همانطور که در دو هفته گذشته مشاهده کردهاید، در قسمتهای اول و دوم این مقالات به معرفی چهار تیم از تیمهای شرکت کننده در مسابقات فرمول 1 پرداختهایم و در این قسمت نیز، شما را با دو تیم دیگر آشنا میکنیم.
تیم Lotus Racing با شرکت در گرندپری 2010 بحرین برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی فرمول 1 حضور به هم رسانید و رانندگان این تیم، Heikki Kovalainen و Jarno Trulli، به ترتیب مقامهای پانزدهم و هفدهم را از آن خود کردند. گفتنی است، Riad Asmat به عنوان مدیر عامل و Mike Gascoyne به عنوان مدیر فنی تیم در حال انجام وظیفه هستند؛ Jarno Trulli ایتالیایی و Heikki Kovalainen فنلاندی به عنوان رانندگان اصلی و Fairuz Fauzy مالزیایی نیز، به عنوان راننده جایگزین این تیم مشغول فعالیت هستند. قدرت خودروی Lotus T127 را پیشرانه Cosworth CA2010 تامین میکند و تایرهای بریجستون آن را به پیش میراند. اگرچه نام لوتوس برای طرفداران مسابقات اتومبیلرانی آشنا است، اما باید توجه داشت که Lotus Racing آغاز دوباره تیم اصلی که در سالهای 1954 تا 1994 حضور فعالی در صحنه مسابقات فرمول 1 داشت، نیست؛ این تیم جدید توسط دولت مالزی و با هدف گسترش و ترویج اتحاد ملی بنیان گذاشته شده است و از سوی کنسرسیوم کارآفرینان مالزیایی از جمله کمپانی خودروسازی پروتون، Tune Group، مسئولان پیست بینالمللی Sepang، کمپانی موتورسیکلت سازی Naza، اتحادیه خودروسازان مالزی، و فدراسیون اتومبیلرانی مالزی حمایت میشود. شایان ذکر است، تیم Lotus racing جزو آخرین تیمهایی بود که برای مسابقات قهرمانی فرمول 1 سال 2010 ثبتنام کرد و به همین دلیل مجبور شد به سختی تلاش کند تا خود را به نخستین مسابقه فصل برساند. با نتایج به دست آمده، اینطور به نظر میرسد که این تیم افسانهای آینده درخشانی پیش رو دارد.
تیم McLaren Motor Racing در سال 1963 توسط بروس مکلارن (Bruce McLaren) تاسیس شد و نخستین بار در سال 1966 در گرندپری مراکش شرکت کرد و علیرغم مشکلات فنی اولیه، روز به روز پیشرفت کرد و به موفقیتهای بیشتری دست یافت. در سال 1968 بروس مکلارن موفق شد نخستین پیروزی را در گرندپری بلژیک به دست آورد. در حال حاضر تیم مکلارن یکی از موفقترین تیمهای حاضر در مسابقات فرمول 1 به شمار میرود؛ موفقیتهای این تیم در مسابقات گرندپری از تیم فراری نیز بیشتر است و مدتها، پیشتاز و حاکم این مسابقات بود. مدت کوتاهی پس از نخستین پیروزی تیم در مسابقات گرندپری 1968، جیمز هانت (James Hunt) موفق شد در سال 1976 عنوان قهرمانی مسابقات Driver را از آن خود کند و این آغاز پیروزیهای مکلارن بود. در سال 1984، نیکی لادا (Niki Lauda) عنوان قهرمانی مسابقات گرندپری را از آن خود کرد و بدین ترتیب، میتوان گفت دهه 1980 در تاریخ تیم مکلارن بسیار قابل توجه و خارقالعاده میباشد؛ چراکه در این دوران حاکم بی چون و چرای مسابقات بود. در اواسط دهه 1990 و پس از کنار کشیدن تیم هوندا از مسابقات فرمول 1، پیروزیهای تیم مکلارن نیز کمرنگ شد؛ چراکه تیم به دنبال یک ترکیب شگفتانگیز، مدام خودروها و اسپانسرهای خود را تغییر میداد. با استفاده از پیشرانههای Mercedes-Ilmor که نویدبخش آیندهای روشن بودند، تیم مکلارن یک بار دیگر به مسیر پیروزی و موفقیت گام نهاد؛ اما در همین زمان کمپانی مارلبورو از حمایت تیم دست برداشت و در پی آن یونیفورم قرمز و سفید جای خود را به یونیفورم نقرهای رنگ مرسدس داد و این تغییر، به خوبی بیانگر پایان یک دوره و شروع دورهای جدید برای تیم است. با تداوم حمایتهای مرسدس و تامین پیشرانهها، نام تیم به Vodafone McLaren Mercedes تغییر پیدا کرد. مقر تیم در Surrey انگلستان است و ران دنیس (Ron Dennis) مسئولیت آن را بر عهده دارد. گفتنی است، تا پایان فصل 2009 تیم مکلارن موفق به کسب هشت پیروزی در مسابقات قهرمانی Constructor، دوازده پیروزی در مسابقات قهرمانی Driver و 164 پیروزی در مجموع شده است. لوئیس همیلتون و جنسون باتن افسانهای نیز، در فصل 2010 مسابقات فرمول 1 به عنوان رانندگان اصلی این تیم با خودروی MP4-25 جدید به هنرنمایی پرداختند.