توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب

توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب (ویدئو)

در سال های اخیر تقریباً با معرفی هر خودروی جدید، مشخصه توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب جزء مهم ترین ویژگی سیستم ترمز خودرو بوده است. آیا می دانید این سیستم چیست و چه برتری  هایی نسبت به سیستم ترمز هیدرولیکی عادی دارد؟ قبل از بررسی این موضوع باید ببینیم که خودرو در حین ترمز عادی طی چه مکانیسمی متوقف می شود. هنگامی که پدال ترمز فشار داده می شود، پیستون های اصلی، روغن ترمز را با فشار، وارد سیلندر چرخ ها می کنند و ترمز انجام می شود. با وجود ترمزهای دیسکی در جلو و ترمزهای کاسه ای در عقب، برای متوقف کردن نرم و یکنواخت ماشین در یک خط مستقیم، باید فشار ترمز روی چرخ های جلو و عقب متفاوت باشد. لازم به ذکر است که این اختلاف فشار هیدرولیکی توسط یک سوپاپ در سیستم ترمز خودرو ایجاد می شود.

توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب (ویدئو)

در واقع، خودروهای مجهز به ترمزهای دیسکی برای توزیع نیروی ترمزهای عقب در هر چهار چرخ، به این سوپاپ ها نیاز دارند. در تمام انواع سیستم های ترمز، نیروی اعمال شده به هر چرخ، بسته به میزان کاهش سرعت، انتقال وزن خودرو، طراحی سیستم تعلیق، و بار روی خودرو متفاوت است. در ماشین های دیفرانسیل عقب، بخشی از سیلندر اصلی ترمز در جلو و بخش دیگر آن ترمز در عقب را پشتیبانی می کند. خودروهای دیفرانسیل جلو به طور معمول از اتصال ترکیب جلو/عقب سیلندرهای اصلی استفاده می کند. به عبارتی، چرخ سمت چپ در جلو و چرخ سمت راست در عقب از یک بخش تغذیه می شوند و چرخ سمت راست در جلو و چرخ سمت چپ در عقب از قسمت دیگر تغذیه می شوند. اگر مدار هیدرولیک درست عمل نکند، نیروی ترمز متعادل نخواهد بود. ترمزهای عقب در ماشین های دیفرانسیل جلو فقط ممکن است تا 10% از کل نیروی ترمز را دریافت کنند. بنابراین، این ترکیب، در صورت وجود نشتی در سیستم ترمز، عملکرد حداقل یکی از ترمزهای جلو را می تواند تضمین کند. اگرچه سوپاپ تنظیم فشار در این سیستم ممکن است در سیلندرهای اصلی خودرو نصب شوند، اما دیده شده است که اغلب در ترمز عقب ماشین نیز نصب می شوند.

توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب (ویدئو)

1Carدر داخل سوپاپ تنظیم نیروی ترمز، یک سوپاپ و یک فنر وجود دارد. با اندکی فشار، سوپاپ باز می شود و اجازه می دهد که جریان روغن ترمز به راحتی از طریق دریچه عبور نماید. با فشار دادن پدال ترمز، فشار در ترمز افزایش می یابد و با بسته شدن سوپاپ، حرکت روغن ترمز به طرف چرخ های عقب  محدود می شود. در این حالت، وزن خودرو در حین ترمز کردن به جلو منتقل شده و اصطکاک چرخ های عقب با زمین کم می شود و چرخ های عقب خودرو قفل نمی شوند. در اتومبیل های مسافربری، با توجه به مشخص بودن طراحی و وزن خودرو، میزان سختی فنر در سوپاپ توسط کارخانه تنظیم می شود. اما در کامیون ها و وانت ها از آن جا که میزان بار و وزن خودرو متغیر است، نمی توان یک سختی خاص برای فنر تعیین نمود. در برخی از این وسایل نقلیه سنگین، با استفاده از حس گر وزن یا ارتفاع، میزان سختی فنر، ضعیف یا قوی می شود. بدین صورت که سوپاپ تنظیم نیرو، یک بازوی متحرک دارد که به اکسل عقب متصل است و با تغییر ارتفاع و وزن خودرو، میزان سختی فنر در سوپاپ را تغییر می دهد.

توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب (ویدئو)

در حال حاضر، خودروسازان به سیستم توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب روی آورده اند. این سیستم الکترونیکی در واقع با سیستم ترمز ضد قفل خودرو یکپارچه است. این سیستم با کنترل الکترونیکی نیروی ترمزهای عقب، آن ها را به حد نیاز کاهش می دهد تا اتومبیل در راستای یک خط مستقیم و به طور کاملاً پایدار متوقف شود. هنگامی که پدال ترمز فشار داده می شود، تمام فشار هیدرولیکی به چرخ های عقب منتقل می شود. سپس  از طریق یک سیستم کامپیوتری میزان کاهش سرعت هر چرخ سنجیده می شود و قبل از قفل شدن چرخ های عقب، شدت فشار ترمز به حد نیاز کاهش می یابد. در واقع، این سیستم بسیار شبیه به سیستم ترمز ضد قفل است، با این تفاوت که عملکرد آن قبل از قفل شدن چرخ ها، انجام می شود. کلمه دینامیک در این سیستم، به معنای متغیر بودن شدت فشار هیدرولیک در حین ترمز است. این سیستم صرف نظر از میزان بار، کشش، و سرعت ترمز، از قفل شدن چرخ های عقب جلوگیری می کند که یک ویژگی مضاعف در ترمزهای ضد قفل محسوب می شود. در فیلم زیر (دانلود) که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، چگونگی عملکرد توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب به تصویر کشیده شده است. 

 

/uploads/proportioning valve types F.flv

این روش بسیار شبیه به توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD می باشد، شما فرق آنها را در چه می بینید؟ درخاتمه امیدواریم 1Car توانسته باشد تا حد امکان "توزیع دینامیک نیروی ترمزهای عقب" را شرح بدهد. در هر حال، طبق روال همیشه، این نظرات و پیشنهادات شماست که به بهبود هرچه بیش تر محتوای سایت کمک می کند. با ما همراه باشید.


منبع

Autos

برچسب : دینامیک , ترمز , عقب , توزیع , نیرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

حبیب اله رضایی
0

سلام سوالی داشتم ایا سیستم abs در سرما یخ میزند زیرا پژو پارس من در سرمای کندوان ترمز نمی گرفت و گفتند سنسور ها بر اثر خیس شدن وسرما یخ زده و عمل نمی کند با تشکر
19:53  1392/10/02
گزارش
پاسخ دادن
محمد صادق ناصرى
0

با سلام و ضمن خسته نباشيد.
بنظر مى رسد بسيارى از مطالب ارائه شده بعنوان مقاله صرفاً ترجمه اى از متون تخصصى خارجى است. از اينرو جهت فهم و درك بيشتر موضوعات ارائه شده مى بايستى ضمن توجه به بحث امانتدارى در ترجمه متون حتماً از نظرات و ديدگاههاى متخصصين آشنا به موضوع در ترجمه روان تر و سليس براى درك دقيق مفهوم مقاله ، تجسم ذهنى موضوع ارائه شده و كارآتر نمودن آن براى مراجعين بايستى استفاده كرد. براى مثال پاراگراف : " در داخل سوپاپ تنظیم نیروی ترمز، یک سوپاپ و یک فنر وجود دارد. با اندکی فشار، سوپاپ باز می‎شود و اجازه می دهد که جریان روغن ترمز به راحتی از طریق دریچه عبور نماید. و… "
با احترام و تشكر.
02:22  1392/07/12
گزارش
پاسخ دادن
نیما
0

وای خدای من، مقالاتتون مثه سریال میمونه

آدم هی دلش میخواد بره بعدیو بخونه.
15:51  1392/06/11
گزارش
پاسخ دادن
صلاح الدین میکاییلی
1

عالیه،واقعا ممنون از زحمات شما که اطلاعات ما رو کامل می کنید
10:50  1392/02/12
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین۱ : 🤣🤣 به حرفای شما چیزی جز خنده نمیاد
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.دوستانی که کارت سوخت از سایت ثبت کردن چند روزه کارت میرسه؟
علی : سلام من مهر402ثبت نام کردم واسه شاهین اتومات سی وی تی تا الان هیش خبری از دعوتنامه نیس اومدن طرح تبدیل جی ال مسخره ترین گذاشتن خداازتون نگذره ماشین زیر پام فروختم حیرونم کردن آخه بی وجدانا چرا مردم اذیت میکنید شماکه اینهمه داری میخورید چرا ماشین خودمون نمیدید چقد بگیم خدا دیگه حالم از خدابهم میخوره گناه من چیه عربا سوار آخرین مدل لندکروز وماشینا ژاپنی آمریکایی بشن ماهم دل به آرزوی یک ماشین چینی باشیم کاشکی یه زلزله ای صاعقه ای سونامی همه مون صاف میکرد دیگه خسته شدم کسی نیس خدایی وجودنداره اگه داشت جواب مارومیداد
T8 : والا مال من 26مهر فاکتور شد اول آبان بیمه شد و از اون زمان تا الان رو مرحله صدور پلاک زرد مونده وخبری نیست
X5 سوم خرداد : عید هم اگه بدن بازم راضی ام ترسم از اینه که بعد از عید بدن با مدل 1404 !!! اینو کجای دلمون باید گذاشت !!!؟؟؟
X5تهران : ماکه ثبت نام فروردین هستیم و3ماه دیرکردن از تحویل ماشین بیخیال شدیم اما بعضی دوستان چه دل خوشی دارن که آرزو دارن ماشینشون شاسی بشه.بنظرم بی‌خیالی طی کنید و دعا کنید برای عید بهتون تحویل بدن بقیش پیش گش
تورج : با توجه به تاریخ های ذکر شده میشه نتیجه گرفت حداقل 3 ماه بعد از تکمیل وجه خودرو تحویل داده میشه
جی ال : علی مدبر من حالشو ندارم بهت فحش بدم خودت زحمت بکش یه فحش آبدار به خودت بده
حامد : نه عزیز واریزی خرداد نداریم
J7 شیراز : نه فقط پیامک شاسی اومده همین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهمن : شما که ی ماشین رو دادی اسقاط؟ و گواهی اسقاط برای شما صادر شده؟
ساینا تک پیش فروش اسفند : من 11 شهریور تکمیل وجه کردم فاکتور نشدم . دیگه کیا شهریوری هستن
وانت 21مهری : 21مهری ارتقا یافته12379494 فاکتور شده.
اطلس.. : لطفا تا فاکتور شی اعلام کن ممنون میشم
ساینا پیش فروش : خراسان شمالی
دوگانه شهریور Jj : حدودا 300
مجید : دوستان امروز جمعه نیسان دوگانه آبی. فروختن یک میلیارد من خودم توی معامله بودم
علی : حدا اقل ده رور
امید : منم تحویل آبان بودم، مهر اومد نشد پرداخت کنم دیگه فعلا دعوتنامه نیومده.
علی : Sbr الکیه همشون دارن ....نیاز نیست فعال کنی