چندین سال قبل سدان متوسط و لوکس GS 350 به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفت. عملکرد، تجهیزات فراوان، راحتی و کابین لوکس از جمله عواملی هستند که خریداران این زیبای ژاپنی را تحت تاثیر قرار میدهد. این سدان زیبا در سال 2015 نیز سردمدار کلاس خودش باقی ماند، به گونه ای که بسیاری از مجلات معتبر، خریدن آن را توصیه کردند. هندلینگ تیز و فرز این خودروی زیبا چیزی است که تنها با یکبار تست خریدار را تحت تاثیر قرار میدهد؛ گفتنی است افراد علاقه مند به عملکرد بالاتر میتوانند پکیج F Sport را خریداری کنند که قدرت و شتاب بیشتری در اختیارشان میگذارد. برخلاف سایر سدان های اسپرت، لکسوس تنها به یک کاربرد اکتفا نمیکند؛ بدین معنا که از GS 350 میتوان برای رفت و آمد روزانه یا سفرهای طولانی استفاده کرد. علاوه بر استفاده از مواد با کیفیت در طراحی داخلی، کمپانی لکسوس در استفاده از ابزارهای پیشرفته سخاوت زیادی به خرج داده است و همین موضوع این ژاپنی زیبا را قادر کرده است با همتایان اروپایی اش رقابت کند. یکی از تجهیزات جدید در لکسوس 2015، مسیریاب ماهواره ای ارتقاء یافته است که به صورت سفارشی قابل خریداری است. راننده با استفاده از این سیستم خواهد توانست اطلاعات مربوط به سه سیستم (مسیریاب، صوتی و کنترل آب و هوای اتوماتیک) را به صورت همزمان و با استفاده از یک نمایشگر چند بخشی مشاهده و کنترل کند. متاسفانه، استفاده از سیستم تفریحات و سرگرمی Remote Touch لکسوس آسان نیست و بیشتر از سیستم تفریحات و سرگرمی سایر خودروهای رقیب باعث حواس پرتی راننده میشود. از رقبای سرسخت این زیبای ژاپنی میتوان به آئودی A6، بی ام و سری 5 و مرسدس بنز E-Class اشاره کرد. اگر بخواهیم از چند سدان لوکس اسپرت غیر آلمانی نام ببریم، میتوانیم به کادیلاک CTS و جگوار XF اشاره کنیم. قرار گرفتن لکسوس GS 350 در میان این خودروهای قدرتمند نشان دهنده نقاط قوت و عملکرد بالای این زیبای ژاپنی محسوب میشود.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
لکسوس GS 350 پنج نفره است و در دسته سدان های لوکس اسپرت متوسط قرار میگیرد. این سدان لوکس فقط در یک تیپ بسیار مجهز به خریداران ارایه میشود. تجهیزات استاندارد این تیپ عبارتند از : رینگ های 18 اینچی، چراغ های زنون اتوماتیک، چراغ های حرکت در روز LED، آینه های مجهز به گرمکن، سانروف، دسترسی بدون کلید، کروز کنترل، حالت های رانندگی مختلف (Eco، Normal، Sport و Snow)، آینه الکتروکرومیک، روکش چرمی، صندلی های جلوی برقی با قابلیت تنظیم در هشت جهت (با پشتی برقی قابل تنظیم در دو جهت)، حافظه تنظیمات راننده، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، تزیینات داخلی از جنس چوب مات و نورپردازی داخلی. تجهیزات استاندارد لکسوس GS 350 عبارتند از: سیستم Remote Touch، نمایشگر 8 اینچی، اتصال سیستم صوتی با تلفن همراه از طریق بلوتوث، دوربین دید عقب ، سیستم صوتی مجهز به سی دی خوان و 12 بلندگو، رادیوی ماهواره ای، رادیوی HD، درگاه iPod/USB و درگاه صوتی کمکی اشاره کرد. از دیگر تجهیزات پیشرفته میتوان به سیستم Siri اشاره کرد. این سیستم راننده را قادر میسازد با نصب اپلیکیشن Lexus Enform بر روی تلفن های هوشمند iPhone، خودرو را از راه دور روشن کند، سیستم کنترل آب و هوا را تنظیم کند، موقعیت خودرو را چک کند و چنانچه سرعت خودرو از حد مجاز بگذرد، پیغام های هشدار دهنده دریافت کند. راننده با نصب این اپلیکیشن میتواند محدودیت هایی برای سرعت، مسافت و زمان استفاده از خودرو وضع کند. کمپانی لکسوس تجهیزات زیادی را در اختیار مشتریان قرار میدهد که به صورت سفارشی قابل خریداری هستند اما باید به این موضوع اشاره کرد که دسترسی به این تجهیزات سفارشی به منطقه محل سکونت خریدار بستگی دارد. تجهیزات سفارشی پکیج Cold Weather عبارتند از: گرمکن غربیلک فرمان، بخاری قوی، شیشه شوی چراغ های جلو، شیشه های آب گریز درب های جلو و برف پاک کن یخ زدا.
اگر پکیج Premium را خریداری کنید، این تجهیزات در اختیارتان قرار میگیرند: صندلی های جلوی مجهز به گرمکن و مجرای هوا، آفتاب گیر عقب برقی و برف پاک کن های اتوماتیک. با خرید پکیج Luxury این تجهیزات به مشتری ارائه میشود: تمامی تجهیزات پکیج Premium به اضافه صندلی های جلو با قابلیت تنظیم در 14 جهت، پشتی برقی قابل تنظیم در چهار جهت، چراغ های تطبیقی جلو، سیستم تعلیق تطبیقی و دارای حالت Sport S+، صندلی سرنشین با قابلیت ذخیره وضعیت در حافظه، چراغ های مه شکن LED، رینگ های 18 اینچی، تزیینات داخلی از جنس چوب براق، کنترل سیستم صوتی و تهویه برای صندلی های عقب، آفتابگیرهای درب عقب با قابلیت تنظیم به صورت دستی، روکش ها از جنس چرب مرغوب و غربیلک فرمان با تزیینات چوبی. لازم به ذکر است که صندلی های عقب مجهز به گرمکن نیز، برای پکیج Luxury قابل سفارش است. همچنین پکیج Navigation کنترل صوتی، نمایشگر بزرگ 12.3 اینچی و همگام سازی اپلیکیشن Enform با تلفن های هوشمند نیز، به آن اضافه شده است. سیستم هشدار نقاط کور شامل سیستم هشدار ترافیک و آینه های برقی تاشو میشود. پکیج F Sport شامل تمامی تجهیزات پکیج Premium است و تجهیزاتی همانند رینگ های 19 اینچی با تایرهای عملکرد بالا (تایرهای تمام فصل برای تیپ های چهار چرخ محرک)، طراحی بدنه منحصر به فرد، بادشکن عقب، سیستم تعلیق تطبیقی اسپرت، فرمان پذیری ، ترمزهای ارتقایافته و صندلی های اسپرت با قابلیت تنظیم در 12 جهت و پشتی قابل تنظیم برقی در چهار جهت را در اختیار خریداران قرار میدهد. آپشن هایی که به صورت تکی قابل خریداری هستند عبارتند از: سیستم هشدار عبور از خط، سیستم پیشگیری از تصادف و سیستم آمادگی خودرو (شامل سیستم هشدار خواب آلودگی)، کروز کنترل تطبیقی، نمایشگر مجازی ، سیستم پارک اتوماتیک، سیستم Dynamic Handling، و سیستم صوتی Mark Levinson با 17 بلندگو.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران لکسوس GS 350 را یک موتور شش سیلندر خورجینی 3.5 لیتری تامین میکند که قادر است 306 اسب بخار نیرو و حدود 376 نیوتن متر گشتاور تولید کند. تیپ های استاندارد دیفرانسیل عقب با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و تیپ های سفارشی به صورت چهار چرخ محرک با گیربکس شش سرعته اتوماتیک به خریداران عرضه میشود. گفتنی است که هر دو این مدل ها به پدل شیفتر مجهز هستند. در تست سرعت، تیپ قدیمی دیفرانسیل عقب و مجهز به گیربکس شش سرعته توانست ظرف 5.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه دست پیدا کند، به این ترتیب انتظار میرود که در تیپ های جدید مجهز به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک، این زمان چند دهم ثانیه کاهش پیدا کند. وجود سیستم Start-Stop باعث میشود مصرف سوخت بسیار کاهش یابد. میزان مصرف سوخت لکسوس GS 350 برای تیپ های دیفرانسیل عقب در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 11، 14 و 9 لیتر است. این میزان برای تیپ های چهار چرخ محرک به ترتیب 13، 14 و 10 لیتر برآورد شده است.
ایمنی
تجهیزات ایمنی که به صورت استاندارد برای لکسوس GS 350 مدل 2015 ارائه میشوند عبارتند از: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوای زانویی، کیسه هوای پرده ای جانبی، کیسه هوا صندلی های جلو و عقب، دوربین دید عقب و پشت سری های برقی. سیستم Enform Safety Connect شامل سیستم هشدار پیشگیری از تصادف، کشف محل خودروی مسروقه و دکمه درخواست کمک است. تجهیزات ایمنی که به صورت سفارشی قابل خریداری هستند عبارتند از: حسگرهای پارک در جلو و عقب، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار ترافیک، سیستم هشدار عبور از خط، سیستم هشدار خواب آلودگی و سیستم پیشگیری از تصادف. این سیستم در صورتی که تشخیص بدهد وقوع تصادف حتمی است، ترمزها را درگیر و کمربندها را سفت میکند. در تست ترمز، لکسوس GS 350 با پکیج F Sport توانست پس از پیمودن 34 متر متوقف شود که برای خودرویی در این کلاس و با تایرهای تابستانی عادی است. بهتر است بدانید این خودرو در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو و طرفین، مقاومت سقف و محافظت از سر به هنگام بروز تصادف، موفق به کسب بالاترین رتبه یعنی " خوب " شده است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
همانند اکثر خودروهای تولیدی کمپانی لکسوس، GS 350 نیز، از طراحی داخلی استادانه و کیفیت بالای مواد مصرفی بهره میبرد. استفاده از چرم انعطاف پذیر و تزیینات داخلی جذاب از جنس چوب و آلومینیوم، از جمله نکاتی است که آن را از نظر کیفیت از رقبای آلمانی اش متمایز میکند. صندلی های جلو تنظیمات زیادی دارند و راحتی را در سفرهای طولانی برای سرنشینان به ارمغان میآورند. زمانی که خودرو را به پکیج F Sport مجهز کنید، صندلی ها به بالشتک های جانبی مجهز خواهند شد و صندلی های عقب نیز، فضای پا و سر کافی را برای دو بزرگسال فراهم خواهند کرد. در مدل 2015، صفحه نمایشگر ارتقا پیدا کرده است و امکان کنترل و مشاهده هر سه سیستم از طریق نمایشگر سه بخشی را برای راننده فراهم میکند.
|
|
متاسفانه، درگاه Remote Touch لکسوس تنها از طریق سیستم تفریحات و سرگرمی قابل کنترل میباشد. این سیستم از ابزاری شبیه موس کامپیوتر استفاده میکند که باعث میشود چه هنگام توقف و چه هنگام حرکت، انتخاب دکمه های مجازی روی نمایشگر کار دشواری باشد. این مشکل در نبود دکمه های فیزیکی برای این سیستم چند برابر میشود. فضای بار این زیبای ژاپنی حدود 39 لیتر است که میزانی متوسط در این کلاس محسوب میشود؛ گفتنی است که صندلی های عقب این خودرو تاشو نیستند و فضای بار بیشتری را در اختیار خریدار قرار نمیدهد. البته محفظه هایی برای گذاشتن وسایل های بزرگ تعبیه شده است.
تجربه رانندگی
لکسوس GS 350 از تعادل مناسب، رفاه و راحتی بالا و عملکردی عالی برخوردار است. روی سطوح مختلف سواری نرمی دارد و هیچ صدایی در داخل کابین شنیده نمیشود. در اکثر مواقع نیز، صدایی از موتور به گوش نمیرسد. رقبای لکسوس نیز، موتور خودروهای خود را به توربوشارژر تجهیز کردهاند، اما از آنجا که GS 350 یکی از معدود خودروهای این کلاس است که از موتور تنفس طبیعی استفاده میکند، راننده باید دور موتور را بسیار بالا ببرد تا بتواند حداکثر توان را از موتور بیرون بکشد. صدای موتور در این حالت قابل توجه است اما ناخوشایند یا آزاردهنده نیست. در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی، لکسوس GS 350 چسبندگی بسیار خوبی با سطح جاده دارد و از هندلینگ نسبتا خوبی برخوردار میباشد. کسانی که عملکرد بیشتری از این خودرو میخواهند، میتوانند پکیج F Sport را خریداری کنند که چسبندگی بیشتری ایجاد میکند و عملکرد را بالا میبرد. اگرچه، رینگ های بزرگ 19 اینچی، سیستم تعلیق خشک و تایرهای عملکرد بالا کمی راحتی آن را کاهش میدهند.