ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله، به معرفی سیستم ایمنی خودروهای شاسی بلند پرداختیم و در مورد سیستم ایمنی فعال به صورتی کامل بحث کردیم. اکنون نوبت به سیستم ایمنی غیر فعال رسیده است. با ما همراه باشید تا با این سیستم بیشتر آشنا شوید.

 

سیستم های ایمنی غیرفعال

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

نمی‌توان از وقوع تمامی سوانح رانندگی جلوگیری کرد. اگر گرفتار سانحه ای شدید، بهتر است خودروی شما مجهز به سیستم های ایمنی زیر باشند.

ساختار بدنه خودرو

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

کمپانی پورشه ادعا می‌کند که به عنوان بخشی از برنامه رانندگی ایمنی در خودروهای شاسی بلند خود، مدل های مجهز به بدنه یک تکه ایمن تر از مدل های مجهز به اتاق و شاسی جدا است. خودروهای مجهز به بدنه یک تکه برای شکل دادن ساختار خود از بدنه و کفی بهره می‌برند، در حالی که مدل های مجهز به بدنه و شاسی جدا از یک پلت فرم نردبانی شکل به عنوان ساختار اصلی استفاده می‌کنند. در این مدل از اتومبیل ها، بدنه بر روی  شاسی سوار می‌شود اما همانند مدل های مجهز به بدنه یک تکه از اهیمت بالایی برخوردار نیست.

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)
ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم) ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

ظاهرا مزیت های فرمان پذیری در بدنه های یک تکه این ادعای پورشه را تصدیق می‌کند. طراحی بدنه های یک تکه به گونه ای است که با ایجاد مرکز ثقل پایین‌تر، تا اندازه بسیار زیادی از احتمال چپ شدن خودرو می‌کاهد و در حقیقت به پایداری آن کمک می‌کند. در نهایت این موضوع کنترل راننده را افزایش داده و تفاوت میان تصادف کردن و پیشگیری از آن را نمایان می‌کند و صد البته از خطر چپ کردن می‌کاهد.

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

به نظر شما بدنه یک تکه در هنگام تصادف دارای ایمنی بالاتری است؟ در پاسخ مدیر اجرایی سابق NHTSA، رابرت شلتون (Robert Shelton)، گفت: "هیچ گونه مطالعه رسمی برای اثبات ایمن تر بودن شاسی بلندهای مجهز به بدنه یک تکه در تصادفات انجام نشده است". اما با نگاهی دقیق تر به داده های تست تصادفات این سازمان در سال 2005 مختص خودروهای شاسی بلند بزرگ و سایز متوسط که تصدیقی بر ادعای پورشه می‌باشد، متوجه این موضوع خواهید شد.همانطور که در جدول زیر می‌بینید، مسلما شاسی بلندهای مجهز به بدنه یک تکه از رقبای خود ایمن تر هستند. نتایج در تست های تصادف از جلو و واژگونی در مدل های مجهز به بدنه یک تکه تا اندازه قابل توجهی بهتر می‌باشند، در حالیکه در تست برخورد از کنار، نتایج به اندازه ناچیزی کمتر می‌باشند؛ البته به این موضوع که مدل های مجهز به بدنه و شاسی مجزا بسیار قدیمی تر از مدل های مجهز به بدنه یک تکه می‌باشند نیز، توجه داشته باشید. ناگفته نماند، به احتمال بسیار زیاد استفاده از تکنولوژی های جدیدتر در مدل های دارای بدنه و شاسی مجزا به ایمن تر بودن چنین خودروهایی در آینده کمک شایانی خواهد کرد.

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

 

کیسه هوا

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

دولت آمریکا از سال 1994 قانونی مبنی بر استفاده اجباری از کیسه هوای راننده در تمامی خودروها را تصویب کرد و قانون استفاده از کیسه هوای جلوی دوبل نیز، در سال 1997 تصویب شد. از سال 2007  به بعد تمامی خودروهای موجود در آمریکا باید مجهز به کیسه های هوای پیشرفته باشند تا نسبت به نیاز سرنشینان به صورت خودکار وارد عمل شوند. سنسورهایی که اندازه و موقعیت سرنشینان، بستن و یا باز بودن کمربند ایمنی و شدت تصادف را تشخیص می‌دهند، نیروی لازم برای باز شدن کیسه های هوای را نیز، مشخص می‌کنند. این کیسه های هوای پیشرفته که در اکثر خودروها وجود دارند، در مقایسه با کیسه های هوای قدیمی و تک مرحله ای، برای کودکان و سرنشینان کوچکتر، ایمن تر می‌باشند.

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

بر اساس مطالعات صورت گرفته کیسه های هوای جلو همیشه کافی نیستند.  کیسه های هوای جانبی مخصوصا در تصادفات از کنار، تا اندازه بسیار زیادی مفید و کارآمد می‌باشند. بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط IIHS در سال 2003، کیسه های هوای جانبی محافظ سر تا 45 درصد از خطر مرگ در برخوردهای جانبی کاسته است. در ادامه مطالعات معلوم شد که کیسه های هوای جانبی Torso به تنهایی خطر مرگ را تا 11 درصد کاهش می‌دهد. بر اساس داده های مذکور، خریدارانی که دغدغه هایی در مورد سیستم ایمنی خودرو دارند، به احتمال بسیار زیاد در لیست خود کیسه های هوای جانبی محافظ سر را جای خواهند داد.

 

کمربند ایمنی پیش کشنده و محدود کننده نیرو

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

کمربند ایمنی پیش کشنده که به صورت خودکار و تحت ترمزهای شدید و یا برخورد  از جلو، با سرعت و به صورت منقطع خارج می‌شود جزو تجهیزات استاندارد اغلب خودروهای کنونی محسوب می‌شود. این نوع کمربند ایمنی به سرنشینان این اطمینان را می‌دهد که به بهترین نحو ممکن از آنها محافظت خواهد کرد، از این رو خودرویی که قصد خرید آن را دارید بررسی کنید تا مجهز به چنین سیستمی باشد.

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

هنگامی که کمربندهای پیش کشنده فعال هستند، به سرعت تسمه را محکم می‌کنند که به احتمال بسیار زیاد در هنگام برخورد منجر به آسیب به قفسه سینه می‌شوند و درست در این لحظه سیستم محدود کننده نیرو وارد عمل می‌شود. این سیستم باعث می‌شود تا تسمه کمی شل شود. این سیستم به گونه ای طراحی شده تا در کنار کیسه های هوا، نیروهای وارد شده از جلو را در تمامی سطح بدن سرنشین پخش کند تا در نهایت از میزان صدمات بکاهد. در قسمت بعدی به بررسی برخی از نکات رانندگی با خودروهای شاسی بلند می‌پردازیم.

 

نکاتی برای رانندگی با خودروهای شاسی بلند

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

سیستم های ایمنی اغلب به شما کمک می‌کند تا از تصادف اجتناب کنید، اما برخی تمرین های رانندگی ساده ای وجود دارد که انجام دادن یا ندادن آن ها می‌تواند مساوی با تصادف نکردن و یا کردن باشد. مسلما اندازه خودرو مهم است. اغلب خودروهای متوسط دارای وزنی برابر با 1,360 تا 1,800 کیلوگرم  می‌باشند، در حالی که شاسی بلند های متوسط دارای وزنی بین 1,678 تا 2,268 هستند. شاسی بلند های بزرگ نیز، از 2,268 کیلوگرم گرفته تا 3,220 کیلوگرم می‌باشند. وزن اضافی توقف و تغییر جهت را بسیار دشوار می‌کند.

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

فاصله خود را با خودروی جلویی افزایش دهید. اگر با اتومبیل جلویی خود فاصله چندانی ندارید، در صورت توقف های ناگهانی قادر به متوقف کردن خودروی خود نخواهید بود. اگر شما راننده بودید، به این فاصله بیفزایید. در شرایط آب و هوایی بارانی و برفی به آهستگی رانندگی کنید. اگر توجه کرده باشید، اکثر خودروهایی که در هوای برفی از مسیر منحرف شده اند، خودروهای شاسی بلند هستند. خودروهای مجهز به سیستم چهار چرخ محرک شاید به شما در پیشروی در شرایط نامساعد کمک کند، اما به متوقف شدن اتومبیل شما هیچ کمکی نخواهد کرد. با سرعت مناسب وارد پیچ ها شوید. اگر دوست دارید با سرعت بالا از پیچ ها عبور کنید، یک خودروی اسپرت خریداری کنید. اگر سوار بر یک شاسی بلند هستید، با سرعت مناسب از پیچ ها عبور کنید.

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

در شرایط اضطراری تا جای ممکن خونسرد باشید و کنترل خودرو را از دست ندهید. این موضوع مستلزم  داشتن حواسی جمع می‌باشد. اگر به صورت کاملا ناگهانی آهویی در جلوی شما سبز شد، باید با حرکتی بسیار سریع از آن عبور کنید. اغلب دومین حرکت ناگهانی منجر به ایجاد مشکل و حتی واژگونی می‌شود. تلاش کنید تا پس از اولین حرکت ناگهانی خودرو را با آرامش و سنجیده به مسیر مشخص خود بازگردانید. یک تکان ناگهانی فرمان باعث می‌شود تا فشار بیش از اندازه ای بر تایرهای یک سمت وارد شود و وزن خودرو با سرعت از یک سمت به سمت دیگر منتقل شود که در نهایت منجر به واژگونی خواهد شد. اگر در چنین شرایطی آرام باشید و بیش از اندازه فرمان را نچرخانید، انتقال وزن کمی آرام تر انجام شده و شما می‌توانید همچنان کنترل اتومبیل را در اختیار داشته باشید.

ایمنی خودروهای شاسی بلند (قسمت دوم)

نباید اتفاقات ناگواری همچون تصادف توماس رخ دهد تا مردم از خطرات احتمالی خودروهای شاسی بلند آگاه شوند. با تمامی وسایل نقلیه در جاده باید با ملایمت رفتار کرد. با تمام این ها حرکت با سرعتی بالغ بر 112 کیلومتر بر ساعت در بزرگراه با خودرویی دو تنی، خطرات ذاتی خود را دارد و اگر مجهز به بار اضافی نیز باشد، این خطر دو چندان خواهد شد. به هر حال اگر در هنگام خرید انتخاب صحیحی داشته باشید و از برخی از نکات رانندگی پیروی کنید، می‌توانید در یک خودروی شاسی بلند نیز، احساس امنیت کنید.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : شاسی بلند , ایمنی , پورشه , کاین , تصادف , سانحه , سیستم ایمنی , NHTSA






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: reza-4WD
0

فقط HUMMER H2
22:41  1393/12/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آبروم رفته : آقای سایپا این چه کاریه اقلا بگین شاهین نیست یدونه نیسان آبی بدین بریم پی کارمون
اسفندt9 : سلام من دیروز تحویل گرفتم ثبت نام5 اسفند بودم
عاطفه : سرعت تحویل پلاس ها خیلی بهتره ، پی چرا cvt رو تحویل نمیدن !!!
محمدی v1pتیتانیوم : سلام مژگان خانوم شما موعد تحویلتون چندم هست آخه منم موعد تحویل 14 خردادم فوری تیتانیم هنوز فاکتور نشدم
A.M : بنظرم روز با سایپا تماس بگیریم اگه شده چند بار و اعتراض کنیم بالاخره بی تاثیر نیست، دیگه اوضاع واقعا غیر قابل تحمل شده
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
شاهین : در جواب طاهر بله شما فکر کنم تحویل اسفند ماه بودید برای من تحویل مهر ماه ۴۰۳ بوده شرکت تازه اردیبه شت امسال دعوتنامه ارسال کرده.خودشون دیر ارسال کردن ما که مقصر نیستیم.بعدش کسایی که تحویلشون برای سال گذشته هستش اولویت تحویل نیستن ؟
شاهینg : دوستان نظرتون چیه دوشنبه ۱۶ تیر بریم تجمع کنیم؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین 7 اسفند : انشا... که هر چی خیره پیش بیاد سایپا واقعا بی خوده انگار نه انگار که باید ماشینی تحویل بده
پیش فروش ساینا : سلام،بلخشید شما فاکتور شد پیام اومد یا از سایت دیدین فاکتور شده؟!
پیش فروش ساینا : سلام،ببخشید شما هم برا فاکتور شدن پیام نیومد؟
پیش فروش تکمیل وجه8 اسفند : سلام دوستان من پیش فروش تکمیل 8 اسفند هستم، سایت www.124.ir رفتم و شکایت بابت دیرکرد و عدم تحویل خودرو ثبت کردم. ماشین منو هنوز ندادن، این سایپا خیلی هفت قد اند، با پول ما که ثبت نام کردیم ماشین چندین مرتبه تولید میکنه و در بازار آزاد میفروشن، و دیرتر ماشین به ماها تحویل میدن. عملا با سرمایه ما کار میکنند و حسابی سود میکنن. واقعا جای تاسف داره. تو کشور این مسئله خودرو حل کنند یلی تو چشم و مهمه.
207 رینگ پانا : سلام تحویل 31 تیر پیش فروش عادی بودم 2 تیر فاکتور شد 4 تیر پلاک 8تیر آماده برای حمل.9 تیر تو ردیابی کاستومر برام تیک در حال حمل سبز شده . بیمه هم برام بارگزاری شده
Morteza : آغا جریان چیه ماشین دارن که اینقد دیر تحویل میدن یا دارن خودشون نمیدن؟
ایکس 33 اتومات : تا آخر تیر
حسن پیش مرداد پانا فولادی : وزارت صمتی که خودشو کشت گفت گرانی خودرو غیر قانونیه، یهو میگه کاملا هماهنگ بوده و قانونیه. این جا چه خبره خداییش؟؟؟ خداوکیلی 206 پلاس که همه جا دنیا منسوخ شده هشتصد و سی میلیون هزینه تولیدشه؟؟؟
فوقالعاده 28 بهمن ساینا s : فقط یک نفر گفته فاکتور شدم که اونم قطعا دروغ میگه . باور نکنید.
کوییک gxrl : بیاد یه روز هماهنگ کنیم بریم دفتر مرکزی کیلومتر 17 جاده مخصوص زنگ زدن فایده نداره