توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب

توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب (ویدئو)

در سال های اخیر تقریباً با معرفی هر خودروی جدید، مشخصه توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب جزء مهم ترین ویژگی سیستم ترمز خودرو بوده است. آیا می دانید این سیستم چیست و چه برتری  هایی نسبت به سیستم ترمز هیدرولیکی عادی دارد؟ قبل از بررسی این موضوع باید ببینیم که خودرو در حین ترمز عادی طی چه مکانیسمی متوقف می شود. هنگامی که پدال ترمز فشار داده می شود، پیستون های اصلی، روغن ترمز را با فشار، وارد سیلندر چرخ ها می کنند و ترمز انجام می شود. با وجود ترمزهای دیسکی در جلو و ترمزهای کاسه ای در عقب، برای متوقف کردن نرم و یکنواخت ماشین در یک خط مستقیم، باید فشار ترمز روی چرخ های جلو و عقب متفاوت باشد. لازم به ذکر است که این اختلاف فشار هیدرولیکی توسط یک سوپاپ در سیستم ترمز خودرو ایجاد می شود.

توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب (ویدئو)

در واقع، خودروهای مجهز به ترمزهای دیسکی برای توزیع نیروی ترمزهای عقب در هر چهار چرخ، به این سوپاپ ها نیاز دارند. در تمام انواع سیستم های ترمز، نیروی اعمال شده به هر چرخ، بسته به میزان کاهش سرعت، انتقال وزن خودرو، طراحی سیستم تعلیق، و بار روی خودرو متفاوت است. در ماشین های دیفرانسیل عقب، بخشی از سیلندر اصلی ترمز در جلو و بخش دیگر آن ترمز در عقب را پشتیبانی می کند. خودروهای دیفرانسیل جلو به طور معمول از اتصال ترکیب جلو/عقب سیلندرهای اصلی استفاده می کند. به عبارتی، چرخ سمت چپ در جلو و چرخ سمت راست در عقب از یک بخش تغذیه می شوند و چرخ سمت راست در جلو و چرخ سمت چپ در عقب از قسمت دیگر تغذیه می شوند. اگر مدار هیدرولیک درست عمل نکند، نیروی ترمز متعادل نخواهد بود. ترمزهای عقب در ماشین های دیفرانسیل جلو فقط ممکن است تا 10% از کل نیروی ترمز را دریافت کنند. بنابراین، این ترکیب، در صورت وجود نشتی در سیستم ترمز، عملکرد حداقل یکی از ترمزهای جلو را می تواند تضمین کند. اگرچه سوپاپ تنظیم فشار در این سیستم ممکن است در سیلندرهای اصلی خودرو نصب شوند، اما دیده شده است که اغلب در ترمز عقب ماشین نیز نصب می شوند.

توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب (ویدئو)

1Carدر داخل سوپاپ تنظیم نیروی ترمز، یک سوپاپ و یک فنر وجود دارد. با اندکی فشار، سوپاپ باز می شود و اجازه می دهد که جریان روغن ترمز به راحتی از طریق دریچه عبور نماید. با فشار دادن پدال ترمز، فشار در ترمز افزایش می یابد و با بسته شدن سوپاپ، حرکت روغن ترمز به طرف چرخ های عقب  محدود می شود. در این حالت، وزن خودرو در حین ترمز کردن به جلو منتقل شده و اصطکاک چرخ های عقب با زمین کم می شود و چرخ های عقب خودرو قفل نمی شوند. در اتومبیل های مسافربری، با توجه به مشخص بودن طراحی و وزن خودرو، میزان سختی فنر در سوپاپ توسط کارخانه تنظیم می شود. اما در کامیون ها و وانت ها از آن جا که میزان بار و وزن خودرو متغیر است، نمی توان یک سختی خاص برای فنر تعیین نمود. در برخی از این وسایل نقلیه سنگین، با استفاده از حس گر وزن یا ارتفاع، میزان سختی فنر، ضعیف یا قوی می شود. بدین صورت که سوپاپ تنظیم نیرو، یک بازوی متحرک دارد که به اکسل عقب متصل است و با تغییر ارتفاع و وزن خودرو، میزان سختی فنر در سوپاپ را تغییر می دهد.

توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب (ویدئو)

در حال حاضر، خودروسازان به سیستم توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب روی آورده اند. این سیستم الکترونیکی در واقع با سیستم ترمز ضد قفل خودرو یکپارچه است. این سیستم با کنترل الکترونیکی نیروی ترمزهای عقب، آن ها را به حد نیاز کاهش می دهد تا اتومبیل در راستای یک خط مستقیم و به طور کاملاً پایدار متوقف شود. هنگامی که پدال ترمز فشار داده می شود، تمام فشار هیدرولیکی به چرخ های عقب منتقل می شود. سپس  از طریق یک سیستم کامپیوتری میزان کاهش سرعت هر چرخ سنجیده می شود و قبل از قفل شدن چرخ های عقب، شدت فشار ترمز به حد نیاز کاهش می یابد. در واقع، این سیستم بسیار شبیه به سیستم ترمز ضد قفل است، با این تفاوت که عملکرد آن قبل از قفل شدن چرخ ها، انجام می شود. کلمه دینامیک در این سیستم، به معنای متغیر بودن شدت فشار هیدرولیک در حین ترمز است. این سیستم صرف نظر از میزان بار، کشش، و سرعت ترمز، از قفل شدن چرخ های عقب جلوگیری می کند که یک ویژگی مضاعف در ترمزهای ضد قفل محسوب می شود. در فیلم زیر (دانلود) که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، چگونگی عملکرد توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب به تصویر کشیده شده است. 

 

/uploads/proportioning valve types F.flv

این روش بسیار شبیه به توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD می باشد، شما فرق آنها را در چه می بینید؟ درخاتمه امیدواریم 1Car توانسته باشد تا حد امکان "توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب" را شرح بدهد. در هر حال، طبق روال همیشه، این نظرات و پیشنهادات شماست که به بهبود هرچه بیش تر محتوای سایت کمک می کند. با ما همراه باشید.


منبع

Autos

برچسب : دینامیک , ترمز , عقب , توزیع , نیرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

حبیب اله رضایی
0

سلام سوالی داشتم ایا سیستم abs در سرما یخ میزند زیرا پژو پارس من در سرمای کندوان ترمز نمی گرفت و گفتند سنسور ها بر اثر خیس شدن وسرما یخ زده و عمل نمی کند با تشکر
19:53  1392/10/02
گزارش
پاسخ دادن
محمد صادق ناصرى
0

با سلام و ضمن خسته نباشيد.
بنظر مى رسد بسيارى از مطالب ارائه شده بعنوان مقاله صرفاً ترجمه اى از متون تخصصى خارجى است. از اينرو جهت فهم و درك بيشتر موضوعات ارائه شده مى بايستى ضمن توجه به بحث امانتدارى در ترجمه متون حتماً از نظرات و ديدگاههاى متخصصين آشنا به موضوع در ترجمه روان تر و سليس براى درك دقيق مفهوم مقاله ، تجسم ذهنى موضوع ارائه شده و كارآتر نمودن آن براى مراجعين بايستى استفاده كرد. براى مثال پاراگراف : " در داخل سوپاپ تنظیم نیروی ترمز، یک سوپاپ و یک فنر وجود دارد. با اندکی فشار، سوپاپ باز می‎شود و اجازه می دهد که جریان روغن ترمز به راحتی از طریق دریچه عبور نماید. و… "
با احترام و تشكر.
02:22  1392/07/12
گزارش
پاسخ دادن
نیما
0

وای خدای من، مقالاتتون مثه سریال میمونه

آدم هی دلش میخواد بره بعدیو بخونه.
15:51  1392/06/11
گزارش
پاسخ دادن
صلاح الدین میکاییلی
1

عالیه،واقعا ممنون از زحمات شما که اطلاعات ما رو کامل می کنید
10:50  1392/02/12
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل مشکی : هروقت زنگ میزنم میگن به ما هنوز مجوز بارگیری ندادن معلوم نیست کی میخوان تحویل بدن
محمد‌ شاهین‌ زمستان‌ 403 : برا‌‌ من‌ سود‌ مشارکت‌ ۱۶‌ درصد‌ حساب‌ کردن ۱۹‌ آذر‌ پرداخت‌ اولیه‌ ۱۳‌ اردیبهشت‌ دعوتنامه‌ تبدیل‌ امد‌ ‌‌ ۱۸‌ میلیون‌ ۸۰۰‌ هزار‌ تومن‌ کم‌کرده‌بودن‌ ۱۳‌ اسفند‌ هم‌ دعوتنامه‌ تبدیل‌ امد‌ ۱۰‌ میلیون‌ ۹۰۰‌ هزار‌ کم‌ کرده‌بودن
طرح فرسوده اردیبهشت : دوستان اردیبهشتی دیگه نوبت ماست تو گروه هی خبر بذاریم انشالله اسفندیا این ماه همه ماشینو میگیرن میرن میمونیم ما پیگیری کنیم همگی از ایران خودرو
طرح فرسوده اردیبهشت : سلام منم طرح فرسوده اردیبهشت هستم خبری نیست کسی خبر نداره با ما چه قیمتی حساب میخوان بکنن؟ طبق بند ۴ تو قرارداد باید با قیمت اردیبهشت ما از ما پول بگیرن یه وقت ریرارو قیمت جدید بزنن از ما چقد میگیرن؟ کسی آشنا داره اطلاعات بگیره
سمانه : سلام خبری از فاکتور جدید ری را نشده ؟
رضا : تارادستی 3مردادتکمیل وجه تحویل یک شهریور،هنوزفاکتورنشده دوستان اگه کسی فاکتورشدخبربده
مشتری سابق : فکر کردی بقیه خیلی خوبن؟ همشون مثل همن
بهمن : معلوم هس چخبره، آخرش دیماه تموم نشد؟ هیچکس زنگی نزده؟
صمد🔴🔴 : خیلی بیشرف هستن ۹ماه پول گرفتن کی بشه بر گورشونو گم کنن بیشرفا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام چشم و دلتون روشن مهم تحویلش گرفتین و مثل ما اسیر بی ماشینی نیستین
رانا7تیر : چرااین صدوراسنادتیک نمیخوره لامصب یه هفتس داره میچرخه
حسن رانا : سلام داداش تا 25 مرداد چی گفتن؟؟؟
سایپا کلاهبردار دروغگو : سلام دوستان من پشتیبانی تماس گرفتم گفتن تازه اومدن سرکار فعلا مشخص نیست پرسیدم دارن تولید میکنن گفتن آره بعد چند دقیقه اشتباهی بامن تماس گرفتن اسم یکی رو بردن گفتم شما از کجا زنگ می‌زنید گفت سایپا واسه قطعه تون گفتم اشتباه گرفتید قبل اینکه قطع کنه پرسیدم اطلس داره تولید میشه گفت اصلا قطعه نداریم دوستان عزیر اینا فعلا قطعه ندارن هیچ ماشینی داره تولید نمیشه فکر کنم داره بر شکست میشه باید هرچه زودتر یه کاری کرد
ار اس : من همین الان زنگ زدم میگه ار اس سفید مشکی تا27فاکتور شده ولی رنگ رنگ های دیگه خرداد فاکتور شدن اصلا معلوم نیست چیکار میکنن
رسول : داداش دوگانه به تک سوز ربطی ندارد این آقایون دوگانه شرایطش و دونستن که پول دادن دوگانه بگیرن و واسه اون پول دادن ماهم همه سال 1402اردیبهشتش پول بلوکه کردیم بهمنم پول کامل دادیم نه نصف پول حالا 90روز باید اردیبهشت بود شده 7ماه 3ماه تاخیر پس زر زر زیاد نکنید به کسیم بی احترامی نکنید حق با فروش فوق العاده بهمن هست که حقشون داره ضایه میشه شما باید تن به تک نمی دادی حالا که دادی منتظر بنزین 45هزاری تا 70باش اون دوگانتم که سوزوندی تو بازار میدن به قیمت بالا حالا بیاد بگید نه بنزین گران نمیشه خودتونه دلگرم کنید به چس بهس های الکی
علی 31تیر ماه : با سلام من دیروز پلاک شده گفتن سایت فارس آماده حمل هست خواستم از کسانی که اطلاع دارم بپرسم سایت فارس دریچه سیمی یا برقی کسی اطلاع داره
ساینا دوگانه 27 اسفند : 23 ایفند
محمد : من پیش فروش بودم دی ماه. 12 تکمیل وجه. سخا بعد تعطیلات با تماس نمایندگی فرستادم براشون. وای امروز ساعت 12 فکتور شدم
سورن : ماشین من از 21بارگیری شده ولی خبری از ماشین نیست