترده ای هستند که از بخش رقابت تولید کنندگان (برای اثبات برتری محصول خود)، تا تیم های حرفه ای مسابقات (نشان دادن حامیان تجاری) و تیم های آماتور (تلاش برای برنده شدن در این رقابت برای ادعای پیروزی در مقابل دوستان تجاری اشان) متفاوت هستند. این مسابقات در ماه ژوئن در ارتفاعات اروپا و در هوای بسیار داغ تابستان به ویژه در خودروهایی که سیستم تهویه ضعیفی دارند، برگزار می‌شود؛ مسابقه در اواسط عصر آغاز، تا شب ادامه می‌یابد و صبح روز بعد قبل از تمام شدن روز، درست در زمان مشابهی که مسابقه آغاز شده است، پایان می‌یابد. در طول دوره 24 ساعته رقابت، خودروها مسافت 5,000 کیلومتری را کامل خواهند کرد؛ آخرین رکورد ثبت شده در مسابقات سال 2010، مسافت 5,410 کیلومتری است؛ این میزان مسافت  6 بار نسبت به مسابقات Indianapolis 500 یا تقریبا 18 بار طولانی تر از مسابقات Grand Prix فرمول یک است.

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت اول)

این مسابقات سالیان متمادی از تمامی مسابقات جهانی متداول 24 ساعته در اماکنی همانند Daytona، Nurburgring، Spa-Francorchamps، و Bathurst الهام گرفته می‌شد؛ مسابقات سری لمان امریکایی و سری لمان از قوانین حاکم بر مسابقات لمان 24 ساعته گرفته شده است؛ لمان کلاسیک که در سالیان گذشته در Circuit de la Sarthe برگزار می‌شد، ورژن مسابقات موتورسیکلت سواری در همین مسیر بود، از سایر مسابقات محسوب می‌شوند. علی رغم شهرت فراوان مسابقات لمان نسبت به رقابت های جهانی، شرکت کنندگان مسابقات لمان نسبت به مسابقات جهانی و استقامت FIA مسافت طولانی تری را طی می‌کنند؛ این مسابقه به عنوان مرحله ای از مسابقات غیررسمی Triple Crown of Motorsport که مسابقات فرمول یک، indycar و Sports car racing را برای نشان دادن موفقیت کاری رانندگان به هم متصل می‌کند، شهرت دارد؛ علاوه بر این، این مسابقات به عنوان مرحله ای از مسابقات استقامت Triple Crown دیده می‌شود که سه مسابقه بزرگ اتومبیلرانی را با مسابقات 12 ساعته Sebring و 24 ساعته Daytona به یکدیگر متصل می‌کند؛ از سال 1998، مسابقات لمان امریکا، با یک مسابقه استقامت ثانویه به همراه مسابقات هر ساله 12 ساعته Sebring با نام Petit Le Mans برگزار شد؛ در سال 2014، مسابقات جهانی Tudor Sports Car، هر سه مسابقه آمریکایی و چندین مسابقه دیگر را برای آمادگی تیم ها جهت شرکت در مسابقات لمان برگزار خواهد کرد. 

 

هدف مسابقات

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت اول)

زمانی که مسابقات Grand Prix به عنوان شکلی از مسابقات موتوری در سراسر اروپا بود، مسابقات لمان برای نشان دادن شکلی متفاوت از مسابقات اتومبیلرانی طراحی شد؛ دیدگاه این مسابقات به جای تمرکز روی توانایی خودروسازان برای ساخت خودروهایی پرسرعت، روی توانایی تولید کنندگان برای ساخت خودروهای اسپرت و مورد اعتماد تغییر یافت؛ این موضوع موجب افزایش خلاقیت در تولید خودروهایی قابل اعتماد و با مصرف سوخت مناسب شد، زیرا مسابقات استقامت به خودروهایی مقاوم برای طی مسافت طولانی و گذراندن کمترین زمان در تعمیرگاه نیاز دارد. به دلیل نوع مسیر لمان، نیاز به تولید خودروهایی با داشتن بهترین خصوصیات آیرودینامیک و با دوام احساس شد؛ جالب است بدانید که به دلیل وجود اشتراک این مسابقات با مسابقات Grand Prix، مسیرهای این مسابقه به دلیل عمومیت و وجود پیچ و خم های موجود در آنها، موضوع قابلیت اعتماد خودروها را بیش از پیش مهم جلوه می‌دهد. به دلیل بروز بحران سوخت در اوایل دهه 1970، برگزار کنندگان این مسابقات به منظور محدود کردن سوخت مصرفی، گروهی به نام Group C را تشکیل دادند؛ در اوایل قرن 21 زمانی که محدودیت مصرف سوخت به خودی خود به موضوعی حل شده تبدیل شده بود، همچنان برای برخی از تیم های شرکت کننده به دلیل داشتن منابع سوختی متغیر از اهمیت خاصی برخوردار بود. لازم به ذکر است که این ابداعات خودروسازان را به تولید سوپرخودروهایی با سرعت بیشتر و حتی بیشتر از خودروهای GT ترغیب کرد. در قسمت بعد با ما همراه باشید تا به جزییات این مسابقه زیبا و مهیج بپردازیم.  


منبع

Wikipedia

برچسب : مسابقات 24 ساعته لمان , گرند پری , خودروهای GT , مسابقات Sebring






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد : از شاهین من کو‌ رسیدیم به شاهین ارزون من کو؟😅😅 پارسال با همین قیمت طرح گذاشتن با ۶۰۰ اتومات دادن جایگزین یه سریا گرفتن و الان با ماشین شون عشق می کنند.
J4 خاکستری : نمیشه بریم کرمان همونجا تحویل بگیریم؟؟؟ ۴۵ روزه شاسی شده ، پلا شده ، هنوز میگن صبور باشید
J4 تاخیری : سلام ، این عادیه که من ۱۵ مهر پلاک شدم و هنوز تحویل نگرفتم؟؟؟ مگه نگفتن یک ماه بعد از فاکتور شدن تحویل میدن؟؟
درسا : چرا تو وضعیت خودرو زده پرونده دارای نقص می باشد ، الان باید چیکار کنم ، از کجا بفهمم چی تو پرونه ام نقص داره ؟
شاهین زمستان : بچه ها الان با تمام هزینه هل جانبی، این شاهین لعنتی چند در میاد؟،دقیقا
محیا : دوستان من دوماهه پلاک شدم از مدارک هم فقط کارت خودرو دستم رسیده سند ها هنوز تو مبدان و ماشین هم مرحله ی حمل هست این طبیعیه؟بی خواب شدم خدالعنتشون کنه
وحید : به محسن خدارو شکر که جور شد، اون موقع ها آنقدر نگران بودی، منم هی دعا می کردم مال تو زودتر فاکتور بشه
وحید : ایشالا به موقع می دن، چون خیلی تولید و انبار کردن، فعلا بیرون ندادن که یهو چند هزار تا با هم بیرون بدن که قیمت بازار رو مدیریت کنن، چون اگه یکی دو تا می دادن بیرون، هر کی هر قیمت می خواست می فروخت
وحید : شما عادی بودی یا فرسوده؟فوری یا پیش فروش؟ من پیش فروش، جایگزینی فرسوده هستم، برای فروش فوری ها انجام شده، برای ما پیش فروش ها فعلا پیامک هم نفرستادن
J4مشکی گیلان : پس اینایی ک ثبت نامی اردیبهشت رنگ سفید و طوسی بودن چرا میگن شاسی شده و مرحله صدور پلاکه؟؟؟ اونام اردیبهشتی بودن دیگ. من ک ۳۱ خرداد هستم هنوز شاسی نشده. ولی بچه های اردیبهشت میگن شاسی شدیم چطور برای شما نشده؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد شیراز : سلام دوستان دنا 6 دنده تحویل آبان رنگ سفید کسی فاکتور شده تا حالا؟؟؟
مهدی : بین 20 تا 30 روز باید در نظر بگیری
مهدی : بعد از تکمیل وجه باید سخا تحویل بدی علی آقا
مهدی : تقریبا 10 روز
مسعود : سلام. من تحویل آبانم 22 مهر تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست. ولی پیامک زدن که مشمول افزایش قیمت نمیشم. بخاطر اینکه تکمیل وجه کردم.
207 تحویل شهریور : دوستان تو بخشنامه زده تحویل 75 روزه منظورشون 75 روز کاری هست ؟ یا جمعه ها هم حساب میشه ؟؟؟
دنا تحویل پاییز 1403 : سلام دوستان عزیز ،دعوت نامه دنا شش دنده برا موعد تحویل بهمن برای کسی ارسال شده؟
زاگرب : سلام برای سفف فلز 55 روزه واریز وجه کردم فوری طرح مادران خبری نیست هر روز صبح هم به امید فاکتور سر به این کاستومر لعنتی میکنم و هیچ. کارمون شده چک کردن کاستومر.
207 دی ماه : دوستان اگه اطلاع دارید لطفا جواب بدید من الان دعوتنامه 207 سقف فلز برام اومده 293تومان الان نمیتونم تکمیل وجه کنم اگه یه ماه دیگه دعوتنامه بیاد همین قیمت هست یا اون حدود 15 تومان تخفیف رو که بهمون دادن هم باید اضافه پرداخت کنم. و اگه سقف شیشه برام بیاد ایا اون درصد واریزی من رو از ماشین کم میکنن مثلا به نسبت قیمت قبل من حدود 47 درصد پول رو دادم ایا الان باید 53 درصد قیمت جدید پرداخت کنم
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه خودرو ساینا