کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز

کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)

کامیون داف هیبریدی مدل DAF LF 45.160 یکی از سبزترین کامیون هایی است که تاکنون طراحی و ساخته شده است. این کامیون 12 تنی که در آن از موتور هیبریدی (دیزلی - الکتریکی) برای تولید قدرت استفاده شده است، مصرف سوخت بسیار پایینی دارد و گفته شده است که میزان آلایندگی آن نسبت به مدل های دیزلی، به اندازه 10 تا 20% کاهش یافته است.

کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)

این کامیون با داشتن یک موتور دیزلی استاندارد به حجم 4,500 سی سی و یک موتور الکتریکی، می تواند تا حجم 118 کیلووات یا 160 اسب بخار نیرو تولید کند و آن را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل سازد. این موتور الکتریکی که بین کلاچ و جعبه دنده قرار گرفته است، علاوه بر نقش مهمی که در سیستم هیبریدی دارد، به عنوان دینام نیز ایفای نقش می کند.

کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)

نکته بسیار مهمی که در اغلب خودروهای هیبریدی به چشم می خورد، ذخیره سازی انرژی حاصل از ترمز در باتری های لیتیومی است که هنگام شتاب گرفتن کامیون، وارد مدار تولید قدرت می شود و به افزایش شتاب کمک شایانی می کند. در این راستا، از یک سیستم کامپیوتری بسیار دقیق نیز استفاده شده است که وظیفه تنظیم سیستم موتوری هیبریدی، یعنی هماهنگ کردن رابطه بین موتور دیزلی و موتور الکتریکی را بر عهده دارد. به عبارت بهتر، این سیستم به طور اتوماتیک تعیین می کند که هر یک از موتورهای دیزلی یا الکتریکی، چه زمانی در تولید قدرت فعالیت داشته باشند و به نوعی بین آن ها تعادل برقرار می کند. اگرچه این کامیون 12 تنی، حدود 300 کیلوگرم از مدل دیزلی آن سنگین تر است، اما بنا به گفته شرکت خودروسازی داف، حداکثر تا 7.5 تن بار را می تواند حمل کند که این ویژگی، برای این کامیون سنگین وزن، بسیار ایده آل است.

کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)
کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو) کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)

بنا به نتایج آزمایشات صورت گرفته بر روی کامیون داف هیبریدی، زمانی که باتری کاملاً پر باشد، این کامیون می تواند تا مسافت حدوداً 2 کیلومتر را به تنهایی و بدون نیاز به موتور دیزلی طی کند که این مقدار برای ترددهای داخل شهری به ویژه مناطقی که توسط سازمان های حفاظت محیط زیست برای عبور خودروهای دیزلی ممنوع شده است، کفایت می کند و از این طریق، این کامیون به نوعی می تواند بر سبز بودن خود صحه بگذارد. در این شرایط، موتور دیزلی در واقع به حالت تعلیق در می آید و تولید قدرت به دست موتور الکتریکی سپرده می شود. گفتنی است، در این کامیون از یک سیستم دیگری نیز تحت عنوان LF استفاده شده است که در مواقعی که کامیون در حالت توقف به سر می برد، مصرف سوخت و انتشار آلایندگی را روی صفر نگه می دارد.

کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)
کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)

از دیگر مزایایی که در مورد این کامیون سبز می توان گفت، طول عمر طولانی تر اجزا و قطعاتی نظیر لنت ترمز و صفحه کلاچ است که در حالت عادی بیش تر در معرض سایش و پوسیدگی قرار دارند؛ زیرا در این کامیون، عمل ترمز در حقیقت زیر نظر بخش موتور الکتریکی است که همین مسئله باعث کاهش قابل ملاحظه هزینه تعمیر و نگهداری می گردد.

کامیون داف هیبریدی - کامیون سبز (ویدئو)

در خاتمه، بر هیچ کس پوشیده نیست که در آینده ای نه چندان دور، خودروهای هیبریدی به عنوان تنها وسایل نقلیه دوستدار محیط زیست برای نجات بشریت انقلابی بر پا خواهند کرد و تدریجاً موتورهای بنزینی و حتی دیزلی از بساط طبیعت، رخت بر خواهند بست. شما چه فکر می کنید؟ آیا این چشم انداز، محقق خواهد شد یا فقط در حد رؤیایی دست نیافتنی است؟ نظرات و دیدگاه های خود را با 1Car در میان بگذارید. البته قبل از آن بد نیست نگاهی هم داشته باشید به فیلم کوتاه (دانلود) زیر که گزارشی تصویری از رونمایی این کامیون است.

/uploads/DAF LF Hybrid.flv


منبع

DAF     Youtube

برچسب : اکتروس , کامیون , اتوبوس , هیبریدی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

حسن
3

خیلی عالیه قیمتش چنده
12:55  1394/06/28
پاسخ دادن
محسن
0

عالی قیمت چنده داداش
08:56  1397/02/12

ghasem
2

اینکه دیزل و بنزین باید برن شک ندارم ولی الکتیریکی جواب نمیده
08:02  1392/05/18
پاسخ دادن
علی آقا
1

نمیدونم چرا از کامیونای داف خوشم میاد. خیلی با کیفیت به نظر میرسن.
16:32  1392/02/11
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7تو‌مرحله بیمه گیر کرده : J7تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ سلام دوستان کسی اطلاع نداره چرا تمام j7هایی ک در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۸شاسی و فاکتور شدن نزدیک ب ۲ ماهه رو صدور بیمه گیر کرده و بیمه و پلاک نمیشن ؟؟؟؟
ایرج : «درخواست تعیین تکلیف ثبت نام کنندگان شاهین دنده ای زمستان ۱۴۰۳» لطفا جهت افزایش تعداد امضاها، این کارزار را تا جای ممکن برای سایر دغدغه مندان به اشتراک بگذارید: https://www.karzar.net/110333
فرهاد : یادت باشه هیچ وقت نخورده شکر نکن
کیان : یه سوال؟چرا اطلس پر شد اما سهند اس هیچکی نمینویسه
محسن : ما که از 18 بهمن نوشتیم نقدی هنوز تایید نقدی هم نشده
آهوی دشت زنگاری : مگه میشه داداش؟؟؟!!پولت پریده الان همه ثبت نامی های زمان شما ماشین شما تحویل گرفتن تو نوبت گارانتی اولیه ان. احتمالا نمایندگی ت نامعتبر بوده پول دیر یه حساب کارخونه واریز کرده
J7 تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ : سلام منم دقیقا مشکل شما رو دارم تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸شاسی شدم ولی الان دو ماهه تو‌مرحله بیمه گیر کردم هیچ کیم جوابگو‌نیست
تارا v4lx : با سلام من از ایران خودرو پرسیدم گفتن ۱۵ الی ۲۰ روز بعد از پلاک شدن خودرو تحویل داده میشه
J7 صادرات : دوستان ارادت ۲۳/۲ فاکتور شد امروز بیمه خداروشکر سریع دارن پیش میرن بعد شاسی ثبت ناممون هم ۲۲/۸ بوده انشالله خودرویه همه رو تحویل بدن
J7 سحر : من 8 آبان بودم و چهار هفته هست تحویل گرفتم!!! چطور آبانی ها میگن تحویل نگرفتن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن دوگانه 29 اسفند : مرسی. شما تحویل گرفتین؟
حقیقت : سلام دوستان امروز زده برام حمل برا نمایتدگی کی میرسه بنظرت فردا میرسه
ابوالفضل : کسی 207 اتومات تابستان 1403 هست فاکتور شده ؟
سورن دوگانه تحویل29اسفند تبدیل 207 : حدود30ملیون
محمد : تبدیل زدی به کد 21؟
مهدی ساینا85گانه : 19فاکتورشدم 24پلاک
سورن پلاس : سلام از کجا سود تاخیر رو ببینیم
علی از کاشان : هرچی دیرتر بیاد بهتره. هم سود پولمونو میگیریم هم جریمه تاخیر در تحویل
سورن دوگانه 29 اسفند : سلام دوست عزیز ایرانخودرو چقدر بهت برگردوند
سورن دوگانه 29 اسفند : سلام دوستان من سورن دوگانه تحویل 29 اسفند بودم امروز تبدیل به 207 زدم کسی میدونه ایرانخودرو چند برمیگردونه؟