خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
تعهد واردکنندگان به دولت
1393/11/06
09:30
تعهد واردکنندگان به دولت
واردکنندگان خودرو شامگاه شنبه در حالی به ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت رفتند که طی آن، متعهد به مدیریت صحیح بازار چه از جنبه تامین نیاز مشتریان و چه از لحاظ تعیین قیمتهای عادله، شدند. آنطور که مجتبی خسروتاج قائممقام وزیر «صنعت، معدن و تجارت» در گفتوگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده، موارد مورد بحث میان وزارت صنعت و واردکنندگان، حول چند محور اصلی از جمله «قیمتگذاری منطقی»، «ارائه خدمات پس از فروش مناسب» و «تامین نیاز بازار» بوده و آنها (واردکنندهها) بابت اجرای هر سه مورد مذکور، تعهدات لازم را به مسوولان دادهاند. به گفته وی، اولین موضوع مورد مذاکره با واردکنندگان، تامین بازار و ارائه تضمین مناسب در این زمینه بود؛ به نحوی که واردکنندگان متعهد شدند با اجرای این مصوبه، نیاز بازار را تامین کنند.
وی، محور دیگر جلسه شنبه شب را «قیمتگذاری خودروهای وارداتی» عنوان کرده و گفته که نمایندگان رسمی خودروهای خارجی باید ضوابط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در قیمتگذاری را رعایت کرده و جلساتی را با این سازمان برگزار کنند، تا بر سر شرایط تعیین قیمت و رعایت آن، به توافق برسند. خسروتاج این را هم گفته که نمایندگان رسمی خودروهای خارجی باید با توجه به شرایط ساماندهی واردات خودرو، برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان اقدام کنند تا بازار متلاطم نشود. اما وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو در حالی بر سر مدیریت بازار خودروهای خارجی به توافق رسیدهاند که ریشه این ماجرا را باید در اقدام هفته گذشته این وزارتخانه مبنیبر حذف واردات شناسنامهای (واردات غیر نمایندگی)، جستوجو کرد. اواخر هفته گذشته بود که خبر رسید وزارت صنعت، با حذف واردات شناسنامهای خودرو، این کار (واردات خودرو) را بهطور کامل به نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی در ایران، واگذار کرده و این به آن معناست که دیگر امکان ثبت سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور بهصورت متفرقه، وجود ندارد. بر این اساس، واردات خودرو از این پس فقط در انحصار نمایندگیهای رسمی است و هر شخص حقوقی (غیر از نمایندگیها) بخواهد خودرو وارد کند، باید پس از هماهنگی با نمایندگیهای مربوطه، بهدنبال ثبت سفارش و واردات خودرو موردنظر خود برود. حالا ازآنجاکه وزارت صنعت تشخیص داده «ممکن است منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگیهای مجاز، انحصار و به هم ریختن بازار را به همراه داشته باشد»، مسوولان این وزارتخانه با دعوت از واردکنندهها، بهنوعی تعهداتشان را بابت امتیاز کسب شده (حذف واردات شناسنامهای)، به آنها گوشزد کردهاند. هر چند این اقدام وزارت صنعت؛ یعنی ایجاد تعهد برای واردکنندگان در قبال منحصر شدن واردات خودرو به آنها، لازم بوده و مثبت بهنظر میرسد، اما پرسش اینجا است که آیا تضمینی برای متعهد بودن و متعهد ماندن شرکتهای واردکننده خودرو به کشور، وجود دارد؟ اگراین شرکتها نتوانستند بر تعهدا ت خود پایبند باشند آن وقت وزارت صنعت چه برنامهای برای ساماندهی بازار خودرو دارد؟ بر این اساس واردکنندگان در جلسه شنبه شب متعهد شدهاند که اولا بازار را به لحاظ عرضه خودرو مدیریت کنند و دوما در قیمتگذاری محصولات شان، با سازمان حمایت هماهنگ باشند و سوما خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان ارائه بدهند؛ اما آیا واقعا شرکتهای واردکننده متعهد به این موارد خواهند ماند؟ به عبارت بهتر، چه تضمینی وجود دارد نمایندگیهای رسمی که حالا دیگر هیچ رقیب متفرقه ای را نیز در مقابل خود احساس نمی کنند و حرف و اول و آخر را در بازار خودروهای خارجی میزنند، در اجرا به منویات وزارت صنعت، عمل کنند؟ به اعتقاد برخی کارشناسان، هر سه موردی که نمایندگیهای رسمی واردکننده خودرو به کشور، متعهد به انجام آنها شدهاند، همین حالا جزو نقاط مبهم عملکرد آنها به حساب میآید و حتی در زمره تخلفات شان، قرار میگیرد. بهعنوان مثال در بحث قیمتگذاری، نمایندگیهای رسمی مرتکب تخلفاتی از جمله گرانفروشی شدهاند، چه آنکه این موضوع پیشتر توسط کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز مورد بررسی قرار گرفته و حتی گزارش آن در صحن علنی نیز قرائت شده است. همچنین بنابر گزارشهای موجود، در مورد خدمات پس از فروش نیز مشتریان رضایت چندانی از نمایندگیهای واردکننده خودرو ندارند و گاهی برای تامین قطعات موردنیاز خود باید مدتها انتظار بکشند. این اتفاقات در حالی رخ داده که تا همین چند روز پیش، واردات شناسنامهای نیز آزاد بود و به قول محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، 70 درصد خودروها از این راه وارد کشور میشدند؛ بنابراین حالا که آن 70 درصد نیز به نمایندگیها سپرده شده، طبعا قدرت مانور آنها بسیار بیشتر شده و میتوانند بازار را به میل خود مدیریت کنند. در این شرایط، کارشناسان معتقدند وزارت صنعت باید به هر نحو ممکن تضمین کند که «محدود شدن ثبت سفارش خودروهای خارجی به نمایندگیهای رسمی»، به تعادل عرضه و تقاضا در بازار و ارائه خدمات پس از فروش مناسب و همچنین تعیین قیمتهای عادله از سوی نمایندگیها، بیانجامد. به اعتقاد آنها، در اینکه حذف واردات شناسنامهای میتواند ورود خودروهای خارجی به کشور را هدفمند کرده و در چارچوبی مشخص جا بدهد، شکی نیست، اما در کنار آن، پایبندی نمایندگیها به انجام تعهدات و الزامات موردنظر وزارت صنعت (تامین نیاز بازار، تعیین قیمت عادله و ارائه خدمات پس از فروش مناسب) نیز باید بهنوعی تضمین شود. اما قائممقام وزارت صنعت در اظهارات دیروز خود به بررسی درخواستهای جدیدی که مبنی بر دریافت مجوز رسمی نمایندگی از وزارت صنعت نیز اشاره کرده است. به گفته خسروتاج، اعطای این مجوز، دستورالعمل خاص خود را دارد و هر فردی اعم از حقیقی و حقوقی که مدعی ارتباط با خودروسازان خارجی یا نمایندگان رسمی آنها در ایران باشد، میتواند با رعایت ضوابط مربوطه، مجوز موردنظر را برای واردات خودرو دریافت کند؛ بر این اساس، دارندگان مجوز نمایندگی رسمی باید نسبت به ارائه خدمات پس از فروش و راهاندازی سیستمهای مرتبط با آن، تامین قطعات و همچنین راهاندازی انبار قطعات و پشتیبانی از مشتری، اقدامات لازم را انجام دهند. این گفته قائممقام وزارت صنعت بهنوعی چراغ سبز به متقاضیان واردات خودرو به کشور است، چه آنکه در حال حاضر این کار (واردات خودرو) تجارتی کم دردسر و پر سود به شمار میرود و تقاضا برای اخذ مجوز آن بالا است.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
واردات
,
تعهد
,
صنعت و معدن
,
تجارت
,
وزارت
,
تامین نیاز
,
مشتری
,
قیمت
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
3 نظر
کاربر: reza-4WD
0
اینا میخوان وارد کننده ها رو محدود کنند تا خودرو های خودشون بفروش برسه
23:24 1393/11/09
پاسخ دادن
امیر
7
خیلی خندیدم!!!تعهد وارد کنندگان به مدیریت صحیح بازار هم از جنبه نیاز
مشتریان هم قیمت عادلانه!!!که این دومی یعنی قیمت عادلانه!!!! خیلی
مسخره است.الان به لطف همین وارد کنندگان عزیز ارزانترین خودروی تویوتا
که 14000 دلار است در مملکت ما صد و ده میلیون تومان به مصرف کننده
فروخته میشود.قراردادهایی همین واردکنندگان رسمی موقع پیش فروش
به مردم تحمیل می کنند که همه بندهای ان یکطرفه است و کسی هم نیست
که به داد مردم برسد.خدمات بعد از فروش هم که با هزینه بالا به مصرف
کننده ارایه میشود.
11:29 1393/11/06
پاسخ دادن
Ali
10
زهی خیال باطل..در تمام عرصه های به تعهدات عمل شده ماشاالله..مونده بود بازار انحصاری خودرو..
10:26 1393/11/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Soshyan
11 نظر
فراخوان پاییز تحویل بهمن
5 نظر
توحید ارومیه
2 نظر
اطلاعات خودرو
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان)
16 نظر
دنا پلاس دستی تبدیل به ef7p.. بختیاری باغملک
14 نظر
سیدسهیل
12 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
B
: سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
سلام جناب خوب هستین قربان
: چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
T8امیر
: سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
محیا
: سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 اردیبهشت
: با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
حسین...
: بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
خودرو اطلس چقدر ارزش خرید دارد؟
مهسا
: دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
ناصر محب نژاد
: J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
حسین
: روزی ۷۵۰ هزار تومان
بازگشت مجدد دنا پلاس بورسی به بازار + قیمت
Mr.p
: کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
MVM 550 اتومات
حمید33
: سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
رانا LX
رانا
: منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
ساینا
یاسین
: سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن ELX EF7
سورن دوگانه
: سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
ساینا
محمد رحیمی
: سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
لیفان 620 Talent
قاسم رشیدی
: من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین میخوابه دلیلش چیه
رانا LX
نیما
: سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
MVM 550 اتومات
حمید x33 cross
: پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
MVM 550 اتومات
X33 cvt
: سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه
: 90روز عادی