رنو برای همیشه به ایران آمده است

رنو برای همیشه به ایران آمده است

در روزهایی که خودروسازان ایرانی پی در پی نسبت به عملکرد رنو انتقاد کرده و حتی در پی جدایی از این شرکت فرانسوی هستند، گویا رنویی‌ها تمایلی به ترک «جاده مخصوص» ندارند و برنامه‌ای طولانی مدت را برای میهمانی در ایران در نظر گرفته‌اند. «رنو به ایران آمده، برای همیشه»؛ این جمله را پیمان کارگر، مدیرعامل رنوپارس (شرکت تامین‌کننده قطعات تندر-90 در ایران) در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید و تاکید می‌کند که این شرکت فرانسوی حتی با وجود تحریم‌ها نیز از ایران نخواهد رفت. با کارگر که چندان اهل مصاحبه نیست، در حاشیه همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران گفت‌و‌گو کردیم. وی در حالی که از جلسه با وزیر «صنعت، معدن و تجارت» فارغ شده بود، امیدوارانه از آینده رنو در بازار ایران صحبت به میان آورد. وی از تمایل رنو برای تداوم تولید مگان در پارس‌خودرو خبر داد و همچنین تاکید کرد که ایران‌خودرو سال آینده دو محصول جدید رنو (کبچر و کلیو4) را روانه بازار خواهد کرد. به گفته کارگر، این دو محصول ابتدا به‌صورت CBU وارد کشور خواهند شد و سپس در ایران‌خودرو به تولید می‌رسند.
  شما به‌عنوان مدیرعامل رنوپارس و یکی از مدیران ارشد رنوی فرانسه، از سخنرانان همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران بودید و خیلی‌ها انتظار داشتند در صحبت‌هایتان از برنامه‌های رنو برای بازار ایران بگویید؛ حال آنکه بیشتر به فعالیت‌های جهانی رنو پرداختید. دلیل این موضوع چیست؟ آیا رنو قصد حضوری طولانی مدت در بازار ایران دارد؟
طبیعی است؛ به شما حق می‌دهم که چنین برداشتی از صحبت‌های من داشته باشید، می‌دانید چرا؟
  چرا؟
نام این همایش چیست؟
  همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران!
پس حق دارم وارد جزئیات برنامه‌های آینده رنو در بازار ایران نشوم، چون در این همایش، بسیاری از خودروسازان دنیا حضور دارند و من استراتژی رنو در این «بازار» را علنی نمی‌کنم.
  در حاشیه همایش، جلسه‌ای با وزیر «صنعت، معدن و تجارت» داشتید؛ آیا به نتیجه خاصی در مورد آینده فعالیت‌های رنو در ایران رسیدید؟
بله، جلسه داشتیم و آقای وزیر دقیقا می‌دانند برنامه رنو در ایران چیست.
 خیلی‌ها معتقدند آینده ارتباط رنو با ایران، به مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وابسته است؛ شما هم همین نظر را دارید؟
تحریم‌های بین‌المللی طبعا محدودیت‌هایی را با خود به همراه دارد، منتها فقط سرعت مذاکرات و پیشرفت کارها را کم می‌کند. راحت‌تر بگویم، درست است که تحریم‌ها سرعت کار را کند می‌کنند، اما استراتژی ما را از بین نمی‌برند.
 استراتژی رنو در ایران چیست؟
استراتژی ما از همان ابتدا که به ایران آمدیم مشخص بود و الان هم به دنبال توسعه صنعت خودرو در این کشور هستیم. این کار را نه تنها با محصولات تازه بلکه با سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های جدید انجام خواهیم داد. باز هم تاکید می‌کنم که تحریم‌ها بر سرعت کار اثر می‌گذارند، اما در استراتژی رنو نه.
 با همه اینها، اما یک سناریوی بدبینانه در مورد خودروسازی ایران وجود دارد که می‌گوید اگر مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه 1+5 تا تیر ماه سال آینده به نتیجه نرسد و تحریم‌ها لغو نشوند، شرکت‌های خارجی از ایران خواهند رفت و رنو نیز جزو آنهاست. شما به چنین سناریویی فکر کرده‌اید؟
من به شخصه فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ بدهد.
 اما این سناریو از طرف خود خودروسازان ایرانی مطرح شده است.
به هر حال من فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی (به نتیجه نرسیدن مذاکرات و لغو نشدن تحریم‌ها) رخ بدهد و اگر هم رخ داد، رنو در ایران هست و خواهد بود.
 یعنی حتی با وجود تداوم تحریم‌ها؟ 
رنو به ایران آمده برای همیشه.
 ایران‌خودرو به تازگی از دو محصول جدید رنو (کبچر و کلیو4) رونمایی کرد و گفته می‌شود قرار است این دو خودرو در ایران به تولید برسند. این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد؟
تاریخ دقیقی را مشخص نکرده‌ایم، اما طبق صحبت‌هایی که با دوستان در ایران‌خودرو انجام داده‌ایم، این شرکت در سال آینده، کبچر و کلیو4 را به بازار عرضه خواهد کرد.
 اگر قرار است این دو خودرو سال آینده به بازار عرضه شوند، پس چرا اینقدر زود رونمایی‌شدند؟
ما فعلا قرار است کلیو4 و کبچر را به‌صورت CBU (خودرو کامل) به ایران‌خودرو بدهیم و تولید آنها در مرحله بعد است.
 قرار است چند دستگاه از این دو خودرو را به ایران صادر کنید؟
عدد دقیق را نمی‌توانم بگویم، اما حداقل 300 دستگاه کبچر و کلیو4 را به‌صورت CBU در بازار ایران عرضه خواهیم کرد.
 با وجود اینکه شما از تولید محصولات رنو در ایران‌خودرو خبر می‌دهید، اما مدیران این شرکت از عملکرد رنو به شدت انتقاد می‌کنند به‌عبارت بهتر، ظاهرا ایران‌خودرو می‌خواهد فعالیت رنو در ایران‌خودرو را محدود کند؛ شما این را تایید می‌کنید؟
نه اصلا؛ چرا باید چنین اتفاقی رخ بدهد؟
 ظاهرا این موضع ایران‌خودرویی‌ها است.
به هر حال از طرف رنو تمایلی برای قطع همکاری با ایران‌خودرو وجود ندارد.
 می گویند چون ایران‌خودرو مذاکراتی را با پژو آغاز کرده و به دنبال شراکتی دوباره با این خودروساز است، عملا دیگر احتیاجی به رنو را احساس نمی‌کند. به‌عبارت بهتر، ایران‌خودرو می‌خواهد تمرکز خود را روی پژو بگذارد و به اصطلاح بی‌خیال رنو شود.
قبلا هم که پژو در ایران بود، ایران‌خودرو همزمان با رنو و سوزوکی نیز کار می‌کرد و الان هم همین طور است. در حال حاضر نیز رنو و پژو و سوزوکی، هر سه هستند و می‌خواهند با ایران‌خودرو کار کنند.
 پس قرار نیست رنو از ایران‌خودرو جدا شود؟
ما چنین تصمیمی نداریم و حتی علاوه بر تندر و وانت تندر، دو محصول جدید دیگر را نیز که روی پلت فرم X90 ساخته خواهند شد، برای ایران‌خودرو در نظر گرفته ایم. از طرفی، همان طور که در ابتدا گفتم، رنو در حال حاضر کلیو4 و کبچر را به ایران‌خودرو داده و سال آینده هم محصولات جدیدی را در این شرکت معرفی خواهد کرد.
 آن طور که از اظهارات ایران‌خودرویی‌ها برمی‌آید، مشکل آنها با رنو پارس (شرکت تامین‌کننده قطعات تندر-90 در ایران) است نه با خود رنو. همین طور است؟
چرا با رنو پارس مشکل دارند؟
 به دلیل همان بحث‌های مربوط به سهام ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در شرکت رنوپارس. ایران‌خودرو می‌گوید چون بیشتر سهام رنو پارس (آن بخش از سهام که به خودروسازان ایرانی مربوط می‌شود) در اختیار سایپا است، این شرکت (ایران‌خودرو) عملا نقشی در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های رنوپارس ندارد و از همین رو نمی‌خواهد ارتباطی با رنو پارس داشته باشد.
ایران‌خودرو به هیچ وجه مجبور نیست با رنوپارس کار کند. اصلا قراردادهایی که ما در مورد کبچر و کلیو4 با ایران‌خودرو بسته‌ایم، ارتباطی با رنوپارس ندارد و ایران‌خودرویی‌ها در این پروژه به طور مستقیم با رنو کار می‌کنند. خود من الان به‌عنوان یکی از مدیران ارشد رنو، با ایران‌خودرو مذاکره می‌کنم نه در قالب مدیرعامل رنوپارس. در واقع رنوپارس 
یکسری کارهای مربوط به جوینت ونچر رنو در ایران را انجام می‌دهد و ایران‌خودرو اجباری برای کار با این شرکت ندارد. البته ایران‌خودرو اگر بخواهد، می‌تواند در پروژه کبچر و کلیو4 نیز از رنوپارس کمک بگیرد، به شرط آنکه رنوپارس هم حاضر به همکاری در این مورد باشد. 
  اگر موافق باشید، از ایران‌خودرو بگذریم و سری هم به پارس‌خودرو و ماجرای پیچیده مگان بزنیم. از مگان چه خبر؟ ظاهرا پارس‌خودرویی‌ها به تازگی رسما اعلام کرده‌اند که این خودرو را دیگر به تولید نخواهند رساند؛ موضع رنو در این مورد چیست؟
نه این طور نیست؛ ما توافقی برای حذف تولید مگان در پارس‌خودرو نکرده‌ایم.
 اما این خبر رسما از سوی مدیرفروش پارس‌خودرو اعلام شده و حتی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدور) نیز صحبت‌هایی را مبنی‌بر توقف کامل تولید مگان، مطرح کرده است.
هر وقت پارس‌خودرو برای مگان سفارش قطعه بدهد، رنو قطعات موردنیاز برای تولید این محصول را در اختیار این شرکت قرار خواهد داد.
 گفته می‌شود در حال حاضر یک پک هزار و 500 دستگاهی از قطعات مگان، در ترکیه مانده و پارس‌خودرو تمایلی به دریافت آن ندارد؛ همین طور است؟
بله؛ این پک که گفتید، الان در ترکیه است.
 با این شرایط، می‌خواهید چه کنید؟ منظورم این است که همکاری‌هایتان با پارس‌خودرو را ادامه می‌دهید؟
ما نه تنها حاضریم به‌واسطه مگان با پارس‌خودرو همکاری کنیم؛ بلکه مایلیم محصولات جدیدی را نیز در این شرکت به تولید برسانیم؛ منتها باید ببینیم تصمیم دوستان در پارس‌خودرو چیست.
 یعنی در ماجرای مگان، به نوعی توپ در زمین پارس‌خودرو است ؟
بله دیگر، آنها باید در مورد مگان تصمیم بگیرند و اگر درخواست بدهند، رنو قطعات موردنیاز برای تولید این محصول در پارس‌خودرو را تامین خواهد کرد.
 با توجه به مواضع اخیر پارس‌خودرویی‌ها، بعید به نظر می‌رسد تمایلی به ادامه تولید مگان در این شرکت وجود داشته باشد.
باید بنشینیم و با هم صحبت کنیم تا به نتیجه برسیم. پارس‌خودرو باید صراحتا به رنو بگوید که مگان را می‌خواهد یا نه. اگر می‌خواهد، که قطعات موردنیاز را در اختیارش می‌گذاریم و اگر هم این خودرو را نمی‌خواهد و دنبال محصول جدیدی از رنو است، که باید در مورد این موضوع نیز مذاکره کنیم.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : رنو , خودرو , ایران , نمایندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

یحیا
5

خاک و چوک چه جسارتا ... فرانسه در چه فکریه ایران پر از چینیه ....!
20:54  1393/09/16
پاسخ دادن
حمید
3

نمی دونم چرا تو کشور ما خودروسازی یعنی فرانسه؟؟؟ انگار فقط فرانسه ماشین تولید می کنه، رنو پژو رنو پژو رنو پژو...
07:51  1393/09/13
پاسخ دادن
جابر
16

ها بابا شما که راست مگن ... اصلا شما فرانسه رو با کارخانه رنوش خریدن پژو رم اشانتیون دادن بهتان.
23:47  1393/09/12
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟