انژکتور چگونه کار می‌کند؟

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

طی سال های اخیر، سیستم سوخت خودروهای مدرن به منظور این که با استانداردهای مربوط به کاهش مصرف و آلایندگی مطابقت داشته باشد، دستخوش تغییراتی شده اند. سوبارو Justy مدل 1990، آخرین خودرو کاربراتوری بود که در ایالات متحده به فروش رسید، این خودرو در سال 1991 به انژکتور مجهز شده بود. البته تزریق سوخت انژکتوری از دهه 1950 مورد استفاده قرار می‌گرفت و خودورهای اروپایی نیز ار سال 1980 مجهز به انژکتورهای الکترونیکی بودند. در حال حاضر، تمامی خودروهایی که در ایالات متحده به فروش می‌رسند، مجهز به انژکتور هستند. در این مقاله خواهیم دید سوخت چگونه به موتور و سیلندرها می‌رسد و معنای انژکتور چند مخرجی چیست؟

 

انقراض کاربراتور

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

در بیشتر مدت زمانی که از عمر موتورهای درون سوز می‌گذرد، این گونه موتورها از کاربراتور به عنوان ابزاری که سوخت را به موتور می‌رساند استفاده کرده اند. البته سایر ابزارآلات نظیر دستگاه های چمن زنی و اره های برقی، هنوز هم کاربراتور این نقش را ایفا می‌کند. وقتی خودروها پیشرفت کردند، کاربراتورها برای این که از عهده همه وظایفی که به آن ها محول می‌شد بر بیایند، پیچیده و پیچیده تر شدند. برای مثال، کاربراتورها برا یاین که بتوانند همه آن وظایف را انجام بدهد، به پنج مدار مجزا مجهز شدند:

مدار اصلی: سوخت کافی جهت پیمایش خودرو را تأمین می‌کرد.

مدار درجا: سوخت کافی برای درجا کار کردن موتور را تأمین می‌کرد.

پمپ گاز: هنگامی که پدال گاز برای نخستین بار فشرده می‌شد، پیش از این که موتور روی دور بیفتد باعث پاشش ناگهانی سوخت می‌شد تا وقفه ای پیش نیاید. 

مدار افزایش قدرت: وقتی خودرو از سربالایی بالا می‌رفت یا چیزی را یدک می‌کشید، سوخت بیشتری تزریق می‌کرد.

ساسات: وقتی موتور سرد بود، سوخت بیشتری تزریق می‌کرد تا بتواند روشن شود.

به منظور این که خودروها با استانداردهای سختگیرانه مطابقت داشته باشند، مبدل کاتالیستی تولید و معرفی شد. این مبدل، نسبت ترکیب هوا و سوخت را به دقت کنترل می‌کند تا موتور بیشترین کارایی و کمترین میزان آلایندگی را داشته باشد. حسگرهای اکسیژن، میزان اکسیژن موجود در اگزوز را تشخیص می‌دهند، واحد کنترل موتور (ECU) نیز از این اطلاعات استفاده می‌کند تا هر لحظه نسبت ترکیب هوا و سوخت را تعیین کند. به این سیستم "چرخه کنترل بسته" اطلاق می‌شود و این نوع کنترل به همراه کاربراتور قابل دستیابی نبود. البته پیش از این که کابراتورها به طور کامل کنار گذاشته شوند، کاربراتورهای الکتریکی برای مدت کوتاهی وارد میدان شدند ولی از انواع مکانیکی هم پیچیده تر بودند. کاربراتور ابتدا با سیستم "تزریق سوخت مرکزی" جایگزین شد که در آن چند سوپاپ الکتریکی، سوخت را به داخل دریچه هوا تزریق می‌کردند. نهایت کاری که می‌شد برای جایگزین کردن کاربراتور انجام داد همین بود چون خودروسازان مجبور نبودند تغییرات عمده ای در طراحی موتور انجام بدهند. رفته رفته، موتورهای جدید طراحی شدند و سیستم تزریق "سوخت چند مخرجی" جایگزین سیستم قدیمی گردید. در این سیستم، برای هر سیلندر یک انژکتور مجزا نصب می‌شود که معمولاً در جایی قرار می‌گیرد که سوخت را درست روی سوپاپ بنزین می‌پاشد. این سیستم باعث می‌شود واکنش موتور بالا برود.

 

وقتی پدال گاز را می‌فشارید چه اتفاقی می‌افتد؟

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

پدال گاز خودرو شما به دریچه هوا متصل است، این دریچه همان دریچه ای است که میزان ورود هوا به موتور را تنظیم می‌کند، به این ترتیب می‌توان گفت پدال گاز در واقع پدال هواست. وقتی پدال گاز را می‌فشارید، دریچه هوا بیشتر باز می‌شود و به هوای بیشتری اجازه ورود می‌دهد. واحد کنترل موتور (ECU یا همان کامپیوتری که همه اجزاء الکترونیکی موتور را کنترل می‌کند) باز شدن دریچه هوا را تشخیص می‌دهد میزان پاشش سوخت را افزایش می‌دهد تا در کنار هوا وارد موتور بشود. این امر که نرخ پاشش سوخت، بی درنگ بالا برود از اهمیت زیادی برخوردار است، در غیر این صورت وقتی پدال گاز فشرده می‌شود یک وقفه ایجاد خواهد شد تا موتور واکنش نشان بدهد. در این حالت هوا وارد سیلندر می‌شود ولی مقدار کافی سوخت در آن جا وجود ندارد. حسگرها میزان سوخت ورودی به موتور و سطح اکسیژن درون اگزوز را تشخیص می‌دهند. ECU از این اطلاعات استفاده می‌کند تا نسبت ترکیب سوخت و هوا را درست میزان کند.

انژکتور

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

انژکتور سوخت چیزی نیست جز یک دریچه کوچک که به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود. پمپ بنزین، بنزین فشرده شده را به انژکتور می‌رساند. انژکتور نیز می‌تواند در هر ثانیه چندین بار باز و بسته شود. وقتی جریان برق به انژکتور می‌رسد، یک آهنربای مغناطیسی، اهرمی که باعث باز شدن سوپاپ می‌شود را به حرکت در می‌آورد و به بنزین فشرده شده اجازه می‌دهد از طریق یک نازل بسیار نازک پاشیده شود. این نازل به گونه ای طراحی شده است که سوخت را به ذرات بسیار ریز تبدیل کند، آن قدر ریز که به شکل غبار در بیاید و بتواند به آسانی مشتعل شود. میزان سوختی که وارد موتور می‌شود بستگی به مدت زمانی دارد که انژکتور باز باقی می‌ماند. این زمان "پهنای پالس" نامیده می‌شود و توسط ECU تعیین می‌شود. انژکتورها در دهانه ورودی منیفولد بنزین قرار گرفته اند، به این ترتیب می‌توانند سوخت را مستقیم روی سوپاپ های بنزین بپاشند. لوله ای که "ریل بنزین" نامیده می‌شود، بنزین فشرده شده را به همه انژکتورها می‌رساند.

 

حسگرهای موتور

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

واحد کنترل موتور برای این که بتواند در هر شرایطی از عملکرد، میزان مناسب سوخت را تعیین کند، از تعدادی حسگر استفاده می‌کند که برخی از آن ها عبارتند از:

حسگر جریان حجم هوا: حجم هوای ورودی به موتور را به ECU اطلاع می‌دهد.

حسگر (های) اکسیژن: سطح اکسیژن موجود داخل اگزوز را تشخیص می‌دهد تا ECU بتواند تشخیص بدهد ترکیب سوخت و هوا به چه میزان رقیق یا غلیظ است و آن را درست تنظیم کند.

حسگر دریچه هوا: وضعیت دریچه هوا را کنترل می‌کند تا ECU بتواند بدون درنگ به تغییرات واکنش نشان بدهد و در صورت لزوم، میزان ورود سوخت را کاهش یا افزایش بدهد. 

حسگر دمای آب رادیاتور: به ECU اجازه می‌دهد بداند چه وقت موتور به دمای مناسب رسیده است.

حسگر ولتاژ: ولتاژ برق کل سیستم را کنترل می‌کند تا چنانچه ولتاژ افت پیدا کند، ECU بتواند دور موتور را بالا ببرد تا ولتاژ نیز بالا برود.

حسگر فشار منیفولد: فشار هوای ورودی به منیفولد را کنترل می‌کند. میزان هوایی که وارد موتور می‌شود شاخص خوبی است برای این که چه میزانی از نیرو تولید می‌شود. هرچه میزان هوای ورودی به موتور بیشتر باشد، فشار منیفولد پایین تر است. ECU از این شاخص استفاده می‌کند و میزان نیروی تولید شده را تشخیص می‌دهد. 

حسگر دور موتور: این حسگر دور موتور را تحت نظر قرار می‌دهد. دور موتور یکی از فاکتورهایی است که برای محاسبه پهنای پالس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سیستم های چند مخرجی، به دو صورت می‌توان انژکتورها را کنترل کرد: انژکتورها می‌توانند همگی به طور همزمان باز باشند، و یا هر کدام از آن ها درست قبل از باز شدن سوپاپ بنزین، باز بشوند (که به آن تزریق سوخت ترتیبی اطلاق می‌شود). مزیت تزریق سوخت ترتیبی این است که چنانچه راننده به ناگهان تغییر سرعت بدهد، سیستم سریع تر می‌تواند واکنش نشان بدهد.

الگوریتم هایی که موتور را کنترل می‌کنند بسیار پیچیده اند. نرم افزار کامپیوتر باید به گونه ای باشد که خودرو بتواند میزان گازهای آلاینده را مطابق با استاندارهای سختگیرانه تنظیم کند، مصرف سوخت را پایین بیاورد و از بد کار کردن موتور جلوگیری کند. ECU برای تعیین پهنای پالس هر حالت از عملکرد، از یک فرمول خاص و چندین و چند جدول استفاده می‌کند. فرمول نیز چیزی نیست جز یک معادله که در آن مجموعه ای از فاکتورهای مختلف در یکدیگر ضرب می‌شوند. در این جا برای مثال، از یک فرمول که محاسبات ساده ای دارد استفاده می‌کنیم. این معادله فقط سه فاکتور دارد، ولی یک سیستم کنترل واقعی ممکن است از صدها فاکتور استفاده کند:

پهنای پالس= (پهنای پالس پایه) × (فاکتور A) × (فاکتور B)

ECU به منظور محاسبه پهنای پالس، ابتدا به دنبال پهنای پالس پایه می‌گردد. پهنای پالس پایه، تابعی از دور موتور (RPM) و بار (Load، که می‌تواند از روی فشار مطلق منیفولد محاسبه گردد) است. بیایید فرض کنیم که دور موتور برابر با 2000 و بار برابر با 4 است، در این حالت پهنای پالس پایه، مساوی با 8 میلی ثانیه خواهد بود.

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

در مثال بعد، A و B پارامترهایی هستند که از حسگرها دریافت می‌گردند. فرض کنید A برابر است با دمای آب رادیاتور و B نیز سطح اکسیژن را نشان می‌دهد. اگر دمای آب رادیاتور برابر با 100 و سطح اکسیژن برابر با 3 باشد، جدول زیر به ما می‌گوید که فاکتور A برابر خواهد بود با 0.8 و فاکتور B برابر است با 1.0.

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

به این ترتیب، با علم به این که پهنای پالس پایه، تابعی از دور موتور است و طبق فرمول بالا، پهنای پالس کل برابر است با: 

8 × 0.8 × 1.0 = 6.4 میلی ثانیه

با مشاهده این مثال، متوجه می‌شوید که سیستم کنترل چگونه محاسباتش را انجام می‌دهد. سیستم های کنترل واقعی، ممکن است از بیش از 100 پارامتر استفاده کنند. بعضی از این پارامترها با گذشت زمان تغییر می‌کنند تا در عملکرد موتور یا مبدل کاتالیستی تغییراتی به وجود بیاورند. بسته به دور موتور، ECU ممکن است این محاسبات را 100 بار در هر ثانیه انجام بدهد.

 

چیپ عملکرد

انژکتور چگونه کار می‌کند؟

حال که درباره نحوه عملکرد الگوریتم های ECU اطلاعاتی به دست آوردیم، می‌توانیم متوجه بشویم که چیپ عملکرد چگونه می‌تواند نیروی بیشتری از موتور بیرون بکشد. چیپ عملکرد توسط شرکت های متفرقه تولید می‌شود و می‌تواند به منظور افزایش قدرت موتور مورد استفاده قرار بگیرد. یک چیپ در ECU نصب شده است که تمام جدول ها را در خودش ذخیره می‌کند و چیپ عملکرد جایگزین این چیپ می‌شود. این چیپ می‌تواند نرخ تزریق سوخت را در شرایط مختلف رانندگی بالا ببرد. البته بهتر است بدانید کمپانی های تولید کننده چیپ عملکرد مانند کمپانی های خودروساز به کم مصرف بودن و میزان کم تولید گازهای آلاینده اهمیتی نمی‌دهند و ممکن است تنظیمات نا متعارفی برای چیپ های عملکرد تعریف کنند. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : انژکتور , چیپ عملکرد , کاربراتور , واحد کنترل موتور , ساسات , پمپ گاز , ECU , حسگرهای اکسیژن , سوپاپ بنزین , پمپ بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

9 نظر

شهاب
0

سلام و تشکر از مطلب خوبتون
12:14  1399/04/09
گزارش
پاسخ دادن
سپهر
1

سلام
به طرز شگفت انگیزی فوق العاده بود
ممنون از مطالب بسیار دقیق و عالی
01:36  1396/10/03
گزارش
پاسخ دادن
امین
1

خیلی مفید بود واز شما دوست عزیز تشکر میکنم
موفق بتشید
07:59  1394/07/07
گزارش
پاسخ دادن
afshin
5

یه سوال دارم که تو نت نتونستم جواب درستی براش پیدا کنم لطفا شما کمکم کنید.
کروز کنترل دقیقا به کدوم بخش ماشین وصل میشه و چجوری سرعت ماشینو کنترل میکنه؟
00:45  1393/09/04
گزارش
پاسخ دادن
مرادی ازکرمانشاه
1

خیلی زحمت میکشید خدا خیرتادهد
18:06  1393/08/13
گزارش
پاسخ دادن
yaser naji
2

khaily khoob
00:13  1393/08/05
گزارش
پاسخ دادن
hm_hitcher
8

1car خیلی خیلی ممنون از مقاله خوبتون
اگه امکان داره یه مقاله در مورد مکانیزم گاز دادن و سرعت گرفتن در انواع موتورها بزارید.
14:09  1393/07/28
گزارش
پاسخ دادن
میثم
8

بسیار عالی مقاله جامعی بود کلی به اطلاعاتم افزوده شد
متشکرم بازم از این مقاله ها بگذارید
14:33  1393/07/27
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: farid458
26

آقا دستتان طلا با این مقالات فوق العاده
زبانم از به کار بردن کلمات برای تشکر عاجز ه
خیلی دنبال یه همچنین مقاله ای بودم
19:17  1393/07/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5تیر : ببخشید شما مرحله تکمیل وجه و صدور فاکتور باهم سبز شد؟چون من چند روزی هست تکمیل وجه سبز شده ولی صدور فاکتور نه
علی : تشکر از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید بسیار آموزنده و مفید بود
اردیبهشت ۲ : سلام دوستان ۲۰ آبان پلاک شدم هنوز از تحویل خبری نیست،فقط با روان مردم بازی میکنند ۲آبان فاکتور۱۸ روز تا پلاک از زمان فاکتور نزدیک یک ماه شد سود تاخیر هم مشخص نیست تا این لحظه سایپا فقط با دورغ زمان خریده، ثبتنام اولیه ۱۴۰۲ یک عمر گذشت فقط باید صبور باشید
J7 ادیبهشت : سلام و احترام ، ببخشید بعد از پیامک شاسی ، مرحله جلوتر برای صدور بیمه نامه و ... نرفته برای شما هم ؟!
میثم : برادر نوشته ۴۱۳ و گفته افزایش قیمت شامل نشده و به قیمت تیر براش حساب کردن ولی فکر کنم اشتباه نوشته احتمالا ۳۱۴ پرداخت کرده چون قیمت تیر جی ال ۶۵۱ بوده که به احتمال زیاد پیش پرداخت ۲۹۷ داده و ۳۱۴ قیمت تمام شدش ۶۱۱ میشه و ۴۴ سود مشارکت کسر شده منم ازشون سوال کردم ببینیم خودشون چه جوابی میدن
J7 شیراز : واسه منم 30 تومنو واریز نکردن،مدیرای کرمان موتور گذاشتن بانک دارن سودشو میخورن،زنگم که میزنیم جواب سربالا میدن
J7 اردیبهشت : کسی هست ۳۰ میلیون اضافی که پرداخت کردیم رو بهش عودت داده باشن؟هنوز واسه من واریز نکردن
T8 : سلام دوستان ثبت‌نامی های t8بگین تو چه وضعیتی هستین کی ثبت‌نام کردین تا بدونیم ما کجا قرار داریم؟
جی ال : نازنین علی مدبر خبری ازت نیست توکه خیلی ادعا میکردی که من تاحالا چندین ماشین ازسایپا گرفتم وخیلی حالیمه پس چی شد مثل ......توگل موندی رفتی تبدیل زدی حالا توصف جی ال بمون حالشو ببر گ
بهنام : خدا لعنت کنه تمام مسعولینی که تو این موضوع میتونند کاری کنند و نمیکنند، پیگیری نمیکنند از مدیر سایپا استاندار و ...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : من هستم برادر
وانت 21مهری : فاکتور ارتقا یافته ها شنبه به سری پویرش هشناد برسه انشالله
اصفهان : تحویلی چه ماهی هستی داداش
207 دستی پانا قالپاق : سلام عزیزان برای من امروز مرحله آماده برای صدور فاکتور تیک خورده و مرحله فاکتور شده در حال چرخش هست کسی میدونه این به چه معنی هست و کی ماشین به دستم میرسه 207 دستی پانا قالپاق تحویل 30 آبان می باشم
اطلس00 : امروز و فردا سایت چک کنید چون فاکتور شروع شد
207 پانا پیش فروش اذر : سلام دوست عزیز سامانه اسکان و سخا هر دو باید یک کد پستی باشن اگه هر دو یکی هستن و باز خطا میزنه باید بری مراکز تعویض پلاگ اونجا اطلاعاتت به روز بکنی قبلش هم ی پرینت از کد پستی تایید شده از،دفاتر پلیس + 10 بگیر که با خودت ببری
اطلس : چرا 18 اسفند رو شروع نمیکنن؟
207 پانا پیش فروش اذر : املا بیثت
فرسوده اذر فولادی : برای من تحویل اذر ماه الان رفتم چک کردم دیدم زده قراردهای دهه سوم ابان فاکتور میشود طرح فرسوده تحول اذر 21 ابان تکمیل وجه کرده
علی اهواز : آقا مهرداد خودرو شما پلاک شد یا مثه من هنوز رو تخصیص پلاک می چرخه ؟؟؟