مطمئنا بسیاری از شما با مسابقات فرمول یک و خودروهای نوک تیز و چرخ باز آن آشنایی دارید؛ مسابقات فرمول دو و سه نیز، با خودروهایی مشابه اما تحت قوانینی متفاوت برگزار میشوند. در حال حاضر نیز، مسابقات جدید فرمول E که با همان خودروهای چرخ باز و نوک تیز اما با پیشرانه هایی کاملا متفاوت برگزار میشوند، توانستهاند طرفداران و علاقهمندان بسیاری را به سوی خود جلب کنند. همان طور که میدانید در اینجا حرف E به معنای الکتریکی بودن این خودروها میباشد که از ابتدای سال جاری میلادی وارد عرصه رقابت شدهاند. اما فدراسیون فرمول 1 بر این باور است که حرف E از کلمات "Exciting, Efficiency, Environment و New Era" نیز، گرفته شده است که به معنای "هیجان، مصرف سوخت کم، محیط زیست و دوران جدید" میباشند؛ به اعتقاد آنها کلمه "Enternainment" به معنای "سرگرمی" نیز میتواند منشا حرف E باشد. با وجود تمام این تفاسیر، این طرفداران هستند که باید در این خصوص تصمیم بگیرند و نظر بدهند.
اما سازمان Formula E Holdings که به اختصار FEH نامیده میشود، به عنوان مجری مسابقات فرمول E دلایل قاطع و دندان شکنی برای برگزاری چنین مسابقاتی دارد؛ به اعتقاد مسئولان این سازمان، آلایندگی خودروها سهم به سزایی در تغییرات آب و هوایی داشته و به همین دلیل، استفاده از خودروهایی بدون آلایندگی جهت مسابقات میتواند کمک شایانی به حل این بحران بکند؛ هدف دیگر این سازمان معرفی خودروهای الکتریکی به عنوان خودروهایی سریع، قابل اطمینان، و ایمن است. گفتنی است، سازمان FEH اولین گروهی نیست که این موضوع را مطرح میکند؛ فدراسیون ملی مسابقات درگ با خودروهای الکتریکی (NEDRA) در سال 1997 توانست گوی سبقت را از خودروهای بنزین سوز برباید و پیروز میدان مسابقه شود؛ سازمان موتورسیکلت های الکتریکی TTXGP نیز، در مراسم افتتاحیه خود در سال 2009 از این موضوع سخن به میان آورد. اما از آنجایی که استفاده از خودروهای الکتریکی در مسابقاتی با شهرت جهانی نخستین بار است که اتفاق میافتد، افراد بسیاری مشتاق کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مسابقات فرمول E هستند. در ادامه مطلب به بررسی خودروهای مورد استفاده در این مسابقات میپردازیم.
خودروهای مسابقات فرمول E
در ابتدا و به منظور آشنایی بیشتر شما عزیزان با این مسابقات و خودروهای مورد استفاده در آن باید کمی به عقب بازگردیم. در سال 2008 آقای Frederic Vasseur، طراح فرانسوی، به همراه دیگر طراحان کمپانی Formulec از نخستین خودروی مسابقه ای الکتریکی رونمایی کردند. با خرید تکنولوژی کمپانی Formulec از سوی سازمان FEH، آقای Vasseur کنسرسیوم Spark Racing Technology را که به اختصار SRT نامیده میشود، با هدف طراحی خودروهای مسابقات فرمولا، تاسیس کرد. حضور سازندگان خودروهای مسابقه ای و افسانه ای مکلارن در این کمپانی سبب شهرت هر چه بیشتر SRT شد؛ از جمله این خودروهای افسانه ای میتوان به Formula One Vodafone McLaren Mercedes اشاره کرد. سازمان FEH امیدوار است این همکاری منجر به گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی در مسابقات فرمولا شود
شایان ذکر است، در این خودروها به جای سیستم های هیبریدی، فلایویل، یا بازیابی انرژی جنبشی (KERS)، از انرژی الکتریسیته ذخیره شده در باتری های لیتیوم-یون برای تامین نیرو استفاده میشود. در اینجا توجه شما را به برخی اعداد و ارقام در خصوص یک خودروی فرمول E جلب میکنیم:
قدرت |
241 اسب بخار |
حداکثر سرعت |
199.6 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 تا 160.9 کیلومتر بر ساعت |
3 ثانیه |
وزن |
780.2 کیلوگرم |
اگرچه برای هر 25 دقیقه مسابقه باید خودروی خود را به مدت 90 دقیقه شارژ کنید، اما دیگر ویژگی های این خودروها آنقدر خوب است که میتوان به راحتی از این موضوع چشمپوشی کرد. فراموش نکنید که در خودروهای الکتریکی به محض فشردن پدال گاز، تمام قدرت و گشتاور تولید شده به چرخ ها منتقل میشود و همین امر در مسابقات اتومبیلرانی شروع سریعی را برای راننده به ارمغان میآورد. سازمان FEH به منظور برگزاری یک مسابقه جذاب و پرهیجان، تا کنون 42 دستگاه خودروی الکتریکی از کمپانی SRT خریداری کرده است؛ از این تعداد، 4 خودرو برای هر یک از 10 تیم شرکت کننده، 1 خودرو برای تست تصادف FIA و یک خودرو برای تست های پیشرفته و تکمیلی تخصیص یافته است. در روز مسابقه، هر تیم از یک خودرو استفاده میکند و مابقی خودروها به عنوان ابزار تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرند.
تیم ها و پیست های مسابقات فرمول E
در مراسم افتتاحیه مسابقات E-Prix در اوایل سال 2013، دو تیم برای شرکت در مسابقه ثبت نام و اعلام آمادگی کردند: تیم Drayson Racing Technologies که اگرچه از همان خودروهای کمپانی SRT در فصل 2014 این مسابقات استفاده کردند، اما در تلاشند با همکاری گروه منسجم و پر قدرت Lola، خودروی مسابقه ای مخصوص خود را برای فصل 2015 طراحی و تولید کنند. گفتنی است، نمونه اولیه همکاری مشترک این دو گروه در فستیوال سرعت Goodwood 2012 انگلستان موفق به ثبت رکورد در کلاس خودروهای الکتریکی شد. Team China Racing دومین تیمی بود که برای شرکت در مسابقات فرمول E اعلام آمادگی کرد؛ این تیم که تجربه شرکت در مسابقات سوپر لیگ فرمولا و FIA GT1 را نیز در کارنامه خود دارد، همانند تیم Drayson Racing، از خودروهای کمپانی SRT برای فصل 2014 استفاده و اعلام کرد در فصل 2015 این مسابقات، خودروهای خود را به کار میگیرد.
شایان ذکر است، تیم ها به جای پیست های مشخص و معین، در خیابان های شهری به رقابت با یکدیگر میپردازند و از آنجا که تنها ده تیم در فصل اول حضور داشتند، ده شهر نیز به عنوان میزبان معرفی شدند که هشت شهر اول عبارتند از: پکن، بوینس آیرس، لندن، لس آنجلس، میامی، پوتراجایا (مالزی)، ریودوژانیرو و رم. همانند دیگر مسابقات، تمامی تیم های شرکت کننده در مسابقات فرمول E باید از قوانین فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) تبعیت کنند؛ اما جالب است بدانید که هرکسی با خودروی مخصوص خود میتواند در این مسابقات شرکت کند و پیروز شود، البته به این شرط که خودرویش بر اساس قوانین طراحی و ساخته شده باشد.