دنا چقدر می‌ارزد؟

دنا چقدر می‌ارزد؟

حمیدرضا بهداد: ماجرای قیمت‌‌گذاری دنا (محصول جدید ایران‌خودرو) در حالی به تازگی به پایان رسیده که شورای رقابت و ایران‌خودرو چندین هفته بر سر آن جدال داشتند و در نهایت این شورا بود که توانست بازی را از آبی‌های جاده مخصوص ببرد و قیمت 42 میلیون تومان را برای این محصول قطعی کند. این در شرایطی است که ایران‌خودرو پیشنهاد قیمت 48 میلیون تومان را برای دنا ارائه کرده بود و تاکید داشت در غیر این صورت، تولید این محصول برایش صرف نخواهد کرد. ایران‌خودرویی‌ها حتی به تازگی عنوان کرده‌اند که دنا را در سبد محصولات صادراتی خود قرار خواهند داد، زیرا تولید آن برای بازار داخل و با قیمت
42 میلیون تومان، صرفه اقتصادی ندارد. با این حال رضا شیوا رئیس شورای رقابت در بخش دوم گفت‌و‌گوی خود با «دنیای اقتصاد» به کالبدشکافی ماجرای دنا پرداخته است. به گفته شیوا، ایران‌خودرو یکسری هزینه‌های اضافی را برای دنا در نظر گرفته بود و به همین دلیل اصرار داشت تا این محصول با قیمت 48 میلیون تومان به بازار عرضه شود. رئیس شورای رقابت در این گفت‌و‌گو به مسائلی دیگر مانند قیمت‌‌گذاری تندر90، کاهش تعرفه به 10 درصد و... نیز اشاره می‌کند. 
شورای رقابت تا همین یک هفته پیش درگیر ماجرای قیمت‌‌گذاری دنای ایران‌خودرو بود و هر روز اخبار متعددی در این مورد منتشر می‌شد. ایران‌خودرو قیمت 48 میلیون تومان را برای دنا پیشنهاد داد، اما شورای رقابت 6 میلیون تومان از آن کاست و حاشیه‌ها از همین جا شروع شد. مردم می‌خواهند از زبان رئیس شورای رقابت بشنوند که اصل ماجرای دنا چه بوده؟ آیا دنا همان سمند است؟ و اینکه دنا واقعا چقدر می‌ارزد؟ 
داستان از آنجا شروع شد که ما از ایران‌خودرو خواستیم تا طی نامه‌ای، تفاوت‌های میان سمند سورن و دنا را برای شورای رقابت ارسال کند و آنها هم این کار را انجام دادند.
من همین جا یک پرسش دارم؛ چرا شورای رقابت مبنای قیمت‌‌گذاری دنا را سمند سورن قرار داد؟
من خودم کارشناس فنی در حوزه خودرو هستم. وقتی گیربکس و موتور و پلت فرم دنا، همان‌هایی است که در سمند سورن به کار رفته، خب باید هم پایه قیمت‌‌گذاری را سورن قرار بدهیم.
شما از کجا تشخیص دادید دنا تقریبا همان سمند سورن است؟ خودتان تست کردید؟
ایران‌خودرو دنا را برای شورای رقابت فرستاد و ما با استفاده از خبره‌ترین کارشناسان کشور به این نتیجه رسیدیم. اصلا خود ایران‌خودرویی‌ها هم همین را می‌گویند. ما یک موتور به نام EF7 داریم که هم روی سمند سورن سوار شده و هم روی دنا؛ منتها موتور دنا کمی قوی‌تر است. گیربکس و پلت فرم دنا هم که همان گیربکس و پلت فرم سمند است. ایران‌خودرو به ما اعلام کرد که 37 قلم از قطعات دنا با سمند سورن متفاوت است، اما نگفتند مثلا موتور دنا با موتور سورن فرق دارد.
پس آن 37 قلم تفاوت، به چه قطعاتی مربوط می‌شد؟
قطعات مربوط به تزئینات داخلی، سپر و انتهای خودرو؛ همین. بعدا هم ایران‌خودرو قیمت این 37 قلم را به شورا فرستاد و ما با محاسبه آنها و اضافه کردن هزینه سرمایه‌گذاری، به قیمت 42 میلیون تومان برای دنا رسیدیم.
یعنی می‌خواهید بگویید دنا عملا فیس لیفت سمند سورن است؟
من حرفم این است که سمند سورن پایه دنا به حساب می‌آید.
اما ایران‌خودرویی‌ها می‌گویند کارشناسانی که در مورد قیمت دنا و مقایسه آن با سمند، نظر داده‌اند، به نوعی غرض‌ورزی کرده‌اند و...
اصلا این‌طور نبوده؛ بروید از ایران‌خودرو بپرسید موتور دنا همان سورن هست یا نه! بپرسید گیربکس‌اش همان گیربکس سورن هست یا نه! اینها که دیگر مشخص هستند. ما سورن و دنا را کنار هم گذاشتیم و به چشم دیدیم که موتورش یکی است؛ گیربکس یکی است و فیس لیفت یا همان شاسی‌اش هم یکی.
در اصل اطلاعات را خود ایران‌خودرو در اختیار شورا قرار داد و ما حتی قیمت صندلی‌های دنا را هم که می‌گویند خیلی گران است و متفاوت از صندلی سمند سورن، حساب کرده‌ایم؛ بنابراین قیمتی که شورای رقابت برای دنا تعیین کرد، نتیجه اطلاعاتی بود که ایران‌خودرو برای ما فرستاد.
با این حساب شما عنوان می‌کنید که ایران‌خودرویی‌ها به‌نوعی در قیمت دنا دنبال زیاده‌خواهی بوده‌اند.
برای پاسخ به پرسش‌تان فقط یک مورد را مثال می‌زنم و خودتان قضاوت کنید. ایران‌خودرو برای دنا دو میلیون تومان هزینه کارت طلایی خدمات پس از فروش، در نظر گرفته بود.
اما به گفته مدیرفروش سابق ایران‌خودرو، این شرکت یک هزینه دو میلیون و 600 هزار تومانی دیگر هم برای هزینه خدمات پس از فروش دنا لحاظ کرده بود!
بر اساس قانون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، خودروسازان باید یک حداقل گارانتی داشته باشند که فکر می‌کنم دو سال یا 20 هزار کیلومتر است. حالا ایران‌خودرو چه‌کار کرد؛ آمد این سقف گارانتی را افزایش داد و به واسطه آن، قیمت دو میلیون و 600 هزار تومانی را برای خدمات پس از فروش دنا در نظر گرفت. ما به ایران‌خودرو گفتیم که شما باید حداقل‌های گارانتی را رعایت کرده و بقیه خدمات را به‌عنوان آپشن ارائه کنید؛ یعنی اختیاری باشد.
غیر از آن کارت طلایی دو میلیون تومانی، ایران‌خودرو چه هزینه دیگری برای دنا در نظر گرفته بود؟
من همین یک مورد را گفتم، بقیه‌اش را نمی‌گویم.
چرا؟ 
من نمی‌گویم، اما خودت به آن اشاره کردی.
به چه موضوعی اشاره کردم؟
همان که از قول مدیرفروش سابق ایران‌خودرو گفتی.
خدمات پس از فروش دو میلیون و 600 هزار تومانی؟
بله.
مگر این همان کارت طلایی دو میلیون تومانی را شامل نمی‌شود؟
خیر؛ ایران‌خودرو به جز این هزینه خدمات پس از فروش، دو میلیون تومان جداگانه برای کارت طلایی در نظر گرفته بود. ما هم به ایران‌خودرو گفتیم که کارت طلایی را اختیاری در نظر بگیرد و در مورد خدمات پس از فروش هم به همان حداقل‌ها اکتفا کند.
شما در یکی از گفت‌و‌گوهایتان گفته بودید شاید ایران‌خودرو اطلاعات غلطی در مورد دنا به شورای رقابت ارسال کرده و سبب شده قیمت این خودرو 42 تومان از آب در بیاید. همین طور است؟
کی این را گفته؟
شما گفته‌اید.
نه من نگفته‌ام.
ولی مصاحبه‌تان موجود است.
من منظورم این بود که شورای رقابت قیمت دنا را با استناد به اطلاعاتی که ایران‌خودرو فرستاده، محاسبه کرده‌است. خب اگر اطلاعات غلط بوده که تقصیر ما نیست. شورای رقابت سه دستورالعمل برای تعیین قیمت دنا در نظر گرفت و اعضای شورا به این نتیجه رسیدند که از «روش مقایسه با سمند سورن»، استفاده کنند. جالب است بدانید که با آن دو روش نیز باز هم قیمت دنا همین 42 میلیون تومان از آب درآمد.
در واقع هیچ کدام از سه روش امتحانی، قیمت موردنظر ایران‌خودرو برای دنا (48 میلیون تومان) را بیرون نداد.
شورای رقابت بعد از اعلام اولیه قیمت دنا، از احتمال تغییر این قیمت خبر داد و قرار شد طی جلسه‌ای، این کار را انجام بدهد؛ اما ناگهان مرکز ملی رقابت اعلام کرد که قیمت دنا همان 42 میلیون تومان است و لا غیر. خب شما که تصمیم‌تان قطعی بود، دیگر چرا از احتمال تغییر قیمت دنا صحبت به میان آوردید؟
به دلیل آنکه ما به ایران‌خودرو اعلام کردیم اگر اطلاعات جدیدی دارد که نشان می‌دهد قیمت دنا کم محاسبه شده است، برای شورای رقابت ارسال کند تا بررسی دوباره صورت گیرد. در واقع ما معطل ایران‌خودرو شدیم و دستورالعمل را نگه داشتیم تا اگر اطلاعات جدیدی دارند بفرستند و شورا آن را بررسی کند.
نفرستاد؟
چرا فرستاد، اما چیز جدیدی نداشت. ما گفتیم شاید مثلا به جای 37 قلم، 47 قلم از قطعات دنا با سمند سورن فرق می‌کند؛ اما اطلاعاتی که ایران‌خودرو دوباره برای شورا فرستاد، همان قبلی‌ها بود و بس. از همین رو مرکز ملی رقابت قیمت دنا را رسما همان 42 میلیون تومان اعلام کرد. اگر ایران‌خودرو به توصیه‌های ما گوش داده و هزینه‌های اضافی دنا مانند همان کارت طلایی که گفتم را حذف کند، 42 میلیون تومان قیمت مناسبی برای این محصول خواهد بود.
ایران‌خودرو می‌گوید با قیمت 46 میلیون تومانی دنا سود نمی‌کند؛ شما این را تایید می‌کنید؟
نه این‌طور نیست؛ من برای شما توضیح دادم که دو میلیون تومان از قیمت دنا فقط به خاطر کارت طلایی آن است. تازه آن موردی هم که خودتان گفتید (هزینه دو میلیون و 600 هزار تومانی برای خدمات پس از فروش) هست. خب وقتی این دو هزینه را با هم جمع بزنید، خودش می‌شود چهار میلیون و 600 هزار تومان. 
وقتی ایران‌خودرو چهار میلیون و 600 هزار تومان از قیمت دنا را برای کارت طلایی و خدمات پس از فروش در نظر گرفته، چطور روی این محصول سود نمی‌کند! مگر اینکه ایران‌خودرو بخواهد روی کارت طلایی دنا هم سود بگیرد که این دیگر بی‌انصافی است و خدا را خوش نمی‌آید. 
کارت طلایی که ترمز و بوق نیست که اگر نباشد، بگوییم قسمتی از خودرو نیست. ایران‌خودرو باید کارت طلایی را اختیاری کند تا هر کس دلش خواست، آن را بگیرد و هزینه‌اش را متقبل شود و هر کس هم نخواست که هیچ.
برخی می‌گویند شورای رقابت به این دلیل قیمت دنا را تغییر نداد که می‌ترسید به بی‌ثباتی و لرزان بودن مصوباتش، متهم شود. این موضوع صحت دارد؟
شورای رقابت که امتحانش را قبلا در جریان قیمت‌‌گذاری خودروهای داخلی طی تیر ماه امسال، پس داده است. بیایید انصاف داشته باشیم؛ آن زمان همه می‌گفتند مخالف قیمت‌های اعلامی هستیم، ولی ما اعلام کردیم با کار کارشناسی به این قیمت‌ها رسیده‌ایم و تصمیم مان نیز با وجود آن هجمه‌ها، عوض نشد.
حالا ممکن است کسی بگوید شورای رقابت در فلان مساله دچار اشتباه شده که خب باید استدلال بیاورد و ثابت کند ما مرتکب اشتباه شده‌ایم. آن زمان هم که قیمت‌های جدید را اعلام کردیم، همه می‌گفتند مخالفیم، ولی هیچ کس استدلال نیاورد که چرا مخالف است. شورای رقابت قیمت خودروهای داخلی را بر اساس اطلاعات مربوط به تورم و امثال اینها محاسبه کرد و به این نتیجه رسید که قیمت به‌طور متوسط 5/5 درصد افزایش یابد.
الان هم به شما می‌گویم، قیمت دنا تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد، مگر در یک صورت.
چه صورتی؟
اینکه ایران‌خودرو بخواهد دنا را ارزان‌تر بفروشد.
ارزان‌تر بفروشد؟! ایران‌خودرو به دنبال قیمت 48 میلیون تومان برای دنا بود، بعد چطور ممکن است حالا که شورای رقابت دنا را 42 میلیون تومان قیمت‌‌گذاری کرده، این خودرو را ارزان‌تر بفروشد؟!
به هر حال اگر این کار را بکند، استقبال می‌کنیم.
اگر موافق باشید از بحث دنا خارج شویم و به سراغ برخی حواشی و پرسش‌های دیگر برویم. می‌خواهم بدانم تکلیف قیمت تندر90 چه خواهد شد؟ آیا قصد تغییر قیمت این خودرو را دارید؟
خودروسازان برای تندر90 درخواست افزایش قیمت داده بودند و ...
چقدر؟
حالا بماند؛ به هر حال هرچه بود، شورای رقابت قبول نکرد و قرار شد تندر90 با همین قیمت فعلی خود به فروش برسد. خودروسازان همچنین متعهد شده‌اند که تا پایان سال تعهداتشان برای تندر را انجام بدهند و ما هم امیدواریم چنین بشود. ما تاکید ویژه کرده‌ایم که خودروسازان تا قرارداد محکمی نبسته و همچنین تعهدات خود را صفر نکرده‌اند، حق پیش‌فروش جدید نخواهند داشت. آنها هم قبول کرده‌اند، مگر اینکه خلافش ثابت شود.
من یک موضوع دیگر را هم به خودروسازان می‌گویم و آن، در نظر گرفتن روش‌هایی است برای افزایش فروش. در شرایط فعلی، خودروسازان باید دست به ابتکار بزنند؛ اگر الان بازار خودرو در رکود است، خودروساز باید یکسری مشوق‌ها را در نظر بگیرد تا مردم بیشتر از خرید خودرو استقبال کنند؛ مثلا به مناسبت‌های مختلف تخفیف بدهد و یا آپشن‌های مجانی روی محصولات شان بگذارند.
اما بسیار بعید به‌نظر می‌رسد که خودروسازان چنین کارهایی را انجام بدهند.
ولی باید انجام بدهند.
یعنی این الزام شورای رقابت است؟
نه؛ ولی خودروسازان اگر می‌خواهند رقابت بکنند، باید چنین کارهایی را انجام بدهند. وقتی تولید بالا باشد و مشتری کم، خودروسازان باید برای فروش محصولات شان، اقداماتی مانند ارائه آپشن‌های مجانی و تخفیف را در دستورکار خود قرار دهند. از کجا معلوم؛ شاید مدیران خودروسازی کشور به این نتیجه رسیدند که چنین تخفیف‌ها و آپشن‌هایی را ارائه بدهند.
می خواهم پاسخ این پرسشم را شفاف بدهید. خودروسازان ایرانی گران فروشند؟ یعنی به قصد و نیت گرانفروشی، محصولات شان قیمت‌‌گذاری می‌کنند؟
نه خودروسازان ایرانی، بلکه هر تولیدکننده‌ای که انحصار داشته باشد، سعی می‌کند تا حد امکان قیمت را بالا ببرد. به قول آقای رئیس‌جمهور، وقتی مردم برای خرید خودرو صف کشیده و سر و دست می‌شکنند، دیگر خودروساز انگیزه و دلیلی برای افزایش کیفیت و از طرفی کاهش قیمت محصولات خود ندارد، چون می‌بیند همین خودروها را هم مردم می‌خرند؛ بنابراین ما باید تلاش کنیم که تا حد امکان رقابت را در بازار خودرو کشور بالا ببریم. اگر رقابت شکل نگیرد، هرچه هم که ما نظارت کرده و تلاش کنیم، فایده ندارد و خودروسازان کار خود را خواهند کرد.
به هر حال این خصوصیت همه تولیدکنندگان انحصاری است نه فقط خودروسازان؛ اصلا هم غیرطبیعی نیست. شما هم اگر تولیدکننده انحصاری بودی و می‌دیدی کالایت را چه پنج تومان بفروشی و چه 10 تومان، مشتریان برایش سر صف می‌ایستند، تا حد امکان قیمت را بالا می‌بردی. البته ما سعی می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم جلوی این‌گونه اقدامات بایستیم، اما به هر حال چاره کار، رقابت است.
احتمالا در طول دوران مسوولیت‌تان در شورای رقابت، با نوع شکایات مشتریان از خودروسازها آشنا شده اید. بیشترین شکایت آنها از چیست؟
دیر تحویل دادن خودرو. برخی از مشتریانی که خودرو می‌خرند، برای سرمایه‌گذاری این کار را انجام می‌دهند، اما بیشتر مردم می‌خواهند از خودرویی که خریده‌اند، استفاده کنند؛ بنابراین دلشان نمی‌خواهد حتی یک روز دیرتر از موعد، خودروی‌شان را تحویل بگیرند.
 بنابراین وقتی خودروسازها خودروی این بنده خداها را دیر تحویل می‌دهند، اصلا حلاوت و شیرینی خریدن خودرو از بین می‌رود، حتی اگر بابت تاخیر، کلی پول از خودروسازان دریافت کنند.
یک سوال دیگر که می‌خواهم شفاف پاسخ دهید. تا حالا دلتان برای خودروسازان سوخته است؟ 
من دلم برای تولید مملکت می‌سوزد نه خودروسازها.
اگر خودروسازها تولیدات مناسبی داشتند، نیاز به این همه واردات نداشتیم. اگر مثلا خودرو شاسی بلند خوب تولید می‌کردیم، جوانان ما به جای خودرو خارجی، محصول داخلی سوار می‌شدند. با این حال چون خودروسازان خوب عمل نکرده‌اند، الان شاهد سرازیر شدن خودروهای خارجی به کشور هستیم. من معتقد به حمایت از خودروسازی هستم، اما حمایت منطقی. در گذشته حمایت‌هایی انجام داده‌ایم که جواب نداده است.
منظورتان تعرفه واردات خودرو است؟
بله دیگر.
فکر می‌کنید تعرفه 40 درصدی، بالاست؟
بله؛ رقم فعلی تعرفه باید پایین بیاید.
مثلا چقدر شود؟
10 درصد. ما تعرفه صفر نداریم و هر کس این را بگوید، معلوم است که مطالعه ندارد، چون در هیچ کشوری تعرفه صفر نداریم.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت گذاری , دنا , شورای رقابت , محصول , ایران خودرو , جدال






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

13 نظر

امید
1

من تازه دنا را تحویل گرفتم.خداییش ماشین خیلی خوبیه.ظاهرش شیکه.موتورش هم قوی و هم کم مصرفه . سواریش عالیه اپشنای خوبی هم داره.به هر حال از ماشینای چینی تو این رنج قیمت خیلی بهتره.من که راضی ام.با تشکر از شما دوستان.
00:50  1393/12/21
پاسخ دادن
behnam
6

ایران خودرو و شورای رقابت این دعوا رو راه انداختن که مردم به 42 تومن راضی بشه یعنی زود بیان 42 رو بدن و خدارو هم شکرکنن. والا چه دعوایی چه کشککی
16:50  1393/10/28
پاسخ دادن
سیاوش
4

باباجان این شاشی ها رو هرطوری شده به مردم چپوندن به نام سمند و ممند و دنا و سورن و ... معلوم نیست خدائی ایران خودرو چند تا شاسی سمندی ساخته که روی دستش باد کرده. مثل همین قضیه پیکان که شاسی هاش تا سال 93 بروی وانت پیکان زدن تا بالاخره تموم شد و تولید وانت پیکان متوقف شد . ماشالاه اینقدر هم سنگینه همینجوری انگار 5 نفر توش نشستن. خخخ
14:56  1393/10/28
پاسخ دادن
کاربر: رایزو
3

دنا هر چقدرم ارزش نداشته باشه. فقط ظاهرش می ارزه به اون اس 300 هفتاد میلیونی سایپا. مگه نمیگن همون موتور سورا ای ال ایکس روشه. خب مگه سورن ای ال ایکس ماشین بدیه؟؟؟ خدایی سواری این مدل سورن خیلی عالیه. بعدشم با جاده های ما و محدودیت های سرعتمون نیازمونا برطرف میکنه. ظاهرشم شیکه. من خودم به شخصه به دنا امیدوارم. حد اقل در برابر ماشینایی مثل ام وی ام 530. سایپا اس 300 .
ولی از هر چیز بگذریم این دنا جون میده واسه اینکه رینگ و لاستیک پهن و شیک بذاری زیرش. ایشالله که ماشین خوبیه
09:36  1393/10/28
پاسخ دادن
میثم
0

ایران خودرو موتور 2000 یا 2400 هیچ بلدی نیست ماشین دنا بزرگ برابر سوناتا هیچ بلدی نیست فایده نداره فقط همین دنا پژو سمند اندازه بود خسته شد چشم قرمز بود من بعد ازعید تمام شاید سوناتا 2015 بخرم
22:52  1393/10/24
پاسخ دادن
کاربر: reza-4WD
2

قیمت اصولی و ارزش واقعی دنا نهایتا 8000 دلار است
22:27  1393/10/24
پاسخ دادن
مهدی ج
4

اگه این تحریم ها نبود و ماشینهای فرانسوی وارد میشد اون موقع قیمت دنا یا همون سمند ایران خودرو مشخص میشد اون موقع باید میدید که ایا باز هم ایران خودرو ناز میکرد برای این سمندش اونم با قیمت بالای 40 میلیونیش
14:16  1393/10/24
پاسخ دادن
میثم
7

دنا فقط 20میلیون تومن میباشد دنا خلیی کوچک خسته شدم موتور 405 اندازه بود ایران خودرو بلدی نیست مثلا سوناتا بزرگ دنا میباشد
10:47  1393/10/24
پاسخ دادن
Ali
14

گفتی چی شما!؟
11:36  1393/10/24

رضا
4

چی گفتی الان دقیقا ؟؟؟!!!!
12:40  1393/10/24

علی
9

منظورشون این بود دنا وقتی کوچیک که بود میرفت مدرسه خسته میشد همیشه مینالید که چرا موتورم واسه 405 هستش.چرا 20 میلیون باید باشم.خلاصه آقا دنا بزرگ شد درس خوند مهندس شد الان واسه خودش سوناتایی شده.موتورش بزرگ شده!!
14:04  1393/10/24

رضا
20

نه. شما اشتب کرد . اون سوناتا دنا بود . دنا کوچیکه سوناتا بود . من مدرسه رفت . خدا بهش رحم کرد . ایران اندازه 405خودرو بود . الان اینجا کجا بود .آیا !
15:18  1393/10/24

حمید
3

رضا جان خدا بگم چیکارت نکنه پسر مردم از خنده😁😁😁
17:48  1393/10/24

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی